sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První znovupoužití stupně od SpaceX se blíží

Firma SpaceX má k dnešnímu dni sedm zachráněných prvních stupňů raket Falcon 9. Pět jich přistálo na mořské plošině, dva na pevnině. Jeden slouží jako muzejní exponát před sídlem firmy v kalifornském Hawthorne a na jednom se na texaské základně McGregor ověřuje namáhání konstrukce při opakovaných zážezích. Zbývajících pět stupňů čeká na své nové mise. Už vloni jsme informovali o tom, že první znovupoužití prvního stupně bude při vynášení telekomunikační družice SES-10. V době zveřejnění se s tímto startem počítalo na poslední čtvrtletí roku 2016, ale nehoda z prvního září udělala čáru přes rozpočet. Nyní se ale věci začaly konečně dávat do pohybu – 5300 kilogramů těžká družice SES-10 osazená 55 transpondéry, které obslouží oblast Latinské Ameriky v těchto dnech opustila areál firmy Airbus Defence & Space v Toulouse a zamířila na mys Canaveral.

Jde o významný krok, podle kterého by se dal odhadnout termín startu. Na internetu se začalo spekulovat, že by k vypuštění mohlo dojít v horizontu 6 – 8 týdnů, což je běžná doba, kterou zaberou předstartovní úkony. Pokud by byly tyto odhady správné, pak by k prvnímu letu již použitého stupně mohlo dojít zhruba v březnu. Nechme se tedy překvapit, jak se bude tato ostře sledovaná mise vyvíjet. O novinkách Vás budeme velmi rádi informovat.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.nasaspaceflight.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://forum.nasaspaceflight.com/…topic=34057.0;attach=1401940;image

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vít Výmola
Vít Výmola
8 let před

Je někde nějak pěkně popsáno, čím vším musí navrácený stupeň projít, aby byl znovu použitý? Defektoskopie, čištění…

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Vít Výmola

Čo osobne viem tak SpaceX sa snaží o tzv. rapid reueuse teda stupne by mali byť schopné letu prakticky bez nejakej zložitej kontroly a údržby.

Malky
Malky
8 let před
Odpověď  Vít Výmola

Tohle je něco, co vlastně nikdo neví, i ve SpaceX se to teprve snaží vykoumat, což je také důvod proč prováděli opakované testovací zážehy s jedním z použitých stupňů, jak je zmíněno v článku. A až/pokud na to přijdou, tak takové informace asi příliš nebudou zveřejňovat, neboť pro ně budou důležitou, a draze zaplacenou výhodou před konkurencí.

tyčka
tyčka
8 let před
Odpověď  Malky

Předpokládá se, že jeden z prvních zachráněných stupňů byl kompletně rozebrán a v laboratoři prozkoumány případné změny všech materiálů. Pokud by se ukázalo, že údržba bude příliš náročná – v podstatě neekonomická – tak by to stejně nezveřejnili.
Důvod – jednak PR – zhoršení mínění veřejnosti o SpaceX (pro část fanoušku, už by to zřejmě již nebyla ta geniální firma) a pak nedávat tak návod konkurenci, jak to podle nich nejde. Neúspěchy v komerčním výzkumu – pokud na něj nešli žádné dotace z veřejných zdrojů – se prostě nezveřejňují.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Vít Výmola

Dofouknout pneumatiky, umýt přední sklo, dotankovat a jede se. 😉

Kenny007
Kenny007
8 let před

Pokusí se s ním opět přistát kvůli dalšímu testování ?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Kenny007

Vůbec bych se tomu nedivil, je to hodně pravděpodobné.

Peter P
Peter P
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Na to musia v ULA a v Airbus Defence and Space fakt pozerat so zavistou. Oni sa snazia o vyvoj novych nosicov Vulcan a Ariane 6, ale v podstate uz teraz musia tusit, ze aj ich novy produkt, ktory este nie je na trhu je uz v podstate “zastaraly“.

Pokial skutocne bude SpaceX lietat opakovane so svojimi stupnami moze byt ich nosic (ULA + Airbus) i o generaciu lepsi, ale stale nebudu schopny konkurovat. Motory nosica Vulcan sa budu snazit nejako zachranovat na padakoch / vrtulnikom, ale Ariane 6 nebude znovupouzitelna. Mozno by mali prehodnotit, ci by nebolo lepsie celkom zmenit dizajn / koncept. Blue Origin uz davno pochopila a ide spravnou cestou. Je dost mozne, ze ULA budu velmi spolupracovat s Jeffom Bezosom, ale Ariane 6, je sice pekny koncept, ale asi v komercnej sfere nebude mat sancu prerazit. Je to skoda urcite tam maju talentovanych inzinierov.

SpX bude v buducnosti schopna pouzit i velmi drahe materialy, ako Titan tak aby jeho stupne boli este kvalitnejsie. Pretoze v podstate i ked sa stupen vyradi stale mozu tieto drahe kovy recyklovat.

vedator
vedator
8 let před
Odpověď  Peter P

Pekne, skoda, ze par vyznamnych veci pri tej analyze (resp. tuzbe) chyba. SpX, aj napriek tomu, co dokazali, a dokazali toho velmi vela (najlepsie, ze rozhybali trh a kozmonautiku) su zaciatocnici. Par bodov, ktore mozu zohrat rolu v tom, ako sa bude SpX darit:
– kedze SpX funguje len na jednom koncepte, falcon 9 a jeho derivatoch, musi zvysit jeho spolahlivost, inac bude rok vynasat a par mesiacov analyzovat problem
– so spolahlivostou ide ruka v ruke frekvencia startov a ak dopyt bude vyrazne vyssi ako ponuka, je tu miesto pre inych hracov
– ak Ariane 6 nebude konkurencieschopna v cene, bude zrejme dotovana, lebo…. EU
– SpX bude silno na krk dychat BO, uvidime ako ustoji tlak
– Elon je jediny clovek, ktory tu firmu taha….

mnauprsk
mnauprsk
8 let před
Odpověď  Kenny007

Já to vidím za v podstatě jisté, třeba poletí ještě několikrát. Ale to přistání po vynesení 5300 kg těžké družice na GTO bude náročné.

Roman L.
Roman L.
8 let před
Odpověď  mnauprsk

To bude hodně náročné, zvláště když při letu SES-9 se přistání nepodařilo právě kvůli nedostatku paliva, a to mezi SES-9 a 10 není, pokud vím, velký hmotnostní rozdíl. Ale tehdy se letělo na supersynchronní dráhu, a taky už to přistávání mohli ve SpaceX od té doby „vyladit“ tak, aby to teď už bylo možné 🙂

Fantasta
Fantasta
8 let před
Odpověď  Roman L.

Poslední náklad byl téměř 10 tun a první stupeň přistál krásně a přesně. Rezervy tam ještě asi jsou … 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Fantasta

Záleží, na jakou dráhu se letí. Hmotnost nákladu je jen jedním faktorem.

Roman L.
Roman L.
8 let před
Odpověď  Roman L.

Přesně tak, ono dostat 10 tun na nízkou polární dráhu a 5 tun na dráhu přechodovou ke geostacionární je velký rozdíl 🙂 stačí si všimnout, že při posledním startu měl první stupeň dost paliva na 3 zážehy (boostback, entry a landing), zatímco při letech na GTO (JCSat-14 a 16, Thaicom 8 i nepovedené SES-9 a Eutelsat/ABS) se přistávalo vždy jen se dvěma zážehy, což se projevilo tím, že díky vynechání boostback zážehu přistály stupně zhruba dvakrát až třikrát dále od břehu, než při letu CRS-8 nebo právě teď Iridium-1.

Al
Al
8 let před
Odpověď  Kenny007

Ak by s ním druhý krát pristáli, prinieslo by to SpaceX veľa nových informácií. Možnosť otestovať dva krát použitý prvý stupeň, to by bola paráda.

Havi
Havi
8 let před

A za chvílu sa bude spacex snažiť prekonať čas medzi 1. A 2. Letom jedneho stupna

Kamil
Kamil
8 let před

Kolik zážehu absolvoval ten testovací stupeň? Říkalo se, že jich má být 8 až 14. Naposledy jsem viděl asi č.5. jak postoupili dál?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Kamil

Myslím, že poslední informace byla ze října – Stupeň absolvoval již osm zážehů s plnou dobou hoření, polovina z nich byla s tahem zvýšeným o 10%.

Lukas
Lukas
8 let před

Verim space x.maju maju moj obdiv

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.