OSIRIS-REx se může vrátit k Zemi

Citlivé sledovací stanice Deep Space Network potvrdily, že americká sonda OSIRIS-REx provedla svůj první manévr v meziplanetárním prostoru (Deep Space Maneuver – 1 = DSM-1) na jedničku. Zážeh, ke kterému došlo 28. prosince, upravil dráhu tak, aby se sonda mohla vrátit k Zemi pro gravitační urychlení. Zážeh spotřeboval celkem 354 kg paliva a změnil rychlost sondy o 431 m/s. Síť DSN nejprve potvrdila provedení manévru a následně ze sondy stáhla i detailní telemetrická data, jejichž následný detailní rozbor potvrdil, že všechny podsystémy pracovaly správně.

„Manévr DSM-1 byl naší první velkou změnou směru a zároveň první chvílí, kdy se použil hlavní motor sondy. Je proto dobře, že vidíme, jak sonda správně funguje a je na bezpečné dráze vstříc asteroidu Bennu,“ sděluje Arlin Bartels z Goddardova střediska v Greenbeltu (stát Maryland). Ještě než ale sonda zamíří k asteroidu, prolétne letos v září kolem Země – právě k tomuto nasměrování byl DSM-1 hlavně určený.

Dnes, tedy ve středu 18. ledna sonda ještě podnikne malý korekční manévr pro jemnou úpravu dráhy. Pak už by měla sonda pokračovat ve volném letu a čekat, jak na podzim Zeměkoule ohne její oběžnou dráhu a nakopne ji vstříc asteroidu Bennu, kam by tato toužebně očekávaná mise měla dorazit na podzim roku 2018.

10 komentářů ke článku “OSIRIS-REx se může vrátit k Zemi”

Gratulace do meziplanetárního prostoru 🙂

Jak se vlastně manévr realizuje? Určí se poloha, směr letu a rychlost sondy, vypočítá délka nutného zážehu a po jeho realizaci opět dochází pomocí DSN k výpočtu potřebných parametrů? Že to trvalo nějakých 20 dní, než byl potvrzen úspěch.

2. Filip Ehrenberger napsal:

No pro baha, tak přeju hodně štěstí aby ten odběr klapnul 😀