sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Boeing Blue – skafandr pro Starliner

Astronauti, kteří usednou do křesel soukromé lodi Starliner, budou mít na sobě lehčí skafandry než jejich předchůdci. Jejich obleky navíc budou i pohodlnější, než dosavadní skafandry. Návrh obleku Boeing Blue je založen na historických zkušenostech, splňuje požadavky NASA na bezpečnost a funkčnost, ale kromě toho přináší i několik nových technologií a vylepšení. Firma Boeing představila své skafandry včera a jedná se o další krok k nasazení lodi Starliner do provozu. Ta bude společně s lodí Crew Dragon od SpaceX vozit astronauty na ISS.

Skafandr Boeing Blue
Skafandr Boeing Blue Zdroj: http://www.boeing.com

Z nových technologií, které na Boeing Blue najdeme,  můžeme jmenovat:

  • Lehčí a více ohebná konstrukce s využitím pokročilých materiálů a nového uspořádání spojů
  • Helma a průzor jsou součástí skafandru místo toho aby byly oddělitelné
  • Rukavice vhodné pro dotykové obrazovky
  • Materiály, které umožní astronautům být v příjemném chládku, ale stále je možné okamžitě skafandr natlakovat

Kompletní skafandr obsahuje také integrované boty a celkově váží i s veškerým vybavením pouhých 9 kilogramů. Jsou tedy o 5 kilogramů lehčí, než skafandry, které při startu a přistání nosily posádky raketoplánů. Nový skafandr pro loď Starliner umožňuje vodní páře z těla astronautů unikat ven, ale přesto udržují vzduch uvnitř. Díky tomu si astronauti udržují pohodovou teplotu a nepřehřívají se.

Materiály použité na loktech a kolenou umožňují posádce více pohybu, k čemuž pomáhají strategicky umístěné zipy, které umožní snadno přizpůsobit tvar skafandru pro sezení, nebo stání. Rukavice jsou upravené tak, aby se v nich dobře obsluhovaly tablety a dotykové obrazovky, boty jsou protiskluzné a v helmě najdeme integrované komunikační spojení s řídícím střediskem.

Astronaut Eric Boe při nácviku v maketě lodi Starliner
Astronaut Eric Boe při nácviku v maketě lodi Starliner
Zdroj: https://www.nasa.gov

„Vůbec nejdůležitější ale je, zda vás skafandr udrží při životě,“ zůstává pragmatický astronaut Eric Boe a dodává: „Je určitě mnohem lehčí, líp sedí a je i jednodušší na obsluhu, což se vždycky hodí. Složité systémy mají vždycky víc způsobů, jak se mohou rozbít, ale jednoduchost je na podobných systémech vždy lepší.“ Skafandry samozřejmě musí být nejen funkční, ale i bezpečné. Pokud astronaut zůstane připoután, ale nemůže dosáhnout na přepínače, nebo pracovat s dotykovou obrazovkou, pak jeho skafandr není efektivní. Právě proto astronauti strávili v maketě lodi Starliner dlouhé hodiny a testovali nové skafandry. Nastupovali v nich do lodi, zase vylézali ven a opět znovu, jen s jinými polohami aby si vyzkoušeli všechny možnosti a zároveň našli nejlepší způsob, jak v lodi pracovat.

Sunita Williams při zkoušce komunikačního zařízení pro loď Starliner
Sunita Williams při zkoušce komunikačního zařízení pro loď Starliner
Zdroj: https://www.nasa.gov

„Tento skafandr je jakousi bezpečnostní zálohou pro systémy podpory života na lodi, které jsou samozřejmě zálohované,“ vysvětluje Richard Watson, který v NASA zastává funkci manažera pro skafandry v Commercial Crew Program a dodává: „Kdyby při letu probíhalo všechno správně, nepotřebovali byste ten skafandr. Ale je to jako když máte v autě hasicí přístroj. Potřebujete, aby byl účinný, když jej budete potřebovat.“

Je potřeba zdůraznit, že tyto skafandry rozhodně nemají sloužit k výstupům do otevřeného prostoru. Pokud se má skafandr použít pro výstup, musí být výrazně těžší, odolnější a pevnější než tyto lehké skafandry, které budou mít astronauti na sobě pouze při startu a přistání. Oproti tomu skafandry pro výstupy do otevřeného kosmu jsou vybaveny systémy podpory života a jde v podstatě o soukromou kosmickou loď.

Ve skutečném provozu se budou astronauti do skafandrů Boeing Blue oblékat v historických prostorách Crew Quarters a následně se vydají k rampě 41. Tady s pomocí přístupové lávky Crew Access Arm nastoupí do útrob lodi Starliner, která bude sedět na špičce rakety Atlas V. Do útrob lodi se vejdou až čtyři lidé, takže posádka na ISS bude moci být sedmičlenná. Díky tomu bude možné věnovat více času vědě a výzkumu nejrůznějších oborů, které kromě jiného pomohou připravit lidstvo na budoucí mise v hlubším vesmíru.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
http://www.boeing.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/tigergrass-graphic.jpg
http://www.boeing.com/resources/boeingdotcom/features/2017/01/space_suit_630.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ksc-20160802-ph_boe01_0003.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ksc-20160802-ph_boe01_0005.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
25 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Branislav Pecho
Branislav Pecho
7 let před

Vyzerá to fajn, ale pokiaľ viem, vyvýja vlastný ľahký skafander aj SpX. Nie je to trocha plytvanie peňazí a duplicita? Chýba mi unifikácia. Alebo sa nasadí lepší skafander pre obe lode?

Honza
Honza
7 let před
Odpověď  Branislav Pecho

A k tomu si ještě přidejte nový skafandr pro Orion. Prdpokladam, že budou nekompatibilní, každý pujde připojit jen ke „své“ lodí. Hranata a kulatá díra, s tím uz má NASA zkušenosti… 🙂

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Honza

Nebudou pro Orion těžké skafandry s možností výstupu do volného prostoru? Něco jako v Apollu. Přece jen tahat s sebou dvě sady by nebylo příliš hospodárné, dokud nebude v provozu nová vesmírná stanice, kde by Orion mohl zaparkovat a kde by těžká sada byla uložena jako na ISS.
Uvidíme, s čím přijde SpaceX. Tipl bych si, že NASA nějakou normalizaci požadovala (třeba konektory na média, elektřinu a data). Stoprocentně kompatibilní to asi nebude, ale v nouzové situaci by mělo být možné použít jinou loď, než tu, ve které astronaut přiletěl.

Honza
Honza
7 let před
Odpověď  Vojta

Ano, byl tady i článek. Jenže to se ještě mělo létat k asteroidu. Teď uz zase mluví o stanici někde u Měsíce, tam by se asi těžký skafandr vešel. Jsem zvedavej, jak to dopadne.

Petr Kasan
Petr Kasan
7 let před
Odpověď  Vojta

NASA hodlá pro Orion využít modifikovanou verzi Space Shuttle launch and entry suit – nebo-li Advanced Crew Escape Suit (ACES). A to jak pro starty/návraty, tak pro EVA.

Miroslav Pospíšil
Editor
7 let před
Odpověď  Vojta

Takže ne ACES, ale MACES.
MACES bude hybridem mezi ACES z raketoplánů a EMU (ISS EVA skafandr).

Petr Kasan
Petr Kasan
7 let před
Odpověď  Vojta

Jo, myslel jsem to tak. Asi jsem měl rovnou napsat „modifikovaný ACES“.

Filip Ehrenberger
Filip Ehrenberger
7 let před
Odpověď  Branislav Pecho

No preci jde o soukromou lod. A kazda firma razi sve presvedceni. To je jako kdyz Apple ma napriklad vlastni nabijeci konektor. Vzdycky je lepsi mit svou vyrobu, nez se prizpusobovat „konfekci“. Pak mas vice prostoru pro svou vizi. Ale me osobne ty skafandry neprijdou jako neco, z ceho bych si sedl na zadek.

Miroslav Pospíšil
Editor
7 let před

Přesně tak, na upadnutí na zadek tento design (zatím) není. Na to, že skafandr, včetně kukly s komunikační sadou navrhla a vyrobila firma David Clark (ve spolupráci s Reebok na botách), která má s tímto oborem mnohaleté zkušenosti, bych čekal o trochu víc. Ale nemá cenu hanět něco hned, dokud to neprověřila praxe. Například ten velký průzor, plandající na zádech, když není zapnutá „přilba“, mi nepřijde dvakrát praktické řešení…

Miroslav Pospíšil
Editor
7 let před

Ještě k té kukle, je to jen minimálně modifikovaná ochranná a komunikační kukla, kterou používají palubní technici na US letadlových lodích, viz třeba :comment image
Jen z ní odstranili přední plastový štít a přidali druhý mikrofon…

bill
bill
7 let před

Toto je docela zajimavy moment. Byl byste tak laskavy a mohli byste mi to vase nesednuti si na zadek priblizit. Zajimalo by me, jak jste k svemu zaveru prisel. Zkuste to prosim ale trosku vice rozvest.

bill
bill
7 let před
Odpověď  bill

Treba jako pan Pospisil, proste neco konkretniho.

Vaca1
Vaca1
7 let před
Odpověď  bill

V MIT se už od roku 2005 zabývají myšlenkou Bio-suit system. Jakési „druhé kůže“ přímo na těle astronauta. Tuším že zvažovali i možnost nanášení formou spreje. To bych na ten zadek asi opravdu sednul.

Malky
Malky
7 let před
Odpověď  bill

O nanášení skafandru sprejem vážně pochybuju 😉

Pokud jde o biosuit, jeho hlavní výhodou je mechanická komprese, oproti dnes používaným skafandrům, které ke kompresi používají atmosféru a tak připomínají v podstatě nafouknutý míč – čož značně snižuje pochyblivost astronauta. A s mechanickou kompresí se experimentuje snad od počátku létání do kosmu, ale zatím nikdo nepředvedl funkční skafandr který by této metody využíval. Snad se to s biosuitem podaří 🙂

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
7 let před

Diky za prima clanek. BTW v tom videu uvadi hmotnost 12 lb (5.5kg) versus 30lb (13.6 kg) skafandru z STS.
Me tam prekvapily dve veci: jednak mi pride, ze ta helma ma dost omezeny vyhled do stran a dale na tom skafandru nejsou zadne reflexni prvky. Oboji dost neprijemne v pripade pozaru (a koure v kabine).

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Svihak Lazensky

Reflexní prvky tam mohou přidat kdykoliv, pro focení s bleskem jsou ale vyloženě nevhodné, takže by je nejspíš zakryli, i kdyby tam byly.
Výhled do strany mi nepřijde až tak špatný, něco přes 180 stupňů. Není to úplně ideální, ale také to není skafandr určený pro nic jiného než sezení v křesle a maximálně nějakou rychlou akci při nouzouvé situaci. Spíš mi přijde omezený výhled dolů. Zvlášť, když se skafandr natlakuje a přilba se ještě trochu zvedne. Ale nejspíš je to jen zdání způsobené nezvyklým (pro nás pozemšťany) natočením astronauta na náhledovém snímku videa.
Vizuálně mi přijde skafandr takový strohý, ale aspoň v něm člověk vypadá jako člověk a ne jako tvor nasoukaný do neforemného pytle (to se týká hlavně těch oranžových pro raketoplán).

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
7 let před

Diky za prima clanek. BTW v tom videu uvadi hmotnost 12 lb (5.5kg) versus 30lb (13.6 kg) skafandru z STS.
Me tam prekvapily dve veci: jednak mi pride, ze ta helma ma dost omezeny vyhled do stran a dale na tom skafandru nejsou zadne reflexni prvky. Oboji dost neprijemne v pripade pozaru (a koure v kabine).

Miloš Hůla
Miloš Hůla
7 let před

Mně přijde článek v celku informačně povrchní. Nevíme skutečné paramentry skafandru. Je navržen na opravdové vakuum? Pokud vím, tak skafandr v STS byl pouze tlakový oblek do výšky 30 km, nikoliv plnohodnotný skafandr pro selhání na oběžné dráze. Tím nemyslím EVA. Jaká je autonomie skafnadru, např. tepelné parametry apod? Jaké je vlastně zadání na parametry skafnadru ze strany NASA?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Miloš Hůla

Bohužel detailnější informace nejsou k dispozici, alespoň momentálně. Nemohl jsem tedy do článku uvést nic bližšího, děkuji za pochopení.

Honza
Honza
7 let před

Chybí mi tam zmínka o nehorlavosti, ale to je doufam samozřejmost. A žádné podrobnosti o chlazení, žádné spodky s hadickama. 🙂

peter
peter
7 let před

neviem,..tá helma/kukla mi tiež príde nepraktická, oproti Sokolu kde sklopia priezor a zaistia, tak tu sa musia babrať so zipsom

hansnasa
hansnasa
7 let před

Je jasné,že prozatím detailní podrobnosti o skafandrech nejsou k mání,jen jsem zvědav jak budou vypadat ty od SpaceX. Velmi zajímavý článek,díky.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  hansnasa

To se těšíme všichni a díky za pochvalu. 🙂

Miroslav Pospíšil
Editor
7 let před
Odpověď  hansnasa

Nějak takto:comment image?w=768&s=072b5125982567664648166e2b71305f

dolph1888
dolph1888
7 let před

NASA bych věřil i to, když přijde s podobným skafandrem (odlehčeným) pro Mars. Také na něm tuším pracují. Neochrání sice před zářením (zatím mimo naše možnosti), ale umožní pohodlný pohyb. Do volného prostoru musí mít skafandry přece jen jiné parametry než v lodích nebo na povrchu planet, s alespoň nějakou atmosférou. Jinak velké + s přáním, aby se vše dařilo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.