sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rodí se stupeň, který pošle Orion k Měsíci

Před měsícem jsme Vám přinesli fotky z Marshallova střediska, na kterých jste si mohli prohlédnout testovací exemplář horního stupně ICPS. Tento kus byl určen jen pro mechanické zkoušky a proto neobsahoval všechny díly, které najdeme na letovém hardwaru. Fotka, kterou Vám přinášíme v dnešním článku je ale jiná. Vidíme na ní výrobu skutečného letového exempláře horního stupně ICPS, který bude součástí premiérového letu rakety SLS na podzim roku 2018 a který pošle nepilotovanou kosmickou loď Orion k Měsíci.

Nejdůležitější fáze výroby tohoto letového exempláře před pár dny skončila. O výrobu se starali specialisté společnosti United Launch Alliance v alabamském městě Decatur. Samotný návrh horního stupně ICPS pochází od firmy Boeing a spaluje kapalný kyslík a vodík. Tento exemplář ale ještě čekají drobné dodělávací práce – jde třeba o instalaci avioniky. Následovat bude převoz po vodě a po silnicích až do Delta Operating Center na floridském Mysu Canaveral. Sem by měl stupeň ICPS dorazit v polovině roku 2017 a začne důkladné kolo zkoušek, které se zaměří především na správnou funkci avioniky.

Letový exemplář horního stupně ICPS pro misi EM-1
Letový exemplář horního stupně ICPS pro misi EM-1
Zdroj: https://www.nasa.gov

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2013/01/Z87.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/icps_p2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pikibi
Pikibi
8 let před

Dobrý den, můžu se zeptat, jak dlouho bude přibližně trvat (a kolik bude stát) stavba dalších raket SLS na další plánované mise?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Pikibi

Hezký den,
zatím je vše ve fázi příprav (navíc stupeň ICPS se pro další mise používat nebude, má být nahrazen výkonnější jednotkou), ale NASA by ráda v ostrém provozu – po roce 2025 vystřelovala jednu, možná i dvě SLS ročně. Náklady na jeden start zcela jistě přesáhnou miliardu dolarů, ale přesná čísla zatím nemáme.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před

Jak je na tom servisní modul? Předpokládám, že se ho finanční záležitosti ESA netýkají a rozhoduje tedy především um odborníků. Termín dodání (pokud nedošlo k dalšímu odkladu z března někam dál) se mohutně blíží.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Tohle by mohl vědět Jiří Hošek, který má přehled o všech termínech v tomto programu. Třeba si Vašeho komentáře všimne.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Letový exemplář evropského servisního modulu je nejkritičtějším rizikovým prvkem dodržení termínu startu systému SLS/Orion na misi EM-1. Modul je od července umístěn a vybavován v čisté místnosti montážní haly společnosti Airbus Defence and Space v německých Brémách. Modulu však stále nebyly dodány čtyři velké palivové nádrže, jejichž montáž byla odložena na únor, ani boxy s avionikou, které budou dodány s 3-4 měsíčním zpožděním na přelomu února a března. Funkční testy modulu sklouzly na duben a termín dodání modulu na Kennedyho vesmírné středisko se posunul z ledna na 30. duben. Dominovým efektem sklouzlo vytvoření kompletní lodi CSM spojením SM a CM z léta na říjen.

V příštích dnech by NASA měla odeslat do Evropy motor Orbital Maneuvering System (OMS-E), který bude zabudován do servisního modulu jako jeho hlavní motor.
Dnes byly zveřejněny aktuální fotografie motoru OMS-E:comment imagecomment image

maro
maro
8 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Super. Díky za skvělé fotky.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  maro

Díky, těší mne, že se líbí 🙂

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za aktuální info o postupu prací na servisním modulu. Je to sice nemilé, ale v tomto případě naštěstí nehrozí promeškání startovního okna, jako se to podařilo u InSight s vakuovým kontejnerem.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Jiří Hošek

OMS-E dorazil do Brém.

qa
qa
8 let před

To zelené na boku větší nádrže vypadá jako hladinoměr 🙂
qa.

Fantasta
Fantasta
8 let před
Odpověď  qa

Kdyby to létalo na líh, jako V2, tak by ten hladinoměr i měl opodstanění – aby se neucucávalo. 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
8 let před
Odpověď  Fantasta

Kdyby v tom byl líh z Polska, tak by se problém velmi rychle vyřešil sám.

Tomáš
Tomáš
8 let před

slintam nedočkavosťou

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.