sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Známe příčinu zmatení sondy Juno

Sonda Juno vznikla v rámci programu New Frontiers

Zatímco inženýři stále pátrají po příčinách problémů motoru sondy Juno, podařilo se jim alespoň zjistit, co vedlo k jejímu přechodu do bezpečného režimu. Abychom si to připomněli – 19. října se sonda Juno chystala na blízký průlet kolem Jupitera. Cílem nebyl brzdící zážeh, ale sběr vědeckých dat. Pouhých 13 hodin před průletem nejnižším bodem dráhy se ale vyskytl softwarový problém, který způsobil restart centrálního počítače. Následovalo spuštění standardního bezpečného režimu s vypnutými vědeckými přístroji. Sonda tedy vědecky cennou oblastí prolétla umělecky řečeno se zavřenýma očima.

Sonda jen obnovila funkci své antény a aktivovala diagnostický režim, který měl zjistit, která část vybavení mohla za vzniklé problémy. Odborníci tyto údaje prověřili a zjistili, že původcem problémů byl přenos dat z vědeckého přístroje JIRAM (Jupiter Infrared Auroral Mapper). Se samotným přístrojem nebylo nic špatně, k chybě došlo jinde v sondě.

Snímek Jupiterovy polární záře z přístroje JIRAM
Snímek Jupiterovy polární záře z přístroje JIRAM
Zdroj: https://metrouk2.files.wordpress.com

Inženýři proto připravili softwarovou záplatu, která tento problém opravovala, ale zatím jej ještě nenahráli do řídícího počítače. Kvůli tomu byl přístroj JIRAM při dalším blízkém průletu (11. prosince) vypnutý. „Nechtěli jsme riskovat, že by znovu došlo ke stejné události,“ vysvětlil Scott Bolton, který vede tým specialistů této mise. Nejnovější průlet proběhl přesně podle plánu a všechny přístroje kromě vypnutého JIRAM pracovaly správně.

Ohledně problémů s motorem zůstává situace nadále otevřená. Stále sílí hlasy, které říkají, že sonda Juno je schopná požadovaná data nasbírat i na současné dráze a že není zapotřebí riskovat motorický zážeh, který by zkrátil oběžnou dobu ze současných 53,5 dne na 14 dní. Neutrpí tím kvalita získaných údajů, jen bude trvat delší dobu je nasbírat. „Opravdu nechceme přidávat riziko, které není nezbytné, takže postupujeme opatrně,“vysvětluje Rick Nybakken, projektový manažer projektu Juno.

Zdroje informací:
http://www.space.com/
http://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/06/juno_joi_lm.jpg
https://metrouk2.files.wordpress.com/2016/09/ad_217818930.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Myslím si, že nemalý vliv může mít i brutální radiace, která se v okolí Jupitera vyskytuje.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

To je pochopitelně velmi silný faktor.

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
7 let před

Naštěstí postižený přístroj je nepodstatný, sleduje polární záře, vědecký význam mise nemůže nijak ovlivnit.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

Tvrdit o jakémkoliv vědeckém přístroji na libovolné kosmické sondě, že je nepodstatný, je opravdu hodně odvážné tvrzení. Nepřijde mi vhodné opovrhovat jakýmkoliv přístrojem. Třeba právě díky němu mohou vědci odhalit něco, co jim otevře cestu k novým objevům. Každý přístroj má svůj důvod.

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jedná se o infra přístroj který zkoumá druhotný jev, tj. reakci atmosféry na sluneční částice pohybující se po magnetických siločárách planety, pravděpodobně nic překvapivého nezjistí.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

Tím bych si nebyl tak jist. Magnetické pole na Jupiteru je mnohem silnější než na Zemi. My třeba vidíme jen polární záři, ale vědci v tom mohou vidět i turbulence, které jsou na Zemi pod rozlišovací schopností dostupných přístrojů. V těch turbulencích mohou navíc najít nějaké fluktuace, které mohou vést k nějakému novému objevu. Vždyť Jupiter je skoro hvězdou.

Takže každý přístroj na sondě je důležitý, o umístění každého z nich vědci bojovali s konkurencí.

Štěpán
Štěpán
7 let před

Já se celkem bojím, že ten problém s motorem nebude triviální. Na sondu je určitě tlak kvůli penězům-takto bude stát víc její delší provoz, takže musí být (celkem velká) snaha o zkrácení oběžné doby. Pokud to „nebudou riskovat“, risk je dost velký… NASA nemá peněz na rozhazování.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Určitě to nebude nic malého. Sám jsem zvědavý.

slappy
7 let před
Odpověď  Štěpán

Právě to, že by NASA musela misi financovat déle, mi přijde jako dobrý důvod oběžnou dobu nezkracovat (z pohledu zainteresovaných osob)..

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  slappy

Jasně, ale z pohledu těch, co přidělují peníze (i v rámci NASA, protože by to mohlo jít z rozpočtu jiného projektu) bude tlak na zkrácení. Podle mě to dopade kompromisně: Nejdřív provedou několik dlouhých obletů a nasbírají většinu vědeckých dat a pak zkusí zbytek mise urychlit zkrácením dráhy

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  Vojta

Je to logické.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpověď  Štěpán

Myslím, že tlaku na uskutečnění riskantního manévru a tím zkrácení doby potřebné k plánovanému počtu průletů se není třeba obávat. NASA provozovala a provozuje mise, které už dávno přesluhují a i přes občasné výkřiky o finanční situaci jedou dál. Pokud Juno zůstane na současné dráze a zdravíčko jí vydrží, svou misi dokončí. Velení mise si to obhájí (a třeba se taková diskuse ani nepovede) a nebo dospěje k závěru, že ventily již nezklamou a oběžná doba se přece jen zkrátí. Ale pochybuji, že by se do toho nechali dotlačit strážcem kasy.

tyčka
tyčka
7 let před
Odpověď  Spytihněv

Bohužel ani kapacita antén sítě DSN není neomezená – takže tlak na zkrácení mise může být i z důvodu potřebnosti přenosové kapacity pro jiné projekty.

slappy
7 let před

Předpokládám, že významný faktor je i to, že delší sběr dat poskytne operátorům sondy zaměstnání a tedy plat na delší dobu : )

Honza
Honza
7 let před
Odpověď  slappy

Ve špičkovém výzkumu vědci takhle skutečně neuvažují. Ostatně do vědy se kvůli teplým místečkům opravdu nechodí.

Lukas
Lukas
7 let před

Zdravim,nedalo by sa juno zbrzdik korekcnymi motormi?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Lukas

To by jistě šlo, je to jedna z možností, ale není to ideální – jednak nejsou stavěné na tak dlouhé zážehy a navíc nejsou tak palivově účinné. Rozdíl je i v tom, že hlavní motor spaluje dvousložkové palivo, zatímco korekční trysky jednosložkové – okysličovadlo by tvořilo jen mrtvou zátěž, které by sondu zbytečně zatěžovala.

Peter P
Peter P
7 let před

Podla mna naklady na platy zamestnancov NASA (predlzenie misie o 4 az 5 rokov) a celkom predlzene naklady celej misie nie su az tak velke, ze by stalo za to riskovat, ze o celu sondu by sa prislo pri nehode motoru. Predpokladam, ze i tak NASA pocitala, ze misia sa bude predlzovat. Za 5 rokov sonda nazbiera dostatocne mnoztvo dat a pokial to budu chciet riskmut, mozu upravit jej drahu. Predlzenie misie prinasa cas pre vedecky team na ine cinnosti. Cize tych par tyzdnov pokial bude sonda necinna kvoly velkej drahe mozu vyuzit kapacity na ine ucely. Kvalifikovani budu urcite na akukolvek podobnu misiu.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Peter P

Kdoví, třeba po čtyřech letech žbluňkne do Jupiteru nějaká kometa a my budeme vděční, že jsme tu sondu ještě neodepsali.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.