sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Minipozororovatelé hurikánů na neobvyklé raketě

V první řadě se musím omluvit za drobnou mystifikaci, které jsme se na Vás předevčírem (v úterý) nevědomky dopustili. Avizovali jsme totiž, že se v úterý uskuteční druhý pokus o start rakety Pegasus-XL s družicemi CYGNSS. V době vydání článku však již tato informace nebyla pravdivá – zlobivý hydraulický systém, který má za úkol uvolnit raketu z podvěsu pod letadlem se totiž musel vyměnit za náhradní kus, který bylo potřeba dopravit z Kalifornie. Už včera ráno tak byla venku informace, že se start odkládá až na středu. Za chybu se samozřejmě omlouváme a je pro nás poučením do budoucna, abychom si více kontrolovali aktuálnost informací. Dnes je ale vše připraveno ke startu a také k našemu česky komentovanému přenosu.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 15. prosince ve 14:26 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 14:10 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. V případě, že z nějakého důvodu nemůžete sledovat náš videopřenos, kolega Martin Gembec se pro vás pokusí zprostředkovat psaný online přenos.

EDIT: Máme drobný odklad startu – momentálně to vypadá na shoz rakety ve 14:35 našeho času. Náš přenos tedy začne ve 14:20.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://blogs.nasa.gov/…/sites/268/2016/11/VAFB-20161028-PH_RNB01_0132.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Peter P
Peter P
8 let před

Drzime palce. Dnes by to mohlo byt uspesne.

Fantasta
Fantasta
8 let před

Raketa Pegasus XL stojí cca 56 mil.$ a na LEO dopraví cca 443 kg. Hm, hm, dost drahý kg na oběžnou dráhu.

Toxin
Toxin
8 let před

Super přenos, nicméně už kdysi mě u vypouštění satelitů (asi Orbcom)napadla otázka která je zde ještě více důležitá. Jak bylo uvedeno, tak družice poletí ve formaci za sebou v rozestupu cca 5000km. Jak se tam probůh ty družice bez reaktivního pohonu dosatnou, když jsou vypouštěny kousek po sobě?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Toxin

Hezký den, v první řadě moc díky za pochvalu přenosu. Moc nás to těší.
A k dotazu – asi jsem to při přenosu málo zdůraznil. Jde o to, že díky gyroskopům bude možné změnit orientaci družic v prostoru – slabá aerodynamika pak družici může zpomalit, nebo trochu urychlit. Změnou rychlosti se mění i oběžná dráha tělesa – nejvyšší a nejnižší body dráhy i oběžná doba. Díky těmto změnám je možné satelity postupně rozložit do formace, která připomíná již zmíněné korálky na šňůrce. Není to snadné a nejde to rychle. Ale dá se to a u nepilotovaných, lehkých sond, kde nás netlačí čas, se to hodí, protože se ušetří značná hmotnost na nádržích a tryskách.

Toxin
Toxin
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vztlak, zpomalení to chápu, ale to zrychlení nějak nechápu. Myslel jsem, že když se něco někde tře, tak se to vždy zpomaluje. Pak by i vztlakem vynesení na vyšší oběžnou dráhu a vrácení se zpět by mělo způsobit pokles dopředné rychlosti. Joo, leda že by letěli v řadě za sebou, ale ne ve stejný výšce. Nebo je to jinak?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Toxin

Ta změna rychlosti je vždy relativní. Hlavně tam jde o pohyb nahoru a dolů, jak píšete. To vede k změně parametrů orbitální dráhy – především doby oběhu.

Toxin
Toxin
8 let před
Odpověď  Toxin

Díky za objasnění.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Toxin

Rádo se stalo.

Roman Bórik
8 let před

Predpokladám, že vypustenie rakety z podvisu spod lietadla znižuje nároky na 1. stupeň rakety a tak aj na celkovú cenu rakety. Ako sa na cene podieľajú náklady na vynesenie rakety pod lietadlom (palivo, adaptér pre uchytenie a uvoľnenie rakety atď)? Je to v sumáre lacnejšie, ako výkonnejší 1. stupeň pre porovnateľnú užitočnú záťaž?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Roman Bórik

Pegasus je poměrně drahá raketa, což už zaznělo i tady v diskusi pod článkem. Úspora je tedy diskutabilní.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
8 let před
Odpověď  Roman Bórik

Proudové motory mají mnohem vyšší specifický impuls, než motory raketové. Kdyby ty proudové motory s sebou nevláčely celé dopravní letadlo, ale jen jeho nezbytnou část, bylo by to jistě ekonomicky výhodné.

V dnešní době bych však raději přilepil k 1. stupni několik boosterů, které by sice spotřebovaly více paliva než letadlo, ale celkově by to mohlo vyjít levněji. Zejména pokud by se ty boostery recyklovaly.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.