sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

BlackSky

BlackSky Technology oznámila kontrakt s australským startupem HEO. V rámci kontraktu dojde k poskytování snímků vesmírných objektů pro obranu, zpravodajství a komerční využití. Prostřednictvím dohody se společnost BlackSky připojí k síti zobrazovacích senzorů HEO mimo Zemi.

Astranis Space

Startup Astranis, zabývající se družicovou komunikací, získal kontrakt v hodnotě 13,2 milionu dolarů na zajištění kompatibility svých komunikačních družic s vojenskými terminály. Společnost získala zakázku prostřednictvím dohody o zvýšení strategického financování (STRATFI).

SpaceX a FAA

SpaceX zveřejnila 19. září dopis, který zaslala vedení sněmovního vědeckého výboru a senátního obchodního výboru, dvou výborů, které dohlížejí na Úřad pro komerční vesmírnou přepravu FAA neboli AST.Čtyřstránkový dopis nabídl podrobnou odpověď na navrhovanou pokutu ve výši 633 000 USD za porušení licence od FAA.

Známe externí náklady jedenácti dalších Dragonů

Firma SpaceX pomalu dokončuje vyšetřovací proces havárie rakety Falcon 9 s družicí Amos 6 a chystá se na návrat do služby. Je proto čas přemýšlet o plánech na další měsíce a roky. To se týká i vztahů vůči NASA, pro kterou SpaceX zajišťuje zásobování ISS pomocí lodí Dragon. Nejbližší zásobovací let nás čeká v lednu, ale tím to ani zdaleka neskončí. Ve spolupráci se zástupci týmů zodpovídajících za provoz stanice byl nyní představen plán zásobování na příštích jedenáct letů, které proběhnou v následujících třech letech.

Evropský modul Columbus

Mise SpX-10, 11, -12 a -13 by měly proběhnout v roce 2017 se starty v lednu, březnu, červnu a září. V roce 2018 by měly přijít SpX-14, -15, -16, -17 a -18, se kterými se počítá na únor, duben, srpen, říjen a prosinec. Na rok 2019 jsou naplánovány jen dva starty SpX-19 na květen a SpX-20, která zatím nemá přesně určený termín. Velká část těchto misí by měla podle plánu vynést zásoby pro Evropskou kosmickou agenturu ESA a japonskou JAXA. K tomu se použije hlavně externí nákladový prostor – trunk – lodi Dragon. Náklad se pak umístí na japonskou vnější experimentální plošinu JEM-EF, nebo na evropský modul Columbus. Evropský Columbus se stal součástí ISS 7. února 2008, když jej sem dopravil raketoplán Atlantis v rámci mise STS-122, externí plošina japonského modulu přiletěla o rok a půl později v červenci 2009 na palubě raketoplánu Endeavour při misi STS-127.

K dalším zásobovacím letům budou Falcony s Dragony startovat z rampy 39-A, pro kterou půjde o první využití od 8. července 2011. Prvním z těchto zásobovacích letů bude SpX-10. U ní se má k ISS vydal hned trojice přístrojů v externím nákladovém prostoru. Prvním z nich je Space Technology Program H5 (STP-H5) s lidarem Raven, druhým je přístroj Stratospheric Aerosol and Gas Experiment (SAGE-IP) určený k monitorování aerosolů ve stratosféře. Třetím přístrojem je SAGE Nadir Viewing Platform (SAGE-NVP).

Zatímco STP-H5 bude umístěn na vnější plošinu ELC-1 (ExPRESS Logistic Carrier-1), přístroje SAGE-IP a SAGE-NVP budou pracovat na plošině ELC-4. Plošinu ELC-1 dovezl na ISS v listopadu 2009 raketoplán Atlantis při misi STS-129 a ELC-4 následovala v únoru 2011 při misi STS-133 v podání raketoplánu Discovery.

Náklad v trunku mise SpX-11
Náklad v trunku mise SpX-11

O dva měsíce později by měla přijít na řadu mise SpX-11. Ta sem dopraví inovativní kus solárního panelu ROSA (Roll-Out Solar Array), experiment NICER (Neutron star Interior Composition ExploreR) určený ke zkoumání neutronových hvězd a také přístroj MUSES (Multi-User System for Earth Sensing) pro snímkování Země. ROSA se umístí na ELC-1, NICER na ELC-3 a MUSES na ELC-4. Plošiny číslo 1 a 4 jsme si již představili, zbývá tedy dodat, že ELC-3 byla na ISS dopravena v květnu roku 2011 na palubě raketoplánu Endeavour na jeho závěrečné misi STS-134.

Vykládka nákladu z trunku lodi Dragon pomocí staniční robotické paže
Vykládka nákladu z trunku lodi Dragon pomocí staniční robotické paže

V červnu přijde řada na SpX-12, jejímž externím nákladem bude CREAM (Cosmic Ray Energetics And Mass) určený k výzkumu kosmického záření. Tento přístroj bude umístěn na externí japonskou plošinu JEM-EF. Mise SpX-13 potěší hlavně Evropu, protože vynese experiment ASIM (Atmospheric Space Interactions Monitoring) zaměřený na výzkum interakce atmosféry a kosmu. Tento přístroj bude umístěn na evropském modulu Columbus.

Součástí zásobovací mise SpX-13, ale budou i dva americké náklady – MISSE-FF (Materials on International Space Station Experiment – Flight Facility), tedy vzorky materiálů, na kterých se bude na plošině ELC-2 studovat vliv kosmického prostředí. Druhým experimentem bude TSIS (Total and Spectral Solar Irradiance Sensor) určený k měření sluneční radiace na plošině ELC-3. Tady se ještě sluší podotknout, že ELC-2 byla k ISS připojena společně s ELC-1 v rámci mise STS-129 na palubě raketoplánu Atlantis.

Dvě možnosti nákladu v trunku lodi Dragon při misi SpX-14
Dvě možnosti nákladu v trunku lodi Dragon při misi SpX-14

V případě mise SpX-14 jsou zatím ve hře dvě možnosti – tou první je, že by Dragon v trunku vynesl adaptér IDA-3 pro připojování soukromých pilotovaných lodí Crew Dragon a Starliner. V tom případě by se jednalo o jediný náklad v trunku. Existuje ale i možnost, že adaptér nebude do startu hotový a je proto potřeba zvážit i záložní možnost. Tou je trojice ve složení RRM3 (Robotic Refueling Mission 3), tedy zkouška robotického tankování na oběžné dráze, SDS (Space Debris Sensor – DRAGONS) určený ke sledování mikrometeoritů a kosmického smetí, třetím kusem je PFCS (Pump and Flow Control System), tedy systém tepelné regulace stanice včetně amoniakového čerpadla. Zatímco RRM-3 bude umístěn na ELC-1, SDS a PFCS budou připojeny k japonské externí plošině JEM-EF.

Princip experimentu RRM3

Pokud by adaptér IDA-3 nebyl připraven ke startu na SpX-14, bude startovat v srpnu 2018 na misi SpX-16. Pokud se naopak SpX-14 stihne, poletí na SpX-16 výše popsaná trojice. Existuje i možnost, že by experiment RRM-3 mohl startovat na misi SpX-15. Stejně tak není jasné, zda se pro evropský experiment ACES (Atomic Clock Ensemble in Space), na kterém se podílí i Česká republika využije trnuk mise SpX-15, nebo SpX-16.

U další mise, tedy SpX-17 má být v trunku uložen experiment OCO-3 (Orbiting Carbon Observatory 3) pro sledování oxidu uhličitého, dále soubor experimentů STP-H6, které budou umístěny na plošinu JEM-HF a ELC-3.

V případě SpX-18 se můžeme těšit na to, že v trunku bude GEDI (Global Ecosystem Dynamics Investigation (Lidar)) pro výzkum klimatu a jeho změn, který bude připojen k japonské plošině JEM-EF. V další misi, tedy SpX-19 bude v trunku opět jen jeden náklad – Bartolomeo – CEPHFISS (Bartolomeo – Commercial External Payload Hosting Facility On ISS), který se umístí na vnější část modulu Columbus. Posledním oznámeným nákladem byl GEROS (GNSS reflectometry, Radio Occultation and Scatterometry), který poletí na SpX-20 a bude sledovat průchod signálů z navigačních družic skrz atmosféru.

Štěpán

Jen by mě zajímalo-ten solární panel nevypadá, že by se dal složit, ale celý se tam podle mě nevejde. Jak to teda udělají?

Jiří Hošek
Odpovědět  Štěpán

Roll-Out Solar Array (ROSA) je svinovací.

Michal Václavík

Z pohledu Evropy a hlavně České republiky chybí uvedení vypuštění experimentu ACES, pro nějž část ELT vyvinuly česká pracoviště.

Odpovědět  Michal Václavík

Díky za upozornění, doplněno.

Lukas