sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vrátí se Falcon do služby z Kalifornie?

Kolem firmy SpaceX se začínají věci dávat konečně do pohybu. Včera totiž Matt Desch, šéf společnosti Iridium poslal na sociální síť Twitter fotku, kterou jsme použili jako náhledový snímek tohoto článku. Vidíme na ní horní stupeň rakety Falcon 9 zabalený do černé fólie, jak míří k montážní hale firmy SpaceX na Vandenbergově základně. Už jen to by samo o sobě bylo pozitivní, protože by se jednalo o důležitý krok v rámci připrav na start – první stupeň pro tuto misi by měl dorazit již brzy – zatím se nachází na základně McGregor. Matt Desch ale v dalším tweetu (viz níže) neoficiálně naznačil, že právě start s družicemi Iridium by mohl být pro Falcony návratem do služby po záříjové nehodě. To by bylo docela překvapující, protože až doposud se čekalo, že první start po nehodě přijde v rámci vynesení telekomunikační družice Echostar-23 z Floridy. Ať už to bude jakkoliv, události posledních hodin naznačují, že bychom se startu Falconu mohli dočkat ještě letos – a možná nebude jediný.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CwxBHRWUQAAuU6_.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
8 let před

Nemáte nějaké zákulisní informace od Davida Pavlíka?

Ketivab
Ketivab
8 let před
Odpověď  Štěpán

Zaměstnanci určitě nesmí mluvit o neoficiálně zveřejněných informacích. Navíc David Pavlík pracuje myslím na programovém vybavení lodi Dragon a nevím, zda by se nějaké informace o vyšetřování této nehody vůbec dozvěděl a pokud ano, tak by je nikomu stejně nejspíše neřekl, a už vůbec by je nenechal zveřejnit na internetu, riskoval by vyhazov.
Jinak Elon Musk 4. 11. řekl nějaké další informace – konkrétně to, že za výbuch prý mohl kontakt vodíku v pevném skupenství a helia: Do nádrží se tankuje velmi chladný vodík, jen o něco teplejší než jeho teplota tání, ale mnohem chladnější zkapalněné helium, které mohlo (asi kvůli nedostatečné izolaci COPV nádrží) zchladit vodík tak, že „ztuhl“ a to potom způsobilo explozi.
Četl jsem článek v Angličtině, snad jsem to správně pochopil. (např.: http://www.nytimes.com/2016/11/05/science/elon-musk-spacex-rocket-launches.html)

Štěpán
Štěpán
8 let před
Odpověď  Ketivab

Nemyslel jsem ohledně nehody-to už je jasné, jak to přibližně bylo. Ale jestli není informace (interní) o datu chystaneho letu (nebo nějaké upřesnění)
PS. Pochybuju že si Musk čte kosmonautix.cz

Kamil
Kamil
8 let před
Odpověď  Ketivab

Kyslík. Šlo o kyslík

Ketivab
Ketivab
8 let před
Odpověď  Kamil

Ano, máte pravdu, omlouvám se. 🙂

JardaP
JardaP
8 let před
Odpověď  Ketivab

Přečetl jsem si ten článek a není mi jasné jak tuhý kyslík mohl způsobit explozi a tato nejasnost je zmíněna také v tom článku a že Musk se k tomu nevyjádřil.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  JardaP

Tipoval bych to na rozpad podchlazené pryskyřice, do které kapalný kyslík zatekl a možná se ochladil od hélia v nádobě.

maro
maro
8 let před
Odpověď  JardaP

Pevný kyslík se narozdíl od vodního ledu chová standardně. Tedy jeho hustota je vyšší než kapalného kyslíku a se snižující se teplotou dále roste. Takže jedině snad to smrštění kyslíkové námrazy na povrchu nádrže s héliem mohlo nějak víc namáhat skladbu uhlíkového kompozitu.

Fantasta
Fantasta
8 let před
Odpověď  JardaP

Helium v COPV není kapalné, ale plynné, tlak může být až 40 MPa / cca 400 bar/ . Právě rychlé tlakování hélia s následným ohřevem a rozepnutím nádoby může způsobit problém.

bill
bill
8 let před
Odpověď  Štěpán

V tuto chvíli by to asi nebylo rozumné.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Štěpán

Nikoliv a i kdybych měl, nemohl bych je zveřejnit.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před

Díky za optimistickou zprávu. Dnes se opravdu hodí. 🙂

Jirka
Jirka
8 let před

Pořád mi nejde do hlavy, pokud 4. 11. oznámili, že ví, kde je problém – přičemž koncem října ještě přesně nevěděli (viz SpaceX.com Anomaly Updates z 28. 10.), že už vezou horní stupeň na základnu. To už ho stihli upravit, nebo úpravy proběhnou až na základně? Mají tam na to vybavení? Nebo jen zvolí jiný postup při plnění horního stupně (resp. obou stupňů), aby nemohlo ke ztuhnutí kyslíku dojít?
Myslel jsem, že ta sekvence plnění je jasně daná a vzhledem k extrémně nízkým teplotám se s tím už moc v rámci stávající HW architektury Falconu nedá moc dělat…
Samozřejmě SpaceX už ukázala, že dovede hodně, ale vzhledem k tomu o jak závažný zásah by se prakticky jednalo (nejspíše odizolovaní héliových nádrží od LOXu), tak to aby měli v záloze nějaký tým rychlého nasazení… anebo v rukávu šikovný workaround, který nebude mít zapotřebí měnit HW. Koneckonců, chytrých hlav tam mají hodně, takže vzhledem k šibeničnímu termínu (polovina prosince) spíš bych věřil této druhé variantě.
Dnes tady asi nikdo odpověď nezná, ale těch nezodpovězených otázek se mi v hlavě (a věřím, že nejen mne) teď nějak nahromadilo, tak kde jinde se ptát, než na serveru, kde lze čekat nejrozumnější odpovědi…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jirka

Podle všeho se zdá, že se na nádržích nebudou dělat vůbec žádné technologické změny, nebo jen minimální. Vypadá to, že SpaceX opravdu zkusí jen upravit režim tankování, aby k podobným situacím nedocházelo. Zdá se, že je v režimu tankování nějaká rezerva, se kterou se dá operovat. Ale jsou to jen spekulace, protože pod ruce jim nikdo nevidí.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Jirka

Tipl bych, že od teď nejdříve natlakují helium a pak teprve napustí kyslík. Tím zabrání stlačení případných krystalků. Tlakování do podchlazené nádrže by mělo být technologicky jednodušší, ale když to bouchá, nedá se nic dělat.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Vojta

Krystalky kyslíku ale vznikají až když je načerpáno ještě chladnější kapalné hélium do nádrže. Právě na povrchu té nádrže s héliem, když ten kyslík ještě víc ochadí. O nějakém trhání vláken „rozpínajícím kyslíkovým ledem“ ale přitom nemůže být řeč, protože kyslík se při tuhnutí nerozpíná (narozdíl od vody). A jak se námraza ještě víc podchlazuje, tak se jen trochu smršťuje.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  maro

Pokud jsem to správně pochopil, tak hélium má být v nádrži v plynném stavu, protože má sloužit k tlakování a ne k chlazení a kapalné by se pro tyto účely muselo nejdřív odpařit, což by snižovalo jeho akceschopnost. Možná ho tam ale napouštějí kapalné, protože je to jednodušší, nevím. Hlavní potíž je nejspíš v tom, že héliová nádrž se při tlakování trochu nafukuje, přičemž její vnitřní části (primární kovový obal) víc a vnější (uhlíkový kompozit) tomu mají bránit. Pokud do struktury kompozitu zateče kyslík, může ho tam část zůstat při rozpínání nádrže uvězněná, dále se stlačovat, možná i změnit svou fázi na pevnou (u vodního ledu by naopak stlačené krystalky roztály), ale hlavně může při velkém tlaku začít s uhlíkem v kompozitu reagovat. Pevná fáze kyslíku v tom může hrát roli kamínku v zapalovači.

Cx
Cx
8 let před
Odpověď  Jirka

Podle článků zde na Kosmonautixu jsem minimálně nabyl dojmu, že SpaceX optimalizovala proces přípravy rakety tak, aby k jejímu vypuštění mohlo dojít do nejdříve, což se pravděpodobně týkalo i tankování. Je klidně možné, že nehoda byla následkem této optimalizace, takže ji stačí škrtnout.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Cx

To je pravda, ale myslím si, že celá procedura má jisté rezervy, které se dají upravit, aniž by bylo potřeba rezignovat na celý proces.

RiMr
RiMr
8 let před

…nechci být za škarohlída, ale já hlavně doufám, že odhalili skutečnou příčinu té poslední řachy…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  RiMr

Podle všeho ano. Viz komentář uživatele Raul na našem fóru: „Podle zaměstnance SpaceX se připravuje určitá konstrukční změna, která bude eliminovat jakoukoliv známou možnost opakování podobných problémů při tankování. Každopádně se ale nejedná o konstrukční změnu na úrovni samotné COPV nádrže.“

Kenny007
Kenny007
8 let před

Zajímavé:

Podle inženýrů SpaceX snížilo chladné hélium teplotu keroloxu natolik, že kyslík dosáhl svého bodu tání -219 °C. Následná interakce zmrzlého keroloxu s uhlíkovými kompozity nádrže pak mohla zažehnout explozi. Další podrobnosti o příčinách havárie SpaceX ani sám Musk nezveřejnili.

http://vesmir.stoplusjednicka.cz/spacex-uz-vi-co-zpusobilo-zarijovou-explozi-falconu-9?utm_content=buffer4e010&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Kenny007

V tom článku je chyba kerolox nieje okysličovadlo ale skratka pre zmes KeroLOX kero=(kerosene) a LOX=(liquid oxygen) správne tam má byť teda LOX

PM
PM
8 let před

K Iridiu NEXT – M.D. opravdu počítá s tím, že prvních 10 satelitů IRIDIUM NEXT poletí ještě letos. Je ironií osudu, že první starty Iridia v devadesátých letech byly také poznamenány nepříjemnostmi, připomeňme nehodu Delta II v 1997…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  PM

Není to vyloučeno. Zatím je vše na úrovni neoficiálních spekulací.

PM
PM
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Samozřejmě stát se může cokoliv (zejména to „visí“ na SpaceX), ale M.D. mi tuto informaci sám napsal.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  PM

Snad se to podaří. 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.