sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Ariane 6 bude skutečně mezinárodní produkt

Ariane 6

Poprvé má letět v roce 2020 a měla by vystřídat aktuálně využívanou Ariane 5, která je pro většinu zákazníků až moc silná a bohužel i drahá. Ariane 6 by měla nabídnout sice slabší nosnost, ale oproti „pětce“ bude její cena sotva poloviční. Podle společnosti Arianespace by mohly výrobní linky každý rok vytvořit 11 až 12 kusů tohoto nového nosiče. Tato raketa má mít na prvním stupni motor Vulcain na kapalný kyslík a vodík, který pohání současné Ariane 5. Na horním stupni pak bude pracovat vylepšený motor Vinci, jehož předchůdce byl plánován pro vylepšenou verzi Ariane 5. O pomoc při startu se postarají dva nebo čtyři urychlovací bloky na tuhá paliva. Kdo ale bude vyrábět jednotlivé komponenty tohoto nosiče? Půjde o vskutku mezinárodní projekt, což dokládá infografika, kterou na naše fórum umístil uživatel s nickem Pospíšil a kterou Vám nyní s českým překladem rádi předáváme dál.

Systém výroby rakety Ariane 6
Systém výroby rakety Ariane 6
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Překlad: Autor

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/…Ariane_6_four_boosters_configuration_A64.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Cwf2Po1VIAATUNq?format=jpg&name=large

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Adam Trhoň
Adam Trhoň
8 let před

Jsou nějaké novinky o Adeline? https://www.youtube.com/watch?v=tV29pEvZvZw

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Nikoliv, je to stále ve fázi – možná jednou.

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
8 let před

Škoda, že se něco nevyrábí u nás. Tradici máme, za války se u nás vyráběly příkladně díly pro A-4, Me 262 a tryskový bombardér Arado.

tyčka
tyčka
8 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

ESA většinou výrobu jednotlivých zařízení sond rozdělovala podle podílu na rozpočtu ESA – takže předpokládám, že totéž platí zřejmě i v případě Ariane.
A podle Wiki:
Pro rok 2015 byl sestaven rozpočet ve výši 4,4 miliardy € a příspěvek ČR byl 14,2 milionu €.

rhronza
rhronza
8 let před
Odpověď  tyčka

To je pouze 0,32%!

gg
gg
8 let před
Odpověď  rhronza

Ano, díky poměrnému podílu budeme dodávat kelímky do automatů v kancelářích ESA. 😀

Skudlik
Skudlik
8 let před
Odpověď  rhronza

Uvidíme, jestli se to bude navyšovat. Viz. např. článek: http://www.denik.cz/z_domova/ministerstvo-zada-zvyseni-prispevku-cr-na-kosmicke-aktivity-20161106.html

Pokud by se naše firmy účastnily podobně velkých projektů, tak se určitě část toho příspěvku vrátí domů 🙂

maro
maro
8 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

U nás se vyrábí dveře do Airbusů, včetně A380, nebo Boeingu 787 Dreamliner:
Bývalý Letov, dnes Latecoere společně se Znojemskými strojírnami.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Latecoere_Czech_Republic
Aero Vodochody taky dodává části do letadel Airbus, Gripen, americké F18 Hornet, vrtulníků Sikorski nebo Black Hawk.
http://www.aero.cz/cz/aerostructures/programy/a320-family/#scrollTo=obsah
V Plzni vyrábí celé vnitřní bloky kuchyní do Airbusů společnost Zodiac Galleys Europe.
Jihlavan dodává hydrauliku do Airbus A380.
Naše letecké firmy mají dokonce svůj svaz:
http://www.sclp.cz/tiskove_centrum/napsali-o-nas/

Ondras
Ondras
8 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

Ja myslim, ze se bude vyrabet i u nas. CR do Ariane 6 investovala 25,1 mil. EUR. Muzeme se tedy tesit i na ceske komponenty. Vic informaci na czechspaceportal.cz

gg
gg
8 let před

Skvělé, takže už jen motor se vyrábět na šesti místech najednou. 😀 To vysvětluje ten pekelně rychlý pokrok. 😉

maro
maro
8 let před
Odpověď  gg

To je ale normálka. Za konstrukci a sestavu je zodpovědná jedna firma. Ostatní jsou subdodavatelé, kteří jedou přesně podle zadání. V Česku takhle funguje hodně firem. A je to fofr. Dneska už ty firmy musí být hodně flexibilní.

gg
gg
8 let před
Odpověď  maro

Stejně si myslím, že aspoň motor, což je jeden integrovaný celek, by měla dělat jediná firma (ale pořádně, a hlavně proboha ne na politickou objednávku). Pak aby to nedopadlo jako s radarem na lunárním modulu.

maro
maro
8 let před
Odpověď  gg

Jenže to nebyl problém subdodavatelů, ale mizerného testování celé sestavy. Při takhle mizerném testování by to dopadlo stejně blbě i kdyby všechno vyrobil jeden koncern.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  gg

Motor se skládá z mnoha rozličných částí a jedna firma nemůže být nejlepší ve výrobě čerpadel, jejich ložisek, potrubí, spalovací komory, servomotorů pro vektorování tahu, počítačového hardwaru, senzorů, řídícího softwaru… Vždycky se to sestavuje z dílů od více dodavatelů, kteří se tak mohou soustředit na svůj obor a nemusí umět všechno. Škodovky také vyjíždějí z Mladé Boleslavi, ale díly na ně vznikají po celé Evropě a nejen po Evropě.

gg
gg
8 let před
Odpověď  gg

Sice máte pravdu, že „ustálený stav“ by mohl a možná i měl vypadat nějak takhle (bylo by to příznakem vyspělosti dotyčného průmyslu), ale problém je v tom, že raketová technika ještě není v takové fázi vyspělosti, aby mohla takto zamrznout návrh. Až se dostaneme k raketovému motoru „poslední generace“, k čemuž by mohly být blízko motory jako třeba Raptor, kde už žádná zásadní zlepšení nebude ani možné, pak budou takovéto „mikrooptimalizace“ dávat smysl a dlouhodobě to snad přinese i nějaké ty výhody. Ale aplikovat na současnou kusovou výrobu Vulcainů logiku automobilového průmyslu, nadto používajícího často zaměnitelné součástky, mi nepřijde příliš vhodné. (Přitom třeba transduktory nebo integrované obvody si samozřejmě nikdo nebude vyrábět vlastní, to ani nedává smysl.)

Peter P
Peter P
8 let před

Otazka je ci zapojenie tolkych roznych spolocnosti / krajin dokaze tu cenu skutocne znizit. SpaceX ma momentalne utlm, ale uz dokazal niekolko krat pristat. Je mozne ze v roku 2020 uz bude SpaceX s vyvojom velmi napred a bude otazne ci bude Arianspace este konkurencieschopna.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Peter P

I kdyby byla cena SpaceX nižší, bude Evropa samozřejmě podporovat své výrobce a podporovat svou zaměstnanost a své konstruktéry.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  maro

Navíc SpaceX, ať by byla levná jakkoliv, poptávku po nosičích prostě sama uspokojit nedokáže.

gg
gg
8 let před
Odpověď  maro

Bohužel „podpora zaměstnanosti“ v podstatě znamená podporu vyšších cen. Tak už to v ekonomice chodí: co vyžaduje víc lidí, práce a administrativy, prostě stojí víc. Takže ano, po politické stránce je protekcionismus vysoce průchozí a je to způsob, jak mít „aspoň něco“. Pak ale člověk může zapomenout na nějaký rychlý rozvoj kosmonautiky, typu „základna na Měsíci do roku 2050“ apod., protože bez brutálních úsporných opatření (ne rozpočtových škrtů, ale zvýšení výsledků na jednotku investovaných peněz) se takovéhle věci realitou prostě nestanou. Přitom si vybavuji, že zrovna základnu na Měsíci nějaké velké zvíře z ESA snad zmiňovalo jako něco, co na čem by ESA ráda pracovala.

Ondras
Ondras
8 let před
Odpověď  gg

Na zakladnu ESA na Mesici asi clenske staty ESA neposkladaji dost penez. Je vsak taky potreba si rict, jestli je to opravdu priorita…

Cateye
Cateye
8 let před
Odpověď  Peter P

Důležitá není jen cena, ale i spolehlivost a právě drahá, ale spolehlivá Ariane V. je toho důkazem.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Cateye

To je sice možné, ale to je nezávislé kritérium. Žádný přírodní zákon neříká, že rozhozením výroby do padesáti firem se spolehlivost automaticky zvýší.

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  gg

No, 50 špičkových dodavatelů s dlouholetými zkušenostmi v oboru bych určitě preferoval proti výrobě všeho doma „na koleně“. Tak nějak se totiž postupuje vždy při konstrukci složitých celků.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Cateye

Mimochodem, skutečnost, že drahá Ariane 5 donedávna byla „průchozí“ volbou je více než čímkoli jiným spíše příznakem absence konkurence.

maro
maro
8 let před

Tady se počtěte, kolik firem pracovalo na raketě Saturn V, projektu Apollo
http://history.nasa.gov/SP-4206/app-e.htm

Jsou jich stovky!

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  maro

Tak s tím zásadně nesouhlasím, bylo jich tož tisíce :-))

maro
maro
8 let před
Odpověď  Racek

Tohle byli ti hlavní 🙂
Je to psáno i v záhlaví toho seznamu.
A když to píše NASA, tak to asi bude pravda 🙂

maiden
maiden
8 let před

Ze to bude uasna raketa? Verim. Ze na ni budou spolupracovat staty napric Evropou? Verim. Ale ze bude 2x levnejsi…? To driv peklo zamrzne.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.