sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Ariane 6 bude skutečně mezinárodní produkt

Ariane 6

Poprvé má letět v roce 2020 a měla by vystřídat aktuálně využívanou Ariane 5, která je pro většinu zákazníků až moc silná a bohužel i drahá. Ariane 6 by měla nabídnout sice slabší nosnost, ale oproti „pětce“ bude její cena sotva poloviční. Podle společnosti Arianespace by mohly výrobní linky každý rok vytvořit 11 až 12 kusů tohoto nového nosiče. Tato raketa má mít na prvním stupni motor Vulcain na kapalný kyslík a vodík, který pohání současné Ariane 5. Na horním stupni pak bude pracovat vylepšený motor Vinci, jehož předchůdce byl plánován pro vylepšenou verzi Ariane 5. O pomoc při startu se postarají dva nebo čtyři urychlovací bloky na tuhá paliva. Kdo ale bude vyrábět jednotlivé komponenty tohoto nosiče? Půjde o vskutku mezinárodní projekt, což dokládá infografika, kterou na naše fórum umístil uživatel s nickem Pospíšil a kterou Vám nyní s českým překladem rádi předáváme dál.

Systém výroby rakety Ariane 6
Systém výroby rakety Ariane 6
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Překlad: Autor

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/…Ariane_6_four_boosters_configuration_A64.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Cwf2Po1VIAATUNq?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Adam Trhoň
Adam Trhoň
7 let před

Jsou nějaké novinky o Adeline? https://www.youtube.com/watch?v=tV29pEvZvZw

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Adam Trhoň

Nikoliv, je to stále ve fázi – možná jednou.

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
7 let před

Škoda, že se něco nevyrábí u nás. Tradici máme, za války se u nás vyráběly příkladně díly pro A-4, Me 262 a tryskový bombardér Arado.

tyčka
tyčka
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

ESA většinou výrobu jednotlivých zařízení sond rozdělovala podle podílu na rozpočtu ESA – takže předpokládám, že totéž platí zřejmě i v případě Ariane.
A podle Wiki:
Pro rok 2015 byl sestaven rozpočet ve výši 4,4 miliardy € a příspěvek ČR byl 14,2 milionu €.

rhronza
rhronza
7 let před
Odpovědět  tyčka

To je pouze 0,32%!

gg
gg
7 let před
Odpovědět  rhronza

Ano, díky poměrnému podílu budeme dodávat kelímky do automatů v kancelářích ESA. 😀

Skudlik
Skudlik
7 let před
Odpovědět  rhronza

Uvidíme, jestli se to bude navyšovat. Viz. např. článek: http://www.denik.cz/z_domova/ministerstvo-zada-zvyseni-prispevku-cr-na-kosmicke-aktivity-20161106.html

Pokud by se naše firmy účastnily podobně velkých projektů, tak se určitě část toho příspěvku vrátí domů 🙂

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

U nás se vyrábí dveře do Airbusů, včetně A380, nebo Boeingu 787 Dreamliner:
Bývalý Letov, dnes Latecoere společně se Znojemskými strojírnami.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Latecoere_Czech_Republic
Aero Vodochody taky dodává části do letadel Airbus, Gripen, americké F18 Hornet, vrtulníků Sikorski nebo Black Hawk.
http://www.aero.cz/cz/aerostructures/programy/a320-family/#scrollTo=obsah
V Plzni vyrábí celé vnitřní bloky kuchyní do Airbusů společnost Zodiac Galleys Europe.
Jihlavan dodává hydrauliku do Airbus A380.
Naše letecké firmy mají dokonce svůj svaz:
http://www.sclp.cz/tiskove_centrum/napsali-o-nas/

Ondras
Ondras
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

Ja myslim, ze se bude vyrabet i u nas. CR do Ariane 6 investovala 25,1 mil. EUR. Muzeme se tedy tesit i na ceske komponenty. Vic informaci na czechspaceportal.cz

gg
gg
7 let před

Skvělé, takže už jen motor se vyrábět na šesti místech najednou. 😀 To vysvětluje ten pekelně rychlý pokrok. 😉

maro
maro
7 let před
Odpovědět  gg

To je ale normálka. Za konstrukci a sestavu je zodpovědná jedna firma. Ostatní jsou subdodavatelé, kteří jedou přesně podle zadání. V Česku takhle funguje hodně firem. A je to fofr. Dneska už ty firmy musí být hodně flexibilní.

gg
gg
7 let před
Odpovědět  maro

Stejně si myslím, že aspoň motor, což je jeden integrovaný celek, by měla dělat jediná firma (ale pořádně, a hlavně proboha ne na politickou objednávku). Pak aby to nedopadlo jako s radarem na lunárním modulu.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  gg

Jenže to nebyl problém subdodavatelů, ale mizerného testování celé sestavy. Při takhle mizerném testování by to dopadlo stejně blbě i kdyby všechno vyrobil jeden koncern.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpovědět  gg

Motor se skládá z mnoha rozličných částí a jedna firma nemůže být nejlepší ve výrobě čerpadel, jejich ložisek, potrubí, spalovací komory, servomotorů pro vektorování tahu, počítačového hardwaru, senzorů, řídícího softwaru… Vždycky se to sestavuje z dílů od více dodavatelů, kteří se tak mohou soustředit na svůj obor a nemusí umět všechno. Škodovky také vyjíždějí z Mladé Boleslavi, ale díly na ně vznikají po celé Evropě a nejen po Evropě.

gg
gg
7 let před
Odpovědět  gg

Sice máte pravdu, že „ustálený stav“ by mohl a možná i měl vypadat nějak takhle (bylo by to příznakem vyspělosti dotyčného průmyslu), ale problém je v tom, že raketová technika ještě není v takové fázi vyspělosti, aby mohla takto zamrznout návrh. Až se dostaneme k raketovému motoru „poslední generace“, k čemuž by mohly být blízko motory jako třeba Raptor, kde už žádná zásadní zlepšení nebude ani možné, pak budou takovéto „mikrooptimalizace“ dávat smysl a dlouhodobě to snad přinese i nějaké ty výhody. Ale aplikovat na současnou kusovou výrobu Vulcainů logiku automobilového průmyslu, nadto používajícího často zaměnitelné součástky, mi nepřijde příliš vhodné. (Přitom třeba transduktory nebo integrované obvody si samozřejmě nikdo nebude vyrábět vlastní, to ani nedává smysl.)

Peter P
Peter P
7 let před

Otazka je ci zapojenie tolkych roznych spolocnosti / krajin dokaze tu cenu skutocne znizit. SpaceX ma momentalne utlm, ale uz dokazal niekolko krat pristat. Je mozne ze v roku 2020 uz bude SpaceX s vyvojom velmi napred a bude otazne ci bude Arianspace este konkurencieschopna.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Peter P

I kdyby byla cena SpaceX nižší, bude Evropa samozřejmě podporovat své výrobce a podporovat svou zaměstnanost a své konstruktéry.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpovědět  maro

Navíc SpaceX, ať by byla levná jakkoliv, poptávku po nosičích prostě sama uspokojit nedokáže.

gg
gg
7 let před
Odpovědět  maro

Bohužel „podpora zaměstnanosti“ v podstatě znamená podporu vyšších cen. Tak už to v ekonomice chodí: co vyžaduje víc lidí, práce a administrativy, prostě stojí víc. Takže ano, po politické stránce je protekcionismus vysoce průchozí a je to způsob, jak mít „aspoň něco“. Pak ale člověk může zapomenout na nějaký rychlý rozvoj kosmonautiky, typu „základna na Měsíci do roku 2050“ apod., protože bez brutálních úsporných opatření (ne rozpočtových škrtů, ale zvýšení výsledků na jednotku investovaných peněz) se takovéhle věci realitou prostě nestanou. Přitom si vybavuji, že zrovna základnu na Měsíci nějaké velké zvíře z ESA snad zmiňovalo jako něco, co na čem by ESA ráda pracovala.

Ondras
Ondras
7 let před
Odpovědět  gg

Na zakladnu ESA na Mesici asi clenske staty ESA neposkladaji dost penez. Je vsak taky potreba si rict, jestli je to opravdu priorita…

Cateye
Cateye
7 let před
Odpovědět  Peter P

Důležitá není jen cena, ale i spolehlivost a právě drahá, ale spolehlivá Ariane V. je toho důkazem.

gg
gg
7 let před
Odpovědět  Cateye

To je sice možné, ale to je nezávislé kritérium. Žádný přírodní zákon neříká, že rozhozením výroby do padesáti firem se spolehlivost automaticky zvýší.

Racek
Racek
7 let před
Odpovědět  gg

No, 50 špičkových dodavatelů s dlouholetými zkušenostmi v oboru bych určitě preferoval proti výrobě všeho doma „na koleně“. Tak nějak se totiž postupuje vždy při konstrukci složitých celků.

gg
gg
7 let před
Odpovědět  Cateye

Mimochodem, skutečnost, že drahá Ariane 5 donedávna byla „průchozí“ volbou je více než čímkoli jiným spíše příznakem absence konkurence.

maro
maro
7 let před

Tady se počtěte, kolik firem pracovalo na raketě Saturn V, projektu Apollo
http://history.nasa.gov/SP-4206/app-e.htm

Jsou jich stovky!

Racek
Racek
7 let před
Odpovědět  maro

Tak s tím zásadně nesouhlasím, bylo jich tož tisíce :-))

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Racek

Tohle byli ti hlavní 🙂
Je to psáno i v záhlaví toho seznamu.
A když to píše NASA, tak to asi bude pravda 🙂

maiden
maiden
7 let před

Ze to bude uasna raketa? Verim. Ze na ni budou spolupracovat staty napric Evropou? Verim. Ale ze bude 2x levnejsi…? To driv peklo zamrzne.

https://kosmonautix.cz/2016/11/06/ariane-6-bude-skutecne-mezinarodni-produkt/