sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přichází zkoušky dílů SLS

Už brzy začnou technici se zátěžovými zkouškami testovacích dílů nosiče, který se v době svého uvedení do provozu stane nejsilnější raketou současnosti, americké rakety SLS. Cílem nadcházejících důkladných testů je kompletně prověřit, jak se jednotlivé díly chovají, když na ně působí ohromné síly – stejné, jakým budou tyto části vystaveny během startu. Srdcem těchto zkoušek bude Marshallovo středisko, kde stojí 20 metrů vysoká konstrukce dvou simulátorů. Právě zde se budou zkoušet prvky tvořící horní část nosiče SLS.

Diagram zobrazující umístění jednotlivých částí na testovacím stanovišti
Diagram zobrazující umístění jednotlivých částí na testovacím stanovišti
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Na díly se bude tlačit, bude s nimi krouceno a budou natahovány. Působící síly budou vztaženy k tomu, co ukázaly počítačové simulace zaměřené na modelování podmínek při startu. „Nejjednodušší možností, jak ověřit správnou funkci hlavních dílů konstrukce je otestovat je,“ popisuje celý program Dee VanCleave, hlavní inženýrka zátěžových testů na Marshallově středisku.

Ke zkouškám se použijí takzvané strukturální testovací exempláře, které svou konstrukcí odpovídají letovým kusům. Ty budou sestaveny popořadě od spodního po horní díl a na vrchol se umístí mechanický pavouk – speciální konstrukce s osmi až šestnácti nohama. Design pavouků je speciálně navržen tak, aby mohl na testované exempláře rovnoměrně rozložit potřebnou zátěž. A nyní už je čas představit si všechny testovací kusy.

Core stage simulator – jedná se o dvojče horní části centrálního stupně rakety SLS. Jeho výška je 3 metry a průměr je 8,4 metru. Tento testovací kus vznikl na Marshalově středisku.

Core stage simulator
Core stage simulator
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Launch Vehicle stage Adapter (LVSA) – Úkolem tohoto dílu, který můžeme popsat jako plášť komolého kužele bez základen, je spojit centrální stupeň rakety SLS s horním stupněm ICPS (interim cryogenic propulsion stage). Tento horní stupeň spalující kapalný kyslík a vodík se použije k tomu, aby Orion při první misi v roce 2018 zamířil k Měsíci. Testovací exemplář je 8 metrů vysoký, jeho spodní průměr je 8,4 metru a horní 5,1 metru. O návrh a výrobu tohoto dílu se postarala firma Teledyne Brown Engineering z Huntsville.

Strukturální testovací exemplář adaptéru LVSA
Strukturální testovací exemplář adaptéru LVSA
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Frangible joint assembly – Jedná se o část systému, který má zajistit oddělení jednotlivých částí rakety SLS. Letová verze bude obsahovat malá explozivní zařízení, která po vyhoření centrálního stupně oddělí horní stupeň ICPS od adaptéru LVSA. Testovací exemplář tohoto dílu ale obsahuje pouze strukturální díly tohoto prvku. O stavbu tohoto exempláře se společně postaraly firmy Boeing Co. z Huntsville a United Launch Alliance z města Decatur.

ICPS – O horním stupni interim cryogenic propulsion stage již byla na minulých řádcích řeč. Strukturální exemplář má na výšku zhruba 8,8 metru a jeho průměr je 5,1 metru. Při zkouškách nebude naplněný výbušnou směsí kapalného kyslíku a vodíku, ale zkapalněným dusíkem. „Kapalný dusík je tím nejbezpečnějším kryogenním materiálem, jaký existuje,“ popisuje Dee VanCleave. Výrobu strukturálního testovacího exempláře ICPS zajistily Boeing a United Launch Alliance.

Strukturální testovací exemplář horního stupně ICPS
Strukturální testovací exemplář horního stupně ICPS
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Orion stage adapter – Jeho úkolem je spojit spodní část lodi Orion a horní část horního stupně ICPS. Na výšku měří metr a půl, přičemž jeho průměr je 5,1 metru. O jeho návrh a výrobu se postaralo přímo Marshallovo středisko. Za zmínku stojí, že technologie tohoto adaptéru už byla použita v prosinci 2014 na premiérové misi lodi Orion, tedy na EFT-1.

Orion spacecraft simulator – Jedná se o repliku spodní části kosmické lodi Orion. V této lodi jednou budou sedět lidé jak při startu, tak i při návratu na Zemi. Strukturální testovací exemplář byl postaven na Marshallově středisku. Na výšku měří 1,4 metru a průměr je pět a půl metru.

Velký jeřáb ukládá do testovacího stanoviště strukturální testovací exemplář adaptéru LVSA.
Velký jeřáb ukládá do testovacího stanoviště strukturální testovací exemplář adaptéru LVSA.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Se skládáním testovací sestavy se začalo už 21. září, kdy byl na své místo umístěn core stage simulator. Předevčírem, tedy 12. října se na něj usadil i testovací exemplář adaptéru LVSA. Zbývající tři strukturální testovací exempláře budou do věže uloženy během podzimu. Samotné zkoušky začnou na začátku roku 2017. Kalendář testů počítá se zhruba padesátkou simulovaných situací.

Testované exempláře budou osazeny 28 mechanickými aktuátory, které budou s pomocí hydrauliky tlačit a tahat strukturální díly. Nádrže ICPS budou navíc, jak už bylo uvedeno výše, naplněny kapalným dusíkem, takže tento díl bude vystaven i vnitřnímu tlaku. Při zkouškách se má ověřovat i chování při vnitřním tlaku až 0,3861 MPa. K naplnění nádrží se použije 77 tun kapalného dusíku, přičemž na celou sestavu bude působit hydraulická síla 2,22 MN.

O sběr dat z těchto zkoušek se bude starat téměř 1 900 kanálů, jejichž úkolem je měřit na testovacích kusech jejich namáhání, teplotu, odklony a mnoho dalších veličin. Nasbírané údaje budou následně porovnány s výsledky počítačových simulací. Cílem je ověřit celkovou integritu návrhu a ověřit, že dokáže odolat silám, kterým bude letový hardware vystaven při startu. Svým způsobem jde i o určitý trénink sestavovacích úkonů, které se budou opakovat i v hale VAB, kde se bude sestavovat raketa SLS před svým vývozem na rampu.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/fd030984.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/0fd3406_2.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/corestagesim.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/elg_3181_004.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/elg_6707.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/fd030984.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/img_5271.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ptpc
ptpc
8 let před

Výborný článok!

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  ptpc

Díky za pochvalu. 🙂

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před

Je možný prenájom popisovaných testovacích zariadení napr. pre SpaceX pri vývoji ITS?
Všetka česť NASA ale konštrukčná zložitosť SLS ako jednorázovej rakety okre SRB asi nebude mať priaznivý vplyv na cenu jedného štartu.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Myslím si, že pokud by o to SpaceX projevila zájem, tak by se to asi nějak řešit dalo, ale zařízení by muselo projít úpravami.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ďakujem za promptnú odpoveď. Išlo mi o to, či sú rozmery SLS limitné pre testovacie zariadenia alebo je tam flexibilita aj pre iné typy rakiet. Očakával by som flexibilitu.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

S výškou by se určitě něco dělat dalo – třeba přistavěním dalšího „patra“, ale s průměrem se toho moc udělat nedá.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Největší testovací stanoviště 4693 je postaveno na míru podle rozměrů vodíkové nádrže centrálního stupně SLS
https://www.facebook.com/NASASLS/videos/1080729575376192/

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.