sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Amazon

    Společnost Amazon představila finální produkční verzi Leo Ultra, nejvýkonnějšího podnikového terminálu společnosti pro konstelaci širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO), kterou chce uvést do provozu příští rok.

    Florida Space Coast

    Florida Space Coast minulý týden dosáhla významného milníku. Mise Starlink, která se uskutečnila 20. listopadu, znamenala stý start na orbitu v tomto roce , což je poprvé, co Cape Canaveral a Kennedyho vesmírné středisko zaznamenaly trojciferný počet aktivit v jednom kalendářním roce.

    Iceye

    Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

    ESA

    Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

    U.S. Space Force

    Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Juno je zpět ve službě, příští průlet bude vědecký

    Ze Spojených států přišly v minulých desítkách hodin dobré zprávy. Sonda Juno, která obíhá kolem Jupitera, měla v minulých dnech problémy a musela se přepnout do safe modu. V pondělí 24. října ale Juno úspěšně safe mód opustila, přičemž potvrzení tohoto kroku dorazilo na Zemi v 19:05 SELČ. Sonda tedy byla v bezpečnostním režimu zhruba šest dní. Pozemní týmy sice zatím neznají přesnou příčinu závady, která vedla k restartu řídícího počítače, ale to jim nebrání v tom, aby připravili sondu na další dny a týdny.

    Vysvětlena zatím nebyla ani druhá závada, tedy komplikace s ventily tlakovacího helia v palivovém systému. Jisté ale je, že po opuštění safe modu je Juno v dobrém stavu a reaguje správně na všechny pokyny. Ve zprávě od NASA ale není specifikováno, zda se na sondě ověřovala i funkce obou problematických ventilů. Pozemní týmy momentálně pracují na aktivování vědeckých přístrojů, což by mohlo skončit na začátku listopadu. NASA přitom slibuje, že všechny přístroje budou připraveny na prosincový průlet.

    Juno proletí 11. prosince v 17:03 SEČ nejnižším bodem oběžné dráhy a ve zprávě, kterou kosmická agentura vydala, se píše o tom, že při tomto průletu bude Juno sbírat vědecká data a aktivována bude i kamera JunoCam, která má pořizovat série fotek. Ve zprávě se ale nehovoří o tom, že by se při prosincovém průletu měl zapálit motor sondy a že by mělo dojít ke zkrácení oběžné dráhy ze současné 53,5 denní na 14 denní, jak se dříve plánovalo.

    Na druhou stranu sonda vykonala v úterý ve 20:51 SELČ malý korekční zážeh – přičemž mělo jít o přípravu na prosincový průlet. Ten trval 31 minut, změnil rychlost sondy o 2,6 m/s a spotřeboval 3,6 kg paliva. K tomuto zážehu sonda nepoužila svůj hlavní motor, ale malé korekční trysky. Zatímco hlavní motor spotřebovává dvousložkovou směs hydrazinu a oxidu dusičitého, malé trysky si vystačí s jednosložkovým palivem, tedy se samotným hydrazinem. Nechme se tedy překvapit, jak přesně bude prosincový průlet probíhat.

    Zdroje informací:
    http://www.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/m16-122.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    14 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    RiMr
    RiMr
    9 let před

    Tak vyborne to jsou opravdu dobre zpravy! Tak snad nezatuhne tesne pred pruletem…

    Spytihněv
    Spytihněv
    9 let před

    Hádám, že ventilům se ještě úplně nevěří a tak si oznámení o manévru ke snížení apojovu raději nechávají na později. Času dost.

    Peter P
    Peter P
    9 let před

    Waw tak to je dobra sprava…predpokladam, ze komunikacia trva niekolko desiatok minut + niekolko desiatok minut cesta spat.

    Drzim im palce aby fungoval ventil a obezna draha bola len 14 dni aby misia netvala 5 rokov.

    Drzim palce i NH ktory by mal 1.1.2019 preletiet okolo tajuplneho cerveneho objektu 2014 MU69. Bude to skutocne analyza z hlbokeho vesmiru.

    Spytihněv
    Spytihněv
    9 let před
    Odpověď  Peter P

    A to já bych byl rád, kdyby mise Juno trvala 5 let 🙂

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Spytihněv

    Pokud by nechali současnou oběžnou dráhu, tak by bylo nepříjemné třeba i to, že blízké průlety by byly o dost rychlejší, než při kratší oběžné době a tedy by bylo méně času na vědecká měření i na pořizování snímků. Experimenty jsou navrženy na nižší průletovou rychlost, takže by výsledky asi nebyly stoprocentní. Jinak by samozřejmě bylo super, kdyby Juno na plánované dráze vydržela pět let. Proti snad může být jen ten, kdo by na prodlouženou misi musel vysypat další peníze 😉

    mnauprsk
    mnauprsk
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Tak ona by ta rychlost v perijovu byla vyšší mininálně, odhadem tak o procento, na čas pozorování to skoro mít vliv nebude.

    mnauprsk
    mnauprsk
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Tak jsem si trochu pocvičil mechaniku, za předpokladu, že se vzdálenost perijova nezmění, by se rychlost v něm při úpravě dráhy měla snížit asi o 0,66 %.

    maiden
    maiden
    9 let před

    Jinymi slovy: sondu pripravime na prulet a kdyz vypadne uplne stejne jako predtim, tak uz se snizovat obezna draha nebude.
    Nicmene i to by byl dulezity poznatek. Ty neplanovany jsou nejlepsi.

    Universe
    Universe
    9 let před

    Dobrý den, mám dotaz ohledně údajů spotřeby paliva. Vím, že informací: „spotřeboval 3,6 kg paliva“ je zde myšlen jen hydrazin, ale v jiných případech, kdy uvedete jen „spotřebované palivo“, je myšleno jen palivo nebo i okysličovadlo?
    Mimochodem děkuji za skvělé články.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Universe

    Hezký den,
    máte pravdu, jelikož se používaly pouze korekční trysky, které spalují hydrazin jako jednosložkové palivo, šlo v tomto případě pouze o hydrazin. V jiných případech se většinou (pokud není uvedeno jinak), pod pojmem „palivo“ rozumí spotřeba paliva i s okysličovadlem.

    ptpc
    ptpc
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Tak teraz je mi jasná tá spotreba paliva a dĺžka zážehu… Kedže boli použité korekčné trysky už je mi to jasné.

    kolemjdoucí
    kolemjdoucí
    9 let před
    vedator
    vedator
    9 let před

    Aj napriek tomu, ze dovody pre dva vazne problemy vobec nie su zname, vyhravaja vedecka snaha vytazit z misie co najviac nad opatrnostou. Drzim palce celej misii, nech sa podari zistit co najviac.

    Aj napriek tomu, ze EDM-Schiaparelli mal ombedzenia hmotnosti, hodila by sa nan kamera a la JunoCam. PR by sa EM2020 robilo lepsie.

    Spytihněv
    Spytihněv
    9 let před
    Odpověď  vedator

    Já jsem sice příznivcem toho, aby se na kosmické sondy dávalo to nejlepší, co je k dispozici (a to nejen kamery, ale třeba např. atmosférické pouzdro pro Juno, když už k Jupiteru letěla), ovšem v případě EDM bych to nehrotil. Kamera DECA mohla na ty tři minuty sestupu bez dolního štítu plně postačovat. To už bych raději viděl záběry na okolí po přistání.

    Ne druhou stranu se můžeme těšit na kvalitní foto práci TGO. Evropská kolegyně Mars Express podává v tomto směru velmi dobrý výkon.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.