sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testovací konstrukce nádrže LOX pro SLS

Umělecké znázornění nádrže na LOX v testovacím stendu 4697

Neutuchajícím tempem pokračuje práce na vývoji a konstrukci nového mamutího nosiče SLS, který by měl NASA opět umožnit opustit nízký orbit a vyslat astronauty trochu dále, než pouze za zemská „humna“. V minulých týdnech a měsících jsme vás informovali o krocích a krůčcích, jež NASA ve svých střediscích v souvislosti s SLS podniká. Jeden důležitý krok se nyní uskutečnil v Marshallově středisku v Alabamě, kde byla dokončena konstrukce testovacího stendu č. 4697. Na něm se má obří nádrž na kapalný kyslík centrálního stupně rakety podrobit zatížení, jaké je předpokládáno během startu. Protože centrální stupeň SLS se bude pyšnit skutečně gigantickými rozměry, je jasné, že totéž bude platit i pro jeho kyslíkovou nádrž. Ta bude na výšku měřit úctyhodných 21,3 metrů, její průměr bude neméně impozantních 8,5 metrů a pojmout by měla 741 941 litrů kapalného kyslíku.

Přibližně dvouminutové zrychlené video přibližuje dva a půl roku stavby obří testovací konstrukce, jež byla dokončena 28. září. Konstrukce má tvar písmene „L“ a je vysoká  26 metrů. V nejbližší době ji čeká osazení vybavením a agregáty nutnými k zatížení nádrže. V průběhu testů by nádrže měly být mimo jiné podrobovány zatížením až 4 tisíce tun ve střihu. První testy by se na novém testovacím stendu měly odehrát v roce 2017.

Jako malý bonus přidáváme i atraktivní video, ve kterém dva letouny T-38 z inventáře NASA vykonávají průlet okolo nového stendu coby pozdrav finišujícím dělníkům. Do kokpitů můžete na záběrech usednout s astronauty Victorem Gloverem, Donem Pettitem, Barrym „Butchem” Wilmorem a Stephanií Wilson.

 

Zdroje informací:
spaceflightinsider.com
spacecoastdaily.com
en.wikipedia.org
 
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/artist_concept_test_stand_4697.jpg (kredit: NASA/MSFC)
https://www.youtube.com/watch?v=ugBEZm-7lUg
https://www.youtube.com/watch?v=uyYJR5DJEB8

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
dolph1888
dolph1888
8 let před

Čím to je, že NASA věřím mnohem více než vizím Muska? Možná je to tím, že neukazují pouze hezké animace, ale i něco v rámci těžkých nosičů budují.

android
8 let před
Odpověď  dolph1888

Jestli to nebude rozdílem v rozpočtu NASA vs. SpaceX?
Jestli to nebude tím, že to co NASA zaplatí za startovací rampu stačí SpaceX na kompletní vývoj systému od rampy až po funkční moduly ve vesmíru?.
Mimochodem co všechno slibovala NASA a nerealizovala to? A co SpaceX?

David
David
8 let před
Odpověď  dolph1888

To není úplně férový komentář. Cožpak SpaceX nedávno nevyzkoušela nový motor Raptor nebo úplně nový typ kompozitní nádrže?

gg
gg
8 let před
Odpověď  David

A přitom se to jeví tak, že za cenu jednoho motoru RS-25 by nejspíše šla pořídit celá sada Raptorů pro „metanizovanou“ SLS s větší nosností…

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  dolph1888

Ako však aj SpaceX už má prvú demonštračnú nádrž a podľa všetkého by malo íst o LOX nádrž samotného ITS k tomu ešte funkčný Raptor.
http://i.imgur.com/MtHQM5g.jpg

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  dolph1888

To je váš problém, nie problém SpaceX. Príde nový prezident a NASA zase skončí. A pritom som fanúšikom NASA takisto ako aj SpaceX.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  dolph1888

Okrem toho NASA sa zbavila starosti o dopravu kozmonautov na ISS a plne sa venuje len SLS/Orion a automatickým sondám. SpaceX robí dopravu na ISS + satelity lebo to ich živí. Vyvíjajú Crew Dragon, Falcon Heavy a teraz pridali ITS. A ukázali toho už viac ako dosť ako len animácie. Trochu objektivity poprosím.

KarelTv
8 let před
Odpověď  dolph1888

Na to je jednoduchá odpověď. NASA také věřím víc, protože má peníze a může si dovolit financovat vědecké projekty, které jí nepřinesou komerční zisk, alespoň ne v dohledné době. A co se týče Marsu, každopádně považuji pilotované lety (budou-li) za vědecké, rozhodně v nejbližších desetiletích. Ať se to někomu líbí, nebo ne.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  KarelTv

O to väčšie uznanie si zaslúži SpaceX a Elon Musk, lebo svoje peniaze investuje do vývoja a realizácie veľmi dobrých projektov. SpaceX je zisková spoločnosť, nebolo by ťažké predať SpaceX a Teslu a ísť sa vyvaľovať niekde na Bahamy. Aj preto verím rovnako Elonovi ako aj NASA. NASA sa musí zodpovedať daňovým poplatníkom, čo je veľmi ťažké.

asdf
asdf
8 let před
Odpověď  dolph1888

Aby nakonec tím třetím, co se směje, zatímco se dva „perou“, nebyl Blue Origin 😉
Nakonec New Glenn nemá být posledním slovem, ale má přijít ještě těžší raketa New Armstrong. Ale je fakt, že je to zatím jen hudba budoucnosti.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  asdf

Ale to by vôbec nevadilo. Len nech sa to hýbe!

android
8 let před

Zde je vidět jak v NASA simulují a testují a testují dřív než to spustí. I proto mohl raketoplán letět hned s lidmi oproti např. Buran který prostě raději letěl nanečisto. (i když samozřejmě u Buranu to je fakt hodně hodně wow co tehdy při prvním letu zvládli). Jen se tento přístup v NASA odráží v konečném účtu za projekt.
Ale proč toto píšu… Hodně by mne zajímalo jak bude SpaceX testovat tu uhlíkovou kompozitní nádrž ITS. To bude taky brutálně drahá záležitost. Existuje někde podobná nádrž srovnatelné velikosti již v provozu?

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  android

Jediné čo sa tomu blíži bol prvý a druhý stupeň Saturnu V s priemerom 10m. A SpaceX bude podľa všetkého testovať na MC Gregor podobne ako NASA viz. http://www.spacex.com/files/assets/img/20090616_qualtank.jpg

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  android

Toto je možno jedna zo situácií vhodná na spoluprácu SpaceX + NASA. Ja osobne by som na ITS uvítal logo SpaceX + NASA minimálne. Uvažujme viac planetárne ako lokálne – sorry za nevydarený marketing.

KarelTv
8 let před
Odpověď  android

Upřímně řečeno, v první řadě bych čekal, že udělají kompozitní nádrže pro Falcona, nebo hlavně druhý stupeň. Docela by mě zajímalo kdyby to někdo vysvětlil. :-))

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  KarelTv

No, nevím. Falcon umí létat i bez nich, ICT je nezbytně potřebuje. A překopávat kvůli každé nové technologii fungující stroje včetně výrobních linek, není dobrý nápad především z ekonomického hlediska. U takových se většinou praktikuje jen „drobný pokrok v mezích zákona“.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Vojta

Asi umí, ale je slušná šance, že kompozitní nádrž by jim umožnila zbavit se Falconu Heavy alespoň pro „normální“ náklady. Totéž ohledně použití „Miniraptoru“.

KarelTv
8 let před
Odpověď  Vojta

Jenže tady jde o zkušenosti, které zatím nikdo nemá. Už takhle jsou problémy s druhým stupněm Falconu a chvíli trvá než je vychytají. Nedovedu si představit že by je podobně vychytávali na monstru, které v případě havárie udělá totální paseku.

hansnasa
hansnasa
8 let před

Kdyby měla SpaceX takové finance jako NASA,byli bychom v kosmonautice již nyní někde jinde.Když si uvědomím kolik miliard stojí každý nový prezident v bílém době tak mne bere čert.A zrovna ten poslední myslím vede.Samozřejmě jsem fanda NASA,ale ta politika.

KarelTv
8 let před
Odpověď  hansnasa

Může je mít, proč by nemohla ?? V soukromém sektoru je investorů a peněz hodně. Kolik stovek miliard se ročně jen v USA proinvestuje. Pokud je přesvědčí že z toho bude nějaký zisk.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  KarelTv

Bude ich mať, to sa nebojte. Tam nie sú takí rodení pesimisti ako poniektorí tu. Len Google tam predsa investoval miliardu.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  KarelTv

A hlavne, vedia robiť vývoj oveľa lacnejšie. Som zvedavý čo sa stane, keď sa daňoví poplatníci začnú zaujímať prečo vie SpaceX urobiť vývoj cca 10x lacnejšie.

KarelTv
8 let před

To důkladné testování, i když stojí obrovské peníze, myslím nelze obejít. Pokud by došlo k explozi takového monstra v blízkosti rampy, bylo by to devastující a rampa musí být hodně daleko od ostatních budov. Proto je nutné ocenit, že Saturny V neměly žádnou nehodu, jako to bouchalo Sovětům, kteří testování podcenili.

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  KarelTv

Oni ho ani tak nepodcenili, ono jim na něm prostě v rozpočtu nezbylo. Takže zkoušeli za letu.
No, stejně se zdá, že byli už celkem blízko k úspěchu. Ovšem jednak nástup Gluška a jím odpískaný vývoj a jednak už lety na měsíc byly pasé a vyvinutá metoda byla opravdu příliš nebezpečná.
V pamětech Borise Certoka je to vše docela dobře popsáno.

Vlastislav Výprachtický

Velký objem LOX vyžaduje rovněž správnou konstrukci přepážek v nádrži na zabránění vychylování rakety.

maro
maro
8 let před

Hmmm. Ta Muskova uhlíková nádrž zatím žádné přepážky nemá.

Dan
Dan
8 let před
Odpověď  maro

Nejsou tím myšleny přepážky uvnitř na omezení volné hladiny? A není pan Výprachtický umělá inteligence? (a druhý dotaz myslím vážně, jeho příspěvky zde a na oslu mají až zarážející shodu stylu)

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Dan

Poprosím všechny diskutující (nejen zde, ale i u všech článků na našem webu), aby se pokud možno v maximální míře zdrželi komentářů namířených proti ostatním diskutujícím. Je potřeba si uvědomit, že diskuse na našem webu měly vždy určitou úroveň a každý diskutující ovlivňuje to, zda se tato úroveň zachová, nebo zda zmizí. Děkuji za pochopení.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.