Ve Vesmírných výzvách vás opět čekají čtyři velké reportáže. Dva američtí astronauti Jeff Williams a jeho kolegyně Kate Rubins zprovoznili při kosmické procházce nový adaptér IDA, který umožní dokování nových soukromých lodí k Mezinárodní kosmické stanici. Raketa Falcon 9 s družicí JCSat-16 úspěšně odstartovala a první stupeň měkce dosedl na mořskou plošinu. Motor RS-25 vykonal statický zážeh. Tento motor, původně létající na raketoplánu, bude pomáhat vynášet novou raketu SLS. V poslední reportáži se dozvíte, co chystá firma Deep Space Industries, která chce v budoucnu rozjet kosmickou těžbu.
V bloku Kosmonautika v kostce se můžete těšit na vyřešení výpadku sondy SDO a opětné návázání spojení se sondou Stereo-B sledujících Slunce, možnost záchrany armádního satelitu MUOS-5, přípravu rakety Atlas-5 pro sondu OSIRIS-Rex a úpravu startovací rampy. Čína opět vypustí kosmickou loď s posádkou a orbitální stanici, navíc zaznamenala prvenství v podobě satelitu testujícího kvantovou komunikaci. Rusko chce snížit počet svých kosmonautů na ISS ze 3 na 2. V Evropě se připravuje letový exemplář servisního modulu pro loď Orion a v USA se k této lodi připojí tepelný štít, který byl dopraven na Floridu. Loď Dragon se vrátila zpět na Zemi a přivezla z ISS cenné vzorky. Sonda JUNO zkalibrovala své přístroje. Naproti tomu vozítko Yutu je definitivně mrtvé. Na ISS se poprvé v historii četla DNA. Pro raketu SLS jsou připraveny 4 nové transportéry a další část obslužné konstrukce v hale VAB. Společnost SES bude první, kdo zkusí vypustit svůj satelit na již jednou letěném hardware rakety Falcon 9. Indie testovala náporové motory pro svůj připravovaný raketoplán
Vesmírné výzvy se stopáží 21 minut se už nemohou dočkat až si je pustíte.
Nezobrazuje-li se vám video správně, klikněte na přímý link na stream.cz
Vesmírné výzvy jsou součástí celé sekce na Stream.cz pod názvem Dobývání vesmíru, kde stejnojmenný pořad přináší každý týden události z kosmonautiky. V této sekci je i astronomický pořad Noční obloha a bonusová videa, jako Vesmírné dotazy nebo záznamy kosmonautických přednášek Tomáše Přibyla, Dušana Majera a Lukáše Houšky.
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/iss-expedition-48/wp-content/uploads/sites/96/2016/08/us-eva-36-43x-800×445.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Play_icon_status.png
Konečně jsem první, kdo tento článek čte. jinak díl je to pěkný. Ale je zajímavé, když je tam video přistání Falconu a vám se pořád hlavou honí ta nehoda. Nevíte, jestli se radovt nebo plakat…
Díky moc za shrnutí
Je to tak, má to takovou hořkou příchuť, ale díky za pochvalu videa.
Díky za neuvadající snahu o informování obce kosmofanoušků. Nehoda Falconu bude asi ještě dlouho poutat naši pozornost. Nevíte někdo, jestli v místě výbuchu nejsou v trupu druhého stupně lithiové akumulátory?
Myslím, že v místě výbuchu nejsou. Ale raději počkáme na výsledek vyšetřování.
Nevyzývám ke spekulacím a nechci tu rozviřovat dohady o příčinách nehody. Protože je to ale diskutovaná záležitost mezi příznivci letectví a kosmonautiky, setkávám se s různými názory. V jednom telefonátu padla i tato otázka a neměl jsem na ni odpověď. Díky za informaci.
Ano, možností je mnoho, ale můžeme jen spekulovat.
Vnitřní elektrické zdroje – jednorázové (tvořené bateriemi primárních článků) i obnovitelné (tvořené bateriemi elektrických akumulátorů) bývají v horní části jednotlivých stupňů (zde jsou obvykle umístěny také řídící a telemetrické systémy), případně i v prostoru motorů (kde jsou umístěny řídící a telemetrické jednotky motorů).
Obvykle se pro napájení používá kombinace primárních (tedy těch NEnabíjecích) článků i elektrických akumulátorů (byť se použijí prakticky jednorázově), neboť každý tento typ má své výhody i nevýhody (např. akumulátory mají malý vnitřní odpor, a jsou tak schopny dodávat velké proudy potřebné pro pyrotechnické prvky a serva; primární články mají zase malé samovybíjení a jsou spolehlivější v kritických situacích).
PS: tam bych problém neviděl (výbuchy elektrických akumulátorů na družicích jsou obvykle z trvalého přebíjení nebo náhlého zkratu)
Díky. Ptal se mě člověk, který nedávno cestoval ze Států Dreamlinerem a potíží s bateriemi se bál (vědom si předchozích problémů u tohoto typu letounu). 🙂