Jízdní řád na ISS je v těchto dnech pořádně nabitý. Minulý týden sem zamířil první exemplář pilotované lodi Sojuz, dnes má k největší stanici mimo zemský povrch v historii lidstva letět ruská zásobovací loď Progress a na pondělí se chystá start soukromé rakety Falcon 9 s lodí Dragon. V dnešním článku zaměříme naši pozornost do kazašské stepi, na kosmodrom Bajkonur.
Ke startu by mělo dojít dnes, tedy v sobotu 16. července ve 23:41 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 23:25 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.
Dnes jsme pro Vás připravili i jednu novinku – v pravém menu najdete chat, který probíhá u online přenosu na YouTube. Můžete tak živě sledovat, o čem je zrovna řeč.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/80/2016/03/photo_03-24-04.jpg
Dlouho se nic neděje a pak nastane období, kdy je ISS jak na střelnici. Všiml jsem si, že to není poprvé. Má to sdružování startů nějaký důvod nebo jde o náhodu?
Jedním z důvodů je třeba úroveň osvětlení ISS, takzvaný beta úhel. V době, kdy stanice letí povětšinou po osvětlené části Zeměkoule, je silně zatěžován její chladící systém a není možné přizpůsobit orientaci v prostoru přilétávající lodi. Proto v období s vysokým beta úhlem ke stanici žádné lodě nelétají.
Jenže pokud je problém úroveň osvětlení – tedy přehřívání – tak to bude trvalý problém pro následovníka IIS mimo oběžnou dráhu Země.
Je potřeba si uvědomit, že nová stanice bude používat modernější technologie a navíc bude od začátku plánování jasné, že se tenhle problém musí vyřešit. Naopak ISS v době vzniku neměla takové technologie a navíc se nad tímhle problémem, který nastává jednou za čas mohlo jen mávnout rukou. Jeho řešení by sice mohlo být technicky možné, ale bylo by to jako jít s kanónem na vrabce.
Moc chválím novinku, že v pravém menu najdete chat, který probíhá u online přenosu na YouTube. Asi se dnes nebudu dívat, ale pokud to uděláte i u jiných přenosů, bude to báječné. Jde vidět, že se portál stále může zlepšovat, a hlavně že se tak děje 🙂
Ano, chystáme to i na příští přenosy. 🙂 Jsme rádi, že se novinka líbí.
Úplne s vami súhalsím. Je to fantastická vec a dovolím si dúfať že sa to do budúcnosti stane štandartom.
Rádi bychom z toho udělali standard :-). Jediné, co zatím neumíme je, aby se chat ukazoval vždy jen u toho přenosu, kterého se týká. Momentálně je to nastaveno, že se ukazuje u všech článků Živě a česky. Ale to nás nemusí moc trápit, protože stejně ty staré přenosy v době aktuálního vysílání nesleduje téměř nikdo.
Priamy prenos na stránke Roskosmosu už beží…
Divím se tomu, že za padesát let nedokážou postavit specializovanou zásobovací loď a stále používají “ vykuchaný Sojuz „. Specializovaná loď by zcela jistě dopravila do kosmu podstatně více nákladu. Chápu že v době kdy zkrachoval jejich Měsíční program potřebovali udržet legendu o prioritě orbitální stanice a tak sáhli po tom co bylo po ruce, ale po padesáti letech ?
Já si naopak myslím, že je to logické řešení. Progress slouží i jako testovací platforma pro úpravy na pilotovaných Sojuzech a na spoustu dílů stačí jedna výrobní linka. To myslím bohatě vyváží o trochu větší nákladní prostor, protože provozovat dvě úplně odlišné lodě je hodně drahé.
Nevím, jak to do budoucna plánuje SpaceX s původním Dragonem po uvedení pilotované verze do provozu. Tipl bych, že nechá dolétat vyrobené kusy a pak modifikuje verzi pro posádku na nákladní. Dokonce by si byly podobnější než Progress se Sojuzem, protože Progress neumí přistávat.
Souhlas, ale co funguje se nemá měnit. Možná se řídí i tím 🙂
Neměnit fungující systém několik desetiletí je jistě podivné. Dvojplošníky, érovky a parní lokomotivy také fungují dodnes a nikdo je nevyrábí.
Systémy pro pilotovanou kosmonautiku jsou ovšem tak náročné, že jen dva státy, nepočítám Čínu neb kopíruje Rusko, jsou schopny dostat lidi do Vesmíru a pokud se Rusko spokojí s pozicí “ druhého“, může dále relativně klidně spát na vavřínech a létat na systému Sojuz.
Probuzení se ale blíží, jakmile soukromý sektor v USA dostane lidi na LEO, klesne Rusko na čtvrté místo a pokud Indie dotáhne svůj program tak bude jejich loď modernější koncepce a už to bude jen páté místo. Vzbudí-li se Japonci, ti mají též technologickou úroveň pro let kosmonautů, bude dokonce pouze šesté místo.
Systém Sojuz-Progres zastaralý je, kdyby nebyl tak by sami Rusové, byť zatím vždy jen na papíře, již poněkolikáté neplánovali postavit novou moderní loď pro lety svých kosmonautů.
Ako Sojuz, tak aj Progress boli modernizovane. Oznacenia TM, MS tomu nasvedcuju, hoci lietaju v podstate v tej istej plechovke. V pripade Sojuzu, bezpecny a lacny dopravny prostriedok, ide o ludske zivoty a s tymi moze hazdardovat len ignorant. Na dopravu na obeznu drahu v pohode stacia.
Rusko klesne na samotny spodok, lebo ho dobehne aj kacer donald. To je uzasna logika. Ako keby rusi spali a nic nerobili. Oni planuju Federaciu, a ked ju dostavaju, tak razom predbehne Cinu aj Indiu aj Kacera donalda. Otazka je, ci to bude este za nasich zivotov 🙂
Nebylo by nějaké srovnání jednotlivých zásobovacích lodí? Např. množstí dopraveného materiálu, cena(na kg), popř. další významné rozdíly.
Cena za kg je údaj, který osobně nemám moc rád, protože (ačkoliv se to nezdá), tak není příliš vypovídající. Málokdy je totiž možné vysledovat všechny náklady se startem spojené a navíc někdo třeba do nákladů započítává i pojištění, jiný ne a podobně. Statistika pak není vypovídající.
Ohledně velikosti mohu doporučit tyto dva obrázky:
http://historicspacecraft.com/Diagrams/S/ISS_VV_Spacecraft_RK2012_600x600.jpg
A hmotnost vynášeného nákladu mohu jen vypsat:
Sojuz: 3 lidé + cca. jen 50 kg nákladu
Progress: 2 400 kg nákladu
HTV: 6 000 kg nákladu
Dragon: max. 3 300 kg
Cygnus: max. 3 200 kg
Dnes již nepoužívaná ATV: 7 600 kg
A pár významných rozdílů:
Lodě, které umí vozit náklady na stanici i v nehermetizované sekci: HTV, Dragon
Lodě, které umí dopravovat náklady nejen nahoru, ale i dolů (díky tepelnému štítu přežijí návrat): Dragon, Sojuz
Pokud se nemýlím jedině Progress dokáže na stanici dopravit pohonné hmoty a přečerpat je přímo do systému ISS.
V tom je nenahraditelný.
Uměla to i ATV, ale ta již nelétá, takže Progress je dnes opravdu jediný, který to dokáže.
Chápu že není lechké cenu za kg zjistit, jenže je to ten nejdúležitější údaj ze všech. Pokles této ceny v čase v podstatě odpovídá pokroku lidstva v oblasti kosmonautiky. Podle mě právě na tomhle je vidět jak malý pokrok v posledních desetiletích kosmonautika prodělala. A taky by na tom mělo být vidět jestli nás nováčci (SpaceX) posunuli dál, nebo ne. Člověk na měsíci a podobné věci to je jenom takové PR.
Ono hodně záleží na tom, co do té ceny započítáte. Když bude někdo férový a dá do toho opravdu všechny náklady, které se startem rakety souvisí, bude to vypadat, že je drahý. Když ale někdo zkusí „podvádět“ a nahlásí jen cenu samotného hardwaru a bude ignorovat další nezbytné náklady, bude to vypadat, že je levný, ačkoliv ve výsledku může být dražší, než ten férový, který přiznává vše. Mnoho kontraktů se zákazníky je tajných a o cenách se nemluví.
Keď už tam je ATV prečo nespomenúť TKS
Výrazné snížení ceny bylo hnacím motorem snahy o opakovatelně použitelný nosný systém. Realizace v podobě raketoplánu měla právě opačný výsledek a zejména zbytečnou ztrátu čtrnácti lidských životů. Zkrátka zadarmo se do Vesmíru létat nedá. Z tohoto hlediska je úplně jedno jak je dopravní systém starý, či technologicky zaostalý, pokud dopraví do Vesmíru náklad levněji a spolehlivě, tak proč ne !
To ovšem nebrání tomu, aby na vrcholu levného nosiče byla moderní, efektivní konstrukce a tou systém Sojuz-Progres rozhodně není.
Když se vynaložené náklady na modernizaci a jejich skutečný přínos vynesou do grafu coby dvě křivky, obvykle se v jednom místě protnou. To je optimum pro kombinaci „investice-užitkovost“. Sojuzy patrně jsou právě v tomto bodě. Nějaké další modernizace nejspíš nepřinesou nic extra využitelného – tak proč je dělat?
Modernizováním se systém Sojuz-Progres nedostane na vyšší úroveň. Zastaralá je celková koncepce.
Kefaline, a co si vy predstavujete pod pojmom moderny?
Raketa je v podstate valec alebo sustava valcov naplnena pohonnymi latkami, pohanana motormi a na spici je usadena kapsula. V pripade posadky kapsula chrani ludi, inac chrani naklad. Toto sa od prvych pokusov s raketami vobec nezmenilo. Cize vsetci pouzivaju zastarane myslienky, co sa meni, su materialy a creva, ktore zabezpecuju aby vsetko fungovalo.
Casy, ked budu v kurze antigravitacne, alebo antihmotove pohony, treba hladat v knihach, alebo Fry-ovsku metodu.