sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dalších dvacet úlomků na oběžné dráze

25. prosince 2008 startovala z kosmodromu Bajkonur raketa Proton-M, která měla na své špičce tři navigační družice Glonass. O jejich definitivní navedení na správnou oběžnou dráhu ve výšce 19 100 kilometrů se měl postarat horní stupeň Blok DM. Nyní se ale objevila zpráva, že na oběžné dráze došlo k explozi jedné součásti tohoto horního stupně. Konkrétně šlo o pomocný motor SOZ, který můžeme vidět na přiloženém snímku hned vedle hlavní trysky – vypadá jako bílá koule. Tento motor byl naposledy zaměřen na protáhlé eliptické dráze 700 – 18 800 km, ovšem ve středu 1. června mezi 9:20 a 9:30 UTC došlo k jeho rozpadu.

Joint Space Operations Center detekuje na původní oběžné dráze dvacet úlomků a zatím se nezdá, že by tato nehoda byla způsobena srážkou horního stupně s jiným tělesem. Jako nejpravděpodobnější scénář se jeví proděravění nádrže zbytky korozivního paliva a následný explozivní rozpad. To, že víme o dvaceti úlomcích ale ještě neznamená, že rozpad nevytvořil trosek více – jen některé jsou mimo naše rozlišovací schopnosti.

Pomocný motor SOZ
Pomocný motor SOZ
Zdroj: spaceflight101.com

Jednotka SOZ funguje jako tzv „ullage motor“. Jeho funkce je relativně jednoduchá – Když raketa stojí na rampě, gravitace zajišťuje, aby palivo teklo z nádrží dolů k motorům. Ale na oběžné dráze, pokud nehoří motor, působí na celou sestavu stav beztíže, kdy se palivo volně rozprostře po nádrži. V takovém případě by bylo riskantní provádět zážeh hlavního motoru, jelikož by měl k dispozici žádné palivo.

Pomocné motory se proto nastartují před zážehem hlavního motoru a svou slabou akcelerací způsobí, že se palivo usadí na spodní části nádrže, takže se hlavní motor může zapálit. Po nastartování posledního plánovaného zážehu již není pomocný motor potřeba a může dojít k jeho odhození – pro horní stupeň už není potřeba a představuje jen zbytečnou zátěž.

Typický motor SOZ obsahoval při odhození 45 kg nesymetrického dimetylhydrazinu a dimeru oxidu dusičitého. Pokud se obě látky smíchají, dojde k jejich prudké reakci – pokud se nádrže proděravěly, stačil drobný kontakt a osud pomocného motoru byl zpečetěn. Celkově šlo v tomto případě již o 45. explozi motoru SOZ – k první takové události došlo již v roce 1984. Běžný rozpad tohoto motoru vytvoří okolo padesáti sledovatelných úlomků. Velký počet těchto nehod vedl k zavedení několika opatření – nový Blok DM-03, který létána raketách Proton a uplatní se i na nosičích Angara již neobsahuje odhoditelné součástky.

Průřez horním stupněm Blok DM
Průřez horním stupněm Blok DM
Zdroj: spaceflight101.com

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/re-entry/wp-content/uploads/sites/19/2016/06/block-dm-soz-2.jpg
http://spaceflight101.com/re-entry/wp-content/uploads/sites/19/2016/06/block-dm-soz-3.jpg
http://spaceflight101.com/re-entry/wp-content/uploads/sites/19/2016/06/block-dm-soz-1.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
8 let před

Americania taketo problemy nemaju? Neviete? Alebo Cinania?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  zvejkal

Americké horní stupně používají podobnou metodiku jako vylepšené typy Bloků DM-3 – nic neodhazují, takže jim podobné problémy nehrozí. U Číňanů je méně informací, ale nevím o žádném podobném případu (minimálně v posledních letech).

Reflectiv
Reflectiv
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Jak neodhozeni zabrani ‚prozrani‘ nadrzi?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Reflectiv

Jasně, trochu moc jsem to zjednodušil. Nejde jen o odhazování, ale o celou konstrukci, která používá např. méně korozivní palivo.

marian
marian
8 let před
Odpovědět  zvejkal

Ono so stupňami používajúcimi hypergolické palivo je toto obecný problém, pretože pokiaľ ho v nádržiach ostane čo i len malé množstvo (a to v drvivej väčšine prípadov ostane), korozívne vlastnosti tohto paliva sa skôr či neskôr prejavia. Hlavne v minulosti mali podobné problémy s výbuchmy takýchto raketových stupňov Američania so stupňami Agena či HAPS, Číňania s poslednými stupňami rakiet CZ-4B, či Indovia s raketami PSLV. Preto sa zintenzívnili snahy o to, aby sa dbalo po ukončení činnosti stupňov o kompletné vypustenie všetkého reziduálneho paliva z nádrží. Nie vždy sa to však podarí, resp. to nie je tak dôkladné ako by malo byť. Hlavne v prípade častého používania hypergolických raketových stupňov sa pravdepodobnosť takejto nepríjemnosti zvyšuje (čo je aj prípad Rusov – u ktorých je ročne najviac štartov s hypergolickými poslednými stupňami). Každopádne aj u nich sa už situácia v tejto veci napriek niekoľkým často prepieraným incidentom v porovnaní s minulosťou výrazne zlepšila.

zvejkal
zvejkal
8 let před

Dakujem za odpovede.

https://kosmonautix.cz/2016/06/03/dalsich-dvacet-ulomku-na-obezne-draze/