Program Space Shuttle, v rámci něhož NASA provozovala své raketoplány, je již několik let minulostí. Poslední start raketoplánu proběhl před pěti lety, 8. července 2011. Kola orbiteru Atlantis se naposledy dotkla přistávací dráhy o necelých třináct dní později. Tím okamžikem se uzavřela jedna z významných kapitol dobývání vesmíru. Raketoplány a jejich příslušenství čekalo „odstrojení“, konzervace a převod do sbírek vybraných muzeí. Nejatraktivnějšími exponáty jsou samozřejmě orbitery Discovery, Atlantis a Endeavour, nicméně ani další dobové artefakty nezůstaly opomenuty a nacházejí si pomalu cestu do expozic. Ovšem jak ukázaly události těchto dní, ani tyto cesty nemusí být vždy přímočaré a prosté vzrušení…
ET-94 – pod tímto označením se skrývá exemplář externí palivové nádrže, jež má velmi zajímavou historii. Byla vyrobena ve stejné „várce“ jako její sesterská nádrž ET-93. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby ET-93 nefigurovala při misi STS-107. Tedy při misi, na jejímž závěru se rozpadl orbiter Columbia. Vyšetřování nakonec ukázalo na bezprostředního viníka katastrofy: byla jím právě ona nádrž, respektive kus izolační pěny, který odpadl z jejího povrchu.
Nádrž ET-94 se okamžitě dostala pod drobnohled vyšetřovatelů, konstruktérů a techniků. V období po katastrofě Columbie byly právě na ní prováděny extenzivní testy materiálů, technologií a výrobních postupů. Svým způsobem má i ET-94 zásluhu na vyšetření tragické epizody a také díky ní byla vypracována opatření, jež měla podobné situaci zabránit.
Po ukončení vyšetřování stála ET-94 stranou dění. Před ukončením programu raketoplánů se krátce uvažovalo o tom, že bude použita pro případný let STS-136, eventuálně další mise. Nakonec však bylo příslušnými odborníky seznáno, že její úpravy do standardu, jaký byl používán pro lety po katastrofě Columbie, by byly příliš pracné a nákladné. Poté, co byl program Space Shuttle po misi STS-135 definitivně ukončen, cesta do vesmíru se této nádrži uzavřela navždy. Nádrž tak zůstává jediným zachovaným letovým kusem, všechny ostatní vyrobené nádrže byly použity a poté, co splnily svůj úkol, shořely v atmosféře.
Před měsícem nastoupila také ET-94 svoji poslední cestu. Zájem o ni projevilo California Science Center v Los Angeles. Zde má být nádrž vystavena spolu s orbiterem Endeavour ve vertikální pozici.
12. dubna vyplula nádrž ET-94 na speciálním pontonu taženém remorkérem z přístavu v New Orleans, proplula Panamským průplavem a v současné době se blíží k přístavu Marina del Rey nedaleko Los Angleles. Tam má dorazit tuto středu, načež ji čeká sedmnáctihodinová cesta po souši do areálu muzea. Ovšem minulý čtvrtek se stala svědkem neobvyklé události. V té době se nacházel remorkér s pontonem v oblasti zálivu Baja California.
Každých dvanáct hodin kapitán remorkéru píše pomocí satelitního telefonu zprávu o tom, jak plavba pokračuje. Čtvrteční večerní zpráva ale všechny zaskočila. V předmětu zprávy stálo: „Čtyři lidé zachráněni“. Text zprávy samotné je velmi stručný: „Zachránili jsme čtyři osoby z potápějící se rybářské lodi.“ Podle všeho se v oblasti, kterou konvoj s ET-94 proplouval, potopila rybářská jachta „Maximus“. Tři Američané a jeden další muž blíže neurčené státní příslušnosti byli nuceni uchýlit se do záchranného člunu. Zřejmě ani ve snu si nepředstavovali, že budou zachráněni konvojem s externí nádrží raketoplánu!
A tak si ET-94 může připsat další „zářez na pažbě“. Poté, co pomáhala zachraňovat program letů raketoplánů, nyní figurovala u další záchrany – tentokrát čtyř lidských životů. Přestože se ET-94 nikdy nepodívala do vesmíru, její životopis rozhodně nepatří do kategorie „nudný“…
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com
http://www.latimes.com
https://www.nasaspaceflight.com
Zdroje obrázků:
http://www.parabolicarc.com/wp-content/uploads/2016/03/shuttle_external_tank.jpg (kredit: NASA)
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/05/image007.jpg (kredit: California Science Center/Dennis Jenkins)
http://www.collectspace.com/images/news-041316a/012-lg.jpg (kredit: California Science Center/Dennis Jenkins)
Tak to vyzerá že sa snaží odčiniť straty na životoch čo spôsobila jej sestra 😀
Spíš se snaží napravit pošramocenou reputaci celé rodiny ET… 🙂
Zaujímavý článok a v ňom veľmi, aspoň pre mňa, pozoruhodná informácia o vertikálnom vystavení Endeavour-u a ET. Pred týždňom som mal tú možnosť vidieť na palube USS Intrepid raketoplán Enterprise a úprimne povedané, až vtedy som si uvedomil, aký je v skutočnosti raketoplán veľký. Preto si to neviem dobre predstaviť, ako ho vystavia. Ale to je iste len môj problém 🙂 Bolo by fajn, keby vystavili kompletnú zostavu, tzn. Orbiter, túto ET a „letené“ SRB. Tie by predsa mohli niekde existovať. Alebo sa mýlim?
Díky, jsem rád, že se Vám článek líbil. Tiše zvidím tu možnost být na Intrepidu, doufám, že se tam taky podívám (samozřejmě kvůli Enterprise, ale taky kvůli A-12 ;-)).
Co se týká expozice v CSC, vystavena bude kompetní startovní sestava včetně SRB. Podle tohoto článku by měly i SRB být skutečným letovým hardwarem.
Tak to je potešujúca správa. Samotný Intrepid ma však trocha sklamal, lietadlá na letovej palube pôsobia tak trocha maketovo, aj keď sú samozrejme skutočné. A to sa týka aj A-12. Moja lepšia Trojštvrtinka sa ma spýtala na Skyhawka v podpalubí, či je to lietadlo skutočné… Ono celá tá expozícia je taká zvláštna. Na druhej strane, kde si môže Európan sadnúť do makety Gemini? Obdivujem výkon Bormana s Lovellom, že vydržali v tej telefónnej búdke takmer dva týždne. Enterprise je síce dobre prístupný, ale veľa informácií sa o ňom v expozícii nedozviete. Je tam vystavený aj letený modul Sojuzu, ale z ktorej misie, to zostalo pre mňa záhadou. Ale, bol som na lietadlovej lodi 🙂
…a to se počítá! 😉
Přesně! 🙂
P.S.
Vřele doporučuji, i když z A-12 neuvidíte to nejdůležitější, motory tam nejsou.
Sojuz TMA-6 říká strýček Gúgl (http://www.intrepidmuseum.org/SOYUZTMA6Spacecraft)
Vďaka za info, nepátral som po tom, bohužiaľ v expozícii bola len nič nehovoriaca tabuľka s nápisom „Soyuz Landing Capsule“
Z druhý strany je cedule SOYUZ TMA-6 a jména kosmonautů 😀 JJ taky mě překvapilo jak je Space Shuttle orbiter velkej.
Zaujímavý článok. Videla som Endeavour v zmienenom múzeu na vlastné oči (dôkaz tu http://www.adhara.sk/?page_id=543 :-)), ale ako vidím, predčasne. 🙂 S poslednou ET by to bolo zaujímavejšie. A vôbec, štve ma, že sa na orbiter vtedy nedalo pozrieť zhora a že nemal otvorený nákladový priestor.
Krásny a pútavý článok ako vždy – vďaka.
Proste šťastná nádrž:-)) Nielen, že „prežila“ ona, ale „vďaka nej“ aj iní:-))
A otázočka – existujú niekde fotky alebo popis ET – 94 zo samotných testov, ktoré na nej robili po havárii Columbie? Lebo vygúgil som kadečo, ale k nejakým komplexným info som sa nedopátral (ale zrejme zato môže len moja angličtina:-).
Ďakujem, srdečné pozdravy autorovi a krásny deň všetkým.
M
Předně moc děkuju za pochvalu! 😉
K těm testům – nedělaly se jenom na ET-94, probíhaly na všech kusech. Nicméně ET-94 byla v centru pozornosti, protože byla ze stejné série jako ET-93. Z testování samotného jsou nějaké fotografie možná ve vyšetřovací zprávě, cosi se mi podařilo najít třeba i tady (opět – nejedná se čistě jen o ET-94).
Díky moc!
A v diskusii vyššie som zachytil, že v expozícii CSC by mal byť k dispozícií „kompetný Shuttle“:-) A vieme, kedy by ho mali ako exponát dokončiť a vystaviť?
Není vůbec zač!
Kompletní startovní sestava by měla být hotova a odhalena v roce 2019. Alespoň budu mít nějaký čas na našetření na cestu do US (a v nejhorším prodám ledvinu :-D).
Darovanie plazmy by mohlo stačiť:-) Môžem si vedľa Vás zarezervovať letenku?:-DD
Bez problému, po cestě bude o čem povídat. 😉
Darovanie plazmy by mohlo stačiť:-) Môžem si vedľa Vás zarezervovať letenku?:-DD
Uuups – vyššie napísané to malo ísť ako reakcia na comment! Pardón, ruky predbehli hlavičku:-)
Zdravím, klasicky hezky napsáno. Kdyby to bylo delší, tak si ke čtení udělám popcorn. 😉
Díky, moc mě to těší. A popcorn přijde ke slovu už za deset dní – bude startvat Falcon 9 s Thaicomem-8. 😉
Popcorn je výborný nápad (vyskúšam:-). A možno by tie skvelé články mohol pán Šamárek a ostatní redaktori načítať ako mp3, vydať ako CD a púšťali by sme si to na pekný deň a dobrú noc:-)
Taky pevně doufám,že se mi splní velký sen a uvidím celou sestavu na vlastní oči.Bude to impozantní a jdu do toho s vámi.Super článek,díky.
Díky! Vypadá to, že budeme muset vypravit speciální charterový let… 😀
Skvelý nápad – operácia STS 136:-) Už aj idem písať Ježiškovi a rozbíjať prasiatko:-)
…že by někdo loupal perníček …tedy vlastně izolaci?
Na dnu nádrže je vidět taková světlejší mapa (viz obrázek pře videem v horní části). Nádrž má ale více vrstev stříkané tepelné izolace, takže se patrně jedná jen o odtržení svrchní vrstvy (možná z nějakých těch testů).
PS> Docela rád bych tenhle kus techniky také shlédl, ale poněkud mě mrzí ta absence motorů 🙁