sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evoluce Falconu 9 a jeho přistání

Falcon 9 přistává

Budou tomu téměř čtyři roky od doby, kdy jsem sledoval první malý a nesmělý skok Grasshopperu na testovacím stanovišti. Byla sobota 21. září roku 2012 a SpaceX tehdy začala testovat motorické přistání prvního stupně rakety. Prozatím šlo o zmenšeninu raketového stupně s mohutnou podpůrnou konstrukcí, na které raketa stála. První poskočení Grasshopperu nebylo výše než dva metry. Když jsem viděl video z uskutečněného testu, na jednu stranu jsem měl velkou radost, že se sen pomalu stává realitou. Na stranu druhou jsem ale chtěl víc. První drobný skok byl na videu stěží vidět a hlavně, doba, za kterou měl první stupeň Falconu 9 přistát při ostré misi, se zdála neuvěřitelně daleko. Nejeden fanoušek SpaceX včetně mě měl tehdy skryté obavy, jak se budou testy přistání vyvíjet a zdali tato průkopnická firma vše dotáhne do úspěšného konce. Po třech letech a třech měsících od prvního skoku pak nejnovější verze Falconu 9 úspěšně vynesla několik satelitů ORBCOMM na oběžnou dráhu a první stupeň bezproblémově přistál kousek od místa startu. 8. dubna letošního roku pak přišlo ještě náročnější přistání na lodi v oceánu. Pojďme se v úchvatném videu podívat, jakou cestu prošel Falcon 9 od prvního drobného skoku Grasshopperu až k sebejistému přistání v minulém týdnu.

Grasshopper při jednom ze svých testů ve výšce několika set metrů.
Grasshopper při jednom ze svých testů ve výšce několika set metrů.
Zdroj: http://www.space.com/

Jednomotorový Grasshopper začal drobnými skoky jednou za několik málo měsíců. Výška skoků se ale postupně zvyšovala, až jsme byli svědky několikasetmetrových letů. Začátkem roku 2014 pak SpaceX představila zařízení F9R Dev (Falcon 9 Reusable Development Vehicle), které už bylo daleko více podobné prvnímu stupni Falconu 9. Mělo shodnou výšku, sklopné přistávací nohy a tentokrát už tři motory Merlin 1D. Tou dobou se ale všechno nečekaně zrychlilo. SpaceX přistoupila ke zkouškám přistání prvního stupně během operačních letů na oběžnou dráhu. Nejdříve šlo o testy vstupu do atmosféry, řízení, přistávání na vodní hladinu a nakonec i na palubu lodi ASDS. To vše souběžně s testovacími lety F9R Dev na základně McGregor v Texasu. Na základně získaných zkušeností byl neustále upgradován řídící a naváděcí systém a raketě přibyla řídící roštová kormidla. Nakonec pak přišla úspěšná přistání na pevnině i na moři, o kterých už byla řeč výše.

Nezbývá, než si jen přát, aby dalších úspěšných přistání bylo co nejvíce a SpaceX aby dál úspěšně posouvala hranice možného a vyšlapávala cestám do vesmíru novou cestu. A nyní už si vychutnejte slíbené video. Stojí to za to.

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.space.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Majkl
Majkl
8 let před

Jak tak koukám na stream z přístavu jak sundávají přistávací nohy, tak si řikám proč proč neudělají i mod pro zaklapnutí nohou zase do původního stavu když už je samotná raketa zajištěna… Jestli by jim to neušetřilo nějaký čas a tím i peníze.

maiden
maiden
8 let před
Odpověď  Majkl

Oni ty nohy asi taky nejlehci nebudou, tak proč je nesundat. Stejne tam v tyhle fazi asi jenom prekazi.
Jestli chteji zrentgenovat svary v miste uchytu, tak jim ani nic jineho nezbyva.

Malky
Malky
8 let před
Odpověď  Majkl

Nohy se musejí sundat pro transport po silnici, jinak by se Falcon nevešel pod mosty. Asi by to pomohlo kdyby ho rovnou dovezli na KSC, ale pokud ho chtějí dopravit do McGregoru na testování, tak je musí sundta tak jako tak.

Martin Gembec
Martin Gembec
8 let před

V lednu 2013 jsem napsal: Zajímavé na celém pokusu (rozuměj s 40 m vysokým letem Grasshopperu) je, že SpaceX si představuje poněkud jiný způsob návratu prvního i druhého stupně rakety a sice motorickým sestupem. To se zdá nepravděpodobné, ale necháme se tedy překvapit.

Michael Voplatka
Michael Voplatka
8 let před
Odpověď  Martin Gembec

Jo, je zajímavé a občas i vtipné přečíst si teď staré články nebo příspěvky na fóru. Já jsem si pročetl vlákno Grasshopper a fajn s úsměvem zavzpomínal.

Marian
Marian
8 let před

Zrovna mám rozečtený životopis Elona Muska a doporučuji všem fanouškům SpaceX. Jsou tam dost dopodrobna popsány technické problémy při konstrukci raket které musel Elon a jeho tým inženýrů neustále řešit ve finanční a časové tísni.čte se to jedním dechem.

Adam Trhoň
Adam Trhoň
8 let před
Odpověď  Marian

Nejlepší jak ušetřili ten den transportem letadlem 😀

Majkl
Majkl
8 let před
Odpověď  Marian

Neměl by jste odkaz na životopis?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Majkl
Adam
Adam
8 let před
Odpověď  Marian

Absolutně bombastická knížka a ten člověk je vážně z Marsu, mě hodně teda bavily i pasáže o Tesle, tam se s tím moc nepáral…
Jen tak pro zajímavost, co jsem nedávno našel, jestli je tu nějaký filmový fanoušek Ch. Nolana tak ve filmu Inception, jak se dostanou do hotelového snu, tak jak je tam Cilian Murphy na baru a přijde k němu Leo, tak se Murphy baví s nějakou blondýnou. Ta blondýnka je Talulah Riley- manželka Elona Muska…

Marian
Marian
8 let před
Odpověď  Marian

Podařilo se mi jí stáhnout v elektronické podobě.Můj obdiv si získal i tím jak dokázal řídit dva obrovské projekty najednou Teslu a SpaceX.

Bystroushaak
8 let před
Odpověď  Marian

Já víc než ten životopis doporučuji články na webu waitbutwhy: http://waitbutwhy.com/2015/05/elon-musk-the-worlds-raddest-man.html

endemit
endemit
8 let před

Zrovna dneska jsem se na toto video (Great video history of Falcon 9 by Kinematic) díval přímo na twitteru E. Muska. Je fajn, že se objevilo i tady s vyčerpávajícím komentářem v češtině.

Adam Trhoň
Adam Trhoň
8 let před

Video je parádní, jen ta „muzika“ mi trhá uši…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Já bych naopak řekl, že se k videu skvěle hodí.

Adam Trhoň
Adam Trhoň
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jj, jiný vkus 🙂 Osobně bych zrecykloval Uprising, která byla použita v animaci konceptu znovupoužitelného Falcona. Nesestříhaná verze (animace je trochu kratší) vyjde akorát.

Ričrd
Ričrd
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak v tom případě jsem rád, že se věnujete kosmonautice a ne „muzice“…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Ričrd

Asi máte pravdu, vím o sobě, že mám hudební hluch 🙂

evzen
evzen
8 let před

Pekne zakonceni videa: „To vsechno se stalo za mene nez 4 roky. Co se asi stane za dalsi 4 roky?“.
Ja se tesim…..

Štěpán
Štěpán
8 let před

Dostaly mě ty pasoucí se krávy při testech grasshopperu že jim to nevadilo ?

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Štěpán

Povedz mi od kedy kravám vadí kobylka 😀

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.