10 let na oběžné dráze Marsu

Sonda MRO jedinečná! Vím, říká se to o každé kosmické sondě, ale každý, kdo se zajímá o kosmonautiku, moc dobře ví, co sonda známá pod trojpísmennou zkratkou originálního názvu Mars Reconnaissance Orbiter umí. V první řadě je vybavena nejdokonalejší kamerou, jakou jsme kdy dostali na oběžnou dráhu Marsu – HiRiSE je ve své podstatě teleskop mířící k planetě. Právě z této kamery získáváme neskutečně podrobné fotky povrchu Marsu. Druhým, neméně důležitým úkolem je, že MRO zajišťuje oboustrannou komunikaci mezi vozítky na povrchu a Zemí. Vozítka sice mohou komunikovat i přes jiné sondy, ale MRO poskytuje opravdu „vysokorychlostní připojení.“

Každá z těchto vlastností by jí zaručila jedinečnost, ale fakt, že tohle všechno dokáže jedna sonda, nás nechává jen v němém úžasu a musíme smeknout před konstruktéry, jejichž dílo stále funguje. MRO se na oběžné dráze kolem rudé planety usadila 10. března roku 2006. Ano, je to tak – předevčírem tu oslavila kulaté desáté narozeniny. A to je pořádný důvod zopakovat si její nejlepší úlovky formou povedeného videa, které nám připomene nedocenitelný význam této sondy.

2 komentářů ke článku “10 let na oběžné dráze Marsu”

Skvělá sonda. Určitě nám ještě bude zprostředkovávat i Mars 2020 🙂

Dokázala nalézt úplně vše, čemu se podařilo na Marsu přistát (no, Mars 3 s malým otazníkem, pravda…). A Sojourner – vzhledem k tomu, že se od své řídící stanice daleko nevzdaloval, tak aspoň víme, že na záběru někde je, jen moc malý na rozlišení.

2. O. Drtil napsal:

Krásné záběry. Vyfocení roverů dává konečně to lidské měřítko útvarům na povrchu. Jinak jsou totiž i sebelepší fotky pro laika jen krásnými obrázky, byť bývá uvedeno rozlišeni x m na pixel. Ale skoro vidět mašírovat rover po povrchu, to už něco. A fotka začí ná být lidskému oku krajinou.