sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

AKTUALIZOVÁNO: Ariane 5 vstupuje do roku 2016

Nejsilnější nosič, jaký má Evropa momentálně k dispozici, raketa Ariane 5 se na kosmodromu v Kurou ve Francouzské Guyaně připravuje na svůj první letošní start. Jejím nákladem je satelit Intelsat 29e, tedy první exemplář nové řady EPIC, která má do roku 2020 čítat hned šest družic. Nový Intelsat disponuje kapacitou, která je srovnatelná s 270 tradičními transpondéry, což je 3–5× více, než na běžném komunikačním satelitu. Pokud půjde všechno správně, měly by se její motory zapálit dvacet minut po naší půlnoci. Prostřednictvím tohoto krátkého článku jste měli možnost celý start sledovat živě.

Nyní jsme okno přehrávače přímého přehrávače nahradili záznamem startu.

Zajímavé je, že je to první start Ariane 5 od roku 2009, ve kterém je vynášen pouze jeden telekomunikační satelit. Většinou totiž tato raketa vynáší družice dvě, aby se jejich provozovatelé mohli podělit o náklady na start. Jenže společnost Arianespace uvedla, že momentálně nebyl žádný vhodný satelit pro „spárování“. Intelsat se proto rozhodl, že si připlatí, aby dostal svou družici do vesmíru co nejdříve, než aby čekal na další příležitost, která by mohla přijít až v polovině roku.

Satelit Intelsat 29e vyrobila společnost Boeing a s hmotností 6559 kg bude jednou z nejtěžších telekomunikačních družic. Startovní okno trvá 80 minut a přesně 29 minut a 53 sekund po startu se satelit uvolní od horního stupně na dráze přechodové ke geostacionární.

Ukládání aerodynamického krytu na satelit Intelsat 29e
Ukládání aerodynamického krytu na satelit Intelsat 29e
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/01/Transfert-lanceur_160.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/01/Pose-coiffe-sur-lanceur_035-2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Matouš K
Matouš K
8 let před

Děkuji, nějak jsem zapomněl sledovat termíny startů přes zkouškové 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Matouš K

Snažíme se myslet na všechno 🙂

hansnasa
hansnasa
8 let před

Chápu to dobře,že nevyužili plnou kapacitu rakety i přes značnou hmotnost satelitu? Vždyť má na LEO nosnost 21tun. Měli tam přibalit aspoň pár cubesatú.Já vím,že to společnost zaplatila,ale je to mrhání prostředky,minimálně jejich zákazníků.Jinak díky za článek o nejsilnějším Evropském nosiči.

Michal Václavík
8 let před
Odpovědět  hansnasa

Přibalit CubeSaty není tak snadné jak by se mohlo zdát. Je nutné je z něčeho vypustit a to něco není zadarmo a taky to má nezanedbatelnou hmotnost. Komplikuje se průběh startu, což se samozřejmě odráží v ceně služeb. Dále a to je podstatné je to práce navíc pro provozovatele primárního nákladu + reálně hrozí vyšší pojistné a nebo dokonce možnost, že družici nikdo nepojistí při startu s CubeSaty.

Daniel Heřt
8 let před
Odpovědět  hansnasa

Nosnost na GTO je asi 10,5 tuny, takže by druhý satelit musel být o dost lehčí než Intelsat. A na vyhazování cubesatů na LEO nebude asi moc čas, Ariane většinou letí na GTO na jediný zážeh, nezůstává na parkovací dráze. A cubesaty nejsou navrhnuté na funkci na GTO.

hansnasa
hansnasa
8 let před
Odpovědět  Daniel Heřt

Díky za informace.Samozřejmě mi bylo jasné,že to nebude tak jednoduché.

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Daniel Heřt

Nemá Ariane 5 ECA nosnost spíš 9,5 tuny místo 10,5?

Daniel Heřt
8 let před
Odpovědět  gg

Všude na internetu se píše 10,5t…

gg
gg
8 let před
Odpovědět  gg

http://space.skyrocket.de/doc_lau_det/ariane-5eca.htm uvádí 9,6 mt single launch, 9,1 mt dual launch.

http://www.spacelaunchreport.com/ariane5.html uvádí 10 mt „včetně adaptéru pro náklad“ (což asi sedí s čísly výše).

http://www.nasaspaceflight.com/2012/11/ariane-5-eca-dual-satellite-launch-kourou/ taky uvádí 9,6 mt, ovšem bez dalších poznámek.

http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/Launch_vehicles/Ariane_5_ECA říká jak „Payload mass…10.0 t“, tak i „is designed to place payloads weighing up to 9.6 tonnes into GTO“, což už je trošku matoucí.

Takže někde člověk sice vidí čísla vyšší, ale jinde zase nižší. Uživatelská příručka používá zajímavou formulaci „9500 kg or even more“, což ve mně budí trošku rozpaky. Na jednu stranu myslím, že tím chtějí říct, že větší náklady se dají vynést, pokud se poněkud sníží prostor pro chybu (a zvýší riziko předčasného vypnutí stupně), ale zase kdyby si byli jisti větším číslem, tak ho tam snad uvedou.

endemit
endemit
8 let před

Nějaká jiná menší raketa nebyla k dispozici? Nemyslím jen v ESA, ale třeba SpaceX nebo Sojuz. Neznám moc nosnost těchto nosičů.

Daniel Heřt
8 let před
Odpovědět  endemit

Sojuz určitě ne, Falcon by to také asi nezvládl, na stránkách píšou nosnost na GTO 4850 kg, pokud by nezachraňovali stupeň tak by se to možná dalo i se 6,5 tunami, ale to by Spacex nesvolila. Proton M by to mohl také zvládnout, ale Ariane je mnohem spolehlivější.

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Daniel Heřt

Jsem si jist, že kdyby za to dostali zaplaceno tolik, co Arianespace, tak jim zahozený stupeň vadit nebude. 😀

endemit
endemit
8 let před

Dík za odpověď.

https://kosmonautix.cz/2016/01/27/zive-ariane-5-vstupuje-do-roku-2016/