sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (SNC Demo-1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

4iG

Maďarský poskytovatel komunikačních služeb 4iG souhlasil s investicí 100 milionů dolarů do americké společnosti Axiom Space, která se zabývá vývojem vesmírných stanic, a rozšíří tak svou působnost v kosmickém průmyslu.

NASA

Bezpečnostní poradci NASA doporučují, aby agentura přehodnotila architekturu přistání na Měsíci pro misi Artemis a také to, jakým způsobem agentura řeší incidenty. Jako příklad uvedli zkušební let Starlineru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

AKTUALIZOVÁNO: Ariane 5 vstupuje do roku 2016

Nejsilnější nosič, jaký má Evropa momentálně k dispozici, raketa Ariane 5 se na kosmodromu v Kurou ve Francouzské Guyaně připravuje na svůj první letošní start. Jejím nákladem je satelit Intelsat 29e, tedy první exemplář nové řady EPIC, která má do roku 2020 čítat hned šest družic. Nový Intelsat disponuje kapacitou, která je srovnatelná s 270 tradičními transpondéry, což je 3–5× více, než na běžném komunikačním satelitu. Pokud půjde všechno správně, měly by se její motory zapálit dvacet minut po naší půlnoci. Prostřednictvím tohoto krátkého článku jste měli možnost celý start sledovat živě.

Nyní jsme okno přehrávače přímého přehrávače nahradili záznamem startu.

Zajímavé je, že je to první start Ariane 5 od roku 2009, ve kterém je vynášen pouze jeden telekomunikační satelit. Většinou totiž tato raketa vynáší družice dvě, aby se jejich provozovatelé mohli podělit o náklady na start. Jenže společnost Arianespace uvedla, že momentálně nebyl žádný vhodný satelit pro „spárování“. Intelsat se proto rozhodl, že si připlatí, aby dostal svou družici do vesmíru co nejdříve, než aby čekal na další příležitost, která by mohla přijít až v polovině roku.

Satelit Intelsat 29e vyrobila společnost Boeing a s hmotností 6559 kg bude jednou z nejtěžších telekomunikačních družic. Startovní okno trvá 80 minut a přesně 29 minut a 53 sekund po startu se satelit uvolní od horního stupně na dráze přechodové ke geostacionární.

Ukládání aerodynamického krytu na satelit Intelsat 29e
Ukládání aerodynamického krytu na satelit Intelsat 29e
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/01/Transfert-lanceur_160.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/01/Pose-coiffe-sur-lanceur_035-2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Matouš K
Matouš K
9 let před

Děkuji, nějak jsem zapomněl sledovat termíny startů přes zkouškové 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Matouš K

Snažíme se myslet na všechno 🙂

hansnasa
hansnasa
9 let před

Chápu to dobře,že nevyužili plnou kapacitu rakety i přes značnou hmotnost satelitu? Vždyť má na LEO nosnost 21tun. Měli tam přibalit aspoň pár cubesatú.Já vím,že to společnost zaplatila,ale je to mrhání prostředky,minimálně jejich zákazníků.Jinak díky za článek o nejsilnějším Evropském nosiči.

Michal Václavík
9 let před
Odpověď  hansnasa

Přibalit CubeSaty není tak snadné jak by se mohlo zdát. Je nutné je z něčeho vypustit a to něco není zadarmo a taky to má nezanedbatelnou hmotnost. Komplikuje se průběh startu, což se samozřejmě odráží v ceně služeb. Dále a to je podstatné je to práce navíc pro provozovatele primárního nákladu + reálně hrozí vyšší pojistné a nebo dokonce možnost, že družici nikdo nepojistí při startu s CubeSaty.

Daniel Heřt
9 let před
Odpověď  hansnasa

Nosnost na GTO je asi 10,5 tuny, takže by druhý satelit musel být o dost lehčí než Intelsat. A na vyhazování cubesatů na LEO nebude asi moc čas, Ariane většinou letí na GTO na jediný zážeh, nezůstává na parkovací dráze. A cubesaty nejsou navrhnuté na funkci na GTO.

hansnasa
hansnasa
9 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Díky za informace.Samozřejmě mi bylo jasné,že to nebude tak jednoduché.

gg
gg
9 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Nemá Ariane 5 ECA nosnost spíš 9,5 tuny místo 10,5?

Daniel Heřt
9 let před
Odpověď  gg

Všude na internetu se píše 10,5t…

gg
gg
9 let před
Odpověď  gg

http://space.skyrocket.de/doc_lau_det/ariane-5eca.htm uvádí 9,6 mt single launch, 9,1 mt dual launch.

http://www.spacelaunchreport.com/ariane5.html uvádí 10 mt „včetně adaptéru pro náklad“ (což asi sedí s čísly výše).

http://www.nasaspaceflight.com/2012/11/ariane-5-eca-dual-satellite-launch-kourou/ taky uvádí 9,6 mt, ovšem bez dalších poznámek.

http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/Launch_vehicles/Ariane_5_ECA říká jak „Payload mass…10.0 t“, tak i „is designed to place payloads weighing up to 9.6 tonnes into GTO“, což už je trošku matoucí.

Takže někde člověk sice vidí čísla vyšší, ale jinde zase nižší. Uživatelská příručka používá zajímavou formulaci „9500 kg or even more“, což ve mně budí trošku rozpaky. Na jednu stranu myslím, že tím chtějí říct, že větší náklady se dají vynést, pokud se poněkud sníží prostor pro chybu (a zvýší riziko předčasného vypnutí stupně), ale zase kdyby si byli jisti větším číslem, tak ho tam snad uvedou.

endemit
endemit
9 let před

Nějaká jiná menší raketa nebyla k dispozici? Nemyslím jen v ESA, ale třeba SpaceX nebo Sojuz. Neznám moc nosnost těchto nosičů.

Daniel Heřt
9 let před
Odpověď  endemit

Sojuz určitě ne, Falcon by to také asi nezvládl, na stránkách píšou nosnost na GTO 4850 kg, pokud by nezachraňovali stupeň tak by se to možná dalo i se 6,5 tunami, ale to by Spacex nesvolila. Proton M by to mohl také zvládnout, ale Ariane je mnohem spolehlivější.

gg
gg
9 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Jsem si jist, že kdyby za to dostali zaplaceno tolik, co Arianespace, tak jim zahozený stupeň vadit nebude. 😀

endemit
endemit
9 let před

Dík za odpověď.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.