Název článku pochází z hravé asociace, která se v hlavě vybaví asi každému, když se podívá na vývoj ruských pilotovaných lodí. Těm už několik desítek let neochvějně kraluje v drtivé většině případů spolehlivá loď Sojuz (Svaz). Rusové ale již před několika lety rozjeli plánování nové kosmické lodi. Ta byla nejprve označována jako PPTS (Perspektivnaja Pilotirujemaja Transportnaja Sistema), později byl program přejmenován na PTK-NP (Pilotirujemyj Transportnyj Korabl Novogo Pokolenija). V minulých měsících mohla veřejnost hlasovat o tom, jaké jméno loď dostane. Porota v čele s Igorem Komarovem nakonec vybrala možnost Federace.
Tato volba se přitom při hlasování umístila až na třetím místě. Pořadí na špičce bylo následující:
1. Gagarin 10 389 hlasů
2. Vektor 4 866 hlasů
3. Federace 3 604 hlasů
Loď už tedy má své jméno a nezbývá, než jí popřát, aby se dočkala také realizace. Kvůli aktuálním škrtům v ruském kosmickém průmyslu to nebude mít lehké.
Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://tass.ru/
http://www.energia.ru/
Zdroje obrázků:
http://www.imagehosting.cz/images/8da300b5bc.jpg
…ja som hlasoval za meno Gagarin, ale čo už, asi chceli zachovať kontinuitu a tak vybrali názov Federácia…
Já dal Vektor. A pořád se mi zdá nejlepší. Krásně neutrální a přitom pěkně zní. Co komisi asi vedlo k nerespektování výsledků hlasování? Možná zdravý rozum. Proč se neustále opájet pravěkými úspěchy.
Vždyť je to snad jedno jak se bude nová loď jmenovat , nemá cenu na to pohlížet politicky , hlavně aby už byla .. a byla moderní a bezpečná na úrovni začátku 21.století – i když kobouk dolů před Sojuzem , tak přece jen to je jako Škoda Spartak nebo Škoda MB a patří už do history . A za oceánem ?… tam , zatím nemají ani koloběžku , natož to MBčko , co létá 4 x za rok k ISS a vozí nahoru a dolů i jejich kosmonauty – tak co ? L.
Majú Orion, majú Dragon, Reusable technológiu a najmä peniaze. Určite viac ako rusi, čo je však škoda, lebo rusi sú koncepčne často lepší ako američania. Akurát ich ability to execute je v prd… Na škodu kozmonautiky ako takej. A stav kozmonautiky ruskej či americkej je dielom politikov – bohužiaľ. Viď Obama a zrušenie programu Constellation, napríklad.
Na jednu stranu je pravda, že jméno není podstatné a i podivné názvy se nakonec vžijí a člověku to už ani nepřijde. Krásným příkladem jsou názvy hudebních skupin 🙂 Federace ujde, ale Vektor by byl opravdu nejlepší. Pokud jde o u lidí vítězného Gagarina, tak jsem odpůrcem používání slavných příjmení. Ať je to Gagarin, Armstrong, Glenn, Leonov…. Na pojmenování lokalit nebo objektů ano, ale určitě ne u kosmických lodí.
Ještě bych dodal, že samozřejmě máme řadu sond se slavnými jmény (Cassini, Galileo, Magellan, NEAR Shoemaker aj…), ale to jsou jedinečné a unikátní záležitosti a tam má to jméno na počest místo. Pilotovaná kosmická loď sériově vyráběná je něco jiného.
mne napríklad nevadí pomenovať loď po niekom, ale nie triedu vesmírnej lode (i keď asi aj k tomu raz v budúcnu príde, tak ako je tomu u námorných plavidiel), vedel by som si predstaviť, napr. vesmírna loď John Glenn, triedy Orion, loď Gagarin triedy Vektor, alebo mesačnú základňu: Armstrong Moon Base, a tak ďalej
Něco podobného už dělá firma Orbital se svými loděmi Cygnus, kterým dává jména podle slavných astronautů.
Aurelius: S tím souhlasím. Pojmenovat po slavné osobnosti jeden konkrétní exemplář kosmické lodě, to ano. Ale ne celou třídu. Je to podobné tomu, co jsem psal výše o meziplanetárních sondách. Na druhou stranu u dlouhotrvajících programů by nám mohly osobnosti dojít 🙂
Tak to bude.Každá Federácia podla asi 56 oblastí Ruska.Napríklad Altaj , Kaliningrad , Ural ….
Lubomíre, vy jste zase případ. Skoro mi připadá, že jste jen člen nějaké web brigády, která vás poslala trollit na kosmonautix 😉
Asi vám uniká, že „za oceánem“ jsou ve velmi pokročilém stavu vývoje dokonce 3 pilotované lidi Orion, Starliner a Crew Dargon. V takovém stavu PTK-NP (tedy dnes Federace), ani zdaleka není. A to, že Rusko stále spoléhá na sice mnohokrát modernizované, ale stále koncepčně 50 let staré lodě, je spíš důkazem ruské nemohoucnosti dotáhnout nějaký modernější projekt do konce, než věcí k vyzdvihování.
To si ale nevyberete. Koncepčně staré jsou i ty nové lodě.
Tak jistě, koncepce je v podstatě pořád ta samá. Nicméně design je dost rozdílný od Sojuzu, který je na dnešní poměry něco jako ten Trabant. Sice svojí práci vykoná, odveze kam je potřeba, ale komfort posádky je dost tristní.
Nový název už mají, kdy ale zrealizují nástupce Sojuzů ? Obávám se, že na Sojuzech budou létat ještě za 20 let, když u nich ještě jezdí Lady a Záporožce ze 70-tých let. Ale to je jejich věc.
Stale hovorite na Sojuz ako by to bol stale ten isty nemodernizovani už 50. Pritom je to už Xta generacia na ktorej je vymenene uplne všetko.
Chcelo by to článok/súhrn jeho nástupcov, TKS, Kliper, Supersojuz (Zarja).
Sojuz (zatím) nemá nástupce. PowerPointy a modely na výstavu se nepočítají.
Tak si kúpte Trabant, všetko vymeňte a je to.
To je dobrá reakce – i stokrát modernizovaný Trabant bude stále jenom… Trabant.
Za takú pochvalu sa sluší poďakovať. Mne ide o to, že nemám veľmi v obľube tieto zotrvačnícke postoje. Ja mám síce už 53 rokov ale chvalabohu konštruktívnu myseľ. Pardón za samochválu.
Všeobecne tie reči jedným alebo druhým smerom v oblasti kozmonautiky sú na úrovni žabomyších vojen.
Ľudstvo ako celok proste musí ísť ďalej vo výskume vesmíru. Bez ohľadu na politiku, religiozitu, atď. V opačnom prípade človek ako druh zahynie/vyhynie.
To porovnanie s trabantom celkom nesedi. V Sojuze bolo vymenenych vela casti odkedy zacali lietat pred desatrociami. Skor by som povedal, ze do karoserie trabantu namontovali automaticku prevodovku, automaticku klimu, radio, gps, tempomat. Meriat kvality pilotovanej lode modernizaciou je divne, hlavne ked ide o ludske zivoty. Statisticky by som si radsej sadol do sojuzu ako do raketoplanu 🙂
I kdybych do Trabanta dal laserová světla, desetiválec a 30′ LCD displej, tak prostorově to bude pořád stísněný Trabant nevyhovující moderním požadavkům na cestování.
Vazne sa v kozmonautike povazuje byt „in“ za viac ako byt „safe“? 😀
Řekl bych, že tu vůbec nejde o žádné „být in“, ale o obyčejný pokrok spolu s pokrokem v nosičích. Podívejte se někdy, jak jsou astronauti v Sojuzu na sebe namačkaní. Ten prostor je opravdu velmi stísněný a s ohledem na nosnost dnešních raket zcela nedostatečný. Sojuz se plánoval ještě pro raketu R-7, která z dnešního pohledu je v podstatě prcek. Vlastně už z tehdejšího, protože už r. 1965 startoval poprvé Proton. To, že je to velmi bezpečná loď díky destiletím prověřené technologie je jiná věc. Trabant je v podstatě také velmi spolehlivé auto, které nerezaví, moc se nemá na něm co porouchat, díky dvoutaktu je schopný pomalu jet i na fritovací olej, ale z dnešního pohledu je jeho přepravní komfort zcela nedostatečný.
Když na Trabantu vyměníte úplně všechno, dostanete vytuněný Rover Mini.
To bych chtěl fakt vidět, jak za použití stále stejného šasí uděláte z Trabanta Rover Mini 😉
Myslel jste zajisté předchůdce, pane Vrbenský.
Myslel som nástupcov aj keď nikto z nich moc neuspel okrem TKS.
Sojuz proste z hladiska cena/vykon vyhovoval a vyhovuje najviac pre robotu ktoru robi. A Orion/Federacia už dokážu zasa niečo novè. Čo doteraz nebolo treba (vämčšia posadka, dialkove let) a vydržia tak dlho ako to bude stačit. Ďalšia generacia Pegas/Kingsdom už dokaže zasa niečo novè.
Federace je celkem fajn.
Ví se už něco o technické specifikaci? I když pokud to bude ve vývoji dalších dvacet let, tak je to asi jedno, protože to tak jako tak budou muset kompletně překopat. A když už v tom budou, bylo by fajn, kdyby zkusili řízené přistání, ať se to trochu hýbe dopředu.
Pár informací najdete v tomto článku, je sice staršího data ale od té doby se toho moc nezměnilo.
Je to sice španělsky, ale moc pěkné infografiky s technickými údaji nových kosmických lodí jsou zde
http://ciudad-futura.net/2016/01/03/nueva-generacion/
To je vynikajúci článok. Vedel by niekto zabezpečiť preklad. Infografiky sú úžasné.
Při pohledu na tenhle článek mě trochu mrzí, že jsem se nikdy neučil španělsky 🙂
Mno, tak jsem si ten článek tak rychle prolítnul, ale nějak mi přijde, že je napsaný tak, aby z toho PTK-NP vyšla jako nejlepší, přitom ty argumenty hlavně v té infografice jsou vyloženě chybné až směšné. Např. přítomnost WC na palubě, kde u Orionu j křížek, je už z podstaty nesmysl. Posádka na lodi, na které bude potenciálně mnoho dní až měsíců bude jistě chtít taky nějak vyměšovat 😉
compartimento = oddělené
compartimento = oddělené (ve smyslu samostatné místnosti)
Aha, no stejně si myslím, že to řešení jak na Orionu tak na Federaci bude dost podobné. Navíc jsou tam i řekl bych nesrovnalosti ohledně toho způsobu přistávání a tak. Ale jen jsem o hodil rychle do překladače a nevím jistě, co tím přesně myslí.
Dobrá volba. Díky obecnému povědomí o Star Treku z něj neční nacionalismus a politika jak šídlo z pytle a skrývá i neutrální odkazy.
Když si ale tuhle PR akci promítnu na pozadí dosavadního vývoje a aktuálního stavu projektu PTK-NP, příjde mi to jako mnoho povyku pro nic. Něco jako „prodeje“ pozmeků na Měsíci…
K tomu aktuálnímu stavu lodi Federace:
Podle http://kosmolenta.com/index.php/595-2015-04-22-ptknp-dev z dubna 2015 by měla být v prosinci 2015 dokončena pracovní dokumentace k nové lodi a ve druhé polovině roku 2016 nebo v roce 2017 má začít stavba exempláře pro shozy z vrtulníku. Podle http://kosmolenta.com/index.php/591-2015-04-19-new-fkp lze samotné shozy očekávat v roce 2019.
V době uveřejnění výše uvedeného plánu (duben 2015) byl v projektu FKP 2016-25 rozpočet nové kosmické lodi 66,68 miliardy rublů. V osekaném rozpočtu z prosince 2015 je podle http://izvestia.ru/news/600626#ixzz3vgWTy4Q3 tato položka ve výši 58,22 miliardy rublů.
Název je to logický, dnes je tady Ruská federace, tak se loď jmenuje Federace. Sojuz byl vyvinut za Sovětského svazu, tak byl pojmenovaný po něm. Asi ale nikdo tehdy nepředpokládal, že přežije svůj vzor pojmenování dokonce o několik dekád…
Mám stejný pocit. Pokračování tradice.