sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

ExoMars 2016 je na Bajkonuru

Start rakety Proton s evropskou sondou Trace Gas Orbiter k Marsu je naplánován na polovinu března. Technici ve firmě Thales Alenia Space již dokončili všechny přípravy a sonda uložená do speciálního přepravního kontejneru. Konvoj sestávající ze dvou částí, které zamíří k Marsu a dalšího vybavení, se vydal 17. prosince z Cannes, kde sonda vznikala, do italského Turína. Tady už čekalo obří dopravní letadlo Antonov-124, které natřikrát (18., 20. a 22. prosince) přepravilo náklad na kazašský kosmodrom Bajkonur.

Jedním z prvních úkolů bylo přesunout náklad do dočasného stanu v hale pro přípravu družic. Tento kryt by měl zajistit, že nedojde ke kontaminaci sondy ani přistávacího modulu. Jak totiž pro portál spaceflightnow.com uvedl Walter Cugno, ředitel programu ExoMars z Thales Alenia Space, kosmodrom Bajkonur totiž nedisponuje vybavením, které splňuje „západní“ požadavky na planetární ochranu.

Obě části, tedy sonda TGO a přistávací modul EDM se budou na start připravovat odděleně. Přípravné týmy momentálně pracují nonstop, aby zajistily vše potřebné na březnový start a zároveň aby vytvořili dostatečnou časovou rezervu pro případ nenadálých momentů, které se mohou objevit.

Ukládání sondy TGO do přepravního kontejneru v Cannes
Ukládání sondy TGO do přepravního kontejneru v Cannes
Nakládání kontejneru do letounu Antonov-124 na turínském letišti

Jakub

Co je to ta planetární ochrana no aby tam neposlali nějakého brouka aby mohli zjistit život?

kopapaka
Odpovědět  Jakub

Ochrana před čímkoli živým od těch nejmenších, jako jsou viry a mikroby až po ožralého Váňu s kladivem na zatloukání konektorů 🙂
Prostě přesně tak 😀

Odpovědět  Jakub

Je to přesně tak, jak už odpověděl uživatel kopapaka. Planetární ochrana je soubor opatření, které mají především minimalizovat možnost kontaminace cizích světů pozemskými mikroorganismy, což by v budoucnu mohlo pozměnit výsledky hledání života a podobně. Riziko kontaminace se nám nikdy nepodaří odstranit, jde jen o jeho minimalizaci.