sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Úspěšný reparát po pěti letech

Sonda Akatsuki

Studentka Akatsuki v roce 2010 ve třídě „Venuše“ nezvládla předmět „brzdící zážeh“ a profesorka „nebeská mechanika“ byla nekompromisní – šance na reparát přijde až za dlouhých pět let! Tak nějak by mohl vypadat personifikovaný příběh japonské sondy Akatsuki, který byl dnes ráno korunován úspěchem. „Studentka“ nic nepodcenila a opakovaný pokus zvládla na výbornou. 51 minut po naší půlnoci začal brzdící zážeh trvající 20 minut a 30 sekund a po jeho dokončení byla Akatsuki na protáhlé oběžné dráze kolem druhé planety sluneční soustavy.

Aktuální článek je poměrně stručný, jeho úkolem je pouze přinést informaci o aktuální události. Ale nezoufejte! Na středu pro Vás chystáme větší článek věnovaný sondě Akatsuki i celé její bohaté historii. Každopádně můžeme již dnes poslat do Japonska velkou gratulaci. Před pěti lety věřil jen málokdo,že sonda přežije tak dlouho, aby mohla po pěti letech vstoupit na oběžnou dráhu Venuše. Nyní začne fáze kalibrace vědeckých přístrojů – tam je zatím otázka, kolik z nich bylo poškozeno dlouhodobým vystavením sluneční radiaci.

inhum

Dobry den,

moc diky za clanek/info.
Jen si nevim radu: Vase „vlekou gratulaci“ je preklep nebo to ma souvislost s trvanim letu? 🙂

inh

PS: knizka je super!

Odpovědět  inhum

Je to překlep, děkujeme za upozornění, opraveno! 🙂

Ondřej Šamárek
Editor
Odpovědět  inhum

…a jsme moc rádi, že se Vám knížka líbí! 😉

Vincent Kerman

Japonci poslali nějakou sondu k Venuši? Popravdě jsem na tomto portálu už asi něco přes půl roku a ještě čtu časopis o kosmonautice a vesmíru, ale o této sondě slyším poprvé. Co se člověk nedoví. 😀

Odpovědět  Vincent Kerman

Ano, startovala už v roce 2010 🙂

Ten pesimismus ohledně druhého pokusu byl tehdy opravdu velký a v průběhu let se to nijak výrazně nelepšilo. Holt Japonci jsou na záchranné mise experti a moc jim to (i nám) přeji.

Takže se podařilo spustit hlavní motor? Mluvilo se o možném použití manévrovacích motorků a že to bude jen nejistý pokus.

Sonda použila malé manévrovací motorky s nižším tahem. Ukázalo se, že hlavní motor selhal zřejmě kvůli nějakému krystalu, zřejmě z vysrážené soli, který se dostal do palivového potrubí. Detaily rozebereme ve středečním článku. 😉

Tak jo. Těším se na středu 🙂

Martin Gembec

Nádherná personifikace 😀 Jsem rád, že sonda pracovala jak má. Ještě si raději počkám na výsledek rádiového sledování, ale ten jen upřesní parametry dráhy kolem Venuše. Poté, co skončila Venus Express je to vítané zpestření a Japonci maj další super úspěch. Jejich schopnost zachránit misi po několika letech je úžasná.

Adhara