Podle všeho se zdá, že SpaceX připravuje návrat ve velkém stylu. Po červnové havárii při vynášení zásobovací lodě Dragon jsou rakety Falcon odstavené z provozu – jednak kvůli vyšetřování, ale také kvůli už dříve plánovanému vylepšování. Tyto úpravy zvýší sílu nosiče, který bude mít dostatek energie na to, aby jeho první stupeň provedl brzdící zážeh, který jej nasměruje zpátky na kosmodrom, kde by měl přistát. Nyní se zdá, že SpaceX tuhle techniku vyzkouší už při prvním startu vylepšené rakety Falcon 9 v1.2.
Zatím je start s družicemi Orbcomm-2 velmi neoficiálně a nepotvrzeně naplánován na 15. prosince +/- okolo našeho poledne. První stupeň by následně měl měkce dosednout na přistávací rampu Landing Complex-1 na mysu Canaveral! Máme se rozhodně na co těšit a rádi Vás budeme informovat o dalších novinkách.
SpaceX hopes to land next F9 booster on land at "Landing Complex-1" at Cape Canaveral Air Force Station.
— James Dean (@flatoday_jdean) December 1, 2015
Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1100717269939459_2105045957634738632_o.jpg
Doufám, že tentokrát se to povede. Bylo by to krátce po Blue Origin a už vidím ty titulky: „Nastává nová éra kosmonautiky – znovupoužitelné rakety nastupují na scénu.“ a pod.
Těším se jak na vánoce…
Pro me take. Tesim se jako maly kluk. A tomi davno neni -cet 🙂
Jre
Zpátky na místo startu (plus minus)? Kolik paliva to bude stát v porovnání s přistáním na plošině umístěné v trase letu? Ale chápu, že plošina je hodně drahý špás.
Hlavně na té plošině to nevyšlo kvůli nedostatku místa a snaze počítače vejít se na střed plošiny, na zemi bude místa o dost víc a může přistát kdekoli na ploše.. Věřím že se to teď povede.
Přesně tak, dokonce bych řekl, že pravděpodobnost úspěchu se přistáním na pevninu zvyšuje.
O moc ne, protože Falcon dostane o něco výkonnější motory.
Satelity OG2 nejsou moc těžké, tuším že celkový náklad je někde okolo 2 tun, což je pro falcon 9 slabá rozcvička, takže zbude více paliva pro návrat. Navíc satelity míří na vyšší oběžnou dráhu, což znamená že první stupeň bude stoupat strměji, takže se nevzdálí tolik od místa startu. Jsou to vlastně ideální podmínky pro RTLS, tak držme palce.
To je samozřejmě pravda, ale myslím, že takový boostback by verze 1.1 nezvládla.
Já myslím, že by to i 1.1 mohla zvládnout, přeci jenom první stupeň má pořád téměř stejné množství paliva(Podchlazení dá jen pár procent), jediný rozdíl je že FT verze ho spálí o pár sekund rychleji, ale celkové delta V prvního stupně je téměř stejné. Navíc pro druhý stupeň v 1.1 plus 2 tuny nákladu mi vychází dV přes 8 km/s, takže rezervy jsou veliké.
Není teď trochu pozdě na plánování startu na prosinec? Vždyť by to už museli mít hotové…
Však také skoro mají 🙂
Prečo ? Pôvodne sa malo letieť skôr a dva týždne sú dosť na rozdiel od dajme tomu odloženemu štartu ktorý ma ďalšie štartovacie okno o hodinu po pôvodnom termíne keď sa musí upraviť aj trajektoria 😉
Tak jo, po raketoplánu se zase vracíme k „obyčejný“ raketě :-)) Jo, občas je privátní sektor při hledání úspor velmi úspěšný. Řešení je to prosté a inženýrsky velmi elegantní. Už by to mělo konečně vyjít!
Jestli se jim to podaří, tak u nás „bouchneme šámpáňo“ 🙂
Nasel nekdo fotky aktualniho stavu LC1 ? Nasel jsem bud render nebo stare fotky kam by se rozhodne pristat nedalo.
Nějaká PR fotka od SpaceX se téměr určitě před startem objeví.
Prozatím je tu ale satelitní snímek z 8.11.
http://bit.ly/1HPgSSZ
Jestli se přistání povede, tak nejenom že to bude úžasné, ale cena za startu Falconu v1.2 by měla jít tím pádem dolů ne? Neví někdo o kolik by hypoteticky mohla jít dolů?
To nevie ani SpaceX, pretože musia urobiť analýzu použitej a nepoškodenej rakety. Takú bohužiaľ ešte nemajú.
Tak to je výborná otázka! Ale také velká neznámá. Podle mého bude záležet na 3 faktorech:
1) náklady na údržbu a dotankování nosiče pro další let
2) maximální počet bezpečných znovupoužití nosiče (jiná cena bude jestliže např. 5x a jiná jestli např. 20x)
3) NASA – to je klíčový hráč, který buď využije technologický pokrok k tlaku na snížení ceny nebo půjde na ruku ULA – nemyslím si ale, že by dodavatelé měli zásadně odlišné ceny
Pro další ceny letů na ISS v rámci již uzavřených smluv už ke změně ceny nedojde. Také by mě zajímalo, jestli by SpaceX případně neporušila smlouvu použitím „jetého“ Falconu k misi na ISS? Domnívám se, že tyto nosiče použije (aspoň zpočátku) k cenově atraktivním letům pro různé méně důležité náklady a přitom bude testovat výdrž svého stroje….
Co se Dragonů týče, tak i když by zvládly více misí, NASA požaduje pokaždé novou loď, takže si myslím, že to bude podobné i s nosnou raketou.
Takže by to chtělo i nějakou tu soukromou stanici 😉
Co se vlastně děje s použitými Dragony? Jsou ve vlastnictví NASA nebo je SpaceX syslí v hangáru a čeká, že by někdo mohl mít zájem o start letěného kusu?
Ten první je vystaven v řídícím středisku SpaceX a ostatní se (pokud se nemýlím, kdyžtak mne někdo opraví) skladují pro případné další použití.
Mám pocit, že některé věci jako třeba avioniku nebo moduly motorů už teď „recyklují“ pro další lety.
Aha, tak to slyším poprvé, každopádně je to zajímavá informace.