sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přistaneme na Marsu díky metanovým motorům?

Možná se u budoucích landerů pro Mars dočkáme nasazení metanu, tedy paliva, které americká agentura zatím ještě nikdy nepoužila na žádném kosmickém stroji. Na Marshallově středisku je v těchto týdnech k vidění výrazně modrý plamen šlehající z trysky – právě barva prozrazuje poměrně netypické palivo – nejjednodušší z uhlovodíků – metan. Právě zde totiž probíhají zkoušky motorů, které sází na spalování molekuly s jedním atomem uhlíku a čtyřmi atomy vodíku.

„Při současné konfiguraci by tyto metanové trysky mohly pohánět malý lander,“ říká Steve Hanna, který zodpovídá za vývoj pokročilých systémů na Marshallově středisku a dodává: „Díky datům, která jsme získali během testů můžeme celou technologii zvětšit pro použití ve vesmíru, nebo pro větší landery.“

Metan - nejjednodušší uhlovodík
Metan – nejjednodušší uhlovodík
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Aktuálně nejvyužívanějším raketovým palivem je kapalný vodík, který za sebou nechává letecký petrolej díky vyššímu výkonu i deriváty hydrazinu díky tomu, že není toxický. Metan má ale oproti kapalnému vodíku výhodu v tom, že je mnohem stabilnější a můžeme jej skladovat při příznivějších teplotách, které jsou srovnatelné se zkapalněným kyslíkem. Díky tomu by metanové nádrže potřebovaly slabší tepelnou izolaci a jelikož má metan vyšší hustotu než zkapalněný vodík, daly by se použít i menší nádrže.

Co je ale hlavní je to, že metan můžeme mimořádně snadno získat z místních zdrojů. Technologie ISRU, tedy využívání lokálních zdrojů je pro odborníky velice lákavá, protože stroje by získaly možnost snadno dotankovat své nádrže. Technologie ISRU se mají testovat na vozítku Mars rover 2020, kde by se měla zkoušet produkce metanu a kyslíku. Budoucí výpravy (třeba jednou i pilotované) by tak mohly z atmosféry doplnit nádrže a vyrazit na oběžnou dráhu.

Přetlakový cyklus
Přetlakový cyklus
Zdroj: http://upload.wikimedia.org

Ale zpátky do dnešních dnů. Testované motory využívaly standardní přetlakový cyklus (viz náš starší článek). Aby příští generace těchto trysek dosáhly tahu více než 11 tun pro použití na větších landerech a zároveň umožnily korigovat tah, pracují inženýři i na motoru, který by byl napojený na klasické turbočerpadlo. V tomto případě má dosahovat 95 000 otáček / minutu a díky jeho práci dosáhne motor vyšších úrovní tahu.

První zkoušky turbočerpadla pro metanové motory by mohly přijít ještě před koncem letošního roku. Půjde o kus, který měl původně pracovat s kapalným vodíkem. Bylo by výhodné, pokud by se ukázalo, že turbočerpadlo může pracovat s oběma palivy. Samotné motory se skládají jen ze dvou částí – vstřikovače a samotné spalovací komory – technici v Marshallově středisku na nich pracují již téměř deset let. Jako okysličovadlo zde slouží zkapalněný kyslík. Za zmínku stojí, že některé části turbočerpadel i samotných motorů byly vyrobeny pomocí pokročilých výrobních metod jako je například 3D tisk.

Kromě toho, že 3D tisk umožňuje rychlou výrobu a snížení nákladů, umožňuje i vytvořit složité struktury – třeba u aktuálně testovaných motorů jde o kanálky pro teplotní senzory. Cílem techniků je dosáhnout trysky, která by byla regenerativně chlazena – chladné palivo z nádrže by procházelo kolem trysky, ze které by odebíralo přebytečné teplo a bránilo tak jejímu shoření. Do spalovací komory by tak přicházelo již ohřáté. K tomu je ale potřeba důkladně prozkoumat rozložení tepla v metanovém motoru. A přesně v tom mohou pomoci aktuální zkoušky s teplotními senzory.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…64a55d43c3f0e9be7d89137752e2e8b0&oe=56B626BE
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Methane-3D-balls.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Expander_rocket_cycle_cz.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
9 let před

To by bolo super – by ma inak zaujimalo, ze ako by vyzeralo take dotankovanie z miestnych zdrojov …. co vsetko je na to potrebne a kde sa taky metan da najst.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  zvejkal

Metan se na Marsu dá najít v atmosféře na některých místech, ale není ho tam moc a navíc trochu jeho objem kolísá. Dal by se ale vyrábět z vody a oxidu uhličitého, což jsou látky, které na Marsu jsou, byť s vodou to úplně snadné taky není.

asdf
asdf
9 let před

Takže po Blue Origin a SpaceX je to třetí subjekt, který vyvíjí motory na metan.
Mimochodem opravdu je vodík nejpoužívanější palivo? Dle mě se tedy víc používá kerosin.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  asdf

No myslím si, že pokud započítáme i horní stupně, tak se to začne trochu vyrovnávat. Přiznám se, že jsem to nepočítal, čerpal jsem z článku NASA.

gg
gg
9 let před
Odpověď  asdf

Tak na hmotnost zcela určitě. 😀

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
9 let před

Teraz je vlastne každé družstvo, ktoré chová kravy, potencionálnym dodávateľom paliva. Tomu sa povie recyklácia, astronauti budú mať ako backup pre palivo kontajner fazule.

ventYl
ventYl
9 let před

„…a jelikož má metan vyšší hustotu než zkapalněný vodík…“

znamena to teda aj to, ze ma vacsiu hustotu energie, potazmo spalne teplo, resp. pomer medzi objemom skvapalneneho paliva a produktov jeho horenia?

predpokladam, ze ustova rychlost plynov bude dana geometriou trysky a ich mnozstvom, teda rychlostou horenia…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  ventYl

Přesně tak. Metan je o chlup méně účinný, než vodík, ale je to kompenzováno jeho výhodami – třeba tou hustotou.

gg
gg
9 let před
Odpověď  ventYl

Objemovou má vyšší, hmotnostní nikoli. Ale právě proto by zajímavou pohonnou jednotkou mohl být dvojpalivový motor, nejlépe s plynule proměnným specifickým impulzem. 🙂 Rusové kdysi podobný postavili, ale ten Isp měnil bohužel jen skokově. Možná detonační motor by s tím neměl problémy… Ani pro výtvory typu Skylon by se asi nenašla lepší pohonná jednotka (a ne, ani SABRE by zřejmě nedosáhl podobného výkonu).

gg
gg
9 let před

Jen drobná poznámka…jestli se nepletu, přinejmenším ve starší české literatuře se hovoří o výtlačných motorech, nikoli o přetlakových. Aby to někoho nezmátlo jako mě…

Racek
Racek
9 let před

Tak mě napadlo, proč ten metan se nepoužíval odedávna, Vždyť výhřevností není daleko za vodíkem a jinak je vše vč. výroby výhodnější? Pochybuji, že by na to nikdo nepomyslel, snad technické problémy dříve neřešitelné? Já vím, blbá poznámka, no.

gg
gg
9 let před
Odpověď  Racek

Metan má velké výhody třeba pro konstrukci motorů typu FFSC, nebo právě pro provoz na Marsu, ale jinak jinak jeho přednosti zastiňuje nižší hustota v kapalném stavu (a tedy i nižší hustota impulzu). Na matičce Zemi tudíž tlaky směrem k němu nebyly dostatečně silné.

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  gg

No, ale s vodíkem, který má tyto parametry podstatně horší, problémy už nemáme. K tomu směřoval můj dotaz. Jinak moc díky za reakci.

Honza
Honza
9 let před
Odpověď  Racek

Vodík má nejvyšší spalné teplo a nejnižší molární hmotnost spalin ze všech paliv. Měl by tedy mít bezkonkurenčně nejvyšší specifický impuls, proti methanu skoro dvojnásobný. Jenže skutečné vodíkové motory takového impulsu nedosahují a mírné vylepšení je kompenzováno velkou váhou nádrží a složitostí celého systému.

Methan LOx má specifický impuls jenom o trochu větší než motory na kerosen ale k tomu nevýhodu těžké nádrže. Myslím, že tyhle motory žádný zásadní posun nepřinesou. Možná budou trochu jednodušší a levnější, ale na vynesení pár stovek kilo na oběžnou dráhu bude pořád potřeba obludná raketa plněná stovkami tun paliva…

pbpitko
pbpitko
7 let před

Vie mi nikto povedať aké technické problémy bránia väčšiemu využívaniu CH4 ? Pricíp je všade rovnaký, prečo to nejde iba prostou rekonfiguráciou tradičných motorov ? Čo je nutné zmeniť ?
O výhodách a nervýhodách sa píše kde-kade, ale aké technické problémy to prináša ?
pb 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  pbpitko

Viděl bych to především na vyladění všech možných poměrů – od spalovacího, přes tlaky, až po expanzní.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.