Prvního května letošního roku jsme na našem blogu vydali článek, který informoval o letu soukromé lodi New Shepard do výšky 90 kilometrů. Zatímco návratová kabina (ve které by jednou seděli turisté) se úspěšně vrátila na padácích, motorické přistání návratové sekce se nepodařilo kvůli ztrátě tlaku v hydraulickém okruhu. Blue Origin ale připravila vylepšený hydraulický systém, takže předevčírem, tedy 23. listopadu mohlo dojít k historickému okamžiku. Ke startu došlo v 11:21 místního času, tedy v 18:21 středoevropského času. Kabina dosáhla rychlosti Mach 3,72 a vystoupala do výšky 100,5 kilometru. O 500 metrů tak překonala tzv. Kármanovu hranici, která je oficiálně považována za začátek kosmického prostoru. Od včerejška tak mohou v Blue Origin tvrdit, že dostali svůj stroj do vesmíru.
Když začalo klesání, byly už od sebe obě části – návratová kabina i pohonný modul – odděleny. Zatímco kabina přistála v 18:32 na padácích, které se vystřelily ve výšce šesti kilometrů, pohonný modul musel ve výšce 1500 metrů nad zemí znovu zapálit svůj motor. Díky perfektnímu naprogramování přistávací sekvence došlo k měkkému přistání rychlostí 7 km/h.
Firma Blue Origin cílí v první řadě na kosmickou turistiku – jak jste mohli vidět ve výše přiloženém videu, její návratová kabina disponuje okny, která můžeme bez obav označit jako gigantická. Firma zatím příliš neuvažuje o letech na oběžnou dráhu, proto svou pozornost zaměřuje hlavně na znovupoužitelnost. Ta jim totiž může umožnit výrazné snížení nákladů.
Po nejnovějším úspěchu má firma ve svém portfoliu systém, který umožňuje dopravit kabinu na hranici vesmíru a následně s oběma částmi měkce přistát, takže je možné tyto díly znovu použít při dalších misí. Kontrola servis a dotankování je pochopitelně samozřejmostí. Tím se může zvýšit frekvence startů a snížit náklady na výrobu. K nespornému technickému úspěchu už Jeffu Bezosovi, zakladateli Blue Origin přes Twitter pogratuloval i jeho „konkurent“, Elon Musk z firmy SpaceX.
Congrats to Jeff Bezos and the BO team for achieving VTOL on their booster
— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2015
Právě SpaceX se na první pohled nabízí ke srovnání. Také tato firma se snaží o motorické přistání. Rozdílů je tu ale hned několik. Prvním, méně důležitým, je velikost. Zatímco pohonná jednotka systému New Shepard měří na výšku nějakých 15 metrů, první stupeň rakety Falcon 9 má na výšku 41 metrů. Je jasné, se kterým tělesem se manévruje hůře. Ale zaměřme se na jiný, mnohem větší rozdíl. Jak jsme si již řekli, firma Blue Origin cílí na kosmickou turistiku, tedy na suborbitální skoky.
Takové raketě stačí letět kolmo vzhůru a pak jen padat dolů – místo přistání pak není daleko. Sice trochu zafunguje vliv větru a otáčení Země, ale to nejsou žádné extrémní změny. Naopak rakety, které míří na oběžnou dráhu začínají již pár sekund po startu sklápět svou špičku k horizontu a kromě výšky nabírají také (nebo spíše hlavně) vodorovnou rychlost – pro označení tohoto manévru se někdy používá anglický výraz „gravity turn“. Je jasné, že první stupeň takové rakety musí vynaložit mnohem větší úsilí na to, aby lokalizoval přistávací oblast a domanévroval na ni.
Odhozený stupeň totiž ještě několik desítek sekund setrvačností stoupá vzhůru a navíc stále letí horizontálně vpřed. Proto první stupeň Falconu po oddělení provádí dva zpomalovací zážehy. Přistávací oblast je přitom několik desítek kilometrů od něj – něco podobného nemusí Blue Origin řešit. Jinými slovy – New Shepard se sice dostal na hranici vesmíru, ale usazení na oběžné dráze je mnohem složitější. Jak na fóru kosmo.cz trefně poznamenal uživatel Mirek Pospíšil: „Toto je spíš něco ve stylu výškového testu Grasshopperu, nebo F9R, než návrat 1.st z orbitálního letu.“ Neměli bychom se proto uchylovat k unáhleným prohlašováním typu „Blue Origin porazili SpaceX“ a podobně. Celá záležitost je komplexnější a zahrnuje mnohem více faktorů, než abychom to mohli zjednodušit do podoby jakéhosi pořadníku. Zkrátka a dobře není vhodné míchat jablka s hruškami, na což mimochodem ve svém dalším tweetu upozornil i Elon Musk.
Getting to space needs ~Mach 3, but GTO orbit requires ~Mach 30. The energy needed is the square, i.e. 9 units for space and 900 for orbit.
— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2015
Tím ale rozhodně nechceme snižovat význam úspěchu, kterého Blue Origin dosáhla. Dostat bez poškození na přistávací plochu stroj, který vylétl do 90 kilometrů je bezesporu úctyhodné a jde o významný pokrok ve znovupoužitelnosti, která může ve výsledku zamávat s trhem kosmické turistiky. Ostatní firmy v tomto oboru zatím spíše ztrácí dech – Virgin Galactics po loňské tragické havárii teprve dokončuje novou loď SpaceShipTwo, kterou budou čekat důkladné testy, suborbitální raketoplán Lynx od firmy X-Cor ještě neletěl ani jednou – všechny tyto indicie hrají do karet. Držme jim proto palce – dosáhli velkého technologického úspěchu, před kterým se zaslouží smeknout klobouk.
Zdroje informací:
https://www.blueorigin.com/
http://www.theverge.com/
http://www.kosmo.cz/
Zdroje obrázků:
http://cdn.geekwire.com/wp-content/uploads/2015/11/151124-blue.jpg
https://d3p0rr00ppgdfa.cloudfront.net/…/rocket-v29/trajectory_white.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/Falcon_9_First_Stage_Reusability_Graphic.jpg
Wow….. !
Velke okna
Beztiazovy stav (ako, ked neletia na obeznej drahe – je to len volnym padom?)
Touch-down – (ach, moje kosti, trosku tvrdy, nie?)
Skvele pristatie prveho stupna (Musk musi zavidiet – aspon trosku).
Kazdopadne gratulujem.
Pokud se nepletu, všechny stavy beztíže jsou jen volným pádem, ať už v letadle na parabolické dráze, při suborbitálním skoku nebo na skutečné oběžné dráze. Jen v případě orbity je rozdíl v tom, že ten „volný pád“ trvá libovolně dlouho 🙂
*Snad jediným rozdílem by byl stav beztíže ve středu Země, ale to je v tuto chvíli velmi teoretický případ 😀
Ano ano … niekedy clovek nieco odosle skor, nez sa zamysli …
Budoucnost v přímém přenosu. Paráda !!
Bude mít (má) kabina záchranný systém?!?
Samozřejmě 🙂 Půjde o tlačný systém, jak je teď v módě 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=REEL57OPOuE
Tady je vidět, jak jsou ty přístupy k technickým řešením u BO a SpacceX prakticky úplně identické ve všech ohledech. Ačkoliv oba subjekty zatím hrají jinou ligu.
Tak toto musí potešiť srdce každého skutočného scifistu. Raketa vzlietne do vesmíru a potom znovu motoricky pristane vo vzpriamenej polohe… čítavali sme o tom, v mnohých filmoch sme to aj videli… a teraz to máme skutočne reálne. Ide síce len o suborbitálny skok, ale je to začiatok. A celý ten systém New Shepherd je na pohľad brutálne sexi, čisté scifi… 😉
Aj ked sa jedna len o vesmirnu turistiku, som rad, ze sa znovupouzitelnost dari viacerym hracom. Nie kvoli konkurencii, ktora znizi naklady, ale kvoli tomu, ze testovanie niecoho pri lete do vesmiru nie je ako testovat novy prototyp auta, ze s nim vybehnete na polygon, alebo na skusobnu jazdu na cesty. SpaceX ma v idealnom pripade 2 pokusy o zachranu nosica mesacne (a to samozrejme neplatilo posledny rok, kedy od havarie neletelo nic, takze sa nic ani neskusalo ani pripady, ked sa neleti na LEO a nosic nie je akym palivom ubrzdit). Kazdy pokus bud vyjde, alebo nevyjde. Ak nevyjde, tak casto nie je inej moznosti ako analyzovat zabery a telemetriu a z nich vytusit, co sa stalo zle. Ale na overenie hypotezy treba cakat do dalsieho letu.
Nerobim si iluzie, ze tieto firmy budu medzi sebou svoje know how zdielat, ale vzdy platilo, ze cim viac entit sa vyskumu niecoho venovalo, tym rychlejsie ten vyskum isiel….
Ohromny uspech, pristatie NS bolo uplne bezchybne. BO sa mi paci, ze nerozprava ale robi. Zaujemcovia o suborbitalny let sa mozu hlasit.
PS: NS s kabinou vyzera ako falus 🙂
Elon: „Mine is still bigger!“ 😀
U Blue Origin se mi líbí, že jejich řešení na rozdíl od X-coru nebo Virgin Galactics se nejvíc blíží současné „dospělé“ kosmonautice, tedy let na raketě a přistání v návratovém modulu na padáku. Tudíž případní vesmírní turisté si můžou zažít na vlastní kůži, jak se asi cítí skuteční kosmonauti.
Lety v SS2 nebo Lynxu se spíš podobají letu v letadle, nebo už vyřazenému raketoplánu a jsou tak poněkud neaktuální 🙂
Tedy chtěl jsem hlavně říct, že pro případné zájemce by lety s BO mohly být mnohem přitažlivější než s konkurenty.
Nevíte někdo, jestli je známa nějaká orientační cena letenky? Já jen jestli mám začít šetřit a nebo to rovnou vzdát. 🙂
Pokud se nepletu, tak na cenu jsme ještě nikde nenarazil. Firma Blue Origin je celkově trochu tajnůstkářská.
Mimochodem mě tak napadá – v jaké výšce dochází k oddělení prvního stupně u Falconu? Není to taky cca 100 km?
Vždycky záleží na konkrétním letovém profilu pro danou misi, takže se to může o nějaký ten kilometr lišit. V zásadě dochází k odhození prvního stupně cca. ve výšce 80 kilometrů při rychlosti Mach 10. Setrvačností pak stupeň vystoupá ještě pár desítek kilometrů.
Mach 10 snad ne, to by letěla ještě o hooodně vejš :-))
Ehh, omlouvám se, já si to spletl s tím Shepardem
No, jednoduchý a přitom elegantní způsob řešení problému, přitom zajištění bezpečnosti v případě problémů nosiče je vyřešeno zcela klasicky osvědčenými technologiemi. V tomto srovnání je Space Ship od Virginu velmi komplikovaný a drahý, až zbytečně. No a co udělá porucha či špatná pilotáž, jsme viděli. Asi na to taky dojede.
Co se týče významu, kromě té turistiky mě žádný nenapadá. Ale bude to pro každého jistě úžasný zážitek, asi většina z nás by to chtěla sama prožít. Schopní kluci a holky, co to stvořili.
No, NS je něco jako byl Falcon 1… V plánu je i větší raketa… Dva stupně a orbitální loď. Takže je v tom i výzkum pro BO a i souč́asný první stupeň by mohl vynášet lehký stupeň na delší suborbitální lety – k výzkumu, jaký teď dělají větší sondážní rakety. Krom toho by tu mohla být možnost vynášení několika cubesatů nebo menší družice – takový let by už byl „trochu jiné kafe“ a vyžadoval by další stupeň nebo dva…
Je to malý krok pro NewShepard…
To ma privadza k SpaceX – nedavno tu bola anketa, ze kolko startov este stihnu do konca roku. Ja som vyslovil prianie, ze aspon jeden uspesny, dufam.
Bol som optimista?
Vyzera to tak..:(
Minimálně jeden by se měl opravdu stihnout. 🙂
Nemôžem si pomôcť, ale keď som zhliadol to video z letu, spomenul som si na jednu raketu z pred asi dvadsiatich rokov. Mám na mysli DC-X. Iste, výkonovo sa nedajú porovnať, ale mám taký pocit, že Blue Origin je blízko konceptu SSTO. Škoda, že sa o ich plánoch vie tak málo, ale prial by som si, aby sa to konečne niekomu podarilo. DC-X bola v 1994-95 doslova ako zjavenie a NS mi ju veľmi pripomína.
Hmmm, hezké. Ale oproti SpaceX opravdu jen hračka s hopsnutím nahoru a dolů.
Iste, SpaceX je dnes niekde inde, predsalen orbitu už dosiahli a nie jedenkrát. Ja som mal mojím komentom sķôr na mysli, že BO sa s týmto „Rocket Vehicle“ asi najviac priblížili konceptu možného SSTO. Ale Delta Clipper bol taký nejaký futuristickejší.
Tak on SSTO neni zadne kouzlo, treba takovy prvni stupen Falconu 9 bez druheho stupne a nakladu je take SSTO. Jenze ono raketa, ktera nedokaze vyvezt zadny naklad je celkem zbytecna a znovupouzitelnosti to vubec nepomaha. Dvoustupnove rakety jsou mnohem lepsi 🙂
Asi budem trocha oponovať. Myslím si že SSTO nie je ani F9 a tobôž nie NS. SSTO stroj by podľa mňa mal naozaj dosiahnuť obežnú rýchlosť a dokázať zotrvať na orbite. Nepoznám definíciu SSTO(nechce sa mi ju teraz niekde vyhľadávať),ale osobne si myslím, že bez toho aby takéto zariadenie dosiahlo obežnú dráhu a zároveň by bolo „reusable“, tak to SSTO nie je. A túto podmienku zatiaľ proste nespĺňa žiadna raketa. Nastúpená cesta, či už Falcon 9, alebo New Shepard je však podľa mojej súkromnej mienky správna. Škoda však, že idea DC-X nebola pred tými dvadsiatimi rokmi dotiahnutá ďalej. Ale to by sme mohli vravieť o viacerých, viac-menej aspoň do štádia demonštrátorov dotiahnutých projektov pod záštitou NASA(NERVA,Aerospike…)
Ano, SSTO je zatím nerealizovaná technologie – stačí se podívat na samotnou zkratko Single Stage To Orbit, tedy jedním stupněm na oběžnou dráhu. New Shepard dělá jen suborbitální skoky – na dosažení oběžné dráhy nemá dostatečnou rychlost.
Tak na toto už jsem se dlouho těšil. Vidět na vlastní oči jak se další z technologií ze sci-fi stává realitou jako některé vize Verna, Clarka a dalších. A je lhostejné zda zásluhou Blue origin, SpaceX, nebo některé z národních agentur. Žijeme v době plné zázraků.
No, už před více než 50 lety lítal takhle do vesmíru jiný Shepard, tehdy Alan .. nic převratně nového tady není. A technicky už to bylo možné nejméně o 6 let dříve.
Technicky možné je už dnes létat na Mars, přesto tam ještě nikdo neletěl…
Vraví sa to, ale podľa mňa sme ešte ďaleko od toho aby sme si mohli povedať, že to máme technicky zvládnuté.
Ale súhlasím s tým že sme mohli byť k ceste na Mars oveľa bližšie ako sme teraz…
Technicky znamenalo, že v té době byly k dispozici už rakety s dostatečnou nosností a vyzkoušeny lety z návratem se zvířaty. To pro Mars dosud zdaleka není. Tehdy šlo spíš o to, že to žádného s politiků nenapadlo že by se to mohlo dobře politicky prodávat. Až přišel jakýsi Chruščov, který se nechal Koroljovem ukecat, i když taky netušil, co to způsobí.. Von Braun měl taky připravenou versi třístupňové Redstone se kterou se již od roku 1955 tuším zkoušely návraty hlavic do atmosféry pro střelu Atlas, tehdy s doletem 5500 km… a nikdo mu nedovolil připojit čtvrtý stupeň, takže ji nezkomletovanou víc jak rok sušili ve skladu … Ba ne, pokrok vyvolají nebo zastaví ti blbí politici, skoro pokaždé. Dnes se totiž nic bez miliard tolárků opravdu nového vynalézt nedá a těch maj pořád ti politici nejvíc.
Presne tak, žijeme v úžasnej dobe…
Historický okamžik pro kosmonautiku. Výzva pro SpaceX. Držím palce.
Na Youtube má toto video 3,6 miliónu shlédnutí za 5 dnů. Jednom ode mně tam mají asi 30x 🙂