sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kolik letos stihne SpaceX startů?

Na začátku září jsme na našem blogu vydali článek, který se věnoval oznámení firmy SpaceX o návratu jejích nosičů do služby. Hovořilo se tam o tom, že první raketa Falcon po červnové havárii odstartuje na začátku listopadu. Jelikož se tento termín blíží, je na čase aktualizovat tyto informace a podívat se, kolika startů této soukromé firmy bychom se měli do konce roku dočkat. Už nyní je jasné, že na začátku září avizované 4 starty se nepodaří stihnout téměř s naprostou jistotou.

V první řadě je nutné říci, že se změnil náklad, který absolvuje návrat Falconu do služby. Zatímco dříve se očekávalo, že raketa pro opětovný vstup do provozu vynese telekomunikační družici SES-9, nyní se počítá s jedenácti malými družicemi systému Orbcomm 2. SpaceX k tomuto kroku sahá z důvodu opatrnosti. Satelity Orbcomm totiž míří jen na nízkou oběžnou dráhu.

Výroba raket s hale firmy SpaceX
Výroba raket s hale firmy SpaceX
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Naopak původně plánovaný SES-9 by letěl na dráhu přechodovou ke geostacionární. To by vyžadovalo dva zážehy horního stupně Falconu. Právě druhý stupeň přitom způsobil havárii minulé rakety Falcon – viz náš článek o výsledcích vyšetřování. Vynesení Orbcommů naopak potřebuje jen jeden zážeh horního stupně. Dá se očekávat, že firma SpaceX bude důkladně monitorovat všechny aspekty letu a právě na druhý stupeň si dá obzvlášť pozor. Z naměřených dat pak usoudí, jak se upravená technika chová a zda zvládne let na dráhu přechodnou ke geostacionární.

Podle níže přiloženého tweetu se momentálně s vypuštěním Falconu s družicemi Orbcomm 2 počítá na začátku prosince. Ještě před pár dny se neoficiálně hovořilo o možnosti odstartovat 24. listopadu.

Satelity Orbcomm 2 budou mít významnou roli – nejen, že jejich start vrátí Falcony do provozu, ale zároveň budou i prvním nákladem na vylepšené raketě, která se zatím označuje jako Falcon 9 v1.2, případně Falcon 9 Full Thrust. Na prvním stupni bude mírně pozměněno umístění motorů a hlavně dojde k vylepšení motorů Merlin-1D, které poskytnou o 15% vyšší tah. První stupeň dostane upravené přistávací nohy a vylepšená roštová kormidla.

Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Zdroj: http://i.imgur.com/
Překlad: Autor

Na horním stupni se prodlouží tryska motoru Merlin 1DVac a zároveň dostane o celých 10% větší nádrže. SpaceX do nich navíc bude tankovat o něco chladnější palivo, takže se ho sem nyní vejde více. Díky tomu bude bude mít vylepšený Falcon oproti současné verzi o 30% vyšší výkon. Raketa pak bude mít dostatečnou palivovou rezervu, aby mohlo dojít k záchranám prvních stupňů dokonce i když náklad poletí na dráhu přechodovou ke geostacionární.

Tady je nutné poznamenat, že SpaceX počítala s vylepšením své rakety Falcon ještě předtím, než došlo ke ztrátě nosiče při letu lodi Dragon k ISS. I to je jedním z důvodů, proč se návrat do služby odkládá – SpaceX musí nejen vyřešit závadu, ale navíc připravuje upravený nosič. Zatímco výše zmíněné družice Orbcomm poletí na verzi 1.2, firma má v zásobě ještě jeden dříve používaný Falcon 9 v1.1.

Jason-3
Jason-3
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Ten se použije pro vynesení vědecké družice Jason-3, která se má na cestu do vesmíru vydat z Vandenbergovy základny na západě Spojených států. Momentálně je jako neoficiální  termín startu stanoven 15. prosinec. Všechny další Falcony už by měly létat ve vylepšené verzi 1.2. SpaceX by do konce roku ráda stihla ještě jeden start – na začátku článku zmíněnou telekomunikační družici SES-9.

Ta by měla na Falconu podle současných odhadů startovat z floridského kosmodromu 27.12. Tím pádem by vypuštění osmé zásobovací mise k ISS sklouzlo na začátek ledna příštího roku. Zatímco na začátku září to vypadalo, že SpaceX bude chtít za dva měsíce vypustit 4 rakety Falcon, aktuální (a z velké části neoficiální) harmonogram by do jednoho měsíce vměstnal starty tři. Nechme se proto překvapit, jak celá situace nakonec dopadne.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://img1.gtimg.com/tech/pics/hv1/197/223/1916/124644962.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/10/2015-10-24-230946-350×234.jpg
http://i.imgur.com/wYjEfZh.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/05/16387389124_f1394b989a_z.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
9 let před

Ja dufam, ze aspon jeden … a uspesne.

maiden
maiden
9 let před

Jak je to s patentovanim toho navratoveho stupne? Muzou tento zpusob vyuzit i dalsi firmy (pochopitelne s vlastnim technickym resenim)? Nebo by to musely delat pod licenci?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  maiden

Tak to se přiznám, že netuším.

gg
gg
9 let před
Odpověď  maiden

Jestli myslíte obecný nápad vertikálního startu a přistání rakety, tak je jen nepatentovatelný kvůli prior art (Apollo LM, Delta Clipper Experimental etc.)

gg
gg
9 let před
Odpověď  gg

Eh, „tak ten je“…

maiden
maiden
9 let před
Odpověď  gg

Nepatentovatelny napad? V americe? Ve chvili, kdy se vyrobci telefonu a vypocetni techniky soudi o miliardy o to, jestli muze konkurence ovladat palcem, malickem, pindourem nebo botou mi tohle prijde jako docela zavazna zalezitost. Hlavne mi stale vrta hlavou, proc uz to davno nezkousi Esa, rusaci, cinani atd. Vzdyt spacex nezacalo zkouset pred tydnem a zivotaschopny to rozhodne je. Tak jestli tam neni nejaky patentovy omezeni.

gg
gg
9 let před
Odpověď  gg

Ta myšlenka byla již mnohokrát publikována, takže „přistání nosné rakety svisle“ je zkrátka prior art. Co na tom chcete řešit?

asdf
asdf
9 let před
Odpověď  maiden

Vertikální přistávání v současnosti testuje i Blue Origin, i když samotná provedení výklopných nohou je jiné a nepoužívá k manévrování rošty, ale jakési spoilery a směrová křidélka.

zdeněk
zdeněk
9 let před

Přeju jim jen šťastné a úspěšné starty. Držím jim palce.

maiden
maiden
9 let před

Radsi uz nic :-)))

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.