Program nové éry americké kosmonautiky se dává pomalu ale jistě do pohybu. Na mnoha stanovištích probíhají dílčí práce, které jsou nezbytné pro výrobu lodí Orion a raket SLS. Událostí je ale mnoho a tak se v nich člověk snadno ztratí. V dnešním článku Vám proto přinášíme výhled na poslední čtvrtletí roku 2015 a souhrn nejdůležitějších chystaných momentů, které jsou naplánovány na říjen, listopad a prosinec letošního roku. O všech těchto událostech Vás budeme průběžně informovat, až budou aktuální.
Informace přinesl na naše diskusní fórum uživatel JHošek, kterému za jeho příspěvek děkujeme.
- Na konci října by mělo být svařovací středisko pro spojování dílů rakety SLS – Vertical Assembly Center v Michoud Assembly Facility předáno provozovateli, firmě Boeing. Předání odložily nutné opravy, které byly provedeny v záruční době – o nekvalitní podlaze jsme psali v tomto článku.
- V Michoud Assembly Facility bude kromě toho pokračovat svařování letového přetlakového exempláře lodi Orionu pro misi EM-1.
- Během října by měl být z firmy Thales Alenia Space Italia odeslán neletový testovací kus evropského servisního modulu. Bude mířit do Plum Brook Station v Ohiu (kde je již testovací exemplář adaptéru CMA). Tady na něj budou čekat vibrační a akustické testy.
- Neletový testovací kus horního stupně ICPS se vydá z výrobního závodu v Decatur v Alabamě do Marshall Space Flight Center.
- V Marshallově středisku by měl být dokončen neletový exemplář adaptéru LVSA – jde o kónický díl, který bude spojovat první a druhý stupeň rakety SLS.
- Na listopad je naplánován kalibrační zážehový test motoru RS-25 č.2059 (ten letěl na pěti misích raketoplánů a nyní je určen pro misi EM-2). Zkoušky proběhnou samozřejmě na zkušebním standu A-1 ve Stennisově středisku.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.nasaspaceflight.com/
http://www.nasa.gov/
http://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/sls_blueprint_0.jpg
Pochopil jsem, že Orion dostane na misi EM-1 nový dělený tepelný štít. Znamená to, že s tím původním na misi EFT-1 byly nějaké problémy?
Nedá se říci, že byly problémy. Monolitický blok se použil naddimenzovaný, aby nasbíral údaje. Stejně tak i „kostra“ lodi byla záměrně silnější, než u letových modelů a počítalo se s tím, že se na základě dat naměřených při EFT-1 na určitých místech zeslabí – při zachování pevnosti a snížení váhy. Stejné je to i s tepelným štítem. Fungoval správně, ale data ukázala, že namáhání je takové a takové, takže by se dal použít dělený štít – jeho doba přípravy je o 2 měsíce kratší.
Nějak mám zmatek kolem té podlahy. Nejdřív to byl velký problém, potom to byla údajně jen novinářská kachna a teď už má po záruční opravě. Jak to tedy vlastně bylo?
Chyba tam byla, ale ne tak velká, jak to některá média nafoukla.