sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (KA-04)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Družicové konstelace

Družicové konstelace společností SpaceX a Amazon získají přibližně 4 % z téměř 20 miliard dolarů, které státy navrhly na výstavbu venkovských širokopásmových sítí, což představuje zhruba 21 % lokalit v rámci federálního programu BEAD.

SLI

Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Jared Isaacman

Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Čína vypustila další novou raketu

Jak jsme Vás před několika dny informovali, Čína na konec září připravila dvě premiéry nových raket – po Čchang-čeng-6 přišla řada i na Čchang-čeng-11. Ta se na cestu k heliosynchronní dráze vydala dnes ve 3:41 našeho času z kosmodromu Jiquan. CZ-11 je součástí snahy o změnu pohonných látek, kterou čínské nosiče používají. Zatímco současné rakety spalují toxický hydrazin, CZ-11 sází na motory na tuhá paliva, čímž se podobá evropské lehké raketě Vega, nebo japonské Epsilon. Nový nosič má díky motorům na tuhá paliva zajistit levné vynášení malých nákladů a doplnit tak služby, které poskytují rakety s motory na kapalné pohonné hmoty.

Raketa CZ-11
Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

Rakety s motory na tuhá paliva jsou navíc oblíbené i díky tomu, že se snadno skladují (není potřeba žádné podchlazené okysličovadlo) a jsou rychle připraveny ke startu. Toho často využívá armáda, ale uplatnění je možné najít i při rozsáhlých přírodních katastrofách u kterých je nutné rychle vyslat monitorovací zařízení. Mezi nevýhody naopak patří nemožnost vícenásobných zážehů, nebo omezené množství různých letových profilů.

Raketa CZ-11
Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

O raketě CZ-11 nemáme mnoho bližších technických detailů. Její vývoj byl oznámen v roce 2013, kdy čínská akademie raketových technologií upřesnila své plány na nosič využívající tuhé pohonné hmoty. Oproti jiným nosičům tedy šlo o nezvykle rychlý proces. Z několika informací, které unikly ještě během vývoje víme, že nosič je vysoký pouze 18,7 metru  a skládá se ze tří stupňů na tuhá paliva, přičemž disponuje i dodatečným horním modulem na kapalná paliva – kvůli přesnějšímu usazení na oběžné dráze.

Raketa CZ-11
Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

CZ-11 používá největší motor na tuhá paliva, jaká kdy byl v Číně vyrobený – první stupeň má průměr 2 metry a je asi devět metrů dlouhý. Druhý stupeň má stejný průměr a na délku měří tři metry. Třetí stupeň je menší s průměrem 1,4 a délkou 1 metr. Čtvrtý stupeň má používat motor YF-50. Na něm už sedí náklad chráněný krytem o průměru 1,6 metru.

Přesnou nosnost rakety zatím neznáme, ovšem kvalifikované odhady hovoří cca. o 1 tuně na heliosynchronní dráhu. Ze zveřejněných fotek je vidět, že CZ-11 startuje z klasické pozemní rampy a nevyužívá podzemní sila jako ruské nosiče Rokot, nebo Topol. Nosič následně zamířil směrem k jihu na polární dráhu ve výšce 481 kilometrů. Půl hodiny po zážehu prvního stupně bylo potvrzeno, že start byl úspěšný.

Raketa CZ-11
Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

Raketa Čchang-čeng 11 vynesla na oběžnou dráhu tři 2U cubesaty (Tianwang-1 A, B a C) vyrobené v Šanghaji a blíže nespecifikovanou družici označovanou jako Pujian-1.

Zkušební zážeh čínského motoru na tuhá paliva
Zkušební zážeh čínského motoru na tuhá paliva
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://www.chinaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/3719422_orig.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443163342711799.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443163341496838.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443177843311598.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443177844753209.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443177027113450.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zdenek
10 let před

Zravim páni , takže na tuhá paliva ! Hned je jasné proč v posledním čase tak bouchali ty čínske továrny na vánoční petardy .

ptpc
ptpc
10 let před

Super! Ďalšia úspešná premiéra. Len tak ďalej…

Racek
Racek
10 let před

No, DF 31 je už pár let v sériové výrobě, takže šikovné využití i pro civil a předpokládejme alespoň častečné zaplacení vývojových nákladů. Přeji mnoho úspěchů.

ptpc
ptpc
10 let před

Ešte na doplnenie – výška rakety by mala byť 20,8 m, jej hmotnosť 58 t a nosnosť 350 kg na SSO vo výške 700 km.
Tieto údaje ale nie sú zaručené lebo som ich v podstate rozšifroval.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  ptpc

Zajímavé, moc díky. Zdroj, ze kterého jsem čerpal (http://www.spaceflight101.com/long-march-11-first-launch.html) uvádí z těchto hodnot pouze výšku – 18,7 metru. Díky za doplnění dalších hodnot.

vedator
vedator
10 let před

Cina rulez. Azijsky tiger na poli raketovom. Nikde som sa vsak nedocital, ze by sa Cina chystala vstupit na komercny trh, nevie niekto, ci to vobec planuju?

gg
gg
10 let před
Odpověď  vedator

Komerční trh s čím?

vedator
vedator
10 let před
Odpověď  gg

S nosicmi, ako poskytovatelia vypustania druzic, satelitov, zvierat, ludi? Ako to robi ILS, SpX, ULA..

gg
gg
10 let před
Odpověď  vedator

Tak to jdete o čtvrt století pozdě, Čína na tenhle trh vstoupila již v roce 1990… (I když ty začátky byly těžké: https://www.youtube.com/watch?v=FBJ9ue6GKek)

Amper
Amper
10 let před

Nevim zda bych zvednutou trubku povazoval za „klasickou rampu“. Navic Topol je taky schopen startovat z trubky. I parametry ma topol podobne.

Nevim jak vam ale me to prijde jako „zelena“ raketa ala Topol na kterou nasadili stupen na kapalne palivo misto sady MIRV.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.