Nemáme peníze, zůstáváme v Sojuzech, zní z NASA

Sojuz TMA-16M, jak jej během přibližování vyfotil Terry Virts.

Americká kosmická agentura je v nezáviděníhodné pozici. Zákonodárci před několika týdny neschválili rozpočet pro NASA v požadované výši a nejvíce se škrtalo v položkách určených pro soukromé firmy SpaceX a Boeing, které mají za pár let ve svých lodích Crew Dragon a CST-100 vozit americké astronauty na ISS. Kosmická agentura opakovaně upozorňovala, že se sníženým objemem financí nebude možné dostát předem daným termínům, ale nikdo to evidentně neřešil. NASA proto musela vzít řešení problému do vlastních rukou a nakoupila dalších šest míst v ruských lodích Sojuz.

Smlouva se týká startů v roce 2018 a s tím spojených návratů, které se pochopitelně mohou překlopit až do roku 2019. NASA sice zakoupila šest míst, ale to neznamená, že v tomto období poletí do vesmíru šest Američanů. Z této kategorie se totiž rekrutují i japonští a evropští astronauti.

V roce 2010 NASA oznamovala, že soukromé pilotované lodě budou připravené v roce 2015. Nedostatečné financování způsobilo postupné odklady a nyní jsme někde u roku 2019. Ještě, že se podařilo dojednat rozšíření životnosti stanice z roku 2020 na 2024. Protože jinak by celý vývoj ztrácel smysl.

Celková výše kontraktu není oficiálně známá, ale důvěryhodné zdroje hovoří o 490 milionech dolarů. Po rozdělení na šest dílů nám vychází, že jedno křeslo bude Američany stát 81,6 milionu dolarů. Dovolím si připomenout, že když NASA vloni kupovala sedadla v Sojuzech pro rok 2017, platila za jedno sedadlo 76,3 milionu dolarů. Americké dolary tak natečou do zahraničí, místo toho, aby podpořily domácí podnikání.

110 komentářů ke článku “Nemáme peníze, zůstáváme v Sojuzech, zní z NASA”

1. Vincent Kerman napsal:

Tímhle tempem … bude mít Evropa svůj vlastní pilotovaný program! 😀
    PS: Ta situace v USA je na pěst. To jsou ti politici takový ignoranti nebo si myslí ,že by to „“dokonalé USA““(dva “ navíc pro jistotu!) nepřineslo dost slávy nebo se řídí nezájmem ignoranské veřejnosti?
    PSS: Moc děkuji i za takovéto články, a vůbec bych se nebál jich psát víc.(Pokud ovšem budou takto zásadní informace)

Snažíme se informovat o kosmonautice v celé její šíři. Rozhodně se tedy nebudeme vyhýbat ani takovýmto tématům.
      Jinak si myslím, že politici opravdu hodně dávají na názor svých voličů. A když je kosmonautika nezajímá, tak proč by zákonodárci šli proti voličům. Proto vždycky říkám, že každá popularizační akce, která ukazuje doůležitost kosmonautiky má ohromný význam. Ač se to nezdá, tak právě v tom je základní stavební kámen, který do oboru může přilít peníze.

Přesně tak. Kupodivu první to pochopil svého času Cruščov, který vůbec nečekal takový ohlas prvního Sputniku. A díky tomu je tenhle obor tak daleko. Jinak, bohužel, na názor veřejnosti se brát ohled musí. Jenom tímhle odezdikezdikismusem
        je výsledek ten, že celková koncepce není delší než cca jedno volební období a řádně se to prodražuje. Případy kolem SLS jsou běžné a sakra drahé.

Ten obor samozřejmě není tak daleko kvůli Sputniku, ale kvůli nutnosti ovládnutí nejbližšího kosmického prostoru jako místa, odkud se mohou rozhodovat války. Takže samozřejmě mezikontinentální rakety a pak taky lodě s kosmickou posádkou, která může ovládat vojenské systémy, dokud ještě robotika nebyla na takové úrovni, jako je dnes.

Teprve Sputnik dal impuls. Rusové i Amíci začali horečně pracovat s vojáky opravdu až po Sputniku, neměli vůbec nic připraveno, američané vlastně jen tu grapefruitovou družici Vanguard. Dokonce i nosič Exploreru sestavil načerno Von Braun už rok předtím, ale válel se ve skladu neb o družici nebyl zájem (sloužil původně ke zkouškám jaderných hlavic pro návrat do atmosféry).

2. Vincent Kerman napsal:

PSS: To Musk asi radost mít nebude…

3. vogo napsal:

USA zřejmě potřebují dávat peníze jinam, rozvoj a podpoření vlastního vědeckotechnického pokroku je celé vládnoucí garnituře zcela fuk. Snad jen kromě armády, tam se peníze vždycky najdou.
    Smutné je, že v celém světě není nikdo, kdo by USA motivoval ke zvýšení rozpočtu NASA. Peníze se lejí tam, kde to voliči vidí okamžitě, hlavně tak aby si páni zákonodárci udrželi teplá místečka. Obamova politika nikam nevede a s dalšími nástupci to zřejmě nebude jiné, budou se řešit žabomyší vály, vycucávat střední třída, peníze dávat do sociálních programů, které nic nevyřeší – rozhodně nezlepší integraci společnosti, nebo rozvoj lidstva jako celku. Místo toho se většina bude přizpůsobovat většině ve jménu humanity a solidarity. Všude je to stejné.
    Za éry závodu o Měsíc se odehrála vědeckotechnická revoluce, teď se jen recyklují technologie té doby.

Vždycky když se objeví zpráva o snížení rozpočtu NASA vzpomenu si na slova Buzz Aldrina:“Slíbili jste mi kolonie na Marsu. Místo toho jsem dostal Facebook.“

Tak ta věta Buzzova věta je nádherná. A teď je otázka z čeho je většina lidstva šťastnější. Z té komunikace přes facebook nebo z nějakých osad na Marsu?

• Vincent Kerman napsal:

Maro to co jsi řekl tak z toho vyplívá, že většina lidstva jsou ignoranti, když jim více záleží a jsou štastnější, že si můžou chatovat s kamarádem z vedlejšího města a nějaký technologický pokrok a vývoj je jim ukradenej. Ale hlavně, že tu sedíme u vtipných obrázků z Facebooku a čekáme než nám dojde ropa a zkolabují ekosystémy, místo toho abychom leťeli na Mars přičemž bychom museli vyvinout systémy, které by nám třeba pomohli odvrátit globální oteplování. Takže by z kolonií na Marsu měli radost ochránci přírody, eskymáci, lední medvědi ve světe by nebyly taková sucha! NE! my si tu jen sedíme u Facebooku…

• Jaro Pudelka napsal:

No nechcem vyzerať ako rasista ale údajne z dnešného počtu cca 7 miliárd ľudí je asi 500 miliónov tých, ktorých zaujíma veda vôbec. Ale práve veda a jej pokrok vie zabezpečiť prežitie a vývoj ľudstva vôbec!!!

• Jaro Pudelka napsal:

Toto je presné. A my tu počúvame debila ktorý založil facebuk a máme sa rozplývať nad jeho výrokmi. Keď som čítal desať jeho údajne najjjj výrokov, tak som sa len čudoval nad akými debilinami sa dá jasať. Dajme a dávajme peniaze do vedy, to je cesta vpred. Facebuk go down now!!!!

Ono je dost dobře možné, že to v konečném důsledku *jsou* ignoranti, protože se objevily studie, podle kterých Facebook není dobrý pro duševní hygienu. Díky Facebooku lidé zažívají pocity neadekvátnosti vinou toho, jak jim Facebook automaticky podstrkuje pod nos texty a fotografie ukazující, jak se jejich blízcí mají skvěle. Ti na tom samozřejmě ve skutečnosti tak nejsou, jen selektivně vybírají to nejlepší, co by o svém životě mohli říct, a přitom k tomu mají identickou motivaci. Ale tohle nikdo z nich nevnímá.

Plus taková technická…“chatovat s kamarádem z vedlejšího města“ bylo možné před Facebookem, a bude to možné i po něm. 😉

• Asdf napsal:

Jaro Pudelka: A jak ten „debil“, co založil FB, brání rozvoji kosmonautiky? Opravdu nechápu vaše myšlenkové pochody…

„Mimochodem právě ten ohavný FB je jedním z vynikajících prostředků k popularizaci kosmonautiky.“

Tak mnohem větší uznání si tady zaslouží Tim Berners-Lee, nemyslíte?

• Asdf napsal:

Nevím jestli větší, ale určitě si ji zaslouží. Ono hodnotit, který počin je významnější je dost ošemetné. Dost záleží na úhlu pohledu a jaké všechny faktory se zohledňují. Ale je jasné, že bez WWW by nebyl ani FB.
          Nicméně tady je řeč o FB, takže hodnotím FB.

Oni nemusí být ignoranti. Nakonec ten facebook je „zadarmo“. To co je ta věc místo osad na Měsíci může být spíš chápán celý internet. A tady si myslím, že ten internet je věc, která rozhodně měla přijít dřív než osady na jakémkoliv vesmírném tělese mimo Zemi. Nakonec právě ten internet neskutečně zrychluje orientaci ve veškerém vědeckém pokroku a všechno hodně zlevňuje, tak že zase na ten výzkum zbývá víc peněz.
          Facebook je pak jen zjednodušením toho internetu, kdy si může udělat svou webovku úplně každý laik (i když bude vypadat úplně stejně jako ta sousedova a bude mít v hlavičce „Facebook“). A tím laikem je klidně třeba profesor oční kliniky, který tam píše své názory z operací krátkozrakosti.
          A třeba si ti jiní lidé myslí, že víc by se mělo investovat do výzkumu léčení rakoviny, než vesmírných osad. Takže pro ně jsou těmi ignoranty spíš ti „chlapečci, co potřebují zvýšit své ego zapíchnutím vlajky svého státu na Marsu“.

• Asdf napsal:

Ta věta mi naopak přijde úplně stupidní. Kdo mu jako slíbil kolonie na Marsu? Mark Zuckerberg?
        Jinými slovy: Jakou má souvislost aktivita čistě privátního subjetku, který na svou činnost a rozvoj nedostává ani cent z federálních daní, s  aktivitou státní kosmické agentury?
        Odpověď: Naprosto žádnou. Dávat tyhle dvě věci do souvislosti je prostě mimo.

Když už se chtěl uvtipnout, tak měl spíš říct, že místo toho dostal třeba ISS. Nebo jen vozítka na Marsu, nebo něco podobného adekvátního.

• Karel napsal:

přesně tak. Ono totiž kolonie na Marsu ti tolik nevydělají, jako reklama šířená přes FB.

Ten ekonomický systém, který tu máme, to je největší past na lidstvo. Nemůžem létat někam dál (a to jak fyzicky, tak morálně), dokud si nevyřešíme sociálně ekonomické problémy tady na zemi. Říkáme volná ruka trhu se postará, ale namísto toho volná ruka trhu zatím jen drží a drží a likviduje všechno dobré co kdy člověk udělal.

Ten citát Buzze Aldrina bych zařadil spíš mezi bonmoty hodné Miloše Zemana (bez urážky, pana Aldrina si vážím, ale každý někdy plácne nesmysl). Nikdy jsem si nemyslel, že budu obhajovat Facebook (nemám ho rád, nemám na něm účet a blokuju jeho pluginy na všech stránkách), ale je to čistě soukromá iniciativa. Pilotovaná kosmonautika je až na výjimky (vesmírní turisté, Virgin Galactic) hájemství státního financování. I SpaceX a Boeing jsou závislí na státu, i když nejspíš nějaké drobné z komerčního programu na pilotované projekty odsypávají. Tedy Facebook a jemu podobní rozhodně neubírají prostředky ke státnímu financování čehokoliv.
      Jednu věc ale onen citát vystihuje celkem dobře, i když jen mezi řádky. Doba se změnila, změnily se vize a ideje lidí, změnil se i systém vládnutí. Idea mezilidského kontaktu na velké vzdálenosti je dnes prostě na vyšší úrovni než poslání několika lidí, se kterými se většina ostatních nikdy nesetká, objevovat zákoutí vesmíru. Můžeme o tom diskutovat, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme udělat.
      Lidé také víc začali myslet na sebe a na své nejbližší okolí a nenechají se nadchnout pro vizi, která se jich osobně nijak výrazně nedotkne. Svým způsobem jde o sobeckost a politici to vycítili a zachovali se podle toho. Přebujelé sociální programy jsou toho důkazem. Peněz je v systému dost, jen je správně využít. I Česko má rozpočet takový, že by si mohlo dovolit menší kosmický program (jednou za pár let sonda typu Rosetta), ale muselo by se vzít jinde.

• Asdf napsal:

Přesně tak. Lidstvo se prostě posunulo. Doby, kdy ho uchvacovali astronauti procházející se po Měsíci, jsou holt pryč. Bylo to v době naprosté oslněnosti možností techniky, kdy byly na vrcholu poněkud naivní představy, že za nedlouho lidstvo bude létat k jiným planetám a bude je osidlovat. Když se to tak vezme, tak lidé té doby ani neměli moc co jiného na řešení. Žádná jiná technologie nebyla na takovém výsluní jako kosmonautika. Jenže od té doby uplynulo mnoho času a objevily se jiné technologie do té doby nevídané, které lidstvo obrovsky posunulo vpřed – výpočetní technika, robotika, nanotechnologie, biotechnologie atd. Dnes má každý v podstatě svoje PC v kapse (smartphone) a je kdykoliv a kdekoliv spojený s celým světem. Což je to, co lidstvo uchvacuje dnes. A je nesmyl vynášet příkré soudy, že je to špatně a že se lidstvo řítí někam do určitých partií těla. Je to prostě jinak a na jiné úrovni. Dnes se mnohem víc investuje do výzkumu mikrosvěta než makrosvěta (viz např. LHC), protože v tom lidstvo vidí větší potenciál. Ale ani kosmonautika nezanikla, jen se dnes hlavně omezuje na vynášení družic na oběžnou dráhu a to pět z důvodu, že to má jasný a hmatatelný přínos pro každodenní život.
        Má to také za následek to, že až jednou lidé přistanou na Marsu, tak to nebude mít takový ohlas jako svého času přistání na Měsíci. Oni i ty obrázky budou do jisté míry velice podobné akorát v bleděmodrém (v případě Marsu ve světlerudém 😉 a lidstov tím už nebude nijak zvlášť uchváceno. Už to jednou vidělo.
        Není se tedy čemu divit a jen proto, že my tady na tomto serveru jsme fanoušci kosmonautiky, kvůli tomu nemusíme zatracovat lidstvo, že má i spoustu jiných priorit, do kterých třeba dává víc peněz. Jiná otázka je samozřejmě, jestli by některé ty priority nebylo vhodné přeci jen přehodnotit (rozbujelé sociální programy a pod.)

4. Tadeus napsal:

Amerika se stále více technologicky propadá. Dostat člověka do vesmíru je vrchol technologie.

5. Radim napsal:

Podle mě je v tom hodně politiky. Blíží se volby a republikánská většina v Kongresu si hlídá, aby si demokraté na poslední chvíli nepostavili další pomník. Stejně tak se Obama postavil k Bushem vyhlášenému programu Constellation. Ten zase byl, vzhledem ke svým nákladům, tak trochu minou, kterou Bush „nastražil“ Obamovi.
    Sumasumárum příští rok proběhnou volby, situace se uklidní a vítěz si rád připíše body za to, že vrátil Američany do amerických lodí…
    Tohle je realita, ve které prostě fungujeme. Není to špatně, není to dobře. Je to prostě tak.

6. Matúš napsal:

Zdravým! Viem že je to asi trochu od témy ale chcel by so som sa spýtať v akom stave je loď Dream Chaser. V poslednej dobe o nej toho veľa nepočujem teda vlastne nič a tak ma to zaujíma pretože s pomedzi amerických súkromných vesmírnych lodí je to môj favorit.

Já v tom spíš vidím pragmatismus. Pilotovaná kosmonautika nedává takový dobrý poměr výsledky/náklady jako robotická kosmonautika v sondách nebo v malém raketoplánu X-37. Takže republikáni spíš čekají, že už to dotáhnou s nízkými náklady až do konce ISS a ty ušetřené peníze se budou hodit ve vojenských i civilních kosmických robotických programech.

8. Evžen111 napsal:

Jak říkal Obama když rušil program návratu pilotovaných expedic na Měsíc. „Tam jsme už byli“. Prý poletí k asteroidu. Vypadá to tak, že ještě dlouho nikde nebudou a jestli vůbec budou. Jen by mne zajímalo – čísla neznám – o kolik jim skrouhli onen rozpočet. Je trapné – tedy po stránce vědeckotechnické – že stát, který poslal pilotovné lodi na Měsíc nyní dlouhodobě nemá pilotovanou loď a dovolím si se vší vážností tvrdit že nemá ani perspektivu. Před lety jsem předpokládal, že pilotovaná loď, ať už z NASA či soukromá je jasná priorita. Za ty prachy co nacpali do letenek na Sojuzech by mohl být vývoj jejich lodí – množné číslo – úplně někde jinde a tvrdím, že už mohly létat.
    Vrcholná politika je svinstvo, každý se snaží zalíbit druhému a hlavě svým voličům aby mohl dál sedět na zadku v nějaké lavici a sem tam občas zvednout ruku při hlasování. Takovéhle politikaření vědě jen překáží.
    E

9. bozner napsal:

Tak to mě nepřekvapuje, čekal jsem že se vývoj zastaví kvůli penězům. Kosmonautika bohužel nikoho nezajímá a tak se seškrtává kde se dá. Většina voličů by ráda od států peníze bez práce a proto to vypadá tak jak to vypadá. Lepší by bylo investovat do robotických sond a lidi už do vesmíru neposílat, je to zbytečně nákladné a rizikové. Stejně se nikam mimo oběžnou dráhu Země nepoletí tak proč do výzkumu dlouhodobého stavu beztíže investovat. To platí i pro simulaci letu na Mars tady na Zemi.

10. Jaro Pudelka napsal:

Obama je najväčší killer NASA. Ten človek je proste omylom amerických voličov. Neviem či je to presné číslo ale amíci dávajú na zbrojenie cca 500 miliárd dolárov ročne. Stačilo by cca 20 percent vyčleniť na NASA, veď tie peniaze by tiekli tiež do americkej ekonomiky. Výskum vesmíru je jediná cesta pre zachovanie nášho druhu!

11. asdf napsal:

Myslím si, že SpaceX bude vývoj Crew Dragonu tlačit dál, co to půjde. Nakonec pro Muska je cíl Mars a ne jen ISS. Akorát to bude muset platit víc ze své kapsy.
    Mimochodem dost bych se divil, kdyby tohle rozhodnuté nenechal bez odezvy.

12. roman hronza napsal:

Možná by zvýšení zájmu o komonautiku v USA přispěla někajá „keep smiling“ reality show jako: make your selfie on ISS, nebo „nejlepší řasenka v podmínkých beztíže“, apod…

13. Spytihněv Čumpelík napsal:

Jak se to říká? Závislost oslabuje. A to platí v partnerském životě, v politice i v kosmonautice. Kdyby se NASA dlouhá desetiletí nespoléhala na sice spolehlivé, ale přece jen poněkud stagnující Sojuzy a místo toho raději vedle raketoplánů vyvíjela vlastní alternativu, tak věřím, že bychom se už od Země pohnuli natrvalo. Kladu si otázku, jestli tím pádem nezpůsobila dlouhověkost Sojuzů více škody než užitku.

14. roman hronza napsal:

Dát 81,6 Mil USD za jednu letenku je docela drahota. Dříve jsem někde četl, že Musk si chce za křeslo v Crew Dragonu účtovat 20 Mil USD (to ale bylo při vytížení 7 křesel). Takže ztráta 61,6 Mil USD za jednu letenku….

15. Jaro Pudelka napsal:

No mal proste okresať Pentagon. Ale na to nemal gule. Mal tam proste byť niekto ako Kennedy. A nie také hovno ako Obama. Je to jeho vina a kecy o kongresmanoch a nejakej komisii sú úplne mimo. Ak by tam bola silná osobnosť, tak sme niekde inde.

16. josr napsal:

Podle Nasa bude stát křeslo kosmonauta komerční americkou raketou kolem 58 milionu.

17. josr napsal:

Těch 58 milionu je od ředitele NASA.
    Nedělejte si iluze, že Musk a spol. bude dávat NASA nějaké zlevy. Cena se časem muže vyrovnat ceně Sojuzu, nebo bude nakonec i vetší, jen peníze zůstanou doma.

18. roman hronza napsal:

pro maro 7.8.2015 (14:32): Ano máš pravdu, shuttle byl drahý, na druhou stranu ekvivaletní „autobus“ na jedno použití by byl daleko dražší, že? Ani jedna z vyvíjených reusable technologií (spíše jen jedna) se však shuttle nepodobá ani koncepcí ani parametry. A jedna důležitá okolnost navíc: nevyvíjí ho erár, ale soukromník 😉

• kopapaka napsal:

Problém je v tom ekvivalentní…
      Pokud se použije kapacita raketoplánu na jednorázový prostředek(tedy se stejnou kapacitou) tak jednorázový vyjde dráž. Ale pokud se použije řekněme modulární jednorázová raketa s odstupňovanou nosností, tak ty finance můžou být menší a riziko také.

Dokonce i montáž ISS by se dala dělat bez raketoplánu – on totiž i jeho původní koncept rozhodně neměl nahoru tahat bloky vesmírné stanice – jen lidi a zásoby. Jde to i s nepoháněnými moduly – jen by se nahoru musel nejdřív vyslat „tahač“ s „rukou“. Ten by už dokázal připojit i kusy konstrukce bez řízení z posledního stupně rakety…