sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Změny na vesmírném parkovišti

Dnes v 9:11 středoevropského letního času se uvolnily západky na dokovací přírubě mezi lodí Sojuz TMA-16M modulem Poisk. Uvnitř lodi seděli Scott Kelly, Genndij Padalka a Michael Kornienko připraveni ve svých letových skafandrech. Není se třeba ničeho bát – mise nebyla předčasně ukončena. Sojuz TMA-16M pouze musel uvolnit své místo nadcházející lodi. Pojďme se podívat, jak manévr dopadl a za jakým účelem se vlastně podnikal.

Pár minut po půl desáté našeho času se Sojuz přiblížil k zadnímu portu modulu Zvezda a na ten se bez problému připojil. Přibližně 25 minut trvající akce byla úspěšně ukončena otevřením poklopu a posádka je nyní opět kompletní.

Řídící počítač Sojuzu TMA-16M během přeparkovávání. Zdroj: NASA.tv
Řídící počítač Sojuzu TMA-16M během přeparkovávání. Zdroj: NASA TV

Tento (na ISS již sedmnáctý) manévr měl za cíl uvolnit místo na modulu Poisk pro loď Sojuz TMA-18M. Ta nemůže blokovat Zvezdu po celou dobu trvání mise, protože se sem připojují hlavně nákladní lodě – odsud lze zvyšovat oběžnou dráhu stanice motory zásobovací lodě. Sojuz TMA-16M zde nevadí, protože zamíří k Zemi již týden po příletu nové posádky a během té doby žádný Progress nepřiletí.

Již 2. září se můžeme těšit na start Sojuzu TMA-18M. Na jeho palubě bude Sergej Volkov, který se stane součástí základní posádky, Dán Andreas Mogensen a Kazach Aidyn Aimbetov, který letí jako náhrada za zpěvačku Sarah Brightman. Poslední dva jmenovaní se za týden vrací Sojuzem TMA-16M společně s Gennadij Padalkou. Během tohoto týdne bude na stanici rekordní počet devíti lidí. Naposledy se na ISS sešlo tolik lidí v roce 2013.

Zdroj informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.stff.co.uk/blogs/wp-content/uploads/2011/11/SS-2011-11-16_21.33.18-300×187.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin Jaros
Martin Jaros
9 let před

Zajimalo by mne zda by nesel tento manevr udelat v automatickem rezimu a pokud ne proc je nutne, aby v lodi byli vsichni tri kosmonaute? Predem dekuji za odpoved.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpovědět  Martin Jaros

Tipuji, že proto, aby se mohli v případě problémů odpoutat od ISS a přistát na Zemi. Kdyby část posádky zůstala na stanici a Sojuz nedokázal znovu zakotvit, neměli by pak čím odletět. Rusové by jim sice mohli poslat náhradní Sojuz, ale nebylo by to hned a v případě problémů na stanici by po tu dobu chyběl záchranný člun.

maro
maro
9 let před
Odpovědět  Martin Jaros

Když letíte Sojuzem, tak máte kvůli bezpečnému tvrdšímu přistání na míru vyrobenou sedačku. Tuhle sedačku musíte mít „pořád sebou“. A samozřejmě každý musí mít v kterékoliv chvíli po ruce záchranný prostředek. Není možné, aby Sojuz, který se z nějakého důvodu nemůže znovu připojit k ISS, odletěl k Zemi nekompletně obsazený. Kosmonauti musí být v každém okamžiku připraveni zahájit okamžitou evakuaci, kdyby se na ISS něco extrémně dramatického stalo. Proto se nesmí vzdálit od „své“ lodi.

maro
maro
9 let před
Odpovědět  maro

P.S. Nejde samozřejmě o celou kovovou sedačku, ale jen o tu na míru vyrobenou výstelku. Když se některý kosmonaut vrací v jiném Sojuzu, než ve kterém letěl, tak si tohle „povlečení“ musí přenést do druhé lodi, ve které se bude vracet.

https://kosmonautix.cz/2015/08/28/zmeny-na-vesmirnem-parkovisti/