sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přehledný souhrn horních stupňů

Horní stupně raket často plní ty nejdůležitější úkoly. Právě na nich záleží, zda se družice dostane na plánovanou dráhu, nebo ne. U horních stupňů, které se používají pro meziplanetární lety jsou požadavky ještě přísnější. Přesto mnoho lidí horní stupně příliš nezná. Oproti stupňům prvním jsou mnohem menší, na celé raketě tvoří jen zlomek velikosti a tak se diváci a čtenáři nad tímhle kouskem techniky ani moc nezamýšlejí. Ale to je přitom velká škoda. Přiložený obrázek ukazuje ty nejznámější horní stupně, které se používají, či používaly ve všech kosmických velmocích. Díky jednotnému poměru můžete srovnávat velikosti všech horních stupňů.

Přehled horních stupňů raket
Přehled horních stupňů raket
Zdroj: http://historicspacecraft.com/

Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2013/11/Z66.jpg
http://historicspacecraft.com/Diagrams/U/Upper_Stages_RK2013_1200x700.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
roman hronza
roman hronza
9 let před

Velice pěkný přehled. Ten Saturn S-IVB sloužil jako základ pro Skylab, že ?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  roman hronza

Ano S-IVB létal na Saturnech 1 jako 2. a na Saturnech 5 jako třetí stupeň a posloužil jako základ pro stanici Skylab.

marian
marian
9 let před

No pozerám, že to ani zďaleka nie je kompletné. Chýba tam napr. aj najpoužívanejší horný stupeň vôbec – Block-I z rakiet typu Sojuz.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  marian

Žádná grafika nikdy není kompletní. Vždy se jedná o průřez zajímavými typy. 😉

maro
maro
9 let před
Odpovědět  marian

No, těch ruských je tam fakt jen pár, a z nich ještě jen ty „korekční“. Ale darovanému koni …

maro
maro
9 let před

Zajímavé. Nebylo by nějaké info v čem se liší konstrukce motoru od prvních stupňů? Asi bude možné využít i neekologické palivo a spousta detailů se asi bude řešit jinak.
Další věc, která člověka zarazí, je ta miniaturní velikost horního stupně z ruského Protonu, Briz M, proti třeba takovému ESC-A u Ariane 5, když obě rakety nosí velké telekomunikační družice na geostacionární dráhu. Ale důvod je jasný.
U toho Protonu totiž je Briz-M tím posledním z celkových 4 stupňů.
U Ariane druhým (a taky samozřejmě posledním), takže má mnohem víc práce a musí být patřičně větší.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  maro

Co se konstrukce týče, tak jedním z hlavních rozdílů je tvar trysky. Horní stupně pracují v prostředí bez atmosféry a je proto výhodnější použít jinak tvarovanou trysku než pro let v atmosféře – raketový motor pak dosahuje lepší účinnosti.
Ohledně paliva – částečně máte pravdu, ale já bych ještě uvedl, že jelikož jsou horní stupně menší než ty první, bývají to právě ony, na kterých menší kosmické agentury používají složitější technologie – třeba spalování kyslíku a vodíku, jako to předvedla Indie.

rorejs
rorejs
9 let před

Super, moc pěkná infografika, díky za ni!
Mimochodem, tohle téma je tak zajímavé, že by stálo i za rozsáhlejší článek. Třeba vybrat jen dva či tři zajímavé horní stupně a trochu rozebrat nějaké podrobnosti. Např. konstrukci, základní parametry (konstrukční, ale třeba i letové) A taky kontext použití, tedy celkové složení sestavy, zejména u vícestupňových řešení…
Jen takový námět…

Samo
Samo
9 let před

To som netušil že alcon 9 tak veľký motor oproti nádrži na druhom stupni :O

Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před

Je jasné, že rozhodujícím krokem byla konstrukce Centauru, tj. stupeň na H+O. Od ní se odvíjí vývoj až k S 4B, ten demonstruje obrovitost Saturnu 5.
Při meziplanetárních letech však “ úřadují/ ještě poslední stupně na THP.
Poslední stupně na THP se ostatně používaly u prvních amerických nosičů a též u pokročilých konstrukcí řady Delta a též u nosičů dalších států krom SSSR.
Obdobný přehled posledních stupňů na THP by též byl velice zajímavý.

vedator
vedator
9 let před

Najprv som myslel, ze je chyba v prehliadaci a ze mi nenacitalo cely clanok, ale potom som z udivom zistil, ze je to cele 🙁

Clanok o druhych stupnoch je velmi dobry napad.

Nechcem rypat, ale kosmonautix.cz je velmi dobry portal a zvyknem tu chodit casto. Rozhodne sa vsak musim pytat aky zmysel maju taketo kratke a z mojho pohladu zbytocne clanky? Nehodia sa viac do fora alebo niekde inde? Neuvazuje redakcia oznacit taketo kratke clanky ako bleskovky?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  vedator

No upřímně řečeno nevím, proč by nemohl vyjít takto krátký článek. Není to poprvé, kdy hlavní náplní článku byla buďto infografika, nebo nějaké zajímavé video. Každý den vychází hlavní (dlouhý) článek krátce po půlnoci a pak kratší během dne. Krátké články jsme zavedli právě proto, abychom mohli informovat i o věcech, které nestojí za psaní velkého článku, ale i kterých si myslíme, že by se měly ke čtenářům dostat.
Na fóru už tenhle obrázek je, ale líbil se mi natolik, že jsem si řekl, že stojí za to jej umístit i do článku, kde si jej prohlédne více lidí. Náš portál chce informovat všechny kategorie zájemců o kosmonautiku. Někdo má rád dlouhé články, jinému zase vyhovují takovéto krátké. Chceme se zavděčit všem a proto když někdy najdeme nějaký povedený obrázek, nebo video, tak jej zase uděláme jako krátký článek během dne. Myslím, že není málo čtenářů, kterým se právě takové články líbí. ale nebojte, nebudou tady jen tyto krátké články, stále budou vycházet i klasické dlouhé. 😉 Zkrátka všechno zůstává při starém – vždyť tyto krátké články už u nás vychází téměř rok. Někdy je krátký článek delší, jindy kratší. 😉

vedator
vedator
9 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Dakujem za odpoved. Vsetko, co tvrdite je pravda.

Tentokrat som to zobral trosku osobnejsie, lebo nadpis naznacoval vynikajucu temu a podvedome som ocakaval obsirnejsi clanok. Namiesto toho som nasiel len obrazok a kratky popis, takze skor prevladalo sklamanie 🙁

Kazdopadne ma to neodradi K citat a diskutovat 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  vedator

To nás těší. 🙂

Lemmy
Lemmy
9 let před

Jsou ty poměry velikostí správné? Srovnáním s velikostí kosmonauta v pravo dole má např. Merlin vacuum na výšku kolem 6 metrů, což je snad víc než má F-1.

Branislav Pecho
Branislav Pecho
9 let před
Odpovědět  Lemmy

Tiež by ma zaujímalo, či je kresba v jednotnom merítku. Raketový motor J-2 som mal možnosť vidieť v London Science Museum a je to teda pekná ozruta:) F-1 si ani nedokážem predstaviť, ale hádam ho niekedy uvidím naživo.

Racek
Racek
9 let před
Odpovědět  Branislav Pecho

No, já si na něj před 20 lety sáhl… Bohužel Saturn 5 tam tenkrát nebyl (byl na renovaci)

Spytihněv
Spytihněv
8 let před

Když je uvedeno, že poslední stupeň nosné rakety je PAM-D/Star-48B a jinde jen Star-37FM, znamená to, že v prvním případě je urychlovací motor součástí raketového stupně PAM-D a v druhém urychluje užitečný náklad jen samotný motor Star-37FM?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Spytihněv

Ano, tak to je.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

A kdy se tedy používá pouze motor a kdy spolu s tím stupněm?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Spytihněv

To je individuální.

Štěpán
Štěpán
8 let před

Falcon heavy bude mít jaký druhý stupeň? Stejný jak falcon 9?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Štěpán

Přesně tak. Zatím se nepočítá s výraznějšími modifikacemi. Ale do budoucna možná přijdou.

https://kosmonautix.cz/2015/08/23/prehledny-souhrn-hornich-stupnu/