Nejsilnější evropský nosič – Ariane 5 již stojí na startovní rampě v kosmodromu v Kourou. Dnes ve 22:30 našeho času by se měly její motory zažehnout a na cestu na oběžnou dráhu se vydají dvě telekomunikační družice. Eutelsat 8 West B bude svými službami pokrývat severní Afriku, Arabský poloostrov a Blízký Východ, ale i celou Evropu a kousek Asie. Část signálu zasáhne i západní část Jižní Ameriky. Intelsat 34 oproti tomu bude obsluhovat Mexiko, střední Ameriku, Brazílii, Karibik, ale i část Evropy a Spojených států. V článku jsme nyní okno s přímým přenosem nahradili záznamem celého startu.
AKTUALIZACE:
22:26 – Start se odkládá kvůli blíže nespecifikovaným problémům na pozemním zařízení. Raketa i náklad jsou v pořádku a startu nebrání. Startovní okno trvá do 23:56 SELČ. Start by se mohl uskutečnit ve 22:34 našeho času.
Jako malý bonus jsme pro Vás připravili časovou osu startu.
Čas | Událost | Výška (km) | Rychlost (m/s) | |
---|---|---|---|---|
0:00:00,00 | Začátek zážehu motoru Vulcain | |||
0:00:07,05 | Zážeh pomocných motorů na tuhá paliva | |||
0:00:07,30 | START | |||
0:00:12,62 | Začátek manévru klonění | 0.09 | 36.7 | |
0:00:17,05 | Začátek manévru klopení | 0.33 | 74.1 | |
0:00:22,60 | Manévr klonění dokončen | 0.88 | 125.9 | |
0:00:32,05 | Manévr klopení dokončen | 2.47 | 214.4 | |
0:00:48,13 | Dosaženo rychlosti zvuku | 6.57 | 322.2 | |
0:01:08,06 | Maximální dynamické namáhání | 13.5 | 525.9 | |
0:02:23,80 | Vyhoření pomocných motorů a jejich odhození | 69 | 2029.9 | |
0:03:20,80 | Odhození aerodynamického krytu | 110.2 | 2296 | |
0:08:51 | Vypnutí prvního stupně | 181.3 | 6877 | |
Parametry oběžné dráhy: -1 054,7 x 181,3 km, 6,6° | ||||
0:08:57 | Odhození prnvího stupně | 181.4 | 6904 | |
0:09:01 | Zážeh druhého stupně | 181.3 | 6906 | |
0:24:54 | Vypnutí druhého stupně | 606.8 | 9393 | |
Parametry oběžné dráhy: 250 x 35 786 km, 4,7° | ||||
0:25:00 | Orientace pro uvolnění družice Eutelsat | |||
0:28:04 | Uvedení sestavy do mírné rotace | |||
0:28:17 | Uvolnění družice Eutelsat 8 West B | |||
0:28:27 | Ukončení rotace | |||
0:28:31 | Orientace pro uvolnění adaptéru Sylda | |||
0:30:39 | Uvolnění adaptéru Sylda-5 | |||
0:34:15 | Orientace pro uvolění družice Intelsat | |||
0:36:30 | Uvedení sestavy do mírné rotace | |||
0:41:52 | Uvolnění družice Intelsat 34 | |||
0:42:02 | Ukončení rotace | |||
0:42:19 | Orientace pro úhybný manévr | |||
0:48:29 | Orientace pro uvedení do rotace | |||
0:51:09 | Závěrečné roztočení | |||
0:52:05 | Pasivace nádrže s kyslíkem - otevření ventilů | |||
0:56:34 | Konec mise pro Ariane 5 |
Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/…/17265428486_7442f43767_o-580×326.jpg
Tak se jim povedlo odstartovat a všechno se zdá být v pořádku 🙂
casova os je super 😀 ocenil by som to aj pri inych startoch
Pokusíme se 😉
Záznam pro ty co nestihli přímý přenos:
https://www.youtube.com/watch?v=A5CKg5rK6Cc
Hodně zajímavý byl ten průběh, kdy napřed raketa vystoupala do výšky přes 180 kilometrů a pak začala trochu klesat, samozřejmě při stálém zrychlování, až ke 160 kilometrům nad zemí. Pak se to stálé zrychlování začalo postupně projevovat v opětovém razantním získávání výšky. „Normálně“ by člověk očekával, že výška i rychlost bude pořád jenom růst. Tady to ale s tou výškou takhle nebylo. Asi optimalizace kvůli menšímu odporu zbytků atmosféry před odhozem končícího raketového stupně. Po odhozu byl brzdící profil menší, takže nevadil „ponor“ trochu níž. Ale to je jen můj dohad.
P.S. K tomu viditelnému snižování výšky došlo až po desáté minutě, takže na záznamu vidět není.
5 tun paliva shoří každou sekundu, já se z toho poseru 😀