sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Zrod rampy na ruském kosmodromu

Před pár dny jsme Vás na našem webu informovali o pokroku ve stavbě kosmodromu Vostočnyj. Dnes se k tomuto tématu vracíme. Ruská kosmická agentura totiž před pár hodinami uvolnila sérii povedených fotek z aktuálního průběhu prací na tomto kosmodromu. Většina snímků se točí okolo dokončované rampy pro rakety Sojuz, ale dočkali jsme se i povedených fotek pořízených z nadhledu. Rozhodli jsme se proto se snímky seznámit i naše čtenáře a tak se zrodil tento fotočlánek, ve kterém na vás čeká téměř třicet snímků, které zachycují stav na staveništi v průběhu letošního srpna.

Přístupové rampy, které zároveň drží raketu před startem na místě.
Přístupové rampy, které zároveň drží raketu před startem na místě.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Startovací stůl s vysunutou obslužnou plošinou - pro více informací doporučujeme náš článek "Po betonu přichází na řadu ocel a technika"
Startovací stůl s vysunutou obslužnou plošinou – pro více informací doporučujeme náš článek „Po betonu přichází na řadu ocel a technika“
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Stěny jámy, kam míří spaliny ze zapálených motorů
Stěny jámy, kam míří spaliny ze zapálených motorů
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Pohled na čtveřici jistících ramen s přístupovými lávkami z podhledu.
Pohled na čtveřici jistících ramen s přístupovými lávkami z podhledu.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Celkový pohled na aktuální stav startovní rampy
Celkový pohled na aktuální stav startovní rampy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Kosmodrom - to nejsou jen startovní rampy a montážní haly. Je potřeba vybudovat také infrastrukturu - třeba koleje.
Kosmodrom – to nejsou jen startovní rampy a montážní haly. Je potřeba vybudovat také infrastrukturu – třeba koleje.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Pracuje se i v interiérech - zde třeba v přípravné montážní hale
Pracuje se i v interiérech – zde třeba v přípravné montážní hale
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Na stropě budou umístěny jeřáby - musí proto něco vydržet.
Na stropě budou umístěny jeřáby – musí proto něco vydržet.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
V této montážní hale se provádí teprve betonáž podlahy
V této montážní hale se provádí teprve betonáž podlahy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Je potřeba vybudovat i komunikační stanice pro získávání telemetrie z rakety.
Je potřeba vybudovat i komunikační stanice pro získávání telemetrie z rakety.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Na staveništi je stále živo
Na staveništi je stále živo
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Snímek příjezdové železnice z nadhledu
Snímek příjezdové železnice z nadhledu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Startovní rampa pro rakety Sojuz
Startovní rampa pro rakety Sojuz
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Mobilní obslužná věž, která se používá i na kosmodromu v Kourou
Mobilní obslužná věž, která se používá i na kosmodromu v Kourou
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Několik pater zajišťuje dokonalý přístup ke všem částem nosiče
Několik pater zajišťuje dokonalý přístup ke všem částem nosiče
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Celkový pohled na vznikající rampu
Celkový pohled na vznikající rampu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Stavební buňka v okolí vznikající startovní rampy
Stavební buňka v okolí vznikající startovní rampy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Netradiční pohled na mobilní obslužnou věž z podhledu
Netradiční pohled na mobilní obslužnou věž z podhledu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Kompletní pohled na mobilní věž vedle startovní rampy
Kompletní pohled na mobilní věž vedle startovní rampy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Vznikající rampa pro rakety Sojuz
Vznikající rampa pro rakety Sojuz
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Další pohled na budovanou rampu
Další pohled na budovanou rampu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Rampa je větší, než se může na první pohled zdát
Rampa je větší, než se může na první pohled zdát
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Další snímek z nepilotované kvadro- či hexakoptéry
Další snímek z nepilotované kvadro- či hexakoptéry
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Startovní rampa raket Sojuz
Startovní rampa raket Sojuz
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Velmi působivý snímek z nadhledu
Velmi působivý snímek z nadhledu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Rampa pro rakety Sojuz na kosmodromu Vostočnyj
Rampa pro rakety Sojuz na kosmodromu Vostočnyj
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Montážní haly
Montážní haly
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Technické zázemí startovní rampy
Technické zázemí startovní rampy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Staví se i na jiných místech
Staví se i na jiných místech
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Fotka za tisíc slov - před stavbou byly v místě budoucího kosmodromu jen hluboké lesy
Fotka za tisíc slov – před stavbou byly v místě budoucího kosmodromu jen hluboké lesy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Pokud byste měli zájem o bližší informace o technickém zázemí rampy pro rakety Sojuz, můžete si přečíst tento článek. V tomto odkazu pak najdete výpis všech našich článků, které se věnují stavbě kosmodromu Vostočnyj. Snímky použité v tomto článku najdete v originálním rozlišení v tomto albu na sociální síti Facebook.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507222670625_5021857668754646916_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507302670617_4402086691687976768_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507226003958_3182505736990817804_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507286003952_5243479950792580502_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507309337283_8595322028630697089_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507336003947_855598744575956798_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507406003940_3309704239399005609_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507402670607_3543169737832720853_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507506003930_1598305471720482588_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507512670596_2488184724564444469_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507646003916_3954372173880955558_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507656003915_7111615210523069254_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507649337249_7605397206998755160_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507829337231_1054868709596621185_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507756003905_5313272869683794021_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507832670564_4630943954929725025_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507936003887_2124700793904731762_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508039337210_4745399350325931623_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508072670540_436231886783163140_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508076003873_6745850618577490056_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508132670534_3210352385574766426_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508146003866_3368011519603710875_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508139337200_4090798949465455566_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508216003859_2161884606349818338_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508246003856_8073811131710530608_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508259337188_7237895428047247165_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508306003850_1010179854454878995_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508332670514_4889306622601439072_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508392670508_1260863689845920077_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508429337171_7960128368378665633_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508459337168_5765020030470265140_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
18 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
maro
maro
9 let před

Ta mobilní obslužná věž je zajímavá. Úplně jiné řešení než na Bajkonuru. Asi tu bude přece jenom větší zima a horší počasí, takže budou mít technici mnohem víc komfortu než mají u bajkonurské odklápěcí varianty.
A ta hala je fakt macek. Asi počítají s větším množstvím uložených raket…

edemski
edemski
9 let před
Odpověď  maro

IMHO je jednodušší přijet po kolejích s pevnou konstrukcí, než mít hydraulikou poháněné takové ohromné ramena. O tom komfortu v tom „kvádru“ nemluvě 🙂

Radim
Radim
9 let před
Odpověď  maro

Poprvé bylo toto řešení použito u startovní rampy pro Sojuzy na francouzském kosmodromu v Kourou.
Ale sibiřské počasí tu vstupuje do hry, to máte pravdu. Narozdíl od Kourou bude obslužná věž na Vostočném opláštěna.

Tomas Hacek
Tomas Hacek
9 let před

Nadherne fotky, diky!
Jen mne zaujalo mnozstvi budov relativne blizko startovaci rampy. Nevim zda fotky nezkresluji, ale vypada to ze budovy jsou radove stovky metru daleko, zdaleka ne kilometry. (Pokud to tedy nejsou jen ponekud vetsi unimo bunky pro stavare)

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Tomas Hacek

Velká část jsou opravdu jen stavební buňky, ale je pravda, že některé budovy budou opravdu docela blízko rampy.

edemski
edemski
9 let před

Jinak koukám, že v Rusku stále používají žebrové podkladnice se starým drobným kolejivem 🙂
comment image

vedator
vedator
9 let před

oficialna stranka kozmodromu je http://www.vostokdrom.ru, je len v rustine.

podla vyhlaseni sa zacne prvy sojuz-2.1a montovat na vostocnom koncom augusta a prvy sojuz by mal startovat do konca roka, takze sa mame na co tesit.

mimochodom, vie niekto na com stoji, t.j. kde su kontaktne plochy samotneho sojuzu a rampy, plne natankovany sojuz pri starte?

maro
maro
9 let před
Odpověď  vedator

No já mám za to, že ho drží jen ta čtyři odklápěcí ramena, tedy někde uprostřed výšky rakety. Je to i docela logické. Jde o nejpevnější místo stroje, není nutná žádná extrémně pevná konstrukce na nádržích prvního stupně. A ta hlavní hmota „visí“ dolů. Konstrukce samotné rakety je velice lehká. Z těch 300 tun startovací hmotnosti rakety je nějakých 270 tun (!), tedy 90 procent palivo, které je ve všech těch válcích a kuželech dole pod tím uchycením.

vedator
vedator
9 let před
Odpověď  maro

Nevedel som si predstavit ako take male a na prvy pohlad krehke konstrukcie mozu udrzat celu vahu rakety. No, konecne som to vyguglil a mas celkom pravdu. Su to styri ramena, co drzia celu vahu Sojuzu. Dovodom takeho riesenia maju byt silne stepne vetry, ktore by mohli raketku vyvratit.

Tu je odkaz: http://www.nytimes.com/live/international-space-station-launch/letting-go-of-soyuz/

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  maro

Nejpevnější část rakety (která musí unést nejvíc) není střed, ale samotné motory a jejich úchyty do konstrukce. Při startu na ně působí síla dokonce několikanásobná oproti statické váze celé natankované rakety (statická váha + síla vyvolaná zrychlením + odpor vzduchu + vibrace, aby to nebylo tak jednoduché). Obecně se dá říct, že namáhání na rampě je legrace oproti namáhání za letu.
Ariane 5 stojí při startu na pomocných motorech (přesné uchycení jsem nenašel). Podobně to měl řešené Raketoplán. U Sojuzu odklopná ramena zakrývají spodní část stroje, tak z fotek těžko říct.

maro
maro
9 let před
Odpověď  Vojta

Samozřejmě že konstrukce co nese motory musí unést vše, ale jde o to, že ta konstrukce není vyvedena až na okraj kapotáže, kde by se teprve opírala o nějaké patky na rampě tak, aby ty patky nezavazely samotným tryskám, které by se musely při startu kolem nich protáhnout.
To zavěšení je elegantní v tom, že střed rakety je takto namáhán pouze na tah, tedy žádný ohyb, což je z hledika pevnosti nejlepší – nejméně nutného materiálu pro konstrukci, která to má nést. Ramena rampy sice musí být naopak masívní, ale to nevadí, protože ty zůstávaj na zemi 🙂
Ten střed samotný má pak nosnou konstrukci přímo jako součást pláště, takže žádné pevné konstrukce navíc nejsou nutné.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Vojta

Nepřijde mi z konstrukčního hlediska nejlepší, když je část namáhaná jednou v tahu a podruhé v tlaku. Konkrétně čtyři pomocné bloky na raketě takto visí a po zažehnutí ji tlačí opačným směrem. Jasně, raketa není nijak křehká konstrukce (jinak by neodstartovala vcelku), tak ji podobné síly nebudou dělat větší problémy. Rozumím i tomu, že raketa takto lépe odolává větru (jak psal kolega výše) a je samozřejmě staticky mnohem stabilnější, ale žádná jiná konstrukční výhoda mi z toho neplyne. Vyvedení nosné konstrukce na patky kolem trysek motorů není o nic větší problém než vyvedení na prstenec v polovině výšky. Síla je v obou případech stejná.

maro
maro
9 let před
Odpověď  Vojta

Pokud byste trochu rozuměl kovům, tak byste věděl, že pevnost v tahu a v tlaku je u kovů stejná. Tedy to co vydrží v tlaku, rozhodně vydrží v tahu. Prakticky ale v tlaku taková konstrukce jako je válec raketového pláště nebo příhradová konstrukce z trubek uvnitř rakety vydrží daleko míň, protože dřív než překročení pevnosti v tlaku dojde k překročení pevnosti ve vzpěru, což je velmi nepříjemná vlastnost tlačených konstrukcí jakými zrovna dlouhé válcové rakety jsou. Proto u Sojuzu konstruktéři řeší jen tu pevnost trupu ve vzpěru stejně jako se řeší u všech jiných raket, protože když vydrží tohle, vydrží ten tah automaticky taky.
Pro zajímavost, zaručené dovolené zatížení třeba oceli (jasně v raketách se moc nepoužívá) v tahu (i tlaku) je 200MPa. To znamená že na těch 300 tun vám stačí nosný průřez 15000 mm čtverečných. V případě válcového pláště rakety o průměru 3 metrů to znamená plech o tloušťce pod 2 milimetry! V případě duralu je třeba asi polovinu přidat. Ve skutečnosti jde ale o nějakou duralovou voštinu, která má průřez násobně větší, aby odolala vzpěru a případným tlakům paliva uvnitř. V každém případě to tahové namáhání vůbec nemusí řešit.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Vojta

Tak samozřejmě. Rozporoval jsem hlavně Vaše tvrzení na začáku, že jde o logickou konstrukci a že na nádržích prvního stupně není třeba tak pevná konstrukce. Konstrukce prvního stupně pevná být musí už jen kvůli zatížení při startu. Logické je to kvůli povětrnostním podmínkám, konstrukčně je to celkem jedno. Kdyby to bylo až tak výhodné, využívají to všichni. Třeba Rusové u Protonu, u Angary by překážely mohutné pomocné bloky těžších verzí.

maro
maro
9 let před
Odpověď  Vojta

Jasně. Nevyjádřil jsem se moc přesně. Myslel jsem tím právě to vyvedení pevné konstrukce až na tu kapotáž prvního stupně. Asi jako když někdo chce nadzvednout auto heverem, taky nemůže dát ten hever hned pod dveře, ale musí jít až na zesílení na podvozku, které je na to nachystáno.
To řešení opravdu používá jen raketa Sojuz a asi i proto, že je neskutečně „blbuvzdorné“. Ta raketa je na ta ramena prostě jen nasazena a drží jen vlastní vahou. V okamžiku, kdy přestane tlačit, tedy při startu, způsobí protizávaží na druhé straně ramene automaticky odklopení od rakety. Žádná elektronika, žádné motory, žádné synchronizace. Vše jde jen silou gravitace převáženého ramene, o které se raketa přestala opírat. Když to stavěli pro Sputniky a Gagarina, tak asi ještě netušili, že jde možná až o příliš robustní řešení, ale zase když už ho měli, mohli ho s chutí používat i dál.

maro
maro
9 let před
Odpověď  vedator

Tady je vidět jak „visí“ jen na těch 4 držácích:
http://www.cnes-multimedia.fr/animation/Soyouz_Ipad/media/photos/modalbox1/p38283_md.jpg
Ale tady jsou i nějaké pomocné držáky dole k prvnímu stupni:
http://www.cnes-multimedia.fr/animation/Soyouz_Ipad/media/photos/modalbox1/p38744_md.jpg
Ale vypadají spíš jen jako opěrky, které stabilizují raketu a nesou hadice pro tankování paliva do bosterů. Centrální stupeň je tankován zvláštním „chapadlem“ vlevo.

vedator
vedator
9 let před
Odpověď  maro

Vyzera to tak, ze Sojuz je poprichytavany na mnohych miestach. Na spodku rakety to tiez dava zmysel kvoli vibraciam. Kto vie ako by sa raketa roztancovala pocas startu keby dole nebola ukotvena… 🙂

maro
maro
9 let před
Odpověď  vedator

Tak je to opravdu tak, že je stabilizovaná i dole těmi pomocnými opěrkami.
Na tomto parádním videu vlevo je záběr na raketu směrem dolů. Od 48 sekundy videa následujících 15 sekund je vidět to odpojení těch dolních ramen:
https://www.youtube.com/watch?v=vHWDNrrfhnI

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.