sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

AKTUALIZOVÁNO: Japonská zásobovací mise odstartovala

Pokud půjde všechno podle plánu, zažehnou se dnes ve 13:50 našeho času motory rakety H-2B. Jejím úkolem je dopravit na oběžnou dráhu japonskou zásobovací loď HTV-5, která ve svých útrobách ukrývá 4,7 tuny zásob. HTV-5 míří pochopitelně k Mezinárodní vesmírné stanici, ke které by měla dorazit v pondělí po poledni. Posádce na stanici doveze jídlo, oblečení, vědecké experimenty, ale i hardware pro provoz stanice, či pro výstupy do volného kosmu. Japonská raketa startuje z kosmodromu Tanegašima, což slibuje pěknou podívanou, neboť startovní rampa leží velmi blízko pobřeží. V tomto článku máte možnost celý start sledovat živě.

Radim

Díky časovému posunu si výhledy na Pacifik moc neužijeme ;-). Škoda, ten úvodní obrázek nemá chybu. Je vidět, že Japonci mají cit i pro oko…

Odpovědět  Radim

Při startu by měly být vidět okolní skály i pobřeží. Motory to osvítí docela slušně. Aspoň v to doufám.

Michal Bursík

Hmmm… jen kdyby to tu u mě nebyla jen sekvence jeden snímek za minutu 🙁
Nu což… počkám si na záznam.

Odpovědět  Michal Bursík

Záznam dáme do tohohle článku hned, jak bude k dispozici.

Michal Bursík

Jasný. Na vás je spoleh kluci 😉

Díky 🙂

Start velké rakety je vždy vzrušující. Díky kluci že to sledujete a podělíte se. Teď jim držet palce, aby mise byla úspěšně dokončena.

Odpovědět  Racek

Rádo se stalo. Těší nás, že se o tyto zajímavé momenty můžeme dělit s dalšími lidmi s podobným zájmem. 😉

Petr Kasan

Rád bych jako laik položil otázku, proč dorazí zásobovací modul k ISS až v pondělí? Je to dáno umístěním kosmodromu v Tanegašimě, vlastnostmi nosiče, …?
Díky za článek a případnou odpověď. 🙂

Odpovědět  Petr Kasan

Ono se dá říct – protože není potřeba, aby tam dorazila rychleji. Ale zkusím to podat trochu obšírněji. Čím rychleji má loď ke stanici přiletět, tím vyšší nároky jsou kladeny na její navigační systém, řídící počítače i pohonný systém. U Progressů, které létají 4 do roka se vyplatí investovat do vývoje a dosáhnout redukce přeletové doby ze dvou dní na 6 hodin. Ale HTV má omezený počet startů, navíc nenese kritický materiál, u kterého spěchá doručení a proto technici nemusí tolik upgradovat technologie.

Petr Kasan

Díky za objasnění, má to logiku. Něco ke zkrácení letového profilu jsem našel… hádejte kde? 🙂 https://kosmonautix.cz/2015/06/rychly-letovy-profil-k-iss/

Přítel Gůgl, první odkaz. No není to skvělé? Kosmonautix jede!

Odpovědět  Petr Kasan

Tak to nás opravdu těší. 🙂

Odpovědět  Petr Kasan

Dost dobré animace ke zkrácenému letovému profilu Sojuzu jsou i tady:
Akorát si člověk říká, proč by to, zatraceně, nemohlo jít ještě rychleji. Určitě by nebylo nutné čekat ty oběhy na posuny na vyšší orbit. Akorát by se museli víc otáčet, protože by nejenom zrychlovali, ale museli by na některých výškých i brzdit (aby neulítli mimo orbit ISS).

Odpovědět  Petr Kasan

maro: Zupr, díky za link!

maro: Moc pěkný link.
Asi by šlo umístit loď na orbit ISS hned při prvním obletu, ale bylo by to buď a nebo. Kdyby se netrefili (a to je s minimální šancí na korekce pravděpodobné), už by nejspíš neměli palivo na tak velké korekce dráhy (museli by dráhu výrazně snížit, počkat, až na ISS naženou celý jeden oblet a zase ji zvýšit). Nouzové přistání bez spojení se stanicí nikdo riskovat nebude. Takhle pořád zůstává ve hře dlouhá varianta, kdyby se krátká úplně nepovedla.