Fanoušci kosmonautiky netrpělivě vyhlíželi datum 28. června. Odpoledne je v plném proudu a blíží se start sedmé ostré zásobovací mise lodi Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici. Pokud půjde všechno podle plánu, zažehnou se dnes v 16:21 našeho času motory rakety Falcon 9 v1.1 a téměř 70 metrů vysoký nosič se vydá k obloze. Zatímco se pozornost kamer při online přenosu bude upírat k lodi Dragon, všichni budou alespoň v myšlenkách s prvním stupněm rakety, který by se měl pokusit o měkké přistání na novém prámu s (opět) nezvyklým jménem Of Course I Still Love You.
EDIT: Okno s přímým přenosem jsme nahradili záznamem ze startu.
Pokud byste měli zájem o bližší informace k misi lodi Dragon, chtěli byste se dozvědět, co nesla na své palubě a proč byl její úspěch důležitější než když dřív, můžete si přečíst náš článek.
28.6. 21:16
SpaceX bude v dalších hodinách a dnech shromažďovat důkazy, analyzovat telemetrii a případně zkoumat nalezené trosky. Není pravděpodobné, že bychom se dnes ještě dozvěděli nějaké informace. Náš online přenos proto tímto příspěvkem ukončujeme. Pokud by došlo k nějakému posunu ve vyšetřování, budeme Vás informovat formou nového článku. Nic nezkazíte ani sledováním našeho diskusního fóra a Facebookového profilu. Na obou těchto místech budeme okamžitě přidávat všechny nové poznatky. Děkuji tímto všem čtenářům, kteří náš přenos sledovali. Upřímně říkám, že takovéto články nepíšeme vůbec rádi, ale na druhou stranu nás těší, že k nám chodíte pro aktuální informace. Ceníme si Vaší důvěry, ale snad už podobné online přenosy zase dlouho dělat nebudeme.
28.6. 20:57
Zatím je předčasné spekulovat o tom, na jak dlouho zůstanou rakety Falcon uzemněné. Za střídmý odhad můžeme považovat pauzu přes letní prázdniny. Tím pádem by došlo k odkladu tří startů – Jason-3, Orbcomm G2 a SES-9.
28.6.20:50
Je paradoxní, že k nehodě došlo za naprosto skvělých podmínek. Nepamatuji si, kdy naposledy meteorologové před startem dávali pravděpodobnost zrušení startu kvůli počasí 1%.
28.6. 20:43
Jaké zásobovací lodě poletí k ISS v dalších týdnech? Už na 3. července je naplánován start lodi Progress M-28 – Progress se vrací na starý osvědčený nosič Sojuz-U, se kterým nebyly problémy. 16. srpna má na raketě H-II A startovat japonská loď Kounotori. Pokud se tyto dva starty podaří, bude mít ISS zajištěný provoz i pro šestičlennou posádku. V září a listopadu nás čekají další dva Progressy a 2. prosince by měl startovat Cygnus na raketě Atlas V.
28.6. 20:04
NASA už vydala upozornění hlavně pro obyvatele Floridy. Pokud naleznou nějaký pozůstatek po dnešní havárii, měli by se obrátit na číslo 321-867-2121. Každý úlomek totiž může hrát při vyšetřování důležitou roli.
28.6. 19:56
Zpomalený záznam startu, kde je velmi dobře vidět, jak se první problémy objevily na horním stupni.
28.6. 19:51
Mike Suffredini doplnil, že momentálně jsou na stanici zásoby do října. Pokud uspěje Progress M-28M, posune rezervy o další měsíc. Suffredini zároveň dodal, že neví o žádném hardwaru ze ztraceného Dragonu, který by se musel narychlo přidávat do Progressu.
28.6. 19:47
nejméně informací přinesla zástupkyně Federálního leteckého úřadu FAA – Pam Underwood. Stav, který nastal po startu označila za „mishap“, tedy nehodu. Tím pádem se vyšetřování dostalo pod křídla jejího úřadu. Plán je takový, že vyšetřování povede tým sestavený firmou SpaceX a FAA bude na průběh vyšetřování dohlížet.
28.6. 19:44
Přímo na tiskové konferenci byl Mike Suffredini, manažer zodpovídající za provoz ISS. Podle jeho slov je stanice připravena na různé scénáře včetně ztráty zásobovací lodi. Přiznal ale, že tři havárie za rok jsou už trochu mimo předběžné plány. Adaptér IDA bude zřejmě nahrazen druhým kusem. Hovořil také o ztracených studentských projektech. Je to prý škoda, ale studenti tímhle dostali nepříjemnou životní lekci – NASA se jim ale bude snažit vyjít vstříc, aby mohli svůj hardware postavit znovu. Suffredini několikrát zdůraznil, že havárie je vážná, ale nikoliv zničující pro ISS. Celý program jeden dál a není důvod k panice.
28.6. 19:41
Přes videokonferenci se tiskovky zúčastnil i William H. Gerstenmaier z NASA. Hned na začátek podotkl, že zná mnoho lepších míst, kde by chtěl být v neděli, ale hned vzápětí připomněl, že nám dnešek ukázal, jak složité je létat do vesmíru. Havárie lodí Cygnus, Progress a Dragon spolu nijak nesouvisí – jediný společný bod je ten, že létají do vesmíru. Gerstenmaier ve svém projevu pochválil SpaceX za přístup k nehodě i k vyšetřování. Posádka na ISS není ohrožená, zásoby jídla i vody jsou dostatečné. Ztráta je sice významná, ale nikoliv nenahraditelná. Momentálně je výhoda, že jsou na ISS tři lidé, protože dělají méně vědy, takže jim ani ztracené experimenty nebudou chybět. Start lodi Sojuz na konci července by neměl být ohrožen – to ale bude záviset na úspěchu zásobovací lodi Progress M-28M. Na závěr ještě Gerstenmaier poznamenal, že je příliš brzo na spekulace, zda aktuální nehoda ovlivní přípravu soukromých pilotovaných lodí.
28.6. 19:34
Konference se po telefonu zúčastnila prezidentka SpaceX Gwyne Shotwell. Podle jejích slov došlo k selhání ve 139. sekundě letu. První stupeň pracoval skvěle a nebyl s ním žádný problém. Data ale ukazují pokles tlaku v nádržích druhého stupně (viz naše zpráva z 18:02) a právě tímto směrem se bude vyšetřování ubírat. Kromě toho jsme se dozvěděli, že Firma zachytávala telemetrii Dragona ještě chvíli po nehodě. Prezidentka SpaceX si není vědoma toho, že by se při tomto startu dělalo něco jinak, než při minulých, úspěšných misích. Vyšetřování může trvat pár měsíců, ale neočekává výrazné konstrukční změny na raketě.
28.6. 19:01
NASA TV vysílá živě tiskovou konferenci týkající se dnešní nehody rakety Falcon 9.
28.6. 18:55
Konference by mohla začít v 19:00 našeho času.
28.6. 18:33
Tisková konference nezačne dříve než v 18:50 našeho času.
28.6. 18:18
Oprava předchozí desinformace – tisková konference nezačne v 18:30, ale NEJDŘÍVE v 18:30. NASA TV kromě toho zveřejnila záznam startu.
28.6. 18:13
Uživatel našeho diskusního fóra s nickem petrsida vytvořil tento sekvenční obrázek s popisem posledních okamžiků rakety Falcon.
28.6. 18:06
Trosky havarované rakety jsou vidět i na radaru.
28.6. 18:02
Máme detaily nehody! ElonMusk poslal na Twitter tuto zprávu.
There was an overpressure event in the upper stage liquid oxygen tank. Data suggests counterintuitive cause.
— Elon Musk (@elonmusk) June 28, 2015
Překlad: V nádrži na na kapalný kyslík v horním stupni vznikl přetlak. Vypadá to na neintuitivní příčinu.
28.6. 17:49
Elon Musk má dnes možná nejsmutnější narozeniny v životě.
28.6. 17:41
Fanoušci kosmonautiky mají smysl pro humor a věří SpaceX i nadále, což dokládá tento komentář na tweet Elona Muska.
https://twitter.com/juanmlemao/status/615167339068268544
28.6. 17:35
Nejvíce mrzí zničené vědecké přístroje – třeba Meter má vyloženě smůlu – primární kus byl zničen vloni na podzim při havárii rakety Antares a záložní exemplář dnes na Falconu. Tenhle tým má opravdu smůlu.
28.6. 17:29
Je potřeba si klást otázky, jaké následky bude mít aktuální havárie na provoz ISS. Na ní momentálně pobývají pouze tři lidé, takže zásoby vydrží déle, než pokud by byla posádka šestičlenná. Už 3. července má startovat Progress M-28M a v srpnu japonská loď Kounotori. Posádka tedy hladem trpět nebude. Vážnější je ztráta adaptéru IDA-1 pro budoucí pilotované lodě soukromých firem. Druhý kus, který měl startovat na přespříštím Dragonu už dorazil na Floridu. Výroba dalšího kusu by zřejmě nemusela být tak drahá, jako konstrukce těch prvních, jelikož už budou k dispozici plány a projekty.
Dragon je po nehodě uzemněný na zatím neznámou dobu, Cygnus poletí až v prosinci na Atlasu. Samotný Progress nestačí na zásobování šestičlenné posádky. Je proto otázka, zda se bude posádka rozšiřovat na šest členů. Tím ale narážíme na problém „obnovy“ lodí Sojuz. Jejich životnost v kosmu je omezena a bude je potřeba vyměnit – vše komplikuje roční mise Kellyho a Kornijenka. Úřady pravděpodobně připraví také plán na dočasné vystěhování stanice, ale je velmi nepravděpodobné, že by se použil.
28.6. 17:21
Dnes v 18:30 našeho času by měla začít tisková konference, na které by měly být shrnuty základní informace. Nečekejme žádná přelomová oznámení, pravděpodobně půjde o shrnutí toho, co zatím víme. Facebookový profil firmy SpaceX hovoří o anomálii během letu – bez bližšího upřesnění.
28.6. 17:15
Situace je značně nepřehledná a ve hře je mnoho možností – od předčasného zážehu horního stupně až po poškození struktury kyslíkové nádrže na prvním stupni. Zarážející je, že v podstatě nedošlo k explozi, kolem rakety se jen objevil oblak. Podle některých diváků přímého přenosu je na záznamu vidět loď Dragon s uvolněnými padáky. Nemáme ale zatím informaci, zda opravdu došlo k aktivaci nějakého záchranného protokolu a nevíme ani, jak dopadl náklad.
28. 6. 16:50
Elon Musk na svém Twitteru uvedl:
„Falcon 9 experienced a problem shortly before first stage shutdown. Will provide more info as soon as we review the data.“
U Falconu 9 se objevil problém krátce před vypnutím prvního stupně. Více informací poskytnu, jakmile prozkoumáme data.
28. 6. 16:36
Raketa Falcon 9 poprvé v historii selhala. Zatím není jasné, co bylo příčinou havárie. Raketa úspěšně prošla dvěma nejnebezpečnějšími okamžiky letu – maximálním aerodynamickým namáháním a přechodem do nadzvukové rychlosti. V čase T+1:35 ještě středisko hlásilo, že motory prvního stupně pracují správně. Ve výšce 44,5 km v čase T+2:19 se u přední části rakety objevil masivní oblak bílého kouře, vypadalo to na desintegraci rakety v horní části a po několika sekundách se rozpadl i první stupeň. Situaci bedlivě sledujeme a budeme Vás informovat o dalším průběhu.
Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
http://forum.nasaspaceflight.com/…37476.0;attach=831709;image
https://pbs.twimg.com/media/CImSSuDUcAAFrAd.jpg:large
http://s2.postimg.org/j9oe9gcah/CRS9.jpg
bum! 🙁
Konec byl opravdu spektakularni…
Škoda, přál jsem Muskovi, aby měl dnes dobou oslavu narozenin.
Tak zdá sa že tentokrát to nevyšlo.
Musk nebude mať radosť….
Zato ji bude mít ULA. A Rusové teď jistě na fórech hýkají blahem (stejně jako při nehodě Antaresu).
ULA má vlastních problémů dost. 😉
Jaké má v současné době problémy? Snad jen ten, že SpaceX jim přebíral kšefty 😉
No tak to je dost masivní problém, nemyslíte? 😉 Rozhodně horší než něco, co se může snadno ukázat jako relativně jednoduše odstranitelný problém. Představa, že za pět let budu mít nejen polovinu zakázek (nebo ještě méně), ale že ani nemám motor a že moje hlavní konkurence kromě toho stimulovala i konkurenci zahraniční (takže i komerční zakázky ulovit bude ještě těžší), kdežto já mezitím zaspal, to je podle mě problém jak vrata.
Právě proto jsem psal, že z nehody jejího úhlavního konkurenta bude mít radost.
To ale bude iracionální radost, protože jejich budoucí obtížnou situaci to nijak nezmění…
Lidské emoce jsou často iracionální…
: (( tak toto by mohl být problém..
Očekávám spoustu „erudovaných“ komentářů, že komercializace kosmonautiky je chyba a pod.
To snáď nie.Poruchy sa nevyhnú nikomu.
Predsa len vyniesť akýkoľvek náklad na obežnú dráhu je mimoriadne náročné.
Spíš se obávám, že to definitivně opozdí lodě pro posádku.. I když třeba z toho naopak něco vytěží Boeing??
Tak ULA je zatím v pohodě. Tam by zpoždění být nemuselo, ale SpaceX teď bude mít docela krušné chvilky.
Pozdě, tohle už prohlásil nějaký idiot při nehodě Antaresu (je to slyšet na pozadí v jednom z videí pořízených ze zóny pro novináře). 😉
A to ani pořádně nevybouchnul, prostě zmizel…
Chudák Musk 🙁
Prípitok mu asi chutiť nebude.
Škoda tej lodi.
Na ISS budú jesť sucháre, kým priletí Progres
A navyše strata toho spojovacieho uzlu.
lehkost bytí je v čudu… ale on to nevzdá
tohle je jeden (dražší) způsob jak se zbavovat nebezpečného pocitu rutiny
SpaceX se z toho otřepe, stejně jako se teď otřípá Orbital, třeba i rychleji, Musk je energický člověk.
Ale kdo bude, kruci, zásobovat ISS??? Cygnus mimo, Rusové mimo, teď i Dragon …
Snad se Rusové skutečně vrátí v červenci do provozu a spásný bude asi srpnový start japonské HTV.
Možná by ESA měla znovu obnovit ATV.
To by mohla! Poskládat ATV-6 z náhradních dílů : )
Ak sa Progres neposunie na neskorší dátum, aby stihli presunúť náklad ktorý poletí prednostne.
Elon, You’ll Make It!
Don’t worry…. by Happy birthday!
Bill
Ta ztrata adapteru nebude az tak vysoka. Z debaty na NasaHD pred startem vyplynulo, ze se sice do vyvoje napumpovalo hodne penez ale koncova cena adapteru az tak vysoka neni. Co je se ted asi bude vic resit je uz tak opozdene zasobovani ISS. Je to skoda, takove pekne pocasi bylo, at uz pro start tak i pro pristani :/
Iste adaptér sa vyrobí znovu, ale to oneskorenie nikoho nepoteší.
No tak mezitím pošlou ten druhý kus, než vyrobí ten třetí. 😉 A testy lodí snad taky nebudou potřebovat již oba kusy na místě.
Možná na lince prohodili omylem rakety – tahle měla letět s Dragonem pro posádku na test přerušení za letu… vtip.. Škoda, že nákladní Dragon taky nemá záchranný systém, že by místo prvního stupně přistála na plošině loď s nepoškozeným nákladem : ))
Mně se skoro zdá, že se druhý stupeň aktivoval předčasně, právě aby rychle dostal loď od explodující rakety, ale nevím jestli to vůbec mají takhle zařízený a jestli by to pomohlo v záchraně.
Uvidíme.. tiskovka v půl sedmé.. já jdu zatím taky s něčím havarovat na Kerbin 😉
Druhý stupeň nemá dost tahu na to, aby dostal cokoli od explodující rakety rozumnou rychlostí, navíc by zážeh jeho motoru v interstage pravděpodobně zničil jeho trysku.
Presne.Ak sa nemílim Falcon používa cold separation, takže čakať kým sa vypne prvý stupeň asi nemá zmysel.
A druhý stupeň je upravený pre lepší ťah vo vákuu.
Tak to by asi nešlo.
Ako by nákladná loď pristála aj s nákladom?
Pristáva na padáku, takže na plošinu asi nie a určite nie plne naložená.
Taká flexibilita je hudba ďalekej budúcnosti.
Viete niekto akú váhu je dragon schopný doviesť naspäť?
další z řad selhání , tady je něco špatně , tolik havárií co je za poslední rok není ani normální
Kosmonautika se zatím pořád nedostala z malých čísel, takže nepravidelnosti ve statistikách tam prostě budou.
Jakože konkurenční sabotáže ? … to snad ne … ikdyž …
To mi přijde jako zcestná myšlenka.
Já se přiznám, že mne sabotáž při pohledu na video napadla. A Musk teď píše, že „overpressure in second stage oxygen tank“…
Cituju to trochu blbě, viz Twitter… Ale význam je dobře.
Prosím netahat sem konspirace… Děkuji
Nad tou sabotáží jsem taky přemýšlel, stačí jeden infiltrovanej a při tak složitém systému to může stačit… jde tu o velkou spoustu peněz, určitě bych to měl jako jednu z vyšetřovacích hypotéz… uvidíme
Jasně a nikdo jiný to neodhalí při všech těch kontrolách…
Ta raketa se skládá ze spousty tisíc součástek, je rozhodně pravděpodobnější, že některá selže, než že to byl sabotážní nebo dokonce teroristický čin.
kdo kontroluje kontrolora?
Já bych byl směrem těchto úvah opatrný. Neříkám, že něco není možné, ale některé možnosti jsou v teoretické řadě pravděpodobnosti až hodně vzadu. Stejně jako jsem narazil na otázku, zda to náhodou nemohli být teroristé. Obě tyto možnosti podle mého názoru patří až na konec výše zmíněné řady možností, které přichází v úvahu.
souhlasím s Vámi, je to až na konci té řady možností… a přemýšlel jsem o tom hlavně proto, že si to ze své pozice nedovedu zatím nějak jinak zdůvodnit…. musíme počkat
nevím, jestli jste si všimli, ale jednu chvili se objevil oheň někde na vrcholu, ale asi to byl jen nějaký aerodynamický jev, protože následné pohledy z prostoru mezi 1. a 2. stupněm neukázaly nic abnormálního
Pravděpodobně to vypadá na rozpad konstrukce kyslíkové nádrže v horním stupni, což by vysvětlovalo ten rozptýlený bílý mrak. Oheň, který byl vidět pochází z motorů prvního stupně (pokud tedy nemáte na mysli něco jiného, čeho jsem si nevšiml.
Nevím proč, ale když jsem si před startem přečetl, že poletí dnes, protože má narozeniny, tak jsem si vzpomněl na sovětskou kosmonautiku a její: Musí letět, protože je výročí….něčeho….
Tenhle start se na Elonovy narozeniny posunul spíše jen náhodou. 😉
Jak kdysi Elon vtipně poznamenal, závada bude odhalena a odstraněna, aby příště mohlo selhat něco jiného. Upřímně, s tím se počítá, jinak by se nedělaly Pad abort testy a záchranné systémy pro kabinu posádky. Jde jen o to, aby lidé přežili. Nosič vem čert. Teď bych čekal od Elona jako logický krok motory Superdraco i na nákladních Dragonech kvůli minimalizaci škod na nákladu.
Tak pokud budou chtít ve SpaceX splnit zadání nového výběrového řízení na dopravu nákladů na a z ISS tak budou muset pořešit přistávání Dragonu na pevnině, protože se v požadavcích výrazně zkrátila doba na vyzvednutí nákladu z návratového modulu po přistání.
Moment, on ještě někdo jiný umí s nákladní lodí „vyzvednutí nákladu z návratového modulu po přistání“? Ne jen rychle, ale vůbec? Nebo je to nová klauzule na podporu Dreamchaseru? 😉
Pokud je toto zadání výsledkem lobbování, tak by to spíše ukazovalo na Boeing, který u nákladní varianty CST-100 tuto „vymoženost“, tedy možnost přistávat na pevnině, všemožně vyzdvihuje…
No a příznivci osekání peněz pro soukromé kosmické lodě v americkém Senátu mají nalito na smeč 🙁
po 18 úspěšných startech bez desetiletí zkušeností… rozumný člověk musí chápat, že Spacex je fenomén a výborná (konkurenční) alternativa… teď prostě jen pár lidí v senátu zpozorní…. rozdělení budou na dvě části…. ti co budou tiše držet palce a ti co budou čekat na další závadu
taky je třeba toto vztáhnout ke všemu současnému dění kolem nás… karavana kráčí dál
Na zpomaleném videu je vidět odlétávající Dragon…
https://youtu.be/fTom8xVzFdo
Teď v Událostech ČT: „Dnešní fiasko je pro firmu již třetí v řadě. Předešlé rakety skončily v Atlantiku.“ Ach ti novináři…. 🙁
To zamrzí, zvlášť když jde o ČT. Chybovat může každý, ale taky se mi to nelíbí.
No právěže je to v ČT, tak mě to nepřekvapuje.
Tvl. to jsou fakt kokoti.
Nemám slov 🙁
Vážený redaktor(ka) asi někde četl(a):
… „3. případ neúspěšného doručení nákladu na ISS za poslední rok“…
a
… „třetí neúspěšný pokus o přistání prvního stupně v Atlantickém oceánu na speciální plošině“ …
a bylo vymalováno. To se dá pochopit.
A nebo je to klasický pokus o bulvár, který od ČT z principu mrzí.
No, poslední cca tři roky už rozdíl mezi čt a bulvárem nevidím. Bohužel. Nebývalo to tak.
No, co říci, to se prostě stává, ne že ne. Akorát jich za poslední rok bylo víc, ve spojitosti s ISS rovnou tři.
Nicméně, pro něco je to i dobré. Trošku to některým opraví sebevědomí a některým zase řekne, že na vavřínech se spát nedá. Takže, jsem pevně přesvědčen, že tohle se dlouho opakovat nebude. Zůčastnění si dají sakra pozor …
Škody? Jistě, zhoršené zásobování, výpadek min. jedné mise, důkladné prověrky při analýze chyb, ev, konstrukční úpravy, no a co by mi bylo nejvíc líto, možné zpoždění pilotovaného Dragona, aby bylo minimalizováno riziko.
No jo, ona ta raketa je vlastně zařízení pro řízený výbuch :-)) tak se nedivme, když to občas nevyjde. Já pamatuji doby, kdy havarovaly dvě ze tří a kdy Vostok, kterým pak letěl Gagarin měl jen dvě úspěšné zkoušky po několika předchozích neúspěších. Dnes jsme přece jen dál.
Obávám se, že tímto se start Falconu Heavy posouvá na neurčito…
Je to bohužel dosti pravděpodobné.
Hodně se mluví o ISS a F9H, ale také je tu doslova nabitý itinerář Sp.X s komerčnímy starty pro letošek a další roky .. Otázka jaký to bude mít dopad včetně zákazníků atd.. Hodně asi záleží na povaze příčiny selhání..
Uvidíme, co přinesou další dny. Každopádně Falcony teď budou pár týdnů uzemněné.
Podle Gwynne Shotwell snad dokonce několik měsíců ; (
To nemusí být vždycky mínus. Co by třeba taková Mercury-Redstone 1 dala za pořádné uzemnění… 😀
Vzpomínám matně, neřešil se před nějakou dobou u Sp.X nějaký problém s tlakovými nádobami s plynem pro tlakování hlavních tanků ?? A nejsou tyto nádoby uvnitř tanků ? ..
Tehdy šlo o závadu na nádržích pro tlakovací helium. Uvidíme, co ukáže další vyšetřování – zda byla závada na nich, nebo přímo na kyslíkové nádrži. Jinak tyto nádrže na helium se nachází mimo nádrže se zkapalněným kyslíkem. Rozhodně nejsou uvnitř nich.
Jasně, díky .. Teď jsem si přečetl info že lajna s kyslíkem z LOX nádrže vede středem RP nádrže. Asi jsem si to po delší době špatně pospojil ..
A on nám hapal,že? Američtí kámoši se vysmívali pádu dvou ruský, strojů a mají to tu taky.A ve větší míře než Rusku. Dobře jim tak.
Vážený pane, s těmito názory si u nás na blogu dejte hezky zpátečku. Nemám tušení, kdo se komu posmíval při ruských haváriích, ale u nás na webu to nebylo. My politiku do kosmonautiky netaháme, tak to prosím, respektujte i v komentářích. Na takové komentáře tu totiž nejsme zvyklí. Diskutujte k tématu. Nehody ke kosmonautice patří – bez ohledu na to, zda jde o ruské, americké, čínské nebo evropské stroje. Náš portál se věnuje technice. Respektujte to a nechte politické názory za dveřmi, děkujeme za pochopení.
Přesně tak. „Politika nás jen zdržuje“. Tuhle větu měli pronést Leonov s Kubasovem, když se ve státech společně připravovali na Sojuz-Apollo. Aspoň to tak píší Deke a Alan ve své knize „Cíl Měsíc“.
Není vhodnější věty, kterou bych se přidal k Vašemu názoru, Dušane.
Já bych všechny ty politiky zakázal 😉
Bohužel, je to naopak. Bez politiky by ani jeden neletěl, nebylo by proč.
Ve větší míře? Jaký je rozdíl v „míře“ např. mezi posledním selháním Protonu a nyní Falconu? Dle mě žádný.
Vzhledem k tomu, že Rusové mají poslední dobou asi tak tři incidenty/havárie za rok, tak tyhle vaše kydy skutečně nejsou na místě. 😀
Zajímalo by mě, jakou šanci by měla posádka, kdyby na špici byl Dragon 2. Hádal bych, že celkem slušnou, protože něšlo o příliš destruktivní výbuch. To se ostatně ukáže, až vyloví trosky. Třeba ani tento Dragon nebyl výbuchem až tak vážně poškozen a jestli zvládl otevřít padáky, mohl by být i relativně vcelku.
Nicméně, kdyby došlo k většímu výbuchu podobně jako u Challengeru (tedy náhlá destrukce obou nádrží druhého stupně a následný výbuch uniklé směsi), zvládl by se Dragon 2 odpoutat dostatečně rychle?
U této nehody by zřejmě bylo dost času na odlet, na tom se shodují všichni komentátoři. U destrukce ve stylu Challengeru – tam jde o to, jak citlivé jsou senzory a jak dokáže řídící PC vyhodnocovat aktuální data. V součtu záleží na tom, jak brzy před výbuchem dostane počítač informaci, že data jsou mimo limity a je potřeba zahájit zážeh.
Astronauti z Apolla by údajně neměli šanci v případě havárie brzy po startu. Což možná souvisí s počítačem na palubě, který z dnešního hlediska za moc nestál.
U Apolla bude tahle hypotéza souviset spíš s tím, že při explozi takového kolosu, jako byl Saturn 5, by došlo k vytvoření ohromného mraku hořícího paliva a odlétajících trosek rakety, které mohli kabinu Apolla vážně poškodit. Saturn 5 měl krátce po startu ještě stále minimální rychlost, což by asi zvyšovalo pravděpodobnost poškození kabiny odlétající od ní pomocí záchranné věžičky. Trosky nosné rakety by nebyly brzděny/strhávány proudem okolo rychle proudícího vzduchu dolů, pryč od unikající kabiny s astronauty, ale rozlétly by se s velkou rychlostí a razancí do všech směrů a mohli zasáhnout a vážně poškodit cokoli v poměrně velkém dosahu.
K rychlosti destrukce nosiče by nepřispělo ani nízké přetížení, které krátce po startu na celou konstrukci působí.
Od okamihu, ked sa objavili viditelne problemy do destrukcie bol dostatocne dlhy cas, posadku by celkom iste zachranili. Co ma vsak na tomto zlyhani fascinuje je, ze po Falconovi ani Dracovi neostalo vela trosiek, on jednoducho zmizol-bol a v nasledujucich sekundach nebol. To ja povazujem za totalnu destrukciu 🙂
Je velka skoda, ze to SpX postihlo, no aj ti najuspesnejsi maju uspesnost cca 96%. Dufajme, ze to SpX posunie dalej, k bezpecnejsej doprave.
Pokud bych měl na téhle nehodě najít alespoň náznak něčeho dobrého, tak je to to, že se problém neobjevil na prvním stupni, který SpaceX hýčká a piluje k dokonalosti. V případě závady by se musela konstrukce měnit a nebylo by to snadné. Naopak na horním stupni je prostor pro modifikace dostatečně široký.
absolutny suhlas. prvy stupen je zatial spolahlivy, hoci este nepristal.
je az neuveritelne, ako rychlo sa SpX podarilo dat do prevadzky nosic, ktory si hned kazdy oblubil a bol aj spolahlivy.
teraz ma napadlo, ze hadam za vcerajsiu nehodu nebude zodpovedne ‚kazitko‘, ktore SpX navrhlo samo a nie je milionkrat certifikovane a odskusane 🙂 (debata o ‚lacnych‘ suciastkach tu bola pred par tyzdnami)
To kurvítko tam určitě propašoval zlý záškodník 😉
Kdepak záškodník, do bezpečnostního ventilu LOX nádrže horního stupně prostě zalezl nějaký ten rus domácí a přimrzl. 😉
Trosek asi bylo obvyklé množství. Na videu nejsou moc vidět, protože raketa je v té výšce už relativně malá a hodně zamlžená vlivem atmosféry. To, že není moc vidět, je spíš tím, že expoze byla malá a většina paliva neshořela (to by vytvořilo nepřeklédnutelnou ohnivou kouli). Navíc vybouchl druhý stupeň, který je podstatně menší než první. Odhalený první stupeň pak nejspíš roztrhaly aerodynamické síly.
„Odhalený první stupeň pak nejspíš roztrhaly aerodynamické síly.“
To mi ani nepřišlo, spíš to vypadalo na automatickou aktivaci FTS nebo něco takového.
Dragon přistál!!!
Já vůl, kolega nahodil starou stránku a já si neověřil datum. Pardon…
Skoda, preskoda 🙁
Neuškodí táto nehoda Falconu pri vynášaní armádnych stelitov?
Falcon 9 už úspěšnou certifikací prošel a armádní satelity vynášet může. Oficiální problém tedy nemá. Snad jen utrpěl určitou míru ztráty nálepky bezchybného nosiče. To je ale problém osobního pohledu některých představitelů armády a letectva. Nic, co by ohrozilo budoucí zakázky.
Když armáda skousla i Titan… 😉 Myslím, že F9 do první vojenské zakázky stejně ještě čeká spousta času, takže tohle by problém být neměl.
Těžko soudit, ale nosič už certifikaci má, navíc se jedná o první havárii rakety Falcon 9 v historii. Nemyslím, že to bude mít nějaký výraznější dopad.
Včerajší deň s haváriou Falconu sa dá nazvať Bad Day. A ešte k tomu zomrel aj Chris Squire, basgitarista z Yes.
Ja verím tomu, že SpaceX práve tu ukáže svoju vnútornú silu a dajú sa dokopy veľmi rýchlo. Prajem im to!
V jednom rozhovoru Elon říkal, že jeho nejoblíbenější moto je: „Když procházíš peklem, nepřestávej jít dál.“ Takže ho to dle mě spíš vyburcuje ještě k větší aktivitě.
… Winston Churchill, je to jeden z mých oblíbených citátů.
A kruci, po dni a půl sednu k počítači, myslím si, že po havárii Falconu se nemůže už nic horšího stát a tady na mě bafne Váš příspěvek o Chrisi Squireovi…
Tak to je tedy opravdu bad, bad day… 🙁
Nevím co se pořád montujete do rusů,je to už vážně trapný.Studená válka je ve vašich mozcích nebo co?A co tu pořád melete o sabotáži už vůbec nechápu.Hrajete si tady na odborníky ale stále vám unikají základní věci.Jo a nejsem rusofil kdyby to někoho zajímalo a měl další z řad hloupých poznámek na které jsem už totálně alergickej.
Komentář čeká na schválení-co to má znamenat?to už je cenzura a selekce nehodících názoru už i tady???Bože
Jedná se o běžnou ochranu proti spamu a robotům. Jestliže se jedná o příspěvek z adresy, která se ještě v sekci komentářů neobjevila, je vyžadováno schválení. Mám pocit, že je tato ochrana zrušena po pěti komentech (nebo deseti? Náš šéfredaktor by Vám dal přesný údaj). Tolik ke schvalování komentů.
Rozhodně se však jménem celé redakce musím ohradit proti slovu „cenzura“. Tu jsme tady nikdy neprovozovali a nehodláme tak činit ani v budoucnu. Vítáme však, pokud se diskuze vede ve věcné rovině bez zbytečných, zejména politicky podbarvených, výkřiků. I v diskuzích pod články, jež tematicky do politiky zasahují, jsme rádi za věcnou a civilizovanou diskuzi. Zkuste se, prosím, těchto pravidel držet. Díky!
S druhou polovinou se mohu beze zbytku ztotožnit. Opravdu si u nás zakládáme na věcném komentování aktuálního stavu bez rozdílu, zda jde o Rusko, Čínu, Evropu či USA. Všem měříme stejně jak na poli úspěchů, tak neúspěchů. To stejné očekáváme i od diskutujících. Opravdu nestojíme o zbytečné zatahování politiky někam, kam rozhodně nepatří.
K první části, tedy ke schvalování komentářů – po schválení prvního komentáře je uživatel automaticky shledán „nerobotem“ a jeho příspěvky se ukazují okamžitě.
Ups, omlouvám se za dezinformaci. 😀