sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Už zase ten padák …

NASA včera již podruhé vyzkoušela technologii nafukovacího štítu s nadzvukovým padákem LDSD (Low Density Supersonic Decelerator), který by měl v budoucnu umožnit přistávat na Marsu s mnohem těžšími náklady, než je možné dnes. První pokus proběhl téměř přesně před rokem a všechno běželo dobře až do chvíle, kdy se náporem roztrhal padák. Druhý pokus včera probíhal přesně podle stejného scénáře – vynesení balónem do výšky téměř 40 kilometrů, odpojení, zapálení raketového motoru, nafouknutí postranních vzduchových vaků, vystřelení padáku. Bohužel i tentokrát došlo k jeho roztrhání. Řídící týmy přesto neztrácí naději. Analýzou nasbíraných dat a kamerových záznamů ve vysokém rozlišení, které jsou uložené na palubě by chtěli přijít závadě na kloub.

Během pokusu docházelo k přenosu videa v nízkém rozlišení – kvůli nižším nárokům na objem dat. Video není špičkové, ale člověk si s jeho pomocí udělá představu o průběhu celé zkoušky. Pokud byste měli zájem o bližší informace o celém projektu, můžete si přečíst náš starší článek.

Zdroje informací:
http://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://pbs.twimg.com/media/CHArYkQUYAArAQs.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

To je klasický vývoj a průzkum bojem. Tuším, že když vyvíjeli padák pro MSL, tak se jim při jednom pokusu v tunelu také roztrhl. Sice v dalších několika případech vydržel, ale to nestačilo. Několikrát to ještě zkoušeli a stále vše v pořádku. Prostě k vzteku. Přitom potřebovali toto roztržení pořádně rozfázovat a analyzovat, aby si padák nevybral špatnou chvíli zrovna u Marsu. Nakonec se ho tedy roztrhnout podařilo a paradoxně nastal jásot v řídícím centru 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před

To je pravda. Tady se ukazuje, proč NASA tak zuřivě zkouší – pokud vychytá mouchy na Zemi, je pravděpodobné, že v ostrém provozu už to bude brnkačka.

Petr Dolejsi
Petr Dolejsi
9 let před

Me prijde zajimava ta faze se spustenym raketovym motorem – to vypada, ze to neni vubec stabilizovane a leti to na vsechny strany, proc se to tak toci/kyve ? To je fakt spravne ?

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Petr Dolejsi

Podle záznamu je celek stabilizován při chodu motoru rotací, na jednom místě komentáře se mluví že je „spin good“ . To je nejstarší, avšak také velmi účinný způsob stabilizace.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Racek

Máte pravdu – „talíř“ je při práci motoru stabilizován rotací.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

Takže SIAD se podařilo nafouknout, padák vypustit a ten selhal. A LDSD jako celek opět vylovili nepoškozený?

Honza
Honza
9 let před

Ten balón není žádnej drobeček. Pro představu je 6x větší než legendární vzducholoď Hindenburg. Jenom hélium by do něj u nás stálo dvacet milionů korun. A k tomu ještě cena samotného balónu…

Dostat třítunovou placku stíhačkou někam do 20 kilometrů a použít o fous silnější raketu by přece přece mělo vyjít mnohonásobně levněji. Nebo už NASA nemá pořádný letadlo?

Ono po sedmdesáti letech intenzivního výzkumu horních vrstev atmosféry, pokusech při nadzvukových rychlostech, po desítkách letů X-15, po raketoplánech a navíc v době neuvěřitelně výkonných superpočítačů schopných modelovat kde co, je docela smutné, že se to ani napodruhé nepovedlo.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Honza

Stíhačka by to jen komplikovala. Dostala by se jen do poloviční výšky oproti balónu, raketový motor by musel být silnější, nést více paliva – sestava by byla těžší. Balón má navíc oproti stíhačce menší horizontální rychlost. Každopádně se ukazuje, že namodelovat něco je jedna věc a realizovat druhá. Podmínky v těchto rychlostech jsou opravdu extrémní.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Honza

To zařízení má opravdu mizernou aerodynamiku pro let v nižších vrstvách atmosféry. Stíhačka by s tím měla dost velké problémy. Spíš se dívím, že nepoužili na náplň balónu mnohem levnější vodík. v takto kontrolovaném prostředí by mělo být riziko vznícení zanedbatelné.
Druhá věc je, jestli je padák pro Mars opravdu vhodným zařízením. Jestli nezkusit zpomalit o atmosféru normálně pomocí tepelného štítu a dosednout už jen s raketami, které jsou tak jako tak nezbytné, protože zpomalení padákem na měkké přistání na Marsu nestačí.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před
Odpověď  Vojta

Řekl bych, že použití padáku je pro Mars velmi vhodné. Jsou s ním dobré zkušenosti. Zatím pokaždé byl při pokusu o přistání padák použit a  doplnily ho buď airbagy nebo trysky. Otázka je, jak by to fungovalo, kdyby měly trysky zpomalovat sestavu v plné rychlosti včetně rozpáleného tepelného štítu, což je docela drsné prostředí.

Vojta
Vojta
9 let před

Myslel jsem systém podobný Crew Dragonu (ve verzi přistávající bez padáku), který také zpomaluje i s tepelným štítem. Štít by teoreticky po dostatečném zpomalení šel odhodit, aby se sestavě resp. jejím raketovým motorům odlehčilo. Rychlost po zpomalení štítem bude na Marsu sice vyšší (hádal bych podle testování padáku kolem Mach 4 kdežto na Zemi pod Mach 0.5), ale to není nic, s čím by si raketový systém neuměl poradit. Otázkou je potřebné množství paliva vzhledem k hmotnosti padáku. Řídící systém bych po úspěchu Sky Crane s Curiosity považoval za solidně otestovaný.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

V současné době je padák podle mého názoru jediný možný prostředek. Přistávání výhradně pomocí trysek není pořádně vyzkoušeno ani na Zemi. Navíc přece jen příletová rychlost k Marsu je o něčem jiném než s jakou se vstupuje z nízké oběžné dráhy do atmosféry Země. MSL vstupovala rychlostí 4000 m/s a štít se oddělil až když rychlost sestupu klesla na 125 m/s. Motorický sestup pomocí Sky Crane začal až při asi 80 m/s., což podle mého názoru nemůžeme pokládat za prověření možnosti motorického sestupu úplně bez padáku. Třeba to vidím špatně, ale těch pohonných látek by bylo potřeba opravdu hodně. Navíc když už se padák správně rozvine (a to se zatím daří), tak až do jeho oddělení nemá co selhat.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.