sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-48)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Maxar Intelligence

    Společnost Maxar Intelligence vydala nový mapovací produkt vyvinutý s využitím umělé inteligence Ecopia, který převádí družicové snímky do detailních 2D a 3D map. Produkt s názvem Vivid Features kombinuje archiv družicových snímků společnosti Maxar se softwarem umělé inteligence od společnosti Ecopia

    Novaspace

    Novaspace s podporou regionu Occitanie pořádá ve dnech 12. a 13. května 2026 v Toulouse ve Francii inaugurační Vesmírný summit pro odolnou budoucnost. Toto mezinárodní setkání shromáždí více než 500 lídrův oboru, politiků a vedoucích pracovníků z průmyslu a koncových uživatelů z celého globálního řetězce v oblasti vesmíru.

    GHGSat

    Společnost GHGSat plánuje rozšířit svou konstelaci monitorovacích a analytických služeb skleníkových plynů o 47 milionů kanadských dolarů formou vlastního kapitálu a půjčky.

    Anduril

    Společnost Anduril, která se zabývá obrannými technologiemi, a startup pro vesmírnou dopravu Impulse Space se připravují na demonstraci autonomního setkání a přiblížení na geostacionární oběžné dráze Země. Test je plánován na rok 2026.

    SpaceX

    SpaceX očekává, že začne testovat služby přímého přenosu dat do zařízení s využitím nově získaného spektra od společnosti EchoStar již koncem příštího roku.

    Swissto12

    Společnost Swissto12 dokončila předběžné posouzení návrhu své první družice Neastar-1 s přímým připojením k zařízení. Švýcarský výrobce malých geostacionárních družic to oznámil 15. září.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    AKTUALIZOVÁNO: Druhý pokus o vypuštění Dragonu

    Včerejší pokus o vypuštění soukromé rakety Falcon 9 v1.1 s šestou operační zásobovací lodí Dragon pro ISS ztroskotal na počasí. Bouřkové mraky totiž překročily hranice šestnáctikilometrového okruhu kolem startovní rampy, což podle bezpečnostních pravidel znamená jediné – kvůli riziku blesků se nesmí půl hodiny startovat. Tím pádem se propáslo vhodné startovací okno a pokus se odsunul na dnešek. Pokud půjde všechno podle plánu, zažehne Falcon své motory ve 22:10 našeho času. V našem článku můžete sledovat živý přenos.

    Pokud dnes Falcon odstartuje, bude se jednat o:

    17. start Falconu 9 od roku 2010
    22. start rakety z rodiny Falcon od roku 2006
    16. start Falconu 9 z mysu Canaveral
    12. start verze Falcon 9 v1.1
    11. start verze Falcon 9 v1.1 z mysu Canaveral
    4. let Dragonu na Falconu 9 v1.1
    7. let SpaceX k ISS
    9. start Falconu 9 za denního světla
    4. start Falconu 9 v roce 2015
    8. let lodi Dragon
    6. start z mysu Canaveral v roce 2015

    EDIT: Video s přímým přenosem jsme nahradili záznamem startu.

    Zdroje obrázků:
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/04/16515550983_63a51758a3_z.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    39 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Coffin Corner
    Coffin Corner
    10 let před

    Tak podle reakcí lidí v řídícím středisku to vypadá že to s přistáním prvního stupně zase nevyšlo. Ale třeba se pletu…

    asdf
    asdf
    10 let před
    Odpověď  Coffin Corner

    Chytali se tam za hlavu, ale ostatní za tím sklem tleskali, tak nevím…

    David Literák
    David Literák
    10 let před
    Odpověď  Coffin Corner

    Rocket landed on droneship, but too hard for survival. 🙁

    obereiter
    obereiter
    10 let před

    Tak nevim kde se daji sehnat aktualni data. Nasa pristani na plosine nevysila. Na spacex jsem to nenasel.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  obereiter

    Máme informace z Twitteru Elona Muska. Stupeň zřejmě trefil přistávací plošinu, ale přistání bylo zřejmě tvrdé na to, abychom mohli mluvit o úplném úspěchu.

    obereiter
    obereiter
    10 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Tak to je skoda doufal jsem ze jim to tentokrat vyjde:-(

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  obereiter

    Takových nás bylo víc.

    Asdf
    Asdf
    10 let před
    Odpověď  obereiter

    Zajímalo by mě, na co to svedou tentokrát 😉

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Asdf

    Příčinou bylo zřejmě to, že klesající stupeň měl příliš vlekou boční rychlost a překlopil se.

    Asdf
    Asdf
    10 let před
    Odpověď  obereiter

    Zřejmě budou muset zvětšit ty výklopné nohy.

    David Literák
    David Literák
    10 let před

    Ty by ses trefil vertiálně s raketou s motory dole padajíc z hranice vesmíru na bárku někde v oceánu? Myslím že tohle je mega sukces … co tam čtu, tak by mohla být na vině přílišná snaha nosiče o korekci na přesný střed plošiny …

    David Literák
    David Literák
    10 let před
    Odpověď  David Literák

    To byl koment pro Asdf

    Asdf
    Asdf
    10 let před
    Odpověď  David Literák

    Ne netrefil, proto se taky necpu do kosmonautiky 😉

    Ale jinak to nemusíš brát tak vážně, prostě něco za neúspěchem určitě bude muset být 😉

    David Literák
    David Literák
    10 let před
    Odpověď  Asdf

    No to každopádně, ale že by se zrovna spaceX museli vymlouvat, to si nemyslím … zvláště ve věci přistání prvního stupně, protože tam až tak nejde o reputaci u zákazníků, ikdyž také trochu, ale hlavně mají v rukávu prvenství – což je asi univerzální odůvodnění čehokoliv 🙂 A vůbec, na spaceX mi nešahej, až jednou budu velkej, tak tam půjdu pracovat 🙂

    jb
    jb
    10 let před
    Zdenda
    Zdenda
    10 let před
    Odpověď  jb

    Prekvapuje mne, jak rychle jde k zemi a zabrzdi az na posledni chvili a jeste intenzivne koriguje pozici. To spolu s nutnosti pristat presne na malem prostoru si zrejme bude zadat jeste vic paliva. Jak to ma byt s tim pristanim na zemi, chapu, ze to vyzaduje zmenu trajektorie a prelet nad obydlenymi oblastmi, jsou nejake pokroky v tomto smeru?

    vedator
    vedator
    10 let před
    Odpověď  Zdenda

    kedze prvy stupen nenensie ziadny citlivy naklad, pretazenie moze byt ‚lubovolne‘-pribrzdit na poslednu chvilu je preto uplne v poriadku. cely zostup je riadeny naklapacimi mriezkami a pri kombinacii vzdialenost-rychlost+presne navadzanie+priaznive pocasie je velky uspech trafenia na ASDS. pri pristavani na ASDS potrebuju vychytat vsetky muchy, aby ukazali, ze v buducnosti mozu bezpecne pristavat na pevnej pode. Elon je vzdy opatrny a pri kazdom doterajsom pristati odhadoval sance na uspech do 50%. statisticky by dalsi pokus mal skoncit uspechom, inac bude musiet percento znizit 🙂

    zaujimalo by ma, ci aj pri prevrhnuti prveho stupna na ASDS, aspon ciastocne dokazu recyklovat motory.

    Evžen
    Evžen
    10 let před
    Odpověď  jb

    Hodně zajímavé video, podle toho, že ho stopli v nejzajímavější a nejočekávanější části lze usuzovat že to první stupeň bohužel neustál. Jsem ale také překvapen jak rychle jde k zemi. Zkušební „kobylka“ kterou zkoušeli přistávala pomalu jak do peřin. Tady jde vidět, že to je pořádně tvrdé. Ale ono se to časem vychytá. Nějaké to palivo navíc, bude-li pro něj místo, aby byl motorický zážeh účinější to snad vyřeší. A nebo to není jen v množství paliva? jde vidět, že první stupeň manévroval až do samotného konce, takže v ovladatelnosti to zřejmě nebude. Jen v rychlosti přistání a času, který první stupeň na tento manévr má??
    ovšem každopádně pochvala. Trefit se s „kusem rakety“ z takové výšky a vzdálenosti na kus plácku uprostřed oceánu je mistrovský kousek. Jo, můžete namítnout že to je jen o naplánování sestupového programu, ale přesto to považuji za úžasný úspěch.
    Myslím si, že v tuto chvíli už jde jen o nějaké konečné doladění posledních vteřin před dosednutím. Vše ostatní je zvládnuté na vysoké úrovni.

    Vojta
    Vojta
    10 let před
    Odpověď  Evžen

    Rychost sestupu je nejspíš v pořádku, s ohledem na palivo je lepší brzdit až na poslední chvíli. Spíš se dívím, jak moc se to kymácelo před dosednutím. Čekal jsem v rámci několika výšek rakety (tedy toho co je na videu) už téměř kolmý stabilizovaný sestup, ale třeba tam bylo moc větrno, těžko říct mohlo jít i o závadu na řídícím systému.

    Kenny007
    Kenny007
    10 let před
    Odpověď  Vojta

    Mě to přistání přišlo v pohodě, stupeň na začátku toho záznamu klesá stabilizovaně s lehkým snosem do strany. Protože by dosedl na okraj plošiny, proběhly další korekce co už prostě nevyšly. Kdyby to bylo přistání na pevninu, kde určitě bude víc místa než na tomhle plovoucím nesmyslu, tak by přistál s odchylkou od středu, ale bezpečně.

    Vojta
    Vojta
    10 let před
    Odpověď  Vojta

    Začátek opravdu vypadal celkem v pohodě, ale už tam je vidět, že tryska míří z našeho pohledu hrozně (a dlouho) doprava, což muselo mít za následek stočení spodní části moc vlevo. Teprve na poslední chvíli se otočila a zkorigovala let do vertikály. Přijde mi, že je spíš štěstí, že to dopadlo jen takto a raketa nespadla rovnou do moře nebo šikmo na plošinu. Někde jsem i zahlédl zmínku o tom, že Elon Musk přiznal, že měli nějaké problémy se zpožděním vektorování tahu. Taky mohl foukat silnější vítr s poryvy, to řízení určitě neusnadní. Uvidíme příště.

    Kenny007
    Kenny007
    10 let před
    Odpověď  Vojta

    Proto jsem psal, že na pevninu by to dopadlo dobře. Bude víc místa přistání a Falcon nebude muset nutně přistávat na střed a věřím že algoritmy tomu budou přizpůsobeny ve smyslu „přistaň kdekoli ve vymezeném prostoru“.

    Kenny007
    Kenny007
    10 let před
    Odpověď  Vojta

    Teď jsem ještě koukal na rozměr paluby ASDS.. Pouhých 91 x 51 metrů. To je podle hodně málo, ale věřím že na zkoušky to stačí. Elon je perfekcionalista a když stupeň dokáže přistát na této ploše, tak už s přistáváním na několikrát větší pozemní ploše problém určitě mít nebude.

    Cube
    Cube
    10 let před

    Okolo času T+10:30 po oddělení Dragonu tam všude kolem v atmosféře líta spoustu světlých bodů. Co to prosím vás je? Led? Jsem se bál, že drakouše něco trefí 🙂

    Evžen
    Evžen
    10 let před
    Odpověď  Cube

    Nejsou to jsou kousky laku, nebo tmelu z uvolněného spoje? Předpokládám, že jde o pyrotechnické uvolnění jednotlivých stupňů. U toho by se mohlo něco „oloupat“.

    Cube
    Cube
    10 let před
    Odpověď  Evžen

    Jo to by mohlo být. Lítá to sice ve všech směrech, až mi to přišlo divné, že by to bylo z jednoho zdroje, ale teď mi to tak přijde při druhém shlédnutí…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Evžen

    SpaceX nepoužívá pyrotechnické oddělování. Ale také bych to viděl na směs ledu a šupinek jaku.

    Evžen
    Evžen
    10 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    To by p. Dušane stálo za trochu vysvětlení, prosím a jistě to bude zajímat i ostatní přispívající. Jak tedy dochází k oddělení jednotlivých stupňů? Jde o prosté uvolnění mechanických zámků? Je oddělení jednotlivýchz stupňů nějakým způsobem jištěné?
    Velmi děkuji za vysvětlení.
    Evžen

    roman hronza
    roman hronza
    10 let před

    https://www.youtube.com/watch?v=FVpaDT-OX6Q

    sekvence přistání začíná v 1:00. V 1:03 náklon a korekce. To by napovídalo silnému náporu větru. Foto v 1:23 dává tušit jak to celé dopadlo – výbuchem. Tak snad příště.

    vedator
    vedator
    10 let před

    vyzera to na dalsi neocakavany problem a spacex sa uci za behu. aj tentokrat uz identifikovali potencialny problem dostatocne rychlo a elon naznacil, ze ho bude lahke opravit. nastastie to neovplyvnuje primarne ulohy-dostat naklad na obeznu drahu. dalsi pokus o pristatie dufajme uz o 8 dni 🙂

    Vlastimil Svoboda
    Vlastimil Svoboda
    10 let před

    Zkoušel jsem hledat, ale nenašel.

    Zajímá mě: Jak je to s kryty solárních panelů?

    Plánuje a mapuje se jejich dráha? Jak dlouho vydrží na oběžné dráze než shoří v atmosféře?

    Ví někdo? Děkuju.

    vedator
    vedator
    10 let před

    Podla blogu (http://sattrackcam.blogspot.cz/2015/04/spacex-dragon-crs-6-and-debris-pieces.html) to vyzera tak, kryty solarnych panelov a dragona zhoria v atmosfere celkom rychlo (cca 20 minut po oddeleni) a neskodia na obeznej drahe.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  vedator

    To si nemyslím – v článku se píše, že k vyfocení došlo 20 minut po startu. Zánik krytů odhaduji v řádu dní, maximálně pár týdnů.

    vedator
    vedator
    10 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    dobry postreh, nedoslo mi, ze je to len odraz a nie horenie 🙂

    Vlastimil Svoboda
    Vlastimil Svoboda
    10 let před
    Odpověď  vedator

    Děkuju za odkaz. Krásné snímky.
    Ale určitě souhlasím s panem Majerem, že 20 minut je nereálné číslo, když si uvědomíme výšku a rychlost lodě v době oddělení krytů.
    Každopádně zkusím ještě pohledat.
    Díky oběma.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před

    Jejich dráha se určitě monitoruje. Jsou dostatečně velké na to, aby je bylo možné zaměřit. Na oběžné dráze zůstanou jen maximálně několik týdnů.

    Imre Gazemberg
    Imre Gazemberg
    9 let před

    Mna by zaujimalo, preco sa stale snazia s prvym stupnom zlozito pristavat vertikalne na plosinu? Je problem nechat ho sadnut „riadene“ ( mozno aj s padakmi, prip. pred dopadom vystrelit okolo neho nafukovaci vankus/cln ) do vody a nasledneho „vysusit“ ?

    Dakujem

    Imre

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Imre Gazemberg

    Hezký den,
    Padáky by byly moc těžké a hlavně by kontakt s mořskou vodou de facto zničil motory – především jejich trysky, ale i další části.
    Hlavní ale je, že padáky klesají, kam chce vítr ne kam chce pozemní středisko. Přistání na moři je totiž jen dočasným mezistupněm, který má otestovat technologii. Ve finále se totiž mají vyhořelé první stupně vracet na pevninu, kde dosednou na přistávací rampu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.