Včerejší pokus o vypuštění soukromé rakety Falcon 9 v1.1 s šestou operační zásobovací lodí Dragon pro ISS ztroskotal na počasí. Bouřkové mraky totiž překročily hranice šestnáctikilometrového okruhu kolem startovní rampy, což podle bezpečnostních pravidel znamená jediné – kvůli riziku blesků se nesmí půl hodiny startovat. Tím pádem se propáslo vhodné startovací okno a pokus se odsunul na dnešek. Pokud půjde všechno podle plánu, zažehne Falcon své motory ve 22:10 našeho času. V našem článku můžete sledovat živý přenos.
Pokud dnes Falcon odstartuje, bude se jednat o:
17. start Falconu 9 od roku 2010
22. start rakety z rodiny Falcon od roku 2006
16. start Falconu 9 z mysu Canaveral
12. start verze Falcon 9 v1.1
11. start verze Falcon 9 v1.1 z mysu Canaveral
4. let Dragonu na Falconu 9 v1.1
7. let SpaceX k ISS
9. start Falconu 9 za denního světla
4. start Falconu 9 v roce 2015
8. let lodi Dragon
6. start z mysu Canaveral v roce 2015
EDIT: Video s přímým přenosem jsme nahradili záznamem startu.
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/04/16515550983_63a51758a3_z.jpg
Tak podle reakcí lidí v řídícím středisku to vypadá že to s přistáním prvního stupně zase nevyšlo. Ale třeba se pletu…
Chytali se tam za hlavu, ale ostatní za tím sklem tleskali, tak nevím…
Rocket landed on droneship, but too hard for survival. 🙁
Tak nevim kde se daji sehnat aktualni data. Nasa pristani na plosine nevysila. Na spacex jsem to nenasel.
Máme informace z Twitteru Elona Muska. Stupeň zřejmě trefil přistávací plošinu, ale přistání bylo zřejmě tvrdé na to, abychom mohli mluvit o úplném úspěchu.
Tak to je skoda doufal jsem ze jim to tentokrat vyjde:-(
Takových nás bylo víc.
Zajímalo by mě, na co to svedou tentokrát 😉
Příčinou bylo zřejmě to, že klesající stupeň měl příliš vlekou boční rychlost a překlopil se.
Zřejmě budou muset zvětšit ty výklopné nohy.
Ty by ses trefil vertiálně s raketou s motory dole padajíc z hranice vesmíru na bárku někde v oceánu? Myslím že tohle je mega sukces … co tam čtu, tak by mohla být na vině přílišná snaha nosiče o korekci na přesný střed plošiny …
To byl koment pro Asdf
Ne netrefil, proto se taky necpu do kosmonautiky 😉
Ale jinak to nemusíš brát tak vážně, prostě něco za neúspěchem určitě bude muset být 😉
No to každopádně, ale že by se zrovna spaceX museli vymlouvat, to si nemyslím … zvláště ve věci přistání prvního stupně, protože tam až tak nejde o reputaci u zákazníků, ikdyž také trochu, ale hlavně mají v rukávu prvenství – což je asi univerzální odůvodnění čehokoliv 🙂 A vůbec, na spaceX mi nešahej, až jednou budu velkej, tak tam půjdu pracovat 🙂
https://vine.co/v/euEpIVegiIx
Prekvapuje mne, jak rychle jde k zemi a zabrzdi az na posledni chvili a jeste intenzivne koriguje pozici. To spolu s nutnosti pristat presne na malem prostoru si zrejme bude zadat jeste vic paliva. Jak to ma byt s tim pristanim na zemi, chapu, ze to vyzaduje zmenu trajektorie a prelet nad obydlenymi oblastmi, jsou nejake pokroky v tomto smeru?
kedze prvy stupen nenensie ziadny citlivy naklad, pretazenie moze byt ‚lubovolne‘-pribrzdit na poslednu chvilu je preto uplne v poriadku. cely zostup je riadeny naklapacimi mriezkami a pri kombinacii vzdialenost-rychlost+presne navadzanie+priaznive pocasie je velky uspech trafenia na ASDS. pri pristavani na ASDS potrebuju vychytat vsetky muchy, aby ukazali, ze v buducnosti mozu bezpecne pristavat na pevnej pode. Elon je vzdy opatrny a pri kazdom doterajsom pristati odhadoval sance na uspech do 50%. statisticky by dalsi pokus mal skoncit uspechom, inac bude musiet percento znizit 🙂
zaujimalo by ma, ci aj pri prevrhnuti prveho stupna na ASDS, aspon ciastocne dokazu recyklovat motory.
Hodně zajímavé video, podle toho, že ho stopli v nejzajímavější a nejočekávanější části lze usuzovat že to první stupeň bohužel neustál. Jsem ale také překvapen jak rychle jde k zemi. Zkušební „kobylka“ kterou zkoušeli přistávala pomalu jak do peřin. Tady jde vidět, že to je pořádně tvrdé. Ale ono se to časem vychytá. Nějaké to palivo navíc, bude-li pro něj místo, aby byl motorický zážeh účinější to snad vyřeší. A nebo to není jen v množství paliva? jde vidět, že první stupeň manévroval až do samotného konce, takže v ovladatelnosti to zřejmě nebude. Jen v rychlosti přistání a času, který první stupeň na tento manévr má??
ovšem každopádně pochvala. Trefit se s „kusem rakety“ z takové výšky a vzdálenosti na kus plácku uprostřed oceánu je mistrovský kousek. Jo, můžete namítnout že to je jen o naplánování sestupového programu, ale přesto to považuji za úžasný úspěch.
Myslím si, že v tuto chvíli už jde jen o nějaké konečné doladění posledních vteřin před dosednutím. Vše ostatní je zvládnuté na vysoké úrovni.
Rychost sestupu je nejspíš v pořádku, s ohledem na palivo je lepší brzdit až na poslední chvíli. Spíš se dívím, jak moc se to kymácelo před dosednutím. Čekal jsem v rámci několika výšek rakety (tedy toho co je na videu) už téměř kolmý stabilizovaný sestup, ale třeba tam bylo moc větrno, těžko říct mohlo jít i o závadu na řídícím systému.
Mě to přistání přišlo v pohodě, stupeň na začátku toho záznamu klesá stabilizovaně s lehkým snosem do strany. Protože by dosedl na okraj plošiny, proběhly další korekce co už prostě nevyšly. Kdyby to bylo přistání na pevninu, kde určitě bude víc místa než na tomhle plovoucím nesmyslu, tak by přistál s odchylkou od středu, ale bezpečně.
Začátek opravdu vypadal celkem v pohodě, ale už tam je vidět, že tryska míří z našeho pohledu hrozně (a dlouho) doprava, což muselo mít za následek stočení spodní části moc vlevo. Teprve na poslední chvíli se otočila a zkorigovala let do vertikály. Přijde mi, že je spíš štěstí, že to dopadlo jen takto a raketa nespadla rovnou do moře nebo šikmo na plošinu. Někde jsem i zahlédl zmínku o tom, že Elon Musk přiznal, že měli nějaké problémy se zpožděním vektorování tahu. Taky mohl foukat silnější vítr s poryvy, to řízení určitě neusnadní. Uvidíme příště.
Proto jsem psal, že na pevninu by to dopadlo dobře. Bude víc místa přistání a Falcon nebude muset nutně přistávat na střed a věřím že algoritmy tomu budou přizpůsobeny ve smyslu „přistaň kdekoli ve vymezeném prostoru“.
Teď jsem ještě koukal na rozměr paluby ASDS.. Pouhých 91 x 51 metrů. To je podle hodně málo, ale věřím že na zkoušky to stačí. Elon je perfekcionalista a když stupeň dokáže přistát na této ploše, tak už s přistáváním na několikrát větší pozemní ploše problém určitě mít nebude.
Okolo času T+10:30 po oddělení Dragonu tam všude kolem v atmosféře líta spoustu světlých bodů. Co to prosím vás je? Led? Jsem se bál, že drakouše něco trefí 🙂
Nejsou to jsou kousky laku, nebo tmelu z uvolněného spoje? Předpokládám, že jde o pyrotechnické uvolnění jednotlivých stupňů. U toho by se mohlo něco „oloupat“.
Jo to by mohlo být. Lítá to sice ve všech směrech, až mi to přišlo divné, že by to bylo z jednoho zdroje, ale teď mi to tak přijde při druhém shlédnutí…
SpaceX nepoužívá pyrotechnické oddělování. Ale také bych to viděl na směs ledu a šupinek jaku.
To by p. Dušane stálo za trochu vysvětlení, prosím a jistě to bude zajímat i ostatní přispívající. Jak tedy dochází k oddělení jednotlivých stupňů? Jde o prosté uvolnění mechanických zámků? Je oddělení jednotlivýchz stupňů nějakým způsobem jištěné?
Velmi děkuji za vysvětlení.
Evžen
https://www.youtube.com/watch?v=FVpaDT-OX6Q
sekvence přistání začíná v 1:00. V 1:03 náklon a korekce. To by napovídalo silnému náporu větru. Foto v 1:23 dává tušit jak to celé dopadlo – výbuchem. Tak snad příště.
http://technet.idnes.cz/falcon-9-pristaval-na-plosinu-space-dt6-/tec_vesmir.aspx?c=A150415_070953_tec_vesmir_vse
vyzera to na dalsi neocakavany problem a spacex sa uci za behu. aj tentokrat uz identifikovali potencialny problem dostatocne rychlo a elon naznacil, ze ho bude lahke opravit. nastastie to neovplyvnuje primarne ulohy-dostat naklad na obeznu drahu. dalsi pokus o pristatie dufajme uz o 8 dni 🙂
Zkoušel jsem hledat, ale nenašel.
Zajímá mě: Jak je to s kryty solárních panelů?
Plánuje a mapuje se jejich dráha? Jak dlouho vydrží na oběžné dráze než shoří v atmosféře?
Ví někdo? Děkuju.
Podla blogu (http://sattrackcam.blogspot.cz/2015/04/spacex-dragon-crs-6-and-debris-pieces.html) to vyzera tak, kryty solarnych panelov a dragona zhoria v atmosfere celkom rychlo (cca 20 minut po oddeleni) a neskodia na obeznej drahe.
To si nemyslím – v článku se píše, že k vyfocení došlo 20 minut po startu. Zánik krytů odhaduji v řádu dní, maximálně pár týdnů.
dobry postreh, nedoslo mi, ze je to len odraz a nie horenie 🙂
Děkuju za odkaz. Krásné snímky.
Ale určitě souhlasím s panem Majerem, že 20 minut je nereálné číslo, když si uvědomíme výšku a rychlost lodě v době oddělení krytů.
Každopádně zkusím ještě pohledat.
Díky oběma.
Jejich dráha se určitě monitoruje. Jsou dostatečně velké na to, aby je bylo možné zaměřit. Na oběžné dráze zůstanou jen maximálně několik týdnů.
Mna by zaujimalo, preco sa stale snazia s prvym stupnom zlozito pristavat vertikalne na plosinu? Je problem nechat ho sadnut „riadene“ ( mozno aj s padakmi, prip. pred dopadom vystrelit okolo neho nafukovaci vankus/cln ) do vody a nasledneho „vysusit“ ?
Dakujem
Imre
Hezký den,
Padáky by byly moc těžké a hlavně by kontakt s mořskou vodou de facto zničil motory – především jejich trysky, ale i další části.
Hlavní ale je, že padáky klesají, kam chce vítr ne kam chce pozemní středisko. Přistání na moři je totiž jen dočasným mezistupněm, který má otestovat technologii. Ve finále se totiž mají vyhořelé první stupně vracet na pevninu, kde dosednou na přistávací rampu.