sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

AKTUALIZOVÁNO: Druhý pokus o vypuštění Dragonu

Včerejší pokus o vypuštění soukromé rakety Falcon 9 v1.1 s šestou operační zásobovací lodí Dragon pro ISS ztroskotal na počasí. Bouřkové mraky totiž překročily hranice šestnáctikilometrového okruhu kolem startovní rampy, což podle bezpečnostních pravidel znamená jediné – kvůli riziku blesků se nesmí půl hodiny startovat. Tím pádem se propáslo vhodné startovací okno a pokus se odsunul na dnešek. Pokud půjde všechno podle plánu, zažehne Falcon své motory ve 22:10 našeho času. V našem článku můžete sledovat živý přenos.

Pokud dnes Falcon odstartuje, bude se jednat o:

17. start Falconu 9 od roku 2010
22. start rakety z rodiny Falcon od roku 2006
16. start Falconu 9 z mysu Canaveral
12. start verze Falcon 9 v1.1
11. start verze Falcon 9 v1.1 z mysu Canaveral
4. let Dragonu na Falconu 9 v1.1
7. let SpaceX k ISS
9. start Falconu 9 za denního světla
4. start Falconu 9 v roce 2015
8. let lodi Dragon
6. start z mysu Canaveral v roce 2015

EDIT: Video s přímým přenosem jsme nahradili záznamem startu.

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/04/16515550983_63a51758a3_z.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
39 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Coffin Corner
Coffin Corner
9 let před

Tak podle reakcí lidí v řídícím středisku to vypadá že to s přistáním prvního stupně zase nevyšlo. Ale třeba se pletu…

asdf
asdf
9 let před
Odpověď  Coffin Corner

Chytali se tam za hlavu, ale ostatní za tím sklem tleskali, tak nevím…

David Literák
David Literák
9 let před
Odpověď  Coffin Corner

Rocket landed on droneship, but too hard for survival. 🙁

obereiter
obereiter
9 let před

Tak nevim kde se daji sehnat aktualni data. Nasa pristani na plosine nevysila. Na spacex jsem to nenasel.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  obereiter

Máme informace z Twitteru Elona Muska. Stupeň zřejmě trefil přistávací plošinu, ale přistání bylo zřejmě tvrdé na to, abychom mohli mluvit o úplném úspěchu.

obereiter
obereiter
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak to je skoda doufal jsem ze jim to tentokrat vyjde:-(

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  obereiter

Takových nás bylo víc.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  obereiter

Zajímalo by mě, na co to svedou tentokrát 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

Příčinou bylo zřejmě to, že klesající stupeň měl příliš vlekou boční rychlost a překlopil se.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  obereiter

Zřejmě budou muset zvětšit ty výklopné nohy.

David Literák
David Literák
9 let před

Ty by ses trefil vertiálně s raketou s motory dole padajíc z hranice vesmíru na bárku někde v oceánu? Myslím že tohle je mega sukces … co tam čtu, tak by mohla být na vině přílišná snaha nosiče o korekci na přesný střed plošiny …

David Literák
David Literák
9 let před
Odpověď  David Literák

To byl koment pro Asdf

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  David Literák

Ne netrefil, proto se taky necpu do kosmonautiky 😉

Ale jinak to nemusíš brát tak vážně, prostě něco za neúspěchem určitě bude muset být 😉

David Literák
David Literák
9 let před
Odpověď  Asdf

No to každopádně, ale že by se zrovna spaceX museli vymlouvat, to si nemyslím … zvláště ve věci přistání prvního stupně, protože tam až tak nejde o reputaci u zákazníků, ikdyž také trochu, ale hlavně mají v rukávu prvenství – což je asi univerzální odůvodnění čehokoliv 🙂 A vůbec, na spaceX mi nešahej, až jednou budu velkej, tak tam půjdu pracovat 🙂

Zdenda
Zdenda
9 let před
Odpověď  jb

Prekvapuje mne, jak rychle jde k zemi a zabrzdi az na posledni chvili a jeste intenzivne koriguje pozici. To spolu s nutnosti pristat presne na malem prostoru si zrejme bude zadat jeste vic paliva. Jak to ma byt s tim pristanim na zemi, chapu, ze to vyzaduje zmenu trajektorie a prelet nad obydlenymi oblastmi, jsou nejake pokroky v tomto smeru?

vedator
vedator
9 let před
Odpověď  Zdenda

kedze prvy stupen nenensie ziadny citlivy naklad, pretazenie moze byt ‚lubovolne‘-pribrzdit na poslednu chvilu je preto uplne v poriadku. cely zostup je riadeny naklapacimi mriezkami a pri kombinacii vzdialenost-rychlost+presne navadzanie+priaznive pocasie je velky uspech trafenia na ASDS. pri pristavani na ASDS potrebuju vychytat vsetky muchy, aby ukazali, ze v buducnosti mozu bezpecne pristavat na pevnej pode. Elon je vzdy opatrny a pri kazdom doterajsom pristati odhadoval sance na uspech do 50%. statisticky by dalsi pokus mal skoncit uspechom, inac bude musiet percento znizit 🙂

zaujimalo by ma, ci aj pri prevrhnuti prveho stupna na ASDS, aspon ciastocne dokazu recyklovat motory.

Evžen
Evžen
9 let před
Odpověď  jb

Hodně zajímavé video, podle toho, že ho stopli v nejzajímavější a nejočekávanější části lze usuzovat že to první stupeň bohužel neustál. Jsem ale také překvapen jak rychle jde k zemi. Zkušební „kobylka“ kterou zkoušeli přistávala pomalu jak do peřin. Tady jde vidět, že to je pořádně tvrdé. Ale ono se to časem vychytá. Nějaké to palivo navíc, bude-li pro něj místo, aby byl motorický zážeh účinější to snad vyřeší. A nebo to není jen v množství paliva? jde vidět, že první stupeň manévroval až do samotného konce, takže v ovladatelnosti to zřejmě nebude. Jen v rychlosti přistání a času, který první stupeň na tento manévr má??
ovšem každopádně pochvala. Trefit se s „kusem rakety“ z takové výšky a vzdálenosti na kus plácku uprostřed oceánu je mistrovský kousek. Jo, můžete namítnout že to je jen o naplánování sestupového programu, ale přesto to považuji za úžasný úspěch.
Myslím si, že v tuto chvíli už jde jen o nějaké konečné doladění posledních vteřin před dosednutím. Vše ostatní je zvládnuté na vysoké úrovni.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Evžen

Rychost sestupu je nejspíš v pořádku, s ohledem na palivo je lepší brzdit až na poslední chvíli. Spíš se dívím, jak moc se to kymácelo před dosednutím. Čekal jsem v rámci několika výšek rakety (tedy toho co je na videu) už téměř kolmý stabilizovaný sestup, ale třeba tam bylo moc větrno, těžko říct mohlo jít i o závadu na řídícím systému.

Kenny007
Kenny007
9 let před
Odpověď  Vojta

Mě to přistání přišlo v pohodě, stupeň na začátku toho záznamu klesá stabilizovaně s lehkým snosem do strany. Protože by dosedl na okraj plošiny, proběhly další korekce co už prostě nevyšly. Kdyby to bylo přistání na pevninu, kde určitě bude víc místa než na tomhle plovoucím nesmyslu, tak by přistál s odchylkou od středu, ale bezpečně.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Vojta

Začátek opravdu vypadal celkem v pohodě, ale už tam je vidět, že tryska míří z našeho pohledu hrozně (a dlouho) doprava, což muselo mít za následek stočení spodní části moc vlevo. Teprve na poslední chvíli se otočila a zkorigovala let do vertikály. Přijde mi, že je spíš štěstí, že to dopadlo jen takto a raketa nespadla rovnou do moře nebo šikmo na plošinu. Někde jsem i zahlédl zmínku o tom, že Elon Musk přiznal, že měli nějaké problémy se zpožděním vektorování tahu. Taky mohl foukat silnější vítr s poryvy, to řízení určitě neusnadní. Uvidíme příště.

Kenny007
Kenny007
9 let před
Odpověď  Vojta

Proto jsem psal, že na pevninu by to dopadlo dobře. Bude víc místa přistání a Falcon nebude muset nutně přistávat na střed a věřím že algoritmy tomu budou přizpůsobeny ve smyslu „přistaň kdekoli ve vymezeném prostoru“.

Kenny007
Kenny007
9 let před
Odpověď  Vojta

Teď jsem ještě koukal na rozměr paluby ASDS.. Pouhých 91 x 51 metrů. To je podle hodně málo, ale věřím že na zkoušky to stačí. Elon je perfekcionalista a když stupeň dokáže přistát na této ploše, tak už s přistáváním na několikrát větší pozemní ploše problém určitě mít nebude.

Cube
Cube
9 let před

Okolo času T+10:30 po oddělení Dragonu tam všude kolem v atmosféře líta spoustu světlých bodů. Co to prosím vás je? Led? Jsem se bál, že drakouše něco trefí 🙂

Evžen
Evžen
9 let před
Odpověď  Cube

Nejsou to jsou kousky laku, nebo tmelu z uvolněného spoje? Předpokládám, že jde o pyrotechnické uvolnění jednotlivých stupňů. U toho by se mohlo něco „oloupat“.

Cube
Cube
9 let před
Odpověď  Evžen

Jo to by mohlo být. Lítá to sice ve všech směrech, až mi to přišlo divné, že by to bylo z jednoho zdroje, ale teď mi to tak přijde při druhém shlédnutí…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Evžen

SpaceX nepoužívá pyrotechnické oddělování. Ale také bych to viděl na směs ledu a šupinek jaku.

Evžen
Evžen
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

To by p. Dušane stálo za trochu vysvětlení, prosím a jistě to bude zajímat i ostatní přispívající. Jak tedy dochází k oddělení jednotlivých stupňů? Jde o prosté uvolnění mechanických zámků? Je oddělení jednotlivýchz stupňů nějakým způsobem jištěné?
Velmi děkuji za vysvětlení.
Evžen

roman hronza
roman hronza
9 let před

https://www.youtube.com/watch?v=FVpaDT-OX6Q

sekvence přistání začíná v 1:00. V 1:03 náklon a korekce. To by napovídalo silnému náporu větru. Foto v 1:23 dává tušit jak to celé dopadlo – výbuchem. Tak snad příště.

vedator
vedator
9 let před

vyzera to na dalsi neocakavany problem a spacex sa uci za behu. aj tentokrat uz identifikovali potencialny problem dostatocne rychlo a elon naznacil, ze ho bude lahke opravit. nastastie to neovplyvnuje primarne ulohy-dostat naklad na obeznu drahu. dalsi pokus o pristatie dufajme uz o 8 dni 🙂

Vlastimil Svoboda
Vlastimil Svoboda
9 let před

Zkoušel jsem hledat, ale nenašel.

Zajímá mě: Jak je to s kryty solárních panelů?

Plánuje a mapuje se jejich dráha? Jak dlouho vydrží na oběžné dráze než shoří v atmosféře?

Ví někdo? Děkuju.

vedator
vedator
9 let před

Podla blogu (http://sattrackcam.blogspot.cz/2015/04/spacex-dragon-crs-6-and-debris-pieces.html) to vyzera tak, kryty solarnych panelov a dragona zhoria v atmosfere celkom rychlo (cca 20 minut po oddeleni) a neskodia na obeznej drahe.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  vedator

To si nemyslím – v článku se píše, že k vyfocení došlo 20 minut po startu. Zánik krytů odhaduji v řádu dní, maximálně pár týdnů.

vedator
vedator
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

dobry postreh, nedoslo mi, ze je to len odraz a nie horenie 🙂

Vlastimil Svoboda
Vlastimil Svoboda
9 let před
Odpověď  vedator

Děkuju za odkaz. Krásné snímky.
Ale určitě souhlasím s panem Majerem, že 20 minut je nereálné číslo, když si uvědomíme výšku a rychlost lodě v době oddělení krytů.
Každopádně zkusím ještě pohledat.
Díky oběma.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před

Jejich dráha se určitě monitoruje. Jsou dostatečně velké na to, aby je bylo možné zaměřit. Na oběžné dráze zůstanou jen maximálně několik týdnů.

Imre Gazemberg
Imre Gazemberg
9 let před

Mna by zaujimalo, preco sa stale snazia s prvym stupnom zlozito pristavat vertikalne na plosinu? Je problem nechat ho sadnut „riadene“ ( mozno aj s padakmi, prip. pred dopadom vystrelit okolo neho nafukovaci vankus/cln ) do vody a nasledneho „vysusit“ ?

Dakujem

Imre

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Imre Gazemberg

Hezký den,
Padáky by byly moc těžké a hlavně by kontakt s mořskou vodou de facto zničil motory – především jejich trysky, ale i další části.
Hlavní ale je, že padáky klesají, kam chce vítr ne kam chce pozemní středisko. Přistání na moři je totiž jen dočasným mezistupněm, který má otestovat technologii. Ve finále se totiž mají vyhořelé první stupně vracet na pevninu, kde dosednou na přistávací rampu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.