QM-1 – za touto zkratkou najdeme první ostrý test vylepšeného motoru na tuhá paliva, který známe z dob raketoplánů. Oproti nim ale bude o 25% větší a stane se tak největším motorem na tuhá paliva na světě. Tyto motory mají v první fázi letu pomáhat chystané raketě SLS, je proto potřeba je důkladně vyzkoušet. Proto přichází zkouška QM-1 (Qualification Motor -1), která proběhne už zítra, tedy 11. března v 16:30 našeho času. Dá se očekávat přímý přenos na NASA TV – určitě bychom k tomu zítra vydali samostatný článek. Dnes jsme si pro Vás připravili dvě infografiky, které se týkají právě zkoušky QM-1, které jsme navíc přeložili do češtiny.
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/qm-1_aft_skirt_2_0_2.jpeg
https://scontent-vie.xx.fbcdn.net/…43009a1609e66f2556aace015f481d19&oe=55802DF2
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…8d2d035a1bbc17d60cdb80cb21e41509
Nechci plejtváky, chci tradiční zavedenou měrnou jednotku, jako je Jumbo Jet a fotbalové hřiště (nejlépe na americký fotbal)… 😉
To víte, doba se mění, Fabie jakožto hmotnostní jednotka jsou překonané a jiná mezinárodně uznávaná jednotka – slon africký – je pro tenhle případ moc malá. Kontaktovali jsme proto Státní metrologický institut a ten nám povolil zavést novou jednotku – jednoho plejtváka obrovského. Pro přepočet na další jednotky funguje jednoduchý vzorec. Jeden plejtvák se rovná 40 slonů. 🙂
Všimol som si, že je to skladačka z piatich motorov. Existuje možnosť variabilnej konfigurácie SRB napr. 3 motory, 4 motory a to podľa aktuálnej užitočnej váhy, ktorú raketa ponesie?
S něčím takovým se nepočítá. SLS by měla vždy létat pouze s pětisegmentovými motory. Ono je to hodně i kvůli tomu, že je při startu velmi těžká a právě motory na tuhá paliva mají za úkol ji odtrhnout od země. U lehčích raket – třeba Atlas V je poměr mezi vynášeným nákladem a hmotností rakety menší, takže se dá nosnost kalibrovat přidáváním, nebo odebíráním motorů. Ale SLS bude mnohem těžší, takže by to u ní nefungovalo.
Jsem velký fanda tohoto serveru a pravidelný čtenář, ale když vidím, jak se např. v první infografice motají dohromady segmenty s motory a bloky, je mi až těžko u technického srdce.
V každém případě, za články velký dík.
Máte pravdu, díky za upozornění. Zkusím to během večera trochu standardizovat. 😉
Jak se vlastně dostane to ztuhlé palivo z horního bloku dolů do trysky ?
Nijak. Uprostřed každého segmentu je válcovitá dutina, takže segmenty můžeme postavit na sebe jako ruličky papíru. Po zapálení hoří celý povrch tohoto vnitřního válce a palivo postupně odhořívá ke stěnám.