sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

FAA

Federální úřad pro letectví (Federal Aviation Administration) zrušil omezení týkající se načasování komerčních startů, která byla vyvolána dopady vládního uzavření na správu vzdušného prostoru.

York Space Systems

Společnost York Space Systems, dodavatel družicové konstelace nové generace pro Pentagon, učinila formální krok ke vstupu na burzu a podala dokumenty u amerických regulačních orgánů ve snaze získat přístup k kapitálovým trhům.

SEOPS

Společnost SEOPS, americký poskytovatel služeb v oblasti vesmírných misí, zakoupil od společnosti Isar Aerospace starty s nosnou raketou Spectrum, aby rozšířil možnosti vypouštění pro své zákazníky.

New Glenn

Po úspěšném druhém letu rakety New Glenn, včetně prvního přistání nosné rakety, plánuje společnost Blue Origin provést svůj další start začátkem příštího roku, pravděpodobně se stejnou nosnou raketou.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Největší motor na tuhá paliva na světě

QM-1 – za touto zkratkou najdeme první ostrý test vylepšeného motoru na tuhá paliva, který známe z dob raketoplánů. Oproti nim ale bude o 25% větší a stane se tak největším motorem na tuhá paliva na světě. Tyto motory mají v první fázi letu pomáhat chystané raketě SLS, je proto potřeba je důkladně vyzkoušet. Proto přichází zkouška QM-1 (Qualification Motor -1), která proběhne už zítra, tedy 11. března v 16:30 našeho času. Dá se očekávat přímý přenos na NASA TV – určitě bychom k tomu zítra vydali samostatný článek. Dnes jsme si pro Vás připravili dvě infografiky, které se týkají právě zkoušky QM-1, které jsme navíc přeložili do češtiny.

Motory na tuhá paliva pro SLS
Motory na tuhá paliva pro SLS
Zdroj: https://scontent-vie.xx.fbcdn.net
Překlad: Autor
Infografika ke zkoušce QM-1
Infografika ke zkoušce QM-1
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net
Překlad: Autor

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/qm-1_aft_skirt_2_0_2.jpeg
https://scontent-vie.xx.fbcdn.net/…43009a1609e66f2556aace015f481d19&oe=55802DF2
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…8d2d035a1bbc17d60cdb80cb21e41509

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michal
Michal
10 let před

Nechci plejtváky, chci tradiční zavedenou měrnou jednotku, jako je Jumbo Jet a fotbalové hřiště (nejlépe na americký fotbal)… 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Michal

To víte, doba se mění, Fabie jakožto hmotnostní jednotka jsou překonané a jiná mezinárodně uznávaná jednotka – slon africký – je pro tenhle případ moc malá. Kontaktovali jsme proto Státní metrologický institut a ten nám povolil zavést novou jednotku – jednoho plejtváka obrovského. Pro přepočet na další jednotky funguje jednoduchý vzorec. Jeden plejtvák se rovná 40 slonů. 🙂

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
10 let před

Všimol som si, že je to skladačka z piatich motorov. Existuje možnosť variabilnej konfigurácie SRB napr. 3 motory, 4 motory a to podľa aktuálnej užitočnej váhy, ktorú raketa ponesie?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

S něčím takovým se nepočítá. SLS by měla vždy létat pouze s pětisegmentovými motory. Ono je to hodně i kvůli tomu, že je při startu velmi těžká a právě motory na tuhá paliva mají za úkol ji odtrhnout od země. U lehčích raket – třeba Atlas V je poměr mezi vynášeným nákladem a hmotností rakety menší, takže se dá nosnost kalibrovat přidáváním, nebo odebíráním motorů. Ale SLS bude mnohem těžší, takže by to u ní nefungovalo.

Vlastimil Svoboda
Vlastimil Svoboda
10 let před

Jsem velký fanda tohoto serveru a pravidelný čtenář, ale když vidím, jak se např. v první infografice motají dohromady segmenty s motory a bloky, je mi až těžko u technického srdce.
V každém případě, za články velký dík.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před

Máte pravdu, díky za upozornění. Zkusím to během večera trochu standardizovat. 😉

Nemo
Nemo
8 let před

Jak se vlastně dostane to ztuhlé palivo z horního bloku dolů do trysky ?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Nemo

Nijak. Uprostřed každého segmentu je válcovitá dutina, takže segmenty můžeme postavit na sebe jako ruličky papíru. Po zapálení hoří celý povrch tohoto vnitřního válce a palivo postupně odhořívá ke stěnám.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.