sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Florida Space Coast

Florida Space Coast minulý týden dosáhla významného milníku. Mise Starlink, která se uskutečnila 20. listopadu, znamenala stý start na orbitu v tomto roce , což je poprvé, co Cape Canaveral a Kennedyho vesmírné středisko zaznamenaly trojciferný počet aktivit v jednom kalendářním roce.

Iceye

Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

ESA

Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Největší motor na tuhá paliva na světě

QM-1 – za touto zkratkou najdeme první ostrý test vylepšeného motoru na tuhá paliva, který známe z dob raketoplánů. Oproti nim ale bude o 25% větší a stane se tak největším motorem na tuhá paliva na světě. Tyto motory mají v první fázi letu pomáhat chystané raketě SLS, je proto potřeba je důkladně vyzkoušet. Proto přichází zkouška QM-1 (Qualification Motor -1), která proběhne už zítra, tedy 11. března v 16:30 našeho času. Dá se očekávat přímý přenos na NASA TV – určitě bychom k tomu zítra vydali samostatný článek. Dnes jsme si pro Vás připravili dvě infografiky, které se týkají právě zkoušky QM-1, které jsme navíc přeložili do češtiny.

Motory na tuhá paliva pro SLS
Motory na tuhá paliva pro SLS
Zdroj: https://scontent-vie.xx.fbcdn.net
Překlad: Autor
Infografika ke zkoušce QM-1
Infografika ke zkoušce QM-1
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net
Překlad: Autor

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/qm-1_aft_skirt_2_0_2.jpeg
https://scontent-vie.xx.fbcdn.net/…43009a1609e66f2556aace015f481d19&oe=55802DF2
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…8d2d035a1bbc17d60cdb80cb21e41509

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michal
Michal
10 let před

Nechci plejtváky, chci tradiční zavedenou měrnou jednotku, jako je Jumbo Jet a fotbalové hřiště (nejlépe na americký fotbal)… 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Michal

To víte, doba se mění, Fabie jakožto hmotnostní jednotka jsou překonané a jiná mezinárodně uznávaná jednotka – slon africký – je pro tenhle případ moc malá. Kontaktovali jsme proto Státní metrologický institut a ten nám povolil zavést novou jednotku – jednoho plejtváka obrovského. Pro přepočet na další jednotky funguje jednoduchý vzorec. Jeden plejtvák se rovná 40 slonů. 🙂

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
10 let před

Všimol som si, že je to skladačka z piatich motorov. Existuje možnosť variabilnej konfigurácie SRB napr. 3 motory, 4 motory a to podľa aktuálnej užitočnej váhy, ktorú raketa ponesie?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

S něčím takovým se nepočítá. SLS by měla vždy létat pouze s pětisegmentovými motory. Ono je to hodně i kvůli tomu, že je při startu velmi těžká a právě motory na tuhá paliva mají za úkol ji odtrhnout od země. U lehčích raket – třeba Atlas V je poměr mezi vynášeným nákladem a hmotností rakety menší, takže se dá nosnost kalibrovat přidáváním, nebo odebíráním motorů. Ale SLS bude mnohem těžší, takže by to u ní nefungovalo.

Vlastimil Svoboda
Vlastimil Svoboda
10 let před

Jsem velký fanda tohoto serveru a pravidelný čtenář, ale když vidím, jak se např. v první infografice motají dohromady segmenty s motory a bloky, je mi až těžko u technického srdce.
V každém případě, za články velký dík.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před

Máte pravdu, díky za upozornění. Zkusím to během večera trochu standardizovat. 😉

Nemo
Nemo
8 let před

Jak se vlastně dostane to ztuhlé palivo z horního bloku dolů do trysky ?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Nemo

Nijak. Uprostřed každého segmentu je válcovitá dutina, takže segmenty můžeme postavit na sebe jako ruličky papíru. Po zapálení hoří celý povrch tohoto vnitřního válce a palivo postupně odhořívá ke stěnám.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.