sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Problémy s ATV

Vzpomínky na výcvik

„Dnes se mi a Sašovi dostalo výcviku v ATV. Jedna z hodin byla zaměřena na operace spojené se vstupem do ATV po připojení ke stanici. Zní to docela jednoduše, ale tyto operace zaberou několik hodin. Pro začátek se musíte ujistit, že než otevřete jakýkoli poklop, máte mezi stanicí a lodí samotnou pevné spojení. Tuto proceduru nazýváme kontrolou těsnosti. Zjednodušeně řečeno vytvoříte rozdílný tlak ve dvou prostředích, které jsou spojeny, a zkontrolujete, že tlak vzduchu v obou prostorech se s časem nemění mimo stanované limity.

Středa 18. září 2013

Jakmile je kontrola těsnosti za vámi a vy otevřete poklop, je čas pro dlouhou sérii odběrů vzorků vzduchu. Část se vrátí na Zemi a část se otestuje na palubě na přítomnost různých kontaminantů. Poté musíte nainstalovat vzduchový filtr a nechat jej naplno čistit atmosféru ATV po několik hodin. Teprve poté, co je filtrace dokončena můžete do ATV vstoupit bez ochranné masky a brýlí. Pokud se nad tím zamyslíte, dává to smysl. Na Zemi všechny malé částice spadnou na zem, ale ve vesmíru se vznášejí, takže se lehce mohou dostat do vašich očí nebo plic. Samozřejmě, že to neočekáváme u vesmírných lodí, které jsou připravovány v čistých místnostech, ale lepší je být chráněn než později litovat!

Na fotografii můžete vidět člena posádky ISS, který vstupuje do ATV s ochrannými prostředky. A copak jsou ty žluté věci? To jsou svorky, které se instalují na průchod, aby zvýšily mechanickou pevnost spojení mezi ATV a stanicí. Koneckonců ATV je mnohem větší monstrum než Progress nebo Sojuz! Tyto svorky jsou docela zajímavé. Protože musíte být schopni v případě nouze rychle uzavřít poklop, jsou navrženy tak, že vám stačí zatáhnout za jednu a všechny ostatní odpadnou. Jen se musíte ujistit, že nemáte v cestě prsty, když napružená páčka zapadne do pozice pro odjištění!

Člen posádky ISS vstupuje do ATV s ochrannými prostředky.
Člen posádky ISS vstupuje do ATV s ochrannými prostředky.
Zdroj: https://plus.google.com/

Čtvrtek 19. září 2013

Dnes nás se Sašou čeká další výcvik v ATV! Začínáme se zavrtávat do světa závad při setkání na oběžné dráze a dokování. Procvičujeme všechny scénáře, které by nás donutily odeslat manuální příkaz k přerušení přiblížení ATV. Mnoho nouzových postupů je společných pro všeobecné procedury na stanici, které trénujeme v Houstonu, existují zde však jisté zvláštnosti týkající se právě ATV. Tím hlavním rozdílem je, že se jedná o dopravní prostředek, který se může a nakonec i musí odpojit od stanice. Pokud se chystáte uzavřít poklop ATV při nějaké nouzové situaci a víte, že už jej nikdy neotevřete, měli byste si být jistí, že loď opouštíte v konfiguraci, ve které se dokáže bezpečně odpojit od ISS a sama odletět a vstoupit do atmosféry!

Všechny ty příletové operace, na který jsme včera pracovali, se ukázaly být velice užitečné pro dnešní simulaci, protože už jsme seznámení s umístěním vybavení. Na fotografii nás můžete vidět při včerejší instalaci vzduchového filtru.

Musíte nainstalovat vzduchový filtr a nechat jej naplno čistit atmosféru ATV po několik hodin.
Musíte nainstalovat vzduchový filtr a nechat jej naplno čistit atmosféru ATV po několik hodin.
Zdroj: https://plus.google.com/

 

Neděle 22. září 2013

Chtěla bych se s vámi podělit o několik fotek z našeho tréninku na ATV v minulém týdnu. Jak už jsem zmínila v minulém zápisu v deníku, jedna z prvních operací obsahuje instalaci vzduchového filtru, který čistí atmosféru nové lodi, která právě přiletěla. Předtím, než ale necháme filtr odvádět jeho práci po několik následujících hodin, umístíme zde závěs, jak můžete vidět na fotografii. Tento malý trik zajistí, aby během filtrace nedošlo ke smíchání atmosféry ATV s tou staniční.

Mohli byste mi, prosím, podat ručník?
Mohli byste mi, prosím, podat ručník?
Zdroj: https://plus.google.com/

Na další fotografii se pak můžete podívat na maketu samotného filtru. Na skutečné lodi připevňujeme filtr na zadní kužel. Tyto dveře tam samozřejmě neexistují. Dostat se do naší makety ze servisního modulu Zvězda je ale docela nemotorné, protože se zde bohužel nemůžeme vznášet a proto máme jedny dveře navíc, které vedou do „vakua.“

Maketa filtru na čištění vzduchu ATV.
Maketa filtru na čištění vzduchu ATV.
Zdroj: https://plus.google.com/

 

Úterý 26. listopadu 2013

Dnes jsem měla se Sašou další den plný výcviku s ATV a začali jsme lekcí závad dokovacího systému. ATV používá lehce modifikovanou verzi ruského dokovacího mechanismu, který používají lodě Sojuz a Progress. Je to velice robustní systém, který v průběhu času dokázal svou spolehlivost. I tak ale máme několik záložních plánů v případě, že něco nepůjde tak, jak má.

Hlavní věc, která musí fungovat, je zatáhnutí dokovací sondy. Jak můžete vidět na fotografii, je-li ATV na oběžné dráze, dokovací sonda je vysunutá. Je to právě hlava dokovací sondy, která uskutečňuje první mechanické spojení se stanicí. Poté je sonda pomalu zatažena, čímž přitahuje ATV tak dlouho, dokud obě dokovací rozhraní nejsou pevně spojena a háky nejsou zajištěny. Pokud nemůže být sonda z jakéhokoliv důvodu zatažena, máme problém. Hlava sondy je sice zachycena, ale neexistuje pevné mechanické spojení mezi ATV a stanicí. Pokud je ATV připojena pouze pomocí sondy, nemůžeme mít aktivní systém udržování polohy ISS. Dokud tedy nevyřešíme problém, stanice musí zůstat v nekontrolovatelném letu.

ATV s vysunutou dokovací sondou.
ATV s vysunutou dokovací sondou.
Zdroj: https://plus.google.com/

Kdyby se nám doopravdy nepodařilo zatáhnout sondu (ať už automaticky nebo skrze manuální příkazy), museli bychom brzy odeslat ATV pryč. A kdybychom měli opravdu špatný den, museli bychom dokonce využít možnosti pyrotechnického oddělení celého dokovacího mechanismu. To by ale byla opravdu poslední možnost, protože by to znamenalo konec mise ATV a zneschopnění dokovacího portu Zvězdy.

Čtvrtek 6. února 2014

Dnes jsme se Sašou prošli zkouškou příletu ATV ke stanici a jsme tak oficiálně certifikovaní k monitorování připojení ATV. Jak nejspíš víte, Automated Transfer Vehicle (ATV) je naprosto autonomní během svého příletu i připojení k Mezinárodní vesmírné stanici. Vlastně ani neexistuje možnost převzetí manuálního řízení a připojení ATV ručně tak, jako to naši ruští kolegové mohou dělat s nákladní lodí Progress. I přesto ale máme v systému zahrnut lidský faktor. S pomocí kamery a množství vizuálních pomůcek spolu s rozsáhlými telemetrickými informacemi z lodi může posádka monitorovat přílet a ujistit se, že ATV zůstává v limitech standardního přiblížení co se týče rychlosti, příletového koridoru a orientace.

Dnes jsme se Sašou prošli zkouškou příletu ATV ke stanici.
Dnes jsme se Sašou prošli zkouškou příletu ATV ke stanici.
Zdroj: https://plus.google.com/

Očekává se od nás, že rozeznáme a dokážeme reagovat během několika sekund na množství možných odchylek, které od nás mohou vyžadovat odeslání signálu ATV nařizujícímu ústup, odlet nebo zrušení sekvence. Ústup je méně vážný zásah, který jen odešle ATV zpět do předchozí vyčkávací pozice. Odlet a zrušení sekvence jsou naopak závažné manévry, které odešlou ATV do bezpečné vzdálenosti a pozice vzhledem k ISS. Zde by loď vyčkávala na vyřešení problému a případné další pokusy o připojení v příštích dnech. Na fotografii můžete vidět astronauta Andrého Kuiperse před ovládacím panelem ATV. Ano, to velké červené tlačítko odesílá příkaz ke zrušení sekvence. Zde se můžete podívat na další fotografie z dnešní zkoušky.“

André Kuipers před ovládacím panelem ATV.
André Kuipers před ovládacím panelem ATV.
Zdroj: https://plus.google.com/

Zdroj informací:
https://plus.google.com/

Zdroje obrázků:
https://plus.google.com/
https://www.flickr.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2015/02/23/problemy-s-atv/