sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmotýdeník 126. díl (9.2. – 15.2.2015)

Jsou týdny, kdy se v oblasti kosmonautiky příliš zajímavých věcí nestane. Jsou však i dny, kdy se sejdou tři významné akce, a člověk neví, co sledovat více. Takovým byl 11. únor, který nám připravil hned tři velké události, kterým se věnujeme i v aktuálním vydání Kosmotýdeníku. Nepřijdete tak o test malého evropského raketoplánu IXV, start rakety Falcon s družicí DSCOVR, nebo přistání lodi Dragon z poslední mise. Avšak, přinášíme vám mnohem více. Přejeme příjemné čtení a pěknou neděli.

Poslední cesta evropského náklaďáku

Poslední let evropské ATV
Poslední let evropské ATV
Zdroj: http://www.esa.int/

Loď ATV s pořadovým číslem 5 a jménem Georges Lemaître se včera ve 14:42 oddělila od zadního portu modulu Zvezda a ukončila tak velice úspěšný evropský projekt, který má na svědomí největší automatickou zásobovací loď pro ISS. ATV-5 odstartovala v červenci minulého roku a vynesla k ISS rekordních 6 561 kilogramů nákladu, což je rekord jak pro samotnou transportní loď, tak i pro raketu Ariane 5, která ji vynesla. Více o celém letu i nákladu jsme psali ve starším článku.

Společně s lodí odlétá i 2,4 tuny odpadků, které společně s ATV shoří v atmosféře. Původně se plánovalo, že vstup do atmosféry bude mnohem plošší, než normálně. Společně s lodí mělo letět letadlo NASA, ze kterého by se sledoval pozvolný rozpad lodi. Avšak v lodi selhal jeden ze čtyř párů baterií a experiment byl odvolán. Loď proto vstoupí do atmosféry pod strmým úhlem a rychle se rozpadne a shoří. Ptáte se, proč vědce tolik zajímá zánik ATV? Je to poměrně rozměrná loď a její velikost odpovídá velikosti modulů ISS. Až přijde chvíle, kdy bude muset i ISS vstoupit do atmosféry, bude nutné celý proces pořádně naplánovat, aby některé zbytky stanice neohrozili lidi na Zemi. Studium rozpadu ATV, které i tak proběhne (sic za jiných podmínek, než se plánovalo), tak bude velice důležité.

Zánik ATV
Zánik ATV
Zdroj: http://www.esa.int/

Všech pět misí lodi ATV vyslalo k ISS celkem 31 446 kg nákladu a loď tak odvedla pořádný kus práce. Jak to bude se zásobováním nyní? ATV dle vyjádření ESA a NASA není již potřebná, vše nyní obstarají soukromí dopravci, ruské Progressy a japonské zásobovací lodě HTV. Samotná ATV však úplně nezmizí. Je tomu už přes dva roky, co NASA a ESA podepsali vzájemnou dohodu o dodání servisního modulu od ESA pro novou americkou loď Orion určenou pro průzkum vzdálenějších částí sluneční soustavy.

Evropa otestovala malý raketoplán

Start rakety Vega s IXV
Start rakety Vega s IXV
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Pod nic neříkající zkratkou IXV se skrývá velice zajímavý evropský experimentální projekt malého raketoplánu, který dokáže během sestupu horními vrstvami atmosféry řídit svůj let. Je to základ možného malého budoucího evropského raketoplánu, který by na oběžnou dráhu mohl vyvézt nějaký náklad a pak se s ním zase vrátit zpět. Podobný princip dnes využívá americký armádní raketoplán X-37.

11. února se z evropského kosmodromu v Kourou v Jižní Americe vznesla evropská raketa Vega. Její teprve čtvrtý start byl úspěšný a na suborbitální dráhu vyslala právě IXV, který měl při tomto letu hlavně ověřit svůj tepelný štít a řízení při letu v kritických fázích sestupu. Celý let trval jen 100 minut a skončil úspěšným dopadem do Tichého oceánu. IXV se během svého letu dostal do výšky až 413 km a dosáhl rychlosti 7,5 km/s. Při průchodu atmosférou byl jeho štít zahřátý až na 1700 stupňů Celsia. Během sestupu pak pomocí svého štítu a následně padáků zpomalil na 7 m/s. Následně byl vyzvednut a v březnu doputuje do přístavu v Janově, odkud jej odvezou do Nizozemska, kde už proběhne jeho zkoumání. Záznam ze startu naleznete zde.

Výsledky celého testu budou známy až v druhé čtvrtině roku. Vývoj IXV pomůže vytvořit prostředek, který bude schopen přesně přistát například na přistávací dráze. Navíc se poznatky z chování takového tělesa při průchodu atmosférou mohou využít pro mnoho dalších aplikací, může jít třeba o návratové moduly větších meziplanetárních sond a jiné.

vyzvednutí IXV po úspěšném letu
vyzvednutí IXV po úspěšném letu
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Takto by měly vypadat mise budoucího IXV
Takto by měly vypadat mise budoucího nástupce IXV.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Falcon úspěšně vynesl DSCOVR

DSCOVR
DSCOVR
Zdroj: http://www.hammers.com/

Několikrát odložený start rakety Falcon 9 v1.1, která na svém vrcholku vynesla družici DSCOVR od společnosti NOAA se uskutečnil konečně až 11. února v 00:03 SEČ. Raketa vynesla družici bez zaváhání a vše probíhalo dle plánu. Ovšem to, na co se fanoušci společnosti SpaceX těšili nejvíce, což bylo opětovné přistání prvního stupně zpátky na plovoucí plošině, se nakonec neuskutečnilo. Důvodem byly velké až osmimetrové vlny v přistávací oblasti a silný vítr. Stupeň ale i tak uskutečnil alespoň simulované přistání na vodní hladině. Těsně před dopadem zažehl motor a v kolmém řízeném sestupu dopadl do oceánu. Test tak byl úspěšný.

Start byl mimořádně vizuálně pěkný, protože se startovalo s červenou září zapadajícího slunce a za jasného takřka bezmračného počasí. Ostatně přesvědčte se sami na tomto záznamu. Samotná družice DSCOVR, která má zkoumat Slunce má před sebou ještě dlouhou cestu, která ji má dovést až do libračního centra Země-Slunce L1, kde započne svůj výzkum. Jednalo se tedy zároveň o první start Falconu s nákladem směřujícím mimo oběžnou dráhu Země.

Start Falconu 9 s DSCOVR
Start Falconu 9 s DSCOVR
Zdroj: https://scontent-vie.xx.fbcdn.net/

Kosmické mini-zprávy

Den, kterým byl 11. únor se příliš často neopakuje. Krom letu IXV a startu Falconu s DSCOVR nás čekalo ještě přistání lodi Dragon, která přistála po úspěšné zásobovací misi CRS-5.

Sonda Rosetta včera úspěšně uskutečnila dlouho plánovaný blízký průlet kolem komety 67P. Ve vzdálenosti pouhých šesti kilometrů minula větší polovinu komety. Vědci slibují, že data získaná tímto průletem budou bezkonkurenční a možná předčí vše, co doposud sonda vyzkoumala. Na závěry si však budeme muset nějakou chvíli počkat. Společně se změnou dráhy, která tímto průletem nastala, však už nebude možné prolétat nad místem přistání Philae. Rosetta však zůstane na příjmu, kdyby modul začal opět vysílat.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/02/PRIDE_mission.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/02/IXV_recovery.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/02/Vega_VV04_IXV_Liftoff-4.jpg
https://scontent-vie.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/10818236_10155575448420131_1849900599643655644_o.jpg
http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2014/07/artist_s_impression_showing_atv-5_docked_with_iss/14605595-2-eng-GB/Artist_s_impression_showing_ATV-5_docked_with_ISS.jpg
http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2014/07/artist_s_view_of_atv-5_reentry/14605700-2-eng-GB/Artist_s_view_of_ATV-5_reentry.jpg
http://www.hammers.com/wp-content/uploads/2013/07/DSCOVR.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
fretka323
fretka323
9 let před

Den, kterým byl 11. únor se příliš často neopakuje. Krom letu IXV a startu Dragona nás čekalo ->>>
Neměl autor na mysli start DSCOVR? Jinak jako vždy, díky za novinky za tento týden.

Asdf
Asdf
9 let před

Tne nástupce IXV je již hotovu věcí, nebo je to zatím jen vize?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Asdf

Konkrétní výsledek zatím neznáme, ale ESA už dříve oznámila, že dalším krokem při testování má být Pride (http://forum.kosmonautix.cz/forum/viewtopic.php?f=21&t=999). Pořád to bude ale jen testovací exemplář.

https://kosmonautix.cz/2015/02/15/kosmotydenik-126-dil-9-2-15-2-2015/