sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Den plný kosmonautiky

Znáte to jistě sami z běžného života – v některých dnech život plyne líně a stereotypně. Naopak jindy se sejde v krátkém časovém sledu hned několik momentů, které se jako běžné nazvat nedají. Pokud se jedná o smutné změny, je to vždy náročné, ale když jde o pozitivní novinky, pak má člověk doslova druhé Vánoce. Dnes, 11. února se zdá, že bychom se mohli takových malých kosmonautických Vánoc dočkat. Náhoda nám totiž na jediný den nachystala hned tři zajímavé momenty, které stojí za pozornost.

Raketa Falcon se sondou DSCOVR
Raketa Falcon se sondou DSCOVR
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net

Článek vzniká pár hodin před půlnocí, pokud se v průběhu dne něco změní, doplníme aktualizace za jednotlivé kapitoly. Celý kosmonautický den odstartuje jen čtyři minuty po půlnoci, kdy má z floridského mysu Canaveral odstartovat soukromá raketa Falcon 9 v1.1, která pod aerodynamickým krytem schovává sedmisetkilogramovou družici DSCOVR, která oficiálně patří agentuře NOAA (Národní úřad pro oceány a atmosféru). Úkolem této sondy je zkoumat vliv slunečního větru na zemskou magnetosféru a poskytovat včasné varování před případnými silnými výrony koronární hmoty, které míří k Zemi. Více se o sondě dozvíte v tomto článku.

Aerodynamický kryt ukrývající sondu DSCOVR
Aerodynamický kryt ukrývající sondu DSCOVR
ZdroJ: http://spaceflightnow.com/

Raketa Falcon měla původně startovat už 9. února deset minut po půlnoci. Jenže dvě minuty před zážehem motorů byl odpočet zastaven. Důvodem byly problémy na pozemním zařízení – radaru, který se stará o příjem telemetrických dat z nosiče. Jelikož má tato mise takzvané okamžité startovní okno, tak jakékoliv zdržení při odpočtu znamená, že se musí start odložit o 24 hodin.

Plánovaná dráha letu s vyznačením oblasti, kde kotví plošina
Plánovaná dráha letu s vyznačením oblasti, kde kotví plošina
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Původně to vypadalo, že se start přesune na 10. února, jenže meteorologové varovali před nepříznivým počasím a proto se start odložil rovnou o 48 hodin – na 11. února 0:04 středoevropského času. Několik hodin před startem se objevily spekulace o tom, že SpaceX stornuje pokus o přistání prvního stupně na plošině Just Read the Instructions, protože v Atlantiku, kde kotví, nejsou příhodné podmínky. Technikům navíc přidělal vrásky na čele i silný vítr ve vyšších vrstvách atmosféry, kvůli kterému hrozil odklad celého startu.

EDIT: 11.2.2015 0:13
Start se nakonec opravdu odložil. Vzdušné proudy ve výšce 8,5 kilometru nad hladinou moře dosahovaly rychlosti 185 km/h. Bylo by velmi riskantní do takového počasí poslat raketu. Start se tedy odkládá o 24 hodin – na 12. února 0:03 našeho času.

Uvolnění lodi Dragon od robotické paže
Uvolnění lodi Dragon od robotické paže
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Druhým zajímavým momentem je přistání páté operační lodi Dragon ve vlnách oceánu. Kosmická loď se od ISS oddělila už včera – 10. února od spodního stykovacího uzlu amerického modulu Harmony. Ve 20:10 našeho času staniční robotická paže uvolnila sevření a Dragon se vydal na cestu. Na stanici dovezl před měsícem více než dvě a čtvrt tuny zásob a vědeckého nákladu (více v našem článku), které posádka v minulých týdnech vynosila. Jejich místo nahradily například dokončené vědecké experimenty, staniční hardware, který potřebuje důkladnou pozemní inspekci a spousta dalších věcí. Vědecké vzorky, které potřebují být v chladu se nachází uvnitř palubních mrazáků GLACIER. Celkem bychom v útrobách lodi našli 1 662 kilogramů nákladu, který je potřeba dopravit na Zemi.

Barry Wilmore a Samantha Cristoforetti sledují z modulu Cupola odlétající loď Dragon.
Barry Wilmore a Samantha Cristoforetti sledují z modulu Cupola odlétající loď Dragon.
Zdroj: https://lh6.googleusercontent.com

Ve 23:42 našeho času Dragon uzavřel dvířka, která byla během pobytu na oběžné dráze otevřená. Nachází se pod nimi různé senzory, například sledovače hvězd nutné pro správnou orientaci. Při průchodu atmosférou by se ale mohly poškodit a proto se musí dvířka uzavřít. V 0:49 středoevropského času Dragon zažehne na devět až deset minut své motory proti směru letu, což jej zpomalí asi u 100 m/s. Díky tomu klesne jeho oběžná dráha do atmosféry. Šestnáct minut po začátku zážehu Dragon odhodí již nepotřebný servisní modul a připraví se na ohnivý vstup do atmosféry. Plán návratu počítá s tím, že Dragon dosedne do Pacifiku v 1:44 našeho času.

EDIT: 11.2.2015 9:44
Dragon úspěšně přistál v 1:44 SEČ do Pacifiku zhruba 416 km jihovýchodně od kalifornského pobřeží.

Evropské testovací zařízení IXV
Evropské testovací zařízení IXV
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Třetím a možná nejvýznamnějším momentem bude start evropské rakety Vega. Ta by se měla z kosmodromu v Kourou vznést mezi 14:00 a 15:43 našeho času. Nákladem nejslabší evropské rakety je testovací zařízení IXV, které poletí jen na suborbitální misi. Hlavním úkolem je otestovat chování stroje při průchodu atmosférou a hlavně – zjistit, jak se stroj ovládá pomocí aerodynamických ploch na zádi. V historii Evropské kosmické agentury se bude jednat o největší těleso, které vstoupí do atmosféry a průchod skrz ni přečká. Evropa tak může otestovat tepelný štít a otevřít dveře k nové generaci znovupoužitelných kosmických strojů.

Celá mise bude trvat jen několik desítek minut. Přesto je pro Evropskou kosmickou agenturu hodně důležitý. Nasbíraná data mohou v budoucnu pomoci při konstrukci nových raketoplánů a v ještě vzdálenější budoucnosti se nedá vyloučit ani přínos pro konstrukci nové generace mezikontinentálních letadel. Ale to je zatím ještě hodně daleko.

Grafické znázornění celé mise.
Grafické znázornění celé mise.
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

IXV váží 1845 kilogramů a na délku měří 5 metrů. šířka je 2,2 metru a výška 1,5 metru. zařízení dosáhne rychlosti 7,5 km/s, což je jen o kousek méně než rychlost potřebná pro usazení na oběžné dráze. Díky tomu IXV vstoupí do atmosféry velmi podobnou rychlostí, jakou by se vracelo z oběžné dráhy. Stroj přeletí téměř celou planetu a má na padácích přistát v Tichém oceánu. O to, aby se nepotopil, se postarají nafukovací balóny po stranách.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflight101.com/
http://www.spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/B9gQNgGIYAA16jh.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…10155570852730131_2876207019756101909_o.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/02/f9f15_04.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/8324866_orig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/B9gXTxuCIAAVzcF.png
https://lh6.googleusercontent.com/…/w666-h443-no/16322626776_5c95740193_k.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/02/IXV.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/7881717_orig.jpg?713

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
9 let před

Falcon ide na istotu, to je správne, ale ak začne prevádzkovať aj pilotované lety, budú takéto odklady veľmi nepríjemné pre posádku.
Je Florida tak nekľudné územie oproti Kazachstanu, alebo je tá raketa moc krehká oproti ruskému nosiču, ktorý štartuje za každého počasia?

Na IXV sa skutočne teším, dúfam, že bude kvalitný prenos!

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Obecně je potřeba říct, že blízkost oceánu není pro kosmodrom úplně příhodná. Kontinentální kosmodromy mají stálejší počasí – byť s většími výkyvy teplot mezi zimou a létem. Neřekl bych, že je americká technika choulostivější. Spíše si letové týmy dávají na všechno mnohem větší pozor – přesně podle hesla „Better safe than sorry“.

Shark660
Shark660
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Zeptám se, kolik je vlastně mrazivý rekord rakety Sojuz? Zvládne odstartovat i v těch -40ti co jsou občas na Vostočném?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Shark660

Abych se přiznal, tak se mi nepodařilo dohledat žádnou tabulku rekordních teplot, při kterých Sojuzy startovaly. Ale matně si pamatuju, že jednou startoval Sojuz s lidskou posádkou při, tuším, -22°C. Zda to byla nejnižší teplota nevím, stejně tak si nejsem jistý, zda to bylo přesně -22°C.

geal
geal
9 let před
Odpověď  Shark660

No tak třeba nádržím kapalného kyslíku určitě -40 stupňů nevadí :-), navíc studený vzduch má tu vlastnost, že je suchý, takže by se na raketě neměla tvořit námraza. Také by nízká teplota mohla svědčit raketám, které používají podchlazený (zhuštěný) kerosin. Takže ona ta nízká teplota nemusí mít jen samá negativa. I když ti lidé, co v tom musejí pracovat, si asi pěkně zanadávají.

Shark660
Shark660
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za odpověď. Právě jsem si taky matně pamatoval něco okolo -20-ti. Každopádně, jestli budou lítat i během zimy na Vostočném, tak to je tedy výkon…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Shark660

To bezesporu. Uvidíme, jak to bude vypadat.

Michal
Michal
9 let před

Zdravim, bude niekde mozne sledovat nazivo start IXV ?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Michal

Dá se to očekávat na webu ESA. Pokud na nějaký stream narazíme, budeme o tom naše čtenáře informovat formou krátkého článku.

Petr Kubala
Petr Kubala
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Stream už existuje pár dní…

Standa
Standa
9 let před

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.