sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Oznámené milníky pro finalisty programu Commercial Crew Program

Tisková konference NASA k programu CCP, která proběhla 26. ledna 2015, byla první od vyhlášení dvou finalistů v září loňského roku, více zde. Ukázala, že zbylí dva finalisté, Boeing a SpaceX, musí svižně a bez velkých odkladů postupovat vpřed v programu Commercial Crew Program (CCP). Tedy pokud mají splnit přání administrátora NASA Charlese Boldena, aby po roce 2017 definitivně skončila závislost dopravy astronautů na ruských Sojuzech.

Odmítnutí protestu neúspěšného uchazeče z počátku ledna, Sierra Nevada Corporation, otevřelo cestu finalistům v pokračování plnění milníků vývojové fáze kontraktu CCtCap (Commercial Crew transportation Capability) v rámci CCP.

Pojďme se podívat v krátkosti, co zaznělo z úst zúčastněných zástupců NASA (administrátor Charles Bolden, ředitelka Johnson Space Center Dr. Ellen Ochoa, programové manažerky Kathy Lueders a astronaut Mike Finck), Boeing (John Elbon) a SpaceX (COO Gwynne Shotwell):

Exemplář lodi Dragon V2 pro pad abort testExemplář lodi Dragon V2 pro pad abort test Zdroj: https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net/
Exemplář lodi Dragon V2 pro pad abort test
Zdroj: https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net/

Za firmu Boeing, v rámci vývoje lodě CST-100, John Elbon oznámil zahájení výstavby věže pro vstup posádky do lodě na odpalovací rampě pro rakety Atlas V, kterou bude používat jako nosnou raketu. V únoru 2017 proběhne Pad abort test, který plně ověří systémy nouzového oddělení a přistání lodě.

Během dubna 2017 je již plánován nepilotovaný testovací let k ISS, což by měl být 74. start rakety Atlas V. Červenec 2017 bude ve znamení prvního pilotovaného testu s jedním astronautem za Boeing a jedním za NASA, je plánován jako 80. start rakety Atlas V. A konečně v prosinci 2017 první „ostrý“ servisní let s posádkou k ISS.

A za SpaceX s lodí Dragon V2 je harmonogram následující. V únoru nebo březnu 2015 Pad abort test. Později v 2015 – letový pad abort test, který otestuje funkčnost systémů v okamžiku nejvyššího dynamického namáhání letu. Ke konci roku 2016 první nepilotovaný testovací let k ISS a pak co nejdříve poté, na začátku roku 2017, pilotovaný testovací let, který by měl být nejméně 50. startem rakety Falcon 9.

Reálné termíny se samozřejmě mohou ještě lišit, ale doufejme, že se Boldenovo přání splní a tento ambiciozní plán podaří naplnit. Veškeré aktivity pro Vás budeme sledovat.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
http://www.nasa.gov/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/…/public/ccp-path-forward-1_0.jpg
https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net/…329236682442107412_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
9 let před

Nakoľko SpaceX dostala menej finančných prostriedkov tak potrebuje kratší čas na ich míňanie.:-D

Leo
Leo
9 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Možná to byl ten důvod, aby to konečně dotáhli, když už se s tím tak dlouho crcaj 😉

Leo
Leo
9 let před

No, jak je vidět, Space X je s vývojem dál než Boeing. Nakonec to asi bude opět Musk, který jako první v historii vyšle soukromou loď s lidskou posádku

modelar
modelar
9 let před

Takze Boeing nebude robit in-flight abort? A ma vobec Atlas V certifikaciu pre lety s posadkou?

geal
geal
9 let před

„letový pad abort test“

Nemá to být jen „letový abort test“? Takhle to nedává smysl.

Radovan Kubrt (Raven)
Radovan Kubrt (Raven)
9 let před
Odpověď  geal

„letový pad abort test“
Lépe je proto asi psát česky. Např. test záchranného systému za letu.
Jinak článek chválím. 😉

Honza
Honza
9 let před

No papírově je to jasné.
1) Prověřený Dragon proti přerostlé CST-100 zatím hlavně na renderovaných obrázcích.

2) Falcon 9 s jedním typem motoru a paliva a s reálnou šancí na znovupoužití prvního stupně. A proti tomu Atlasu V s třemi typy motorů a třemi typy paliva. Nevypnutelné boostry na pevné palivo jsou „bezpečnostní bonus“ navíc. A k tomu motor prvního stupně dodávaný od úhlavního nepřítele, se kterým vedou v současnosti nevyhlášenou válku.

3)Polostátní neefektivní moloch Boeing proti nadšenému miliardáři, který opravdu chce letět na Mars.

Přesto všechno bych si na SpaceX moc peněz nevsadil. Boeing má ohromnou moc a vliv. Až bouchne první Falcon, uvidíme co bude následovat…

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Honza

Dragon V2 prověřený není. Sice nejspíš přebírá některé technologie z nákladního Dragonu, ale jinak je to úplně jiná loď, která má navíc neprověřený systém přistávání, ale i záchrany (prověřená je odhazovatelná věžička nahoře, Dragon V2 má k záchraně použít vlastní motory ve své spodní části). Systém je revoluční a z toho důvodu méně prověřený než na klasickou konstrukci spoléhající CST-100. I tak však fandím SpaceX víc než Boeingu, ale bez aktivní konkurence se ani SpaceX dlouhodobě neobejde.

Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před

Sovětům se v 70.tých létech m.s. podařil geniální tah, přehozením vyhýbky americkému rychlíku Apollo, který jim nezadržitelně ujel, na trasu lokálky zvané ISS, kde jim ještě téměř po padesáti letech stačí bez nějakého úsilí předpotopní R-7 a Sojuzy.
Přesun “ drožkaření“ na soukromý sektor sice NASA uvolnil ruce, ale neodstranil finanční zátěž, v níž jako v černé díře, jak ISS trefně nazval jeden z našich předních vědců, mizí prostředky, za něž by byl rozvoj základního výzkumu, pro který byla NASA zřízena daleko vpředu.
Takže jásot na soukromými loďmi na zásobování ISS by měl být raději pláčem nad vyhozenými prostředky, zejména, když Rusové jak se zdá v horizontu pěti let ISS opustí.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Jaroslav.Alois

ISS je unikátní vědecká laboratoř, která nemá konkurenci. Je krajně nemístné jakkoliv snižovat její přínos mnoha vědeckým oborům – od materiálového inženýrství, přes sledování Země až po biologii. Na ISS se dělají desítky experimentů, které by jinde nebyly uskutečnitelné. S Vaším názorem tvrdě nesouhlasím a považuji za nevhodné snižovat význam ISS. Ten je totiž nedocenitelný.

Honza
Honza
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

ISS je jistě úžasná laboratoř a její vědecký přínos je ohromný. Ale upřímně, kosmonautika dnes naprosto k ničemu nepotřebuje výzkum množení octomilek v mikrogravitaci nebo vesmírný 3D tisk plastových „upomínkových předmětů“.
Zásadní problém kosmonautiky je pořád doprava tam nahoru. Od 60tých let jsme prakticky nikam nepokročili. Pokud nepůjdou investice do vývoje motorů a raket, bude vynesení jedné octomilky pořád stejně drahé a nakonec ani octomilky létat nebudou, protože tu „rozmařilost“ politici a „lid“ prostě zatrhnou.
Jsme pořád v situaci Vikingů, kteří s vypětím všech sil a notnou dávkou štěstí dojeli do Nového světa. Ale bez pořádné plachetnice jim to bylo celkem k ničemu a Ameriku musela Evropa objevovat za 500 let znovu.

Kosmonautika potřebuje přejít od „drakkarů“ aspoň ke „karavelám“ a to se neobejde bez masivních investic. A žádný soukromník do takhle riskantního a drahého podniku nepůjde. I Musk vsadil na jistotu s konvenčním motorem na petrolej. Od toho by měla být právě NASA, aby prošlapávala cestičku…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Honza

Já vím, jak to myslíte, ale berte to tak, že narozdíl od krásných řečí a plánů o tom, co všechno bychom mohli, by lidstvo mělo být více hrdé na to, co má. A není to málo. Ono je krásné říkat, jak by bylo super kolonizovat a terraformovat Mars, protavovat se skrz led na Europě, vysílat mezihvězdné průzkumníky, nebo koketovat s warp-pohonem. Ano, je to fajn, ale připadá mi to, jako kdyby někdo v době letu Jana Kašpara někdo přišel s tím, že by chtěl nadzvukovou stíhačku. 🙂 Technika k tomu určitě jednou dospěje, ale musíme jít po malých krůčcích. Proto je potřeba vážit si ISS, protože je to to nejlepší, co máme a svým způsobem nám pomáhá připravit se na ty úžasné zítřky – ať už co se týče materiálových experimentů, tak i dlouhodobého pobytu ve stavu beztíže. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.