sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Změny v ruském kosmickém průmyslu

logo Roskosmosu

Ve středu 21. ledna médii proběhla, relativně nepovšimnuta, zpráva o personálním a organizačním zemětřesení v rámci ruské státní kosmické agentury Roskosmos. Ruský premiér Dmitrij Medveděv po patnácti měsících ve funkci odvolal generálního ředitele agentury Olega Ostapenka a současně byl Roskosmos sloučen se státní akciovkou „Spojená raketová a kosmické korporace (Объединенная ракетно-космическая корпорация – dále ORKK)“. ORKK byla založena v roce 2013 po známém průšvihu při startu Protonu-M a jejím úkolem bylo postavit na nohy ruský kosmický průmysl. Mimo jiné měla ORKK převzít výrobní kapacity Roskosmosu a pokusit se o ovládnutí rozhodujících balíků akcií dalších hráčů ruského kosmického sektoru, např. korporace Eněrgija. Celá situace se  však zainteresovaným vymkla z rukou, když se obě organizace, tedy Roskosmos a ORKK, nedokázaly shodnout na jasně vymezených kompetencích. Právě tento problém má vyřešit nově vzniklá „Státní korporace Roskosmos“.
Na tiskové konferenci 22. ledna prohlásil vicepremiér Dmitrij Rogozin, že na globálních plánech ohledně budoucího směřování kosmického výzkumu se nemění nic, a že od nové korporace v co nejbližší době očekává tři hlavní kroky: „zákon o nové korporaci, aktivizaci výstavby kosmodromu Vostočnyj a vypuštění nového nosiče v souladu s pokyny prezidenta.“

Igor Komarov
Igor Komarov
Zdroj: ru.wikipedia.org
(kredit: Трубин Валера)

Do čela nově vzniklé organizace byl postaven dosavadní šéf ORKK, Igor Anatolijevič Komarov. Jeho funkci v rámci struktury bývalé agentury ORKK bude zastávat zástupce ředitele ORKK pro projekty a programy Jurij Vlasov. Zajímavým faktem ohledně ředitele nové korporace je skutečnost, že padesátiletý Komarov nemá krom předchozího angažmá v ORKK žádné zkušenosti s raketovým a kosmickým průmyslem. Vystudoval ekonomii na Moskevské státní univerzitě, nějakou dobu se pohyboval v bankovnictví a metalurgickém průmyslu. Před jmenováním do čela ORKK v roce 2013 šéfoval čtyři roky koncernu AvtoVAZ.
Blatantní neúspěchy a selhání, které v nedávné minulosti provázely ruský kosmický program (od hojně medializovaného neúspěchu sondy Fobos-Grunt, přes opakované problémy s nosiči až po skluz výstavby kosmodromu Vostočnyj) tak vyvolaly konečně reakci činitelů na vysokých postech. Podle všeho už dlouho probíhá pokus o znovuzestátnění a centralizaci na tomto poli a předvčerejší rošáda je jedním z kroků tímto směrem. Uvidíme, zda se bude jednat pouze o kosmetickou úpravu fasády ruského kosmického průmyslu, nebo zda tento krok přinese pozitivní výsledky v hmatatelné podobě.

 

Zdroje informací:

http://www.federalspace.ru/21255/

http://www.russianspaceweb.com/centers_industry_2010s.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Federal_Space_Agency

ru.wikipedia.org

ru.wikipedia.org

ru.wikipedia.org

 

Zdroje obrázků:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roscosmos_logo_ru.svg

https://upload.wikimedia.org (kredit: Трубин Валера)

 

 

 

 

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Racek
Racek
10 let před

Něco dělat opravdu musí. Těch průšvihů a nekoncepčnosti při ještě omezených zdrojích bylo již dost a tak snaha zavést pořádek a řád je pochopitelná. Ale s autorem souhlasím, teprve se uvidí. Jsou to přece jen rusové. Někdy velké úspěchy při malých zdrojích, jindy nebetyčné plýtvání a nic… známe to. Ale kosmonautiku umí a tak jim právě v tomhle fandím, aby se jim to povedlo.

asdf
asdf
10 let před
Odpověď  Racek

Dle mě to jejich zestátňování povede akorát k ještě větší neefektivitě. Stačí se podívat na to, jak ruské úřady zvládají ostatní věci.

Racek
Racek
10 let před
Odpověď  asdf

No, že by státní mělo být vždy neefektivní je tak trochu dost neprokázané klišé. Ale při menších prostředcích, a to u rusů vzhledem k jejich současné situaci lze předpokládat po několik příštích let, může vést naopak k efektivnosti.

asdf
asdf
10 let před
Odpověď  Racek

To není žádné neprokázané klišé, to je dávno praxí ověřený fakt. Je jen velmi málo státních podniků, které se opravdu dají nazvat jako efektivní. A proč? No protože v podstatě nikomu konkrétnímu nepatří, takže nikomu pořádně nezáleží na tom, aby minimalizoval ztráty a maximalizoval zisk.

Racek
Racek
10 let před
Odpověď  Racek

Je to klišé, jak jinak. Hlavně ve zkresleném pohledu na současnou snahu velkých syndikátů o privatizaci zisků a zestátnění ztrát. Příkladů je spoustu, ale není tu prostor.
Ovšem pojetí státu jako v socialismu je druhý extrém. Pravda je vždy napůl cesty a důležitá je spolupráce státu a privátu. Kde je, tam se daří problémy řešit.

asdf
asdf
10 let před
Odpověď  Racek

To, že existují subjekty, které se snaží na státu zbohatnout nic nemění na tom, že v průměru jsou soukromé podniky vždy efektivnější než státní. Opět říkám, není to žádné klišé, ale prokázaný fakt. Stač se podívat na ekonomický vývoj jednotlivých zemí, kde převažovaly státní podniky a kde převažovaly soukromé.
Ono to totiž celé vychází z lidské psychologie a tu nelze žádnými ideologiemi obejít.

Martina
Martina
10 let před
Odpověď  Racek

Že je pravda vždy uprostřed je další klišé. Jak říká Richard Dawkins: „Pokud máme dvě protichůzdá tvrzení neznamená to, že pravda je uprostřed. Je možné, že se jedna strana prostě mýlí.“

Radim
Radim
10 let před

Další hřebíček do rakve ruské kosmonautiky. To poslední co ji chybí je armáda nových úředníků, bující administrativa a formalismus.

O manažerských úspěších Komarova v Avtovazu/Ladě/Žigulíku vypovídá podíl této „automobilky“ nejen na světovém, ale zejména na ruském trhu! Proto zřejmě dostal padáka a byl nahrazen Inge Anderssonem.

A jak vidno stejně „uspěl“ i v ORKK. Po té co se nedokázal prosadit proti Ostapenkovi, šel žalovat do Kremlu a tohle je výsledek. V Rusku se totiž zainteresovaným z rukou nic nevymyká.

Moje odpověď na poslední větu článku je – nejedná se o kosmetickou úpravu (likvidace Roskosmu), hmatatelné výsledky přinese (odstřelení Ostapenka), ale nebudou pozitivní.

asdf
asdf
10 let před
Odpověď  Radim

Lada dnes patří Renaultu. To je si myslím taky docela jasný signál toho, jak neschopné státní úředníky Rusko má.

Aleš
Aleš
9 let před
Odpověď  asdf

schopné státní úředníky má jedině Česko: Liaz, Tatra, Avia, Schkoda, Praga, ČZ, Jawa, …

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.