sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Start Falconu zastavila chyba druhého stupně

Dnes ve 12:20 našeho času měla z floridského kosmodromu odstartovat soukromá raketa Falcon 9 v1.1. Jejím úkolem bylo vynést na oběžnou dráhu zásobovací loď Dragon pro ISS. Ještě zajímavější ale měl být osud prvního stupně, který se měl pokusit o měkké přistání na plošině ASDS zaparkované v Atlantiku. Náš dnešním krátký článek přináší informace o důvodech odkladu a dozvíte se také, kdy je nejbližší možnost start opakovat.

Počasí se zlepšilo na 90%, kosmodrom nehlásil žádný problém, přesto se dnešní odpočet zastavil na čase minuta a 21 sekund před startem. Problém byl na horním stupni, přesněji řečeno u motoru Merlin, který je speciálně upravený pro vyšší výkon ve vakuu. Tento motor má u sebe dva systémy TVC (Thrust Vectoring Control), které slouží naklánění trysky a tím umožňují manévrování. Jeden z těchto systémů ale vykazoval neobvyklé hodnoty.

Falcon 9 na startovní rampě
Falcon 9 na startovní rampě
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Jelikož bylo startovní okno okamžité, nepřicházel v úvahu odklad startu. Nejbližší příležitost se tedy otevírá v pátek 9. ledna v 11:09 středoevropského času. Do té doby mají technici čas na odhalení problému a jeho odstranění.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/01/Scriptunas_SpaceX-7980.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/01/Scriptunas_SpaceX-7977.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kenny007
Kenny007
10 let před

A tak to bylo napínavé, nu což, pockame si. Jestli se jim přistání na prám párkrát povede, přistání na pevninu bude jen otázkou času. Ale stejně si myslím že lepší varianta po dostavbě kosmodromu v Mexiku by byly upravene bývalé ropné plošiny v mexickém zálivu. Nehoda při přistání je jen otázkou času. Ostatně spacex o této variantě údajně uvažuje.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Kenny007

Ve hře je zatím hodně variant a sama SpaceX se nedrží nějaké pevně dané doktríny. Podle aktuálních výsledků své plány a cíle průběžně upravuje. Nechme se proto překvapit.

Michael Voplatka
10 let před
Odpověď  Kenny007

Souhlasím s vámi. Přistávání na moři na plošině ASDS nebo na nějaké ropné plošině bude mnohem bezpečnější a výhodnější pro nosnost rakety. Záleží, kolik to všechno bude stát. Ostatně, už jsme o tom psali v tomto článku o chystaném kosmodromu SpaceX.

geal
geal
10 let před
Odpověď  Michael Voplatka

Je otázka, jestli mořská přistání dlouhodobě nepovedou k podobným problémům (korozivní slaný vzduch), jaké kdysi zažil Falcon 1. (Ovšem na druhou stranu je zase otázka, jestli přistání v blízkosti pobřeží na Floridě nějak výrazně situaci zlepší – Florida taky nemá zrovna kontinentální klima. Texas by v tomhle směru mohl být zajímavější.)

kenavf
kenavf
10 let před

Máte niekto informáciu,koľko ton paliva z celkovej zásoby,si musí nechať Falcon-9 na to aby zabrzdil a kontrolovane pristál?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  kenavf

Přesné číslo firma zatím neuvedla, ale předpokládám, že se bavíme o jednotkách procent z celého objemu nádrží prvního stupně. Myslím, že to nebude více než 15%.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.