Dlouho očekávaný start rakety Falcon 9 v1.1 s nákladní lodí Dragon k páté zásobovací misi k ISS označované jako SpX-5 konečně nastal. Jak už jsme Vás informovali dříve, start byl už od listopadu několikrát odložen z různých důvodů. Naposledy tomu bylo toto úterý 6. ledna, kdy start zhatil problém s nakláněním trysky motoru Merlin 1D Vacuum druhého stupně. Tento start byl výjimečný tím, že se měl první stupeň pokusit poprvé přistát na plovoucí plošině ASDS v Atlantském oceánu. V minulém roce absolvoval pouze dva testy s dosedáním na mořskou hladinu, které byly úspěšné. Nyní měl přijít další významný krok vpřed pro uvedení znovupoužitelných raket do reálného provozu.
9 motorů Merlin 1D se zažehlo přesně podle plánu a raketa Falcon 9 ze startovního komplexu 40 na Mysu Canaveral odstartovala v 10:47 SEČ. Jejím úkolem bylo dopravit zásobovací loď Dragon na nízkou oběžnou dráhu, odkud se již loď samostatně vydá na svou dvoudenní cestu k ISS. První stupeň odvedl svou práci na jedničku, po 2 minutách a 40 sekundách se odpojil a mise se rozeběhla dvěma směry. V jediném primárním úkolu, tedy dopravení Dragona do vesmíru, pokračoval stupeň druhý, kdežto první stupeň čekalo testovací přistání na plovoucí plošině vzdálené 300 kilometrů severovýchodně od startovací rampy.
Krátce po odpojení se první stupeň otočil o 180° a provedl první z trojice zážehů. Ten měl zpomalit jeho horizontální rychlost a přesně jej nasměrovat do oblasti přistání. O několik okamžiků později přišel zážeh druhý, který spolu s třením o hustší vrstvy atmosféry zpomalil rychlost padající rakety. Spolu s tím se také vyklopila 4 roštová kormidla, která se postarala o velmi přesné navedení na cíl přistání. Potom první stupeň klesl tak nízko, že řídícímu středisku klesl za horizont a bylo přerušeno spojení. Krátce před přistáním měl přijít poslední zážeh, který měl první stupeň zpomalit natolik, aby bezpečně přistál. Zážeh proběhl úspěšně a první stupeň se na přistávací plošinu trefil, nicméně přistání bylo až příliš tvrdé. Videozáznam bohužel není k dispozici, protože v místě přistání byla tma a mlha. První stupeň tedy s největší pravděpodobností tvrdě dopadl na palubu a rozbil se. Loď samotná je však v pořádku, pouze nějaké podpůrné vybavení na palubě bude potřeba vyměnit, jak sám Elon Musk napsal na Twitteru. Příčina nezdaru zatím není známá, a jelikož přistání není natočeno, přijde na řadu analýza telemetrických dat a trosek rakety.
Důvod k bujarým oslavám tedy není, ale na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že jde i tak o velký úspěch. Firma SpaceX dokázala, že je schopná trefit se do místa přistání s přesností na několik metrů a to ne s nějakou kosmickou lodí, ale neforemným a použitým prvním stupněm měřícím na výšku jako 15 poschoďový dům. Ač přistání nebylo stoprocentní, je potřeba si uvědomit, že šlo pouze o bonus k hlavnímu cíli mise, kterým bylo vynesení nákladu k ISS. Elon Musk před startem odhadoval úspěšnost přistání na 50 %. Těšíme se tedy na další podobný pokus a věříme, že příště již přistání bude hladké.
V následujícím videu se můžete podívat na záznam celého startu.
Zapomenout však nesmíme ani na hlavní úkol mise. I druhý stupeň rakety Falcon 9 pracoval bezchybně a dopravil loď Dragon na plánovanou oběžnou dráhu. Po několika okamžicích od odpojení úspěšně roztáhla své solární panely a začala stíhat ISS. Přiblížení ke stanici nastane v pondělí. Astronaut Butch Wilmore Dragona zachytí robotickou paží a Samantha Cristoforetti jej poté připojí ke spodnímu dokovacímu uzlu modulu Harmony. Poté bude několik dní probíhat vykládání velkého množství různorodého nákladu, načež bude nákladový prostor zaplněn výsledky experimentů, které budou dopraveny zpátky na Zemi 10. února.
EDIT: V 18:18 Elon Musk na svém Twitteru uvedl: „Roštová kormidla pracovala perfektně od hypersonických rychlostí po subsonické, ale těsně před přistáním jim došla hydraulická kapalina. Nadcházející let má už nyní k dispozici o 50 % více hydraulické kapaliny, takže by měl mít v dalším měsíci dostatečnou rezervu pro přistání. Jsem velmi hrdý na své lidi, kteří při této misi udělali obrovský krok vstříc znovupoužitelným raketám.“
Zdroje informací:
https://twitter.com/elonmusk
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/
Mohu mít dvě otázky?
První se týká řídících roštů. Všiml jsem si, že něco velmi podobného je i na horní části Sojuzu. Vzhledem k tomu, že tato část se nevrací (pokud jsem něco nepřehlédl), mělo by to sloužit k řízení při vzletu. Při startu jsou zaklapnuté, takže asi fungují až od hypersonických rychlostí. Je to tak správně?
Druhá je na hydraulickou kapalinu: Jak může dojít? Jediné, co mě napadá je, že k jejímu tlakování nepoužili motor (asi kvůli hmotnosti), ale stlačený plyn. Trefil jsem se?
Ty rošty na Sojuzu jsou součástí SAS, tedy záchranného systému pro případ havárie. Při aktivaci systému se oddělí návratový a orbitální úsek Sojuzu a záchranná věžička je i s aerodynamickým krytem odnese do bezpečí. Vyklopené rošty mají za úkol let stabilizovat.
Pokud let probíhá nominálně, rošty jsou stále přimknuty u aerodynamického krytu a spolu s ním jsou také odhozena.
Ta kapalina je pro mě taky záhadou. Souhlasím s tím, že měl spíše na mysli tlakovací médium, popřípadě palivo pro hydraulické pumpy. Uvidíme…
Děkuji za odpověď. Že jde o součást SAS mě nenapadlo.
Hnací plyn v takovém systému dojít nemůže (pokud nedojde k závadě nebo chybě při návrhu). Jen vyplní celý prostor, který dříve zabírala hydraulická kapalina a i když má ještě tlak, nemá co vytlačovat. Zpráva logiku to má, ale přepsat se mohl také.
Rostove stabilizatory jsou na Sojuzu pouze pro pripad aktivace havarijniho systemu, alespon jsem si to dodnes myslel 🙂
Jeden z najväčších úspechov kozmonautiky celkovo… Obrovská gratulácia. Trafili sa v tme a v hmle. Nabudúce už to snáď vyjde a ak nie, nevadí. Pokusov ešte bude dosť 🙂