sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

XS-1, raketové letadlo nebo okřídlená raketa?

XS-1 zdroj:darpa.mil

Okřídlené stroje, schopné cesty do vesmíru lákaly americkou armádu jako můru rozsvícená žárovka. Od 50.let minulého století experimentovala se stroji umožňujícími dosáhnout hranice atmosféry a nebýt spěchu v nastalých kosmických závodech se Sovětským svazem, první Američan by se pravděpodobně do vesmíru podíval v kosmickém letounu. Nakonec se armáda dočkala v podobě Space Shuttlu, který zpočátku provozovala společně s agenturou NASA. Po havárii Challengeru však od něj dala ruce pryč a hledala něco vhodnějšího. To se jí podařilo s bezpilotním raketoplánem X-37B, který DARPA (Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů) převzala od NASA. Musí jej však vynášet tradiční raketa. DARPA se rozhodla, že přinese křídlaté stroje i do tohoto sektoru…

DARPA dala třem soutěžícím skupinám možnost pokusit se postavit bezpilotní stroj, jehož první stupeň by byl okřídlený a druhý by připomínal klasickou raketu. Na nízkou oběžnou dráhu by měl vynášet náklady o hmotnosti 1360 až 2270 kg (3000 – 5000 liber) za cenu nepřesahující 5 milionů dolarů za jeden let. Zarážející je i četnost startů, která činí 10 startů během deseti dní. Stroj by měl startovat vertikálně jako klasická raketa, během výstupu by mohl dosáhnout rychlosti až 10 Machů. Pak by se od prvního stupně odpoutal druhý spolu s užitečným nákladem pod ochranným krytem. Nad hustými vrstvami atmosféry by byl ochranný kryt odhozen a raketový stupeň by náklad donesl na požadovanou dráhu. Ovšem první stupeň by přistál na ranveji podobně jako klasické letadlo. Na zemi by se pak rychle připravil na další let s novým druhým stupněm a nákladem na hřbetě. Vše by měl dokázat zajistit pouze malý pozemní tým lidí.

Video, kde je animace zadání agenturou DARPA

Všechny tři skupiny sice obdržely stejné zadání a k tomu každá něco mezi 3 -4 milióny dolarů na první fázi projektu, ale díky jejich předchozím pokusům s konstruováním podobných strojů, jsou mezi nimi přecijen jisté rozdíly. Příští rok by měla proběhnout druhá fáze výběru. Vítězem se ale může stát jen jeden, což je dáno rozpočtem, který na tuto akci DARPA vyhradila. První let XS-1 by mohl proběhnout už v roce 2018.

Boeing + Blue Origin

Podoba stroje připomíná větší verzi současného armádního raketoplánu X-37B. O druhý stupeň se pravděpodobně postará druhá firma – Blue Origin, známá svou účastí v soutěži NASA na dopravu posádek k ISS, kde se svou lodí New Shepard vypadla v předposledním kole.

Northrop Grumman + Virgin Galactic

Northrop Grumman má s podobným typem stroje své zkušenosti. V roce 2006 přišla s konceptem okřídleného stroje HLV, který měl vynést raketu do výšky 45 km rychlostí Mach 7. Tam už by raketa pokračovala pomocí svého pohonu. Okřídlený stupeň by pro výstup používal raketový motor, zatímco pro návrat na zemi proudový, využívající atmosférický kyslík. Od spolupráce s Virgin Galactic si slibuje, že se bude moci implementovat do tohoto stroje pokročilé materiály, které se využívají u suborbitálního raketoplánu SpaceShip Two.

Masten Space Systems + XCOR

Třetí koncept se liší od předchozích dvou zejména tím, že vyjma vertikálního startu má i vertikální přistání. Tvůrci připouští, že ve finálním konceptu možná křídla zmizí úplně. Sice by to odporovalo zadání, ovšem tento tým má jedno eso v rukávu, kterým ostatní dva týmy nedisponují. Experimentální stroje Xombie, Xoie a Xaero firmy Masten Space Systems dokázaly splnit podmínku četnosti 10 startů a více za 10 dní. Pokud dosáhnou i na požadovanou cenu za start, DARPA zřejmě vezme na milost i bezkřídlý první stupeň. Na druhou stranu tento tým přiznává, že by mu okřídlený stroj mohl při přistávací fázi ušetřit palivo.  K okřídleným strojům má blíže druhý z dvojice, společnost XCOR, kterou fanoušci suborbitálních letů znají díky jejímu raketoplánu LYNX.

Další projekty s okřídlenými prvními stupni

Pokud bychom tak mohli tuto skupinu nazvat, pak by do ní určitě patřila raketa Pegasus společnosti OSC vynášená letadlem Lockheed L-1011 Stargazer. Mezi budoucí projekty můžeme zařadit Stratolaunch, kde dvoutrupé letadlo vynáší v podvěsu uprostřed raketu Antares a malou raketu, jež by vynášela miniaturní družice kategorie Cubesat v podvěsu tryskáče Gulfstream III. To jsou ovšem upravená klasická letadla. Podíváme-li se na projekty, které vycházejí z klasických raket, k nimž mají přibýt křídla, pak nám historie nabízí nepřeberné množství návrhů, z nichž se realizace nedočkal žádný. Na obou stranách železné opony se zpočátku uvažovalo, že raketoplány mají být vynášeny okřídleným prvním stupněm. Sověti hodlali dát křídla variantě superrakety Energia – Uragán.

Ani budoucnost není o tyto koncepty ochuzena. Boeing má vypracovánu studii pro dva okřídlené stupně vynášející tajný raketoplán X-37B namísto rakety Atlas V. Velmi podobný návrhz předvedl i Lockheed Martin. Oba si můžete prohlédnout ve vlákně na našem fóru.

 

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/forum/viewtopic.php?f=31&t=546&p=6418&hilit=Northrop#p6418
http://forum.kosmonautix.cz/forum/viewtopic.php?f=31&t=366&p=37776&hilit=Northrop#p37776
http://www.space.com/26904-xs1-military-space-plane-northrop-grumman.html
http://www.space.com/26881-xs1-military-spaceplane-masten-space-systems.html

http://spaceref.biz/agencies/darpa-1/boeing-to-design-xs-1-experimental-spaceplane-for-darpa.html

Zdroje obrázků:
http://www.darpa.mil/uploadedImages/Content/NewsEvents/Releases/2014/XS-1_2.png
http://images.spaceref.com/news/2014/ooMSF14-0044-1_XS-1.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-z77Y6UtFNpY/T_cKZCwB5kI/AAAAAAAAALI/NA4PMbAnemA/s400/x37B-07.jpg
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/09/darpa-xs-1.jpg
http://www.themarysue.com/wp-content/uploads/2012/03/blue-origin-new-shepard.jpg#geekosystem
http://i.space.com/images/i/000/041/532/i02/xs-1-space-plane-northrop-grumman.jpg?1408650758
http://i.space.com/images/i/000/041/647/i02/xaero-b-masten-space-systems.JPG?1409095869
http://images.spaceref.com/news/2006/2868.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/White_Knight_Two_and_SpaceShipTwo_from_directly_below.jpg
http://i.space.com/images/i/000/041/502/i02/XS-1-masten.jpg?1408492043
http://www.xcor.com/press/2011/images/11-07-11_lynx_telescope-500x.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/ASM-135_ASAT_5.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastislav Vyprachticky

Specifikace by měla být motivací pro větší univerzálnost. To by mohly umožnit hybridní motory s kombinovatelností pro různé účely, celek pak jako solitér. Srdečně zdravím a přeji společnosti DARPA hodně dobrých nápadů a jejich realizaci.

asdf
asdf
9 let před

Stratolaunch opravdu jako vynašeč rakety Antares? To je snad nesmysl ne?

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
9 let před
Odpovědět  asdf

Zatím nikdo neřekl, že Stratolaunch s Antaresem končí. Uvidíme, jak se firma OSC popere s hledáním náhrady za nespolehlivé motory AJ-26.

https://kosmonautix.cz/2014/11/13/xs-1-raketove-letadlo-nebo-okridlena-raketa/