sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

XS-1, raketové letadlo nebo okřídlená raketa?

XS-1 zdroj:darpa.mil

Okřídlené stroje, schopné cesty do vesmíru lákaly americkou armádu jako můru rozsvícená žárovka. Od 50.let minulého století experimentovala se stroji umožňujícími dosáhnout hranice atmosféry a nebýt spěchu v nastalých kosmických závodech se Sovětským svazem, první Američan by se pravděpodobně do vesmíru podíval v kosmickém letounu. Nakonec se armáda dočkala v podobě Space Shuttlu, který zpočátku provozovala společně s agenturou NASA. Po havárii Challengeru však od něj dala ruce pryč a hledala něco vhodnějšího. To se jí podařilo s bezpilotním raketoplánem X-37B, který DARPA (Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů) převzala od NASA. Musí jej však vynášet tradiční raketa. DARPA se rozhodla, že přinese křídlaté stroje i do tohoto sektoru…

DARPA dala třem soutěžícím skupinám možnost pokusit se postavit bezpilotní stroj, jehož první stupeň by byl okřídlený a druhý by připomínal klasickou raketu. Na nízkou oběžnou dráhu by měl vynášet náklady o hmotnosti 1360 až 2270 kg (3000 – 5000 liber) za cenu nepřesahující 5 milionů dolarů za jeden let. Zarážející je i četnost startů, která činí 10 startů během deseti dní. Stroj by měl startovat vertikálně jako klasická raketa, během výstupu by mohl dosáhnout rychlosti až 10 Machů. Pak by se od prvního stupně odpoutal druhý spolu s užitečným nákladem pod ochranným krytem. Nad hustými vrstvami atmosféry by byl ochranný kryt odhozen a raketový stupeň by náklad donesl na požadovanou dráhu. Ovšem první stupeň by přistál na ranveji podobně jako klasické letadlo. Na zemi by se pak rychle připravil na další let s novým druhým stupněm a nákladem na hřbetě. Vše by měl dokázat zajistit pouze malý pozemní tým lidí.

Video, kde je animace zadání agenturou DARPA

Všechny tři skupiny sice obdržely stejné zadání a k tomu každá něco mezi 3 -4 milióny dolarů na první fázi projektu, ale díky jejich předchozím pokusům s konstruováním podobných strojů, jsou mezi nimi přecijen jisté rozdíly. Příští rok by měla proběhnout druhá fáze výběru. Vítězem se ale může stát jen jeden, což je dáno rozpočtem, který na tuto akci DARPA vyhradila. První let XS-1 by mohl proběhnout už v roce 2018.

Boeing + Blue Origin

Podoba stroje připomíná větší verzi současného armádního raketoplánu X-37B. O druhý stupeň se pravděpodobně postará druhá firma – Blue Origin, známá svou účastí v soutěži NASA na dopravu posádek k ISS, kde se svou lodí New Shepard vypadla v předposledním kole.

Northrop Grumman + Virgin Galactic

Northrop Grumman má s podobným typem stroje své zkušenosti. V roce 2006 přišla s konceptem okřídleného stroje HLV, který měl vynést raketu do výšky 45 km rychlostí Mach 7. Tam už by raketa pokračovala pomocí svého pohonu. Okřídlený stupeň by pro výstup používal raketový motor, zatímco pro návrat na zemi proudový, využívající atmosférický kyslík. Od spolupráce s Virgin Galactic si slibuje, že se bude moci implementovat do tohoto stroje pokročilé materiály, které se využívají u suborbitálního raketoplánu SpaceShip Two.

Masten Space Systems + XCOR

Třetí koncept se liší od předchozích dvou zejména tím, že vyjma vertikálního startu má i vertikální přistání. Tvůrci připouští, že ve finálním konceptu možná křídla zmizí úplně. Sice by to odporovalo zadání, ovšem tento tým má jedno eso v rukávu, kterým ostatní dva týmy nedisponují. Experimentální stroje Xombie, Xoie a Xaero firmy Masten Space Systems dokázaly splnit podmínku četnosti 10 startů a více za 10 dní. Pokud dosáhnou i na požadovanou cenu za start, DARPA zřejmě vezme na milost i bezkřídlý první stupeň. Na druhou stranu tento tým přiznává, že by mu okřídlený stroj mohl při přistávací fázi ušetřit palivo.  K okřídleným strojům má blíže druhý z dvojice, společnost XCOR, kterou fanoušci suborbitálních letů znají díky jejímu raketoplánu LYNX.

Další projekty s okřídlenými prvními stupni

Pokud bychom tak mohli tuto skupinu nazvat, pak by do ní určitě patřila raketa Pegasus společnosti OSC vynášená letadlem Lockheed L-1011 Stargazer. Mezi budoucí projekty můžeme zařadit Stratolaunch, kde dvoutrupé letadlo vynáší v podvěsu uprostřed raketu Antares a malou raketu, jež by vynášela miniaturní družice kategorie Cubesat v podvěsu tryskáče Gulfstream III. To jsou ovšem upravená klasická letadla. Podíváme-li se na projekty, které vycházejí z klasických raket, k nimž mají přibýt křídla, pak nám historie nabízí nepřeberné množství návrhů, z nichž se realizace nedočkal žádný. Na obou stranách železné opony se zpočátku uvažovalo, že raketoplány mají být vynášeny okřídleným prvním stupněm. Sověti hodlali dát křídla variantě superrakety Energia – Uragán.

Ani budoucnost není o tyto koncepty ochuzena. Boeing má vypracovánu studii pro dva okřídlené stupně vynášející tajný raketoplán X-37B namísto rakety Atlas V. Velmi podobný návrhz předvedl i Lockheed Martin. Oba si můžete prohlédnout ve vlákně na našem fóru.

 

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/forum/viewtopic.php?f=31&t=546&p=6418&hilit=Northrop#p6418
http://forum.kosmonautix.cz/forum/viewtopic.php?f=31&t=366&p=37776&hilit=Northrop#p37776
http://www.space.com/26904-xs1-military-space-plane-northrop-grumman.html
http://www.space.com/26881-xs1-military-spaceplane-masten-space-systems.html

http://spaceref.biz/agencies/darpa-1/boeing-to-design-xs-1-experimental-spaceplane-for-darpa.html

Zdroje obrázků:
http://www.darpa.mil/uploadedImages/Content/NewsEvents/Releases/2014/XS-1_2.png
http://images.spaceref.com/news/2014/ooMSF14-0044-1_XS-1.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-z77Y6UtFNpY/T_cKZCwB5kI/AAAAAAAAALI/NA4PMbAnemA/s400/x37B-07.jpg
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/09/darpa-xs-1.jpg
http://www.themarysue.com/wp-content/uploads/2012/03/blue-origin-new-shepard.jpg#geekosystem
http://i.space.com/images/i/000/041/532/i02/xs-1-space-plane-northrop-grumman.jpg?1408650758
http://i.space.com/images/i/000/041/647/i02/xaero-b-masten-space-systems.JPG?1409095869
http://images.spaceref.com/news/2006/2868.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/White_Knight_Two_and_SpaceShipTwo_from_directly_below.jpg
http://i.space.com/images/i/000/041/502/i02/XS-1-masten.jpg?1408492043
http://www.xcor.com/press/2011/images/11-07-11_lynx_telescope-500x.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/ASM-135_ASAT_5.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastislav Vyprachticky

Specifikace by měla být motivací pro větší univerzálnost. To by mohly umožnit hybridní motory s kombinovatelností pro různé účely, celek pak jako solitér. Srdečně zdravím a přeji společnosti DARPA hodně dobrých nápadů a jejich realizaci.

asdf
asdf
10 let před

Stratolaunch opravdu jako vynašeč rakety Antares? To je snad nesmysl ne?

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
10 let před
Odpověď  asdf

Zatím nikdo neřekl, že Stratolaunch s Antaresem končí. Uvidíme, jak se firma OSC popere s hledáním náhrady za nespolehlivé motory AJ-26.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.