Další náhrada za ruské motory pro americké rakety?

Aktuální politická situace ve světě způsobuje, že klesá ochota Rusů zásobovat Spojené státy motory RD-180. Situace zatím není kritická. Smlouvy zatím platí a zásoby dosud dodaných motorů na pár let vydrží, nicméně Spojené státy nechtějí nic ponechat náhodě. Motory RD-180 se používají na raketách Atlas V a právě ty jsou Rusům trnem v oku – kromě vědeckých družic se totiž používají k vynášení armádních satelitů. Američané se proto snaží osamostatnit se i v tomto směru a vyvinout soběstačný motor, díky kterému by přestali být závislí na ruské straně.

Již před pár týdny jsme v Kosmotýdeníku psali o plánu společností ULA, která provozuje rakety Atlas a Blue Origin, a kterou založil Jeff Bezos, zakladatel Amazonu. Ze spolupráce měl vzejít motor BE-4, který by spaloval kapalný kyslík a zkapalněný zemní plyn. První zkoušky měly přijít v roce 2016, ostrý let pak o 3 roky později. Nemělo přitom jít o náhradu RD-180 pro Atlasy V, ale spíše o motor pro zbrusu novou raketu, což dává smysl – aplikovat novou technologii na raketu, která byla stavěná na jiný motor by bylo náročné.

Model motoru BE-4

Model motoru BE-4
Zdroj: http://i.space.com/

Nyní se ukazuje, že téma „Jak nahradit motory RD-180“, může být velmi atraktivní i pro jiné společnosti. Firma Aerojet Rocketdyne se před pár dny přihlásila s tím, že by ráda postavila motor AR-1, který by spaloval kapalný kyslík a letecký petrolej. Výhodou nového motoru by měla být jeho cena – maximálně 25 milionů dolarů, ale spíše méně. Aerojet Rocketdyne navíc vypracoval kompletní studii na nové generace raket Atlas V a Delta IV, ve kterých nechybí ani rozpracované studie urychlovacích bloků na tuhá paliva, nebo horních stupňů raket.

Detail motoru AR-1

Detail motoru AR-1
Zdroj: http://www.rocket.com/

Společnost Aerojet už zahájila jednání se společností ULA, která, jak se zdá, návrh přijala jako záložní. Momentálně podle všeho spíše věří firmě Blue Origin. Svým způsobem je to logické – jednak tato dohoda přišla dříve a navíc by svazek dvou motorů BE-4 vyvinul o 30% větší tah, než jaký produkuje RD-180. Nově navržený AR-1 by měl být také výkonnější, než ruský motor, ale jen o 16%. Firma Aerojet se netají tím, že ji ke zvýšené aktivitě vyprovokoval zájem společnosti Blue Origin. Vyzyvatel hýří optimismem a tvrdí, že se konkurence nebojí. Ve výsledku to může být jen dobře, protože právě díky soupeření dvou kandidátů se možná dočkáme kvalitnějších výsledků.

Aerojet tvrdí, že i pro její motor AR-1 by se musela obměnit konstrukce základního těla rakety Atlas V, ale zdaleka ne tak intenzivně, jako by tomu bylo u motoru BE-4, který využívá úplně jiných pohonných hmot, které by vyžadovaly mnohem masivnější přestavbu. Krátce a stručně – zatímco Blue Origin by svým motorem přinesl pro Atlas V revoluci, Aerojet Rocketdyne slibuje spíše evoluci. Výhodou tohoto motoru je i to, že by využíval již existujícího technického zázemí, přičemž první letový exemplář by měl být hotový také v roce 2019.

Motor AR-1

Motor AR-1
Zdroj: http://www.rocket.com/

„AR-1 je flexibilní, modulární design, který může najít uplatnění na mnoha jiných amerických raketách – ať už federálních, nebo soukromých,“ prohlašuje firma Aerojet. Nahradit, nebo jen upravit Atlas V ale nebude nic snadného. Tento spolehlivý nosič má totiž řadu 49 úspěšných startů a tak bude na jeho nástupce mimořádný tlak zodpovědnosti.

Celý závod o nahrazení RD-180 bude mít nakonec možná překvapivého vítěze – firma SpaceX v posledních měsících úspěšně konkuruje Atlasu a může se ucházet o stále lukrativnější zakázky. Pomáhá jí tomu i příznivá cenová politika. Nechme se tedy překvapit, zda se nakonec nedostane ke slovu známé rčení „když se dva perou, třetí se směje“.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://aviationweek.com/…/imagecache/medium_img/uploads/2014/06/atlasv-ula.jpg
http://i.space.com/images/i/000/042/218/i02/blue-origin-model.png?1410985688
http://www.rocket.com/files/aerojet/images/Capabilities/Aerospace/AR1_Single_large.jpg
http://www.rocket.com/files/aerojet/images/Capabilities/Aerospace/AR1_Flag_dual.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

11 komentářů ke článku “Další náhrada za ruské motory pro americké rakety?”

  1. Radim napsal:

    Výborné, jako vždy. Jen bych si dovolil polemizovat s tou „klesající ochotou Rusů… “ Právě současné napětí mezi Západem a Ruskem nutí Rusy shánět valuty kde se dá. Nezájem proto vidím na americké straně, zvláště po ruských výhružkách.
    A jak krásné ukazuje tenhle článek, situace se vyvíjí pro Rusy krajně nepříznivě. Americké dolary se budou napříště utrácet v USA a navíc přispějí k dalšímu zvýšení amerického náskoku v technologiích…

  2. Honza napsal:

    Není mně jasné, co je vlastně na tom RD-180 tak úžasného. Je to jistě dobrý motor, ale přece jenom původně navržený v sedmdesátých letech. Přeci nemůže být takový problém ho okopírovat nebo i vylepšit a vyrábět vlastními silami.
    Nebo jde jenom o jeho nízkou cenu?

  3. asdf napsal:

    Opravdu by svazek dvou BE-4 vyvinul o 30 % větší tah než RD-180? Z dostupných údajů má RD-180 ve vakuu 4150 kN, zatímco BE-4 by měl mít jen 2400 kN

  4. antipod napsal:

    Omyl SpaceX používa na svojom nosiči 2x NK-33, vyvíjaný pôvodne pre nosič N1.
    RD-180 chce ako náhradu za NK-33.
    Ruské motory sú v mnohých ohľadoch jedinečné, napr. používajú uzavretý spaľovací cyklus a to veľa motorov vo svete nedokáže.
    Stačí si porovnať tlak v spaľovacej komore.
    Možno sa mýlim ale podobnú konštrukciu nemá nik iný.

    Američania sú zas ďalej v konštrukcií a využívaní vodíkovo-kyslíkových motorov,
    ako sa piše v článku RS-25, resp RS-68

    • Dušan Majer napsal:

      SpaceX nepoužívá motory AJ-26 (bývalé NK-33) to jste si spletl s firmou OSC. Ta ale od těchto motorů odstupuje a hledá za ně náhradu (možná ruské RD-181). Motory RD-180 používají Američané pouze na Atlasu V a pro rakety Antares se s nimi nepočítá. Mícháte dohromady dvě kauzy rusko-amerických vztahů kolem motorů. Chápu, je toho v jednom časovém období docela dost. Abych to shrnul:
      Případ první – Ruské motory RD-180 pro rakety Atlas V. Rusům se nelíbí, že jejich motory pohání rakety, které vynášejí vojenské družice – de facto proti nim. Jelikož hrozí, že Rusové v dalších letech zastaví dodávku těchto motorů, chtějí Američané postavit náhradu za tyto motory – právě o tom pojednává tento článek.
      Případ druhý – havárii rakety Antares způsobil motor AJ-26 (přestavěný NK-33 postavený pro vylepšenou N-1). Firma OSC se rozhodla tyto motory opustit a hledá za ně náhradu – vypadá to na RD-181 (jakýsi pokračovatel, nebo bratříček verzí RD-170 a RD-180).
      Ostatně stačí se podívat na datum, kdy tento článek vyšel – 4. října, tedy téměř měsíc před havárií rakety Antares. Proto je jasné, že se v něm nemohlo hovořit o náhradě motorů NK-33, ale pouze o náhradě RD-180 pro Atlasy

  5. antipod napsal:

    Presne ako píšete OSC a RD-181 nie RD-180 ospravedlňujem sa.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.