sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Co obnáší první let Orionu?

Už jen necelé dva měsíce zbývají do chvíle, kdy se na floridském kosmodromu zažehnou motory nejsilnější soudobé rakety Delta IV Heavy. Úkolem tohoto nosiče je dopravit na oběžnou dráhu první exemplář nové americké lodi Orion. Tato mise označovaná zkratkou EFT-1 sice bude trvat jen několik hodin, což je ve srovnání s dlouhodobými lety vesmírem, plánovanými na příští roky, jen chvilka, přesto bude tato mise pro další vývoj nedocenitelná. Otestují se při ní totiž klíčové systémy lodi, mezi kterými hraje hlavní roli tepelný štít. V dnešním krátkém článku Vám přinášíme přehledné rekapitulační video celé plánované mise, která by měla být prvním velkým krokem k nové éře americké pilotované kosmonautiky.

Zdroje obrázků:
http://upload.wikimedia.org/…/559px-Exploration_Flight_Test-1_insignia.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zdenek
zdenek
10 let před

Nice, ale všechno se tak vleče… Když člověk pomyslí kde už jsme mohli být?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  zdenek

Buďme rádi alespoň za to, co je. Mohlo být i hůř. Navíc po mnoha letech stagnace se konečně začíná něco dít. 😉

MU
MU
10 let před

nevím ale Usa zaspali 35 let!Tudíž budou s konceptem 35 let pozadu

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  MU

To není tak jednoznačné. Sice se 35 let nerozvíjí lety mimo zemské gravitační pole, ale Američanům kvůli tomu vlak rozhodně neujel. Stále jsou kosmonautickou velmocí číslo 1.
Ani ten odklon od letů na Měsíc k raketoplánům bych USA příliš nezazlíval. Bez raketoplánů bychom třeba neměli ISS a ta za to určitě stojí.
Takže Váš komentář, že bude NASA pozadu není úplně správný – pozadu oproti komu, nebo proti čemu? Snad jen maximálně proti tehdejším očekáváním. na druhou stranu máme nyní modernější počítače i materiálové inženýrství.

slappy
slappy
10 let před

Nádhera! Ovšem to završení dramatickym žblunknutím na třech padácích a následné lovení z vody mi k takový „superlodi“ prostě nesedí. Opravdu je to celé jednodušší/bezpečnější/levnější než jít dolu na raketách? Když to zvládli i na Marsu.. padákem jenom zpomalit a pomocí motorů skutečně měkce dosednout… Jedině mě napadá, že americké lodě musí přistávat do vody prostě protože tam nemaj rozsáhlé pusté stepi a manévrovat nad osídlenými oblastmi kolem kosmodromu se bojí…

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  slappy

Na Marsu to sice zvládli, ale s mnohem menšími náklady. Nejtěžší byla Curiosity, která vážila tunu, navíc díky třetinové gravitaci jen něco přes 300 kg. Plně naložený Orion bude vážit mnoho tun.
Princip motorického přistávání zatím rozvíjí jen SpaceX u své chystané lodi Dragon V2. NASA s tím prozatím nepočítá.

Michal
Michal
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

Myslím že kolega měl na mysli spíše zabrždění těsně před dosednutím á la Sojuz. Mimochodem, netestoval se na Orionu pro tento případ airbag?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Michal

Pokud je mi známo, tak Orion nikdy dosednutí na airbagy netestoval. Tuto technologii zkoušela firma Boeing pro svou loď CST-100.

slappy
slappy
10 let před
Odpověď  Michal

Myslel jsem motorické přistání á la Dragon.. Nicméně musím uznat to, jak se Orionu postupně nafukují a otevírají padáky, je přecijen nádhera 🙂

Alois Janíček
Alois Janíček
10 let před

Ty jejich uzle, míle a Fahrenheity mě moc nepomohli.
Ale jinak dobré, těším se na ten test jak malý kluk na vánoce 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.