sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Všechny starty raketoplánů na jednom místě

Ať už raketoplány bezmezně milujeme pro jejich technickou eleganci, nebo nenávidíme pro jejich finanční náročnost, nebo je bereme takové, jaké byly, jistě se shodneme na tom, že tvořily po několik desetiletí páteř americké kosmonautiky. Tyto koráby se do kosmu vydaly celkem 135x a během svých misí plnily nejrůznější úkoly – od vědeckých pokusů, přes vypouštění družic až po stavbu a zásobování Mezinárodní vesmírné stanice. Jak by to ale vypadalo, pokud bychom těch 30 let shrnuli do pár minut – tedy pokud bychom nechali všechny raketoplány odstartovat v jednu chvíli. To nám ukáže video vložené do dnešního krátkého článku. Jen malé upozornění – nezapomeňte si ztlumit zvuk.

Zdroje obrázků:
http://www.blog.logitunes.com/wp-content/uploads/2014/08/LogitunesLaunch.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza
Honza
10 let před

Krásné stroje.

Bohužel stroje navržené na to, aby z vesmíru na Zem vozili (většinou) 60 kubíků prázdného prostoru. Luxus, který si nakonec nemohli dovolit ani Spojené státy. Chyba už úplně na počátku v základním ideovém zadání. Chyba, která ze zpětného pohledu stála kosmonautiku 30 let vývoje.

Ale i tak to byly krásné stroje.

Michael Voplatka
10 let před
Odpověď  Honza

Máte pravdu. Zajímalo by mě, jak by to bylo s kosmonautikou dnes, nebýt raketoplánů. Podívejme se ale na to z té lepší stránky. Nebýt raketoplánů, neměli bychom ISS, neuskutečnila by se řada vědeckých experimentů, kdo ví, jak by to bylo s Hubblem atd. Důležité je, že se NASA z této částečné chyby poučila.

Honza
Honza
10 let před
Odpověď  Michael Voplatka

Je pravda, že nebýt raketoplánů, nebyla by ani ISS ve stávající podobě. Ale byly by už v sedmdesátých letech Skylaby s obytným objemem mnohonásobně převyšujícím jakýkoli modul ISS. A možná i základna na Měsíci. A co by bylo na počátku třetího tisíciletí si netroufám ani představit. Možná by se dodnes létalo sice koncepčně zastaralým, ale velmi spolehlivým a díky sériové výrobě levným Apollem… 🙂

Milan
Milan
10 let před

…i včetně posledního startu Chalengeru… 🙁

MU
MU
10 let před
Odpověď  Milan

Máte pravdu je tam, schválně jsem hledal jestli tam bude….osobně si myslím že to smysl mělo.
Rusové jen demonstrovali že to umějí také s Buranem, byli asi chytřejší věděli že to bude hodně drahé….
U Buranu se tvrdilo že byl o krok před Američany, nebot jeho let byl plně autonomní….

Milan
Milan
10 let před
Odpověď  MU

Kdysi kdesi jsem četl, že Buran údajně vznikl na přímou politickou objednávku. Údajným argumentem vůdců z Kremlu byla domněnka, že by americký raketoplán po startu „náhle“ změnil směr a mohl v rychlosti 7M svrhnout na Moskvu jadernou bombu mimo dosah protiletadlové obrany. Samotní vědci a plánovači o raketoplán neměli zájem. Tušili, že bude velmi drahý a mimo ekonomické možnosti SSSR. Sami měli co dělat, aby udrželi prestiž alespoň s Mirem. I když třeba by Buran nemusel být takový průšvih, třeba jen z toho důvodu, že si s sebou nevezl mrtvou váhu v podobě startovacích motorů…..

Michael Voplatka
10 let před
Odpověď  Milan

To máte pravdu. Ovšem obavou nebylo to, že by americký raketoplán náhle změnil směr a shodil by na Moskvu jadernou bombu. To by stroj na oběžné dráze nedokázal. Ruští inženýři předpovídali, že STS bude neekonomickou koulí na noze. Proto nechápali, proč si za tím projektem USA tak stojí. A proto přišlo zadání, že Rusko musí mít raketoplán taky. „USA s ním určitě mají nějaké nekalé vojenské plány, o kterých zatím nevíme, a proto musíme být připraveni a mít stejnou schopnost.“

A Buran sice nevozil mrtvou váhu motorů, ale i tak tam té mrtvé váhy bylo pořád požehnaně. A právě kvůli absenci znovupoužitelných motorů by se museli pro každý start rakety Eněrgia vyrábět nové. Takže taky žádná výhra.

Honza
Honza
10 let před
Odpověď  Milan

Vzato čistě selským rozumem, z vesmíru na zem má smysl vozit asi jenom dvě věci. Živé lidi a jaderné zbraně. Tohle zadání splňovali oba raketoplány na jedničku. Ovšem vzhledem k tomu, že obě velmoci přísahali na nešíření jaderných zbraní do vesmíru, nemohly tenhle účel nikdy veřejně přiznat.

Každý, kdo by chtěl někdy na oběžnou dráhu rozmístit jaderné zbraně, bude něco jako raketoplán potřebovat. Pokud tedy nebude takový tvrďák, že by je při poruše, nebo po ukončení životnosti nechal shořet v atmosféře.

Milan
Milan
10 let před

… a propos – co vlastně vychází levněji – vyrobit nový motor na jedno použití nebo motor opakovaně použitelný, ale s nutností opakované rozborky sborky po letu??

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.